Gå til innhold

Hvor mye tjener webshop-butikker?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det jeg egentlig lurer på er hvor mye en webshop tjener på en vare dersom de hadde solgt den for veiledende utsalgspris.

La oss si en harddisk koster 1000,- veiledende og de selger den for det.

Hvor mye har de tjent?

Og er det snakk om en fast % andel her?

30 %?

40 %?

Lenke til kommentar
Faktisk lurt på dette selv.. Kommer an på Innkjøpspris som sagt, og hvor høy avanse de har på produktet. Aner ikke hvor mye innkj.pris er på, men tipper det er rundt halvparten.

5833407[/snapback]

det er nok et stykke unna halvparten!

hadde webshops solgt ting for det dobbelte av innkjøpsprisen hadde de jo tjent kjempemasse!

Lenke til kommentar

jaja, bare ren gjetting, men de fleste bedrifter har jo salg (noen ganger på 50%), så de tjener nok en del (?) :p

La oss si en harddisk koster 1000,- veiledende og de selger den for det.

Hvor mye har de tjent?

Og er det snakk om en fast % andel her?

30 %?

40 %?

5833455[/snapback]

Det får du nesten spørre de om. De har nok en fast avanseprosent på hvert produkt regner jeg med.

Lenke til kommentar
jaja, bare ren gjetting, men de fleste bedrifter har jo salg (noen ganger på 50%), så de tjener nok en del (?)

jojo, som oftest pga. at det er rester som tar opp plass for nye produkter x]

5833806[/snapback]

hadde det bare vært slik... Er selv forhandler og har litt innsikt i leverandørpriser og leverandørenes innpriser også (via en bekjent).

Vanlig dekning er som oftest rundt 10%. På enkelte produkter er denne presset ytterligere til 3-4% over innkjøpspris.. Eneste måte å overleve med sånne priser er å satse stort og ha "enorm" omsetning... Datakomponent-markedet er ENORMT presset prismessig, og man blir jo nesten sett på som SVINDLER om man vil tjene en hundrings på å selge en 500 GB harddisk..

Og tenk dere selv hva som skjer med fortjenesten når alle skal bruke denne angreretten sin.. Da må varer ofte selges med ingen fortjeneste og kanskje tap til og med.. husk at selgere og servicefolk skal ha lønn..

edit: angreretten er det faktisk forhandleren som må "dekke".. Dvs at forhandleren får svi og leverandøren slipper å "ta tilbake" disse produktene..

Leverandør: selger til forhandlere

Forhandler: selger til sluttkunde (bedrifter og private)

Er mye "kjekkere" å selge til bedrifter da disse ikke har angrerett og andre utvidete (og ofte til dels overbeskyttende) rettigheter som privatkunden har.. Tanken er vel god, men ....

Endret av lohelle
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Vanlig dekning er som oftest rundt 10%. På enkelte produkter er denne presset ytterligere til 3-4% over innkjøpspris.. Eneste måte å overleve med sånne priser er å satse stort og ha "enorm" omsetning... Datakomponent-markedet er ENORMT presset prismessig, og man blir jo nesten sett på som SVINDLER om man vil tjene en hundrings på å selge en 500 GB harddisk..

Og tenk dere selv hva som skjer med fortjenesten når alle skal bruke denne angreretten sin.. Da må varer ofte selges med ingen fortjeneste og kanskje tap til og med.. husk at selgere og servicefolk skal ha lønn..

5834273[/snapback]

Vel talt min venn....vel talt !

Det er som du sier en side av et salg som forbrukere sjelden tenker over, og det er at for at man skal kunne opprettholde en viss grad av service/kundebehandling, så fordrer det faktisk at man har en del ansatte "bak kulissene". Og tro det eller ei, men de forventer faktisk å få betalt de også.... ;)

Veldig enklet forklart så mener jeg at forbrukerene "skyter seg selv litt i benet" med det prisjaget som de er med på å fyre oppunder! Til slutt sitter det jo kun igjen noen få store aktører som nærmest kan gjøre hva de vil uten at kunden i praksis har noe som helst å si. Hvem kan de da ringe/maile til for å klage på situasjonen ?

Ingen !

For kundeservice/support/økonomi ansatte har ikke fått lønn, fordi DG i snitt har ligget på 3-4 % pr.salg, (som kanskje forsvant da en kunde misbrukte angreretten sin) så der er det ingen til å svare.....

Så husk at det er mer mellom inn og utpris enn bare avansen !

(Dette er satt litt på spissen for de som ikke skjønte det)

Lenke til kommentar

Er nok riktig som folk sier. Det er vanligvis bare noen få prosent i avanse. Det er kun innen spesielle nisjer det er mulig å overleve med 30-40% fortjeneste når det gjelder hardware. M.a.o, ingen gullkantet avtale om du har mulighet til å kjøpe hardware til innkjøpspris :-)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Siden det er så ekstremt lett å opprette en webshop, og serviceaspektet ignoreres av mange, er avansen presset hardt.

På "hotte" varer som CPU, RAM, hovedkort og grafikkort, er avanse 0-10%.

Jo større webshopen er, dess bedre innkjøpspris får de. Aller billigst er det å bli stor nok til å kunne hoppe over grossistledd og kjøpe direkte fra produsent, noe bare noen få er (Komplett, MPX, Netshop, PSdata og sikkert noen til). Dette korter også ned returtiden på noen produkter.

Mange forsøker å tjene det inn på tilleggsutstyr, som f.eks. nettverkskabler, musmatter o.l., som kan ha en avanse på 100-300%.

Lenke til kommentar

jeg vet ihvertfall at på X360 så er det under 100kr avanse på den dyreste, når den ble solgt for 2995. det var hos digital impuls. men det gjelder vel for de fleste andre og, med unntak av expert som prøver å selge dem for 3500,- osv :thumbdown:

og på det meste av datakomponenter så er det som sagt mye konkurranse, så det er ikke mye å tjene pr produkt solgt, fortjenesten ligger i mengden.

Endret av Thomas_H
Lenke til kommentar
jeg vet ihvertfall at på X360 så er det under 100kr avanse på den dyreste, når den ble solgt for 2995. det var hos digital impuls. men det gjelder vel for de fleste andre og, med unntak av expert som prøver å selge dem for 3500,- osv :thumbdown:

og på det meste av datakomponenter så er det som sagt mye konkurranse, så det er ikke mye å tjene pr produkt solgt, fortjenesten ligger i mengden.

7108844[/snapback]

Men de tjener godt på spill:) Microsoft selger jo etter det jeg vet konsollen med tap, for å ta det inn på spillisenser.

Lenke til kommentar

Snittet ligger nok i 5 % sonen ut i fra det kontaktene mine har informert om.

Dette er dog for ren hardware.

Skjermer, printere etc er en annen gruppe med andre provisjons satser vil jeg tro - tror ikke de har mer en 10-15 % å gå på derimot.

Hardware/PC salg går på volum, og er det ikke høyt nok vil man ikke tjene penger.

Logistikk er derfor make or break i denne bransjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...