olemm Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Jeg har mottatt et gammelt mellomformatskamera fra Tsjekkia, som for tiden tilbringer tid på 0024 Alnabru, hvor det alt har vært en uke før posten kontaktet meg om det. Etter en samtale med en kundekonsulent på posten, ble det klart at det ikke gis anledning til å "Fortolle og hente sendingen ved fortollingskontoret", selv om Alnabru er 10 min i bilen og det faktisk står på slippen jeg har fått i posten at dette skal kunne gå an - så derfor skal posten fortolle det, og de har fått de nødvendige fullmaktene. Noen idé om hvor mange flere uker kameraet mitt må samle støv på alnabru før det kommer til meg? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Himmel og hav, de skal gjøre det vanskelig. Må du betale direkte til direktoratet, for så å vise kvittering i posten da? Virker tungvint for oss, men er kanskje logisk for dem... Håper ikke dette tar lang tid for deg. Er det en Pentacon Six til Zeiss Jena'en din? Lenke til kommentar
olemm Skrevet 29. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2006 Jepp Pentacon Six til zeiss jena biometaren, det blir moro. Billigere mellomformat tror jeg knapt man får annet enn Holga, og jeg tror nok at kvaliteten på Zeiss-normalen er noe bedre enn Holgaen. Hadde jeg bare kunnet betale med en gang, men det ser ikke sånn ut, og tilsynelatende er problemet at pakka (muligens) ikke er eksportklarert, slik at de må åpne den for å vurdere verdien. Samtidig har de ikke spurt meg om dokumentasjon heller. Det blir veldig spennende å se dem verdivurdere det apparatet Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Jepp Pentacon Six til zeiss jena biometaren, det blir moro. Billigere mellomformat tror jeg knapt man får annet enn Holga, og jeg tror nok at kvaliteten på Zeiss-normalen er noe bedre enn Holgaen. 5833290[/snapback] Det kan du vedde resten av utstyret ditt på Så en Six i nydelig stand på et loppemarked i Roma den siste søndagen jeg var der. De 120 euroene selgeren forlangt kunne sikkert prutes ned til 90-100, men var allerede i ferd med å nå bunnen i reisekassen. Det kameraet var naturligvis komplett med samme objektiv som du har. Tror du kommer til å bli fornøyd med det. Det er et fint og kompakt kamera, som egner seg til reising. Litt tungt er det (tyngre enn Rolleiflex), men kvaliteten i den Zeiss Jena-optikken skal være upåklagelig. Det er nok et seriøst alternativ innen klassisk 6x6, og jeg er spent på dine erfaringer nå. Kommer til å prøve å finne en slik jeg også Lenke til kommentar
olemm Skrevet 29. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2006 Skal definifivt både melde fra og vise fram så fort det er i hus, forutsatt at jeg finner en måte å få scanna de enorme negativene på uten å føle at jeg blir ranet. Scanner du MF på noen måte eller? Det er ellers ganske greie å få tak i, selv om etterhvert noen har skjønt at det går an å ta litt for dem. E-bay fra Tsjekkia ligger som regel på rundt 110-160 USD med sjaktsøker og Biometar 80/2.8 fra de selgerne som driver med dette profesjonelt, og tilsynelatende er det utstyrsnørdmekka, da det er god tilgang på kremobjektiver som Flektogon 50/4 og Sonnar 180/2.8 - og t.o.m. en Orestor 300/4 innimellom Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Greie priser på det utstyret der, og du får igjen i bildekvalitet så det monner. Scanning fungerer veldig greit på en brukbar flatbed, fordi det store formatet ikke skaper så store problemer som 35mm. I følge en nylig tråd her på forumet så går teleskopos god for kvaliteten i så måte. Han virker jo temmelig kresen, så vidt jeg forstår. Har hørt lignende fra folk muntlig også. Det virker som om at hvis en scanner har rammer for mf, så vil den fungere greit til formålet. Håper jeg får råd til å investere i en snart, men det står noe optikk bl.a. på innkjøpslisten først. I mellomtiden får jeg klare meg med lånt utstyr, for jeg har ikke engang fremkalt de siste rullene mine, he he. Lenke til kommentar
olemm Skrevet 27. april 2006 Forfatter Del Skrevet 27. april 2006 Bare for å melde tilbake er erfaringene med Pentacon Six-en så langt fantastiske, totalt sett. Noen få minus: - man må være påpasselig for ikke å få "slakk" film når man lader - litt mørk sjaktsøker gjør fokusering i lavt lys (1/30 - ISO 400 og nedover..) Sjaktsøker og kvadratformat er imidlertid en glede å jobbe med, og negativene er fantastiske å jobbe med på mørkerommet. 20x20-kopier er helt uten korn selv på ISO400, så potensialet for forstørring er svært stort, og jeg har store forventninger til forstørringene jeg skal tyne ut av Efke 25-filmene som (forhåpentligvis) er på vei til meg i posten sammen med noen store papirflak.. Jeg skal prøve å få dratt igjennom noen diasruller som jeg evt. skal forsøke å få scanna for meg, for scanneren jeg har nå holder ikke mål til annet enn OCR. Skal da prøve å få lagt ut noen skikkelige samples. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 Fint å høre fra deg, olemm. Dette blir en gøy sommer med flotte bilder å leke med i mørkerom/på skjerm. Det kameraet har litt mørk mattskive (der er nok Rolleiflex mye bedre), men du har jo tilgang til rimelig, utskiftbar optikk. Spent på å se resultatene fra deg nå. Reisere selv tilbake til Roma om en drøy uke. Neste (ikke førstkommende) søndag er det mulig jeg er å finne i russerfløyen av Porta Portese, på jakt etter en god Pentacon Six Lenke til kommentar
olemm Skrevet 28. april 2006 Forfatter Del Skrevet 28. april 2006 Det blir sikkert moro, både italia og pentacon. Jeg driver å lukter litt på en flektogon 50 i første omgang, og ser at jeg kan få noe slikt ned i en fem-seks hundre fra den rette selgeren. Har også håp om en portrett-tele om jeg fortsetter å bruke apparatet. og så må jeg ha en ny lysmåler (and so it goes). Har hørt at det er et firma som installerer rolleiflex-mattskiver i P6, det er mulig det er en relativt liten innsats som skal til for å få installert en. En fyr i en fotobutikk jeg snakka med mente også at det skulle kunne gå å få en gammel Hasselbladmattskive med splittfokus nedi der, jeg for min del tror det når jeg ser det og ikke før. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 Det siste er jeg enig i. Det virker litt for utrolig til å være sant. De mattskivene er så vidt jeg vet en del tykkere enn Rollei, men de beste er utrolig lyse. Fungerer det, så kan du få et kjempekamera. Rolleflex-mattskivene fra sekstitallet og oppover er ganske lyse og fine. De som satt på 'corden er ganske mørke. Det finnes mange defekte Rolleiflexer etterhvert, så å skaffe en slik mattskive skulle ikke være noe problem. Det er heller ikke utenkelig at noen produserer slike fremdeles. Det finnes jo uavhengige produsenter av mattskiver. Det eneste jeg lurer litt på, er om det må leveres inn for skifte. Mener nemlig at man må justere fokusobjektivet når man bytter mattskive på enkelte Rolleiflexmodeller. Nå foretar jo de fokus gjennom et annet objektiv enn det man tar bilder med, men likevel... Ved nærmere ettertanke blir nok ikke det et problem med slr. Det er nok helst et tlr-problem. Jeg ville nok gått for en slik løsning, hvis det ikke blir for dyrt. Hold oss orientert om utviklingen, olemm. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå