Gå til innhold

Dødt strømuttak til CPU-vifte

Anbefalte innlegg

Har en gammal intel 266, fin traver, som fikk hikke her en dag, viste seg at cpu-vifta ikke gikk mer.. Trudde såklart det var vifta som hadde tatt kvelden, men det funka ikke å prøve med en annen vifte jeg visste funka, og når jeg satte den vifta jeg trodde var død i en annen gikk den som ei klokke..

Så mest sannsynlig er vel strømmuttaket på hovedkortet dødt, eller kan jeg ha klart å skru det av?

Isåfall, om det er dødt må jeg vel skifte hovedkort for å få det til å funke igjen, noe som virker som både vanskellig (å få tak i) og dyrere enn nødvendig

Jeg har tenkt på å få kobla cpu-vifta (som jo funker) direkte til en kabel på strømforsyninga, men da må jeg mest sannsynlig ha en adapter el., er dette noe som er mulig å skaffe? evt en 40*40 vifte med uttak som passer på enellerannen kabel fra strømforsyninga? Jeg er lite elektronisk fingerferdig og vil helst slippe "mekk-selv-løsninger" hvis det er mulig.

Så hvis noen har forslag til hva jeg kan kjøpe og evt hva, om det nå er mulig å gjøre det som sikssert, evt andre løsninger mottaes dette med takk!

mvh, Volkov

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge dette er en vanlig pc vifte er det bare å skaffe en overgang fra kontaktene du bruker på hardisker og cd-rom, og koble vifta til denne. Du får riktig nok ikke avlest hastighet fra vifta. Hadde selv en for stor vifte koblet rett på hovedkortet, noe som resulterte i at den utgangen plutslig stoppet og virke. :smile: Kjører det nå på de vanlige strømkablene med en overgang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...