Gå til innhold

Kjølerfeste på socket A knekt - kan det repareres?

Anbefalte innlegg

Har et socket A-kort som har hatt relativt stor trafikk hva cpu og kjølere angår. I det siste er en Igloo Silent Breeze blitt montert og avmontert en del ganger. Denne kjøleren er litt hard mot festene ved sokkelen, og resultatet er nå blitt at de tre "knaggene" på den ene siden av sokkelen ikke lenger makter å holde festeklipset på plass.

Har laget en midlertidig løsning med bolt gjennom hk-platen som holder kjøleren på plass, men kontakten blir dårlig og temperaturen ligger ca. 20 grader høyere enn normalt. Så det er ikke holdbart.

Er det en måte å reparere en slik skade, eventuelt bytte det som er ødelagt?

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror det er vanskelig å få godt feste til nye knagger på kortet. Bytte av bare sokkelen er nok uaktuellt på grunn av at det er den nederste delen av sokkelen som har krokene og denne kan ikke skiftes ut uten å lodde løs hele sokkelen (noe som krever spesialutstyr).

Så jeg ser bare to løsninger:

1. Få tak i et nytt hovedkort eller

2. Hvis de ødelagte knaggene ligger nært kanten av hovedkortet så kan du kanskje mekke en liten "krok" laget av en litt tykk og solid stålplate som du hekter på kanten av hovedkortet (med neopren eller noe annet isolerende i mellom stålet og begge sider av hovedkortet) Dette blir fortsatt litt jalla, men kan gå dersom det passer på hovedkortet.

Lenke til kommentar

Det er vel noe i den samme dur jeg har laget så langt, bare at jeg har en bolt som er festet i klipset og som går gjennom et hull i hovedkortplata like ved kanten av hovedkortet. Problemet er at hovedkortet gir etter når jeg strammer, så din løsning er nok ikke så dum. Skal prøve å legge noe mellom hk og plate for å få litt "mottrykk" før jeg går til andre videreverdigheter.

EDIT: Slakket litt på bolten og presset et møysommelig mangedobbelt brettet papirstykke under hovedkortkanten og strammet deretter til igjen...20 grader ned og vel så det. Altså er mitt problem løst.

Takk for tips som fikk meg på rett spor!

:)

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...