Gå til innhold

Panorama på Fuji FinePix S9500?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alle digitale bilder kan stitches sammen til panorama. Slike programmer følger oftest med kamera, men kan også lastes ned gratis.

Jeg tror ikke Fuji S9500 stitcher bildene i kamera, slik noen kameraer kan gjøre. Det har forøvrig ingen betydning, da dette gjøres best i etterbehandling likevel.

Etter hva jeg har lest, så der det et svært vellykket kamera. Kan sikkert kjøpes trygt, uten å være redd for bondeanger i etterkant.

Lenke til kommentar

Lurte bare på om det ligger funksjon for panorama innebygget, slik det gjør på Olympus'en. Har lagt ut et panorama-bilde på et fotoalbum på Webshots, og det er slike bilder jeg fortsatt har lyst til å ta :)

Går og sikler litt på det kameraet, ja... Kommer til å selge det 'gamle' til nær familie, men er litt usikker på hvor mye jeg kan regne med å få. Uansett er Fuji-kameraet billig i forhold til ytelsen!

Edit1: Noen av kveld-/natt-fotoene jeg har tatt til nå har vært litt kornete...

Edit2: Fant noen S9500-demobilder i en annen post på forumet...

Endret av JonH
Lenke til kommentar
Alle digitale bilder kan stitches sammen til panorama. Slike programmer følger oftest med kamera, men kan også lastes ned gratis.

Det er så, men det betyr ikke at du nødvendigvis får så perfekte overganger. Jeg kjenner også godt til Olympus' panoramaegenskaper da jeg totalt har hatt 4 av dem. Og den stifter ikke sammen bildene i kameraet. Det som derimot skjer er at når panoramamodus velges, låses eksponeringen på første bilde. Og det er her det geniale gjøres. Spesielt landskapsbilder der himmelen utgjør en vesentlig del av motivet, er normalt svært vanskelig, for ikke å si umulig, å få eksponert likt på alle bildene. Med Olympus' låsing av eksponeringen blir dermed svært lik for bildeserien, og det medfølgende programmet setter da sammen bildene til bortimot perfekte skjøter. Prøv det med manuelt separate eksponerte bilder med.f.eks. sol i et av bildene. På Olympusene får man i panoramamodus opp to "overlappsrammer" i kantene av søkerbildet, og påfølgende bilder etter det første skal da ha overlappende del av motivet innenfor felles ramme. Dette fungerer meget bra, forutsatt at man er flink med å holde jevn akse. Stativ hjelper selvsagt godt til.

Så konklusjonen er at vel kan alle bilder stiftes sammen etterpå, men lite slår dedikerte panoramafunksjoner i kameraet.

Lenke til kommentar

Tar man seg tid til å ta et panorama, så er det like greit å stille eksponeringen manuellt. Jeg gjør det på ca 3 sekunder med alle mine kameraer. I 20 år brukte jeg ingenting annet enn manuell eksponering, så jeg ser ikke problemet. Hvis man kjøper et S9500, så aspirerer man til å bli en god fotograf. Det kameraet har lett tilgjengelige manuelle innstillinger. Først kan man lese en lett innføringsbok i foto, så har man forstått hvordan det gjøres.

Lenke til kommentar
På Olympusene får man i panoramamodus opp to "overlappsrammer" i kantene av søkerbildet, og påfølgende bilder etter det første skal da ha overlappende del av motivet innenfor felles ramme. Dette fungerer meget bra, forutsatt at man er flink med å holde jevn akse. Stativ hjelper selvsagt godt til.

5846532[/snapback]

Det er dette jeg liker så godt med Olympus'en, har tatt bilder for å sette sammen manuelt i ettertid, men synes resultatet blir dårligere. Det har nok endel med trening å gjøre... Med panoramafunksjonen må jeg iblant forstørre bildet for å finne ut hvor skjøten er!
Lenke til kommentar

Jeg har testet ett program som heter autostich, og etter hva jeg kunne bedømme etter de få testene jeg har gjort med dette programmet, så fungerer det bra! Men gi programmet nok bildemateriale. Dette programmet "syr sammen" bilder både loddrett og vannrett. Du forteller programmet hvor bildene ligger og den gjør resten selv! ;)

Lenke til kommentar

Jeg har tatt massevis av panoramabilder, alt fra å lappe sammen to bilder til fulle 360x180(eller 360-graders visning som eiendomsmeglerne ofte kaller dem).

Selv om jeg for det meste bruker Olympus har jeg aldri fått den innebygde panorama-funksjonen til å fungere tilnærmelsesvis brukbart. Det eneste den til nød kan brukes på er hvis man holder kameraet helt vannrett, dvs ikke peker hverken opp eller ned.

Autostitch funker på et vis, men du har veldig liten kontroll med hva du får ut.

Realviz Stitscher funker, men det er dyrt, og er heller ikke det som gjør den beste jobben.

De programmene som etter min mening gjør den beste jobben er de som er basert på Panoramatools (Panotools). Dette er en gratis pakke med programmer og Photoshop-plugins som kan finnes på http://www.panotools.info/mediawiki/index....title=Main_Page sammen med massevis av info.

Det er (naturlig nok) laget massevis av GUI-programmer rundt dette. Av de som er gratis kan Hugin absolutt anbefales. Sammen med autopano og evnt enblend er prosessen også omtrent like enkel som i autostitch, bare at du har full kontroll når du trenger det.

For tiden bruker jeg nesten utelukkende PTGui, som koster noen få kroner.

Her er forøvrig en link til mitt første bidrag i det verdensomspennende WorlWidePano-prosjektet . http://128.32.102.88:8090/gen/view/wwp306/...areNilssen.html

Dere kan lese mer om hva det handler om der også.

Endret av bjornkn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...