Gå til innhold

noen spm om lyd/lydbølger

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har prosjekt omlyd og skal skrive 2 sider, men sliter litt. Skal blant annet prioritere lyd fra radio/mobiltelefon, men vet ikke hva jeg kan trekke inn på det. Har søkt kanskje en time etter diverse fakta omlyd, men har nesten ikke no :(

Skal som sagt skrive om lyd fra radio/mobiltelefoner, men er ikke det vanlig lyd og er det omgjøring av elektriske signaler?

Legger ved det jeg har skrevet ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gidder ikke lese hva du har skrevet, hadde vært mer interessant med en presis oppgave og hvilket fag det gjelder.

Man kan skrive om lyd i forskjellige sammenhenger, slik som hva lyd er fysisk, hvordan lyd oppfattes subjektivt, hva lyd betyr i samfunnet eller hvordan lydinformasjonen lagres og overføres.

Så når vi ikke vet hvilken sammenheng oppgaven er gitt i, så er det umulig å gi noe god hjelp.

Lenke til kommentar

Første avsnitt er særdeles rotete og usammenhengende. Videre er det klart at skal du diskutere det du kaller "svekking av lyd", bør du absolutt introdusere begrepet intensitet.

Etter første avsnitt følger generelt vås om når i hverdagen vi påvirkes av lyd, som like godt kan fjernes. Når du begynner å forklare ørets oppbygning, bør du nok ta med en figur. I tillegg er det å si at lyden omgjøres til mekanisk energi i øret direkte feil, da den allerede er overføring av mekanisk energi i form av trykkdifferanseforplantning i luften. Deretter begynner du med omgjøring fra mekanisk til elektrisk energi i siste instans av øret - skal du ikke forklare dette?

Klarifiser også hva du mener med at ultralyd er "høyere lyd". Høyere på folkespråk, som jo det du har skrevet helt klart er, vil si høyere volum, altså høyere intensitet. Du bør klarifisere at du mener høyere frekvens.

Kort oppsummert:

o Språket ditt er rotete og usammenhengende.

o Du har ingen klar rekkefølge eller struktur på det du forteller. Det virker som du bare skriver det første som faller deg inn.

o Du forklarer ingenting i noen som helst grad, men slenger ut utsagn som ser ut til å være fortolkninger (med lav grad av forståelse) av en lærebok.

Beklager, men slik ser jeg dette. Nå vet jeg ikke hvilken klasse du går i eller hva oppgaven spør om, eller hvilket fag den er i, men...

Endret av gspr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...