Gå til innhold

Speiling av disker

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hmm datt vi litt ut av emnet her?:)

en enkel løsning, kun for og speile _alt_ som skjer på disk1

5838452[/snapback]

RAID 1. Det er vel nevnt, raid en speiler alt, er ikke noe mer hokus pokus enn det. Bare ikke tro at dataene dine er sikre av den grunn.

AtW

Lenke til kommentar
Hmm, det er irritrende at man må ha like disker, faktisk synes je det er veldig irritrende at jeg ennå har tilgode å finne et system der man kan ha en "virituell kjempedisk" av mange små disker av ulik størrelse, og der man i værste fall mister det som er på den disken som haverer ved et eventuelt havari (og som noenlunde lett kan utvides). Det overrasker meg at det ikke er et veldig vanlig behov.

AtW

5838215[/snapback]

Under Linux har man LVM http://en.wikipedia.org/wiki/Logical_volume_management

Dette bruker du for å slå mange disker sammen til ett logisk volum. Operativsystemet vil se på det som en stor disk. Litt forskjellig fra implementasjon til implementasjon hva som går åt skogen når en disk ryker, men i utgangspunktet bare det som ligger på den disken som går.

Man får somregel spørsmål om man vil bruke LVM når man partisjonerer disken som en del av innstallasjon. Det går da an å legge til flere disker senere i LVM.

Scenario:

Jeg har følgene disker:

80G, 40G, 250G

slår sammen i LVM til en på 370G, og deler den i to partisjoner på 20G og 350G.

Kjøper ny disk på 250G, legger til i LVM, og får en partisjon på 20G, og en på 600G, feks.

K

Lenke til kommentar

5838452[/snapback]

RAID 1. Det er vel nevnt, raid en speiler alt, er ikke noe mer hokus pokus enn det. Bare ikke tro at dataene dine er sikre av den grunn.

AtW

5838459[/snapback]

Ja her har du fått svar når det gjelder Raid level.

Du mangler Raid implemantation type du skal ha. Det er enten software eller harware.

Når det gjelder sikkerhet for data , så med utgangspunkt til Regnskapet så er det krav til backup nedfelt i regneskapsloven som du skal følge uansett.

Skal brukere her hjelpe deg med hvordan du skal gå fram for å fullføre oppsett for serveren din, så du må oppgi flerre opplysninger.

Til slutt, du må ha en disk til, tilgjengelig som reserve , hvis det skal væra noe med å ha Raid.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Jeg bruker noe så enkelt som programmet SecondCopy. Det kan speile eller settes opp til å kopiere alt på gitt intervall, evt pakke det ned ved kopiering og endel andre funksjoner. Jeg har to maskiner og alt som skal taes backup av kopieres over hver natt til den andre.

En mulighet for å slippe kræsj ved typisk lyn-neslag e.l. er f.eks å kopiere over på en ekstern disk som du ikke har tilkoblet til andre tider enn når backupet skal tas.

Jeg har tenkt mye på raid-løsninger selv, men SecondCopy var så enkelt at jeg bare har slått tanken fra meg.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

5838452[/snapback]

AtW

5838459[/snapback]

Hvis man har type 10 disker og ønsker jevnlig backup er vel ikke raid 1 noen dårlig løsning? Kan bare plugge inn sekundærdisken, kjøre den på 5% rebuild-rate e.l., ta den ut etter en uke og sette inn neste. Merke alle disker og putte dem i safe så skal man da være rimelig trygg ville jeg tro. Merk at det krever "utlagt disk"

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=311005

Lenke til kommentar

5838452[/snapback]

AtW

5838459[/snapback]

Hvis man har type 10 disker og ønsker jevnlig backup er vel ikke raid 1 noen dårlig løsning? Kan bare plugge inn sekundærdisken, kjøre den på 5% rebuild-rate e.l., ta den ut etter en uke og sette inn neste. Merke alle disker og putte dem i safe så skal man da være rimelig trygg ville jeg tro. Merk at det krever "utlagt disk"

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=311005

5922460[/snapback]

Det er ikke hva jeg legger i et "vanlig raid 1-system" og jeg skjønner heller ikke helt hvorfor man vil gjøre dette istedet for å speile disken på en mer vanlig måte, med jevne mellomrom.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...