Gå til innhold

"Restarter" hjertekompresjoner hjertet?

Anbefalte innlegg

Hvis en skal gi førstehjelp til en person der hjertet har stanset helt, kan en da starte hjertet ved hjelp av hjertekompresjoner? Eller må man har hjelp av strøm for å få det i gang igjen?

Mener å har hørt at en må ha strøm for å få det startet, og at hjertekompresjoner kombinert med munn-til-munn er bare for å unngå hjerneskader mens man venter på hjelp.

I så fall kan hollywood og filmindustrien gi faen i å feilinformere verden angående dette, hehe....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om hjertekompressjon i det hele tatt kan starte hjertet er jeg usikker på. Men dersom du bruker det som førstehjelp bør du anta at det ikke gjør det. Det teknikken hjelper mot er å holde blodet i sirkulasjon, slik at kroppen (hjernen i hovedsak) ikke dør av oksygenmangel. Hollywood-varianten er ikke vanlig nei, og man lærer det på de fleste førstehjelpskurs. Gjenoppliving utføres av ambulansepersonell eller på sykehus.

Lenke til kommentar

Dersom personen har sluttet å puste, men hjertet fortsatt går, er vel ting litt enklere. Ellers så er det vel bare å dra fram lampeledningen :p (jaadaaa.. Burde sikkert være et strømstøt med likestrøm med høy spenning... Så kondensatorer, likerettere, og transformatorer er vel strengt tatt å annbefale...)

Lenke til kommentar

Jeg var på et førstehjelpskurs for en stund siden og da fikk jeg vite at HLR (hjerte-lunge-redning) ikke kunne starte hjertet igjen. Man må ha en defibrillator (strøm) for å få i gang hjertet ved hjertestans, men om en person har druknet er det likevel mulig å få startet det igjen. Dog vet jeg ikke hvordan forholdene rundt druknings-hjertestans er og jeg er ikke særlig kyndig på dette området.

Som oftest brukes HLR for å holde personen kunstig i live frem til medisinsk personell kan starte en skikkelig gjenoppliving.

Edit: Selvsagt er det hjerte-lunge-redning. Hvordan jeg klarte å skrive HLH og så hjerte-lunge-redning forstår jeg ikke og det er meget beklagelig :p.

Endret av eught
Lenke til kommentar
MEN, har du ikke strøm i nærheten, så kan du slå med stor kraft i brystet på personen en del ganger for å få hjertet i gang igjen.

Pappa fortalte meg at en lege hadde sagt det til han..

5841011[/snapback]

Det er mulig at det kan fungere om man slår (veldig) hardt. Jeg har sett det blitt gjort (å fungere) i minst én TV-serie, men så kan man jo ikke akkurat tro blindt på det man ser i fiksjonsserier.

Lenke til kommentar
MEN, har du ikke strøm i nærheten, så kan du slå med stor kraft i brystet på personen en del ganger for å få hjertet i gang igjen.

5841011[/snapback]

Det samme mener jeg også å ha hørt, og tar jeg ikke helt feil var det en Røde kors-mann som fortalte det til meg. Han la også til at det mest sansynlig ikke ville hjelpe, men hvis det ikke var andre utveier kunne jeg prøve, hvis jeg da havnet i en slik situasjon (og klarte å huske det jeg skulle gjøre).

Lenke til kommentar

Dere har vel ikke sett hjertetransplantasjoner? Fikk se en video en gang på Discovery der de transplanterte hjerte. Alt legen trengte å gjøre for å starte hjerte igjen var å presse på rette plassen. Ingen strøm, hjerte starta og banka godt.

Lenke til kommentar

Har hatt førstehjelpskurs med HLR og halvautomatisk defibrillator i regi av Norsk Luftambulanse, i forbindelse med en tidligere jobb som vekter på et kjøpesenter.

Det er ekstremt sjeldent at et hjerte "starter" igjen av kun manuell stimulering. Menneskekroppen er tross alt byggd for å beskytte hjertet, så vi har begrenset påvirkningskraft uten å kutte opp. Jeg velger å la tvilen komme Bear^ til gode :)

Han ambulansemannen jeg hadde kurs med hadde en gang holdt en pasient i live i over en halv time med HLR. Hadde ikke defibrillator eller var alene, husker ikke omstendighetene helt klart.

Som flere har vært inne på, sørger HLR kun for at nødvendig blodsirkulasjon blir opprettholdt.

En defibrillator nullstiller/sjokkstarter hjertet. Det fleste har kanskje lagt merke til at elektropadene (heller hva nå vi kaller de) holdes på to spesifike steder på kroppen? Groft: høyt på høyre bryst, nede på venstre side. Dette fordi strømmen skal passere gjennom hjertet.

Navnet defibrillator kommer av situasjoner hvor hjertet ikke slår skikkelig, det fibrillerer; slår meget hurtigt og svakt. Faktiskt så svakt at selv erfarne sykepersonell ikke kan føle den pulsen. Når hjertet fibrillerer skal en defibrillator nullstille de elektriske impulsene som skytes av kaotisk og forårsaker tilstanden.

Når hjertet ikke slår skal en defibrillator gi hjertet et sjokk slik at det starter å slå igjen. Prinsippet bak er at hvis hjertet får et sjokk vil det kanskje fortsette å slå av "rutine".

EDIT: HLR, ja

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

5841011[/snapback]

Det er mulig at det kan fungere om man slår (veldig) hardt. Jeg har sett det blitt gjort (å fungere) i minst én TV-serie, men så kan man jo ikke akkurat tro blindt på det man ser i fiksjonsserier.

5841428[/snapback]

Du måtte slå veldig hardt ja.

Noen ganger så hardt at du kunne knekke ribbebena(sp?) på personen.

Skada vist ikke om du knakk et bein der, så lenge du klarte å få hjertet til å starte igjen.

og ja, du kan se metoden bli brukt i Lost.

Lenke til kommentar

5846585[/snapback]

Ja det er jo veldig betryggende. :roll:

5848572[/snapback]

eught sa han hadde sett det i en serie, så jeg sa ja til den at jeg også hadde sett det i en serie.

Det hadde ingenting med at "Det var i en serie, så derfor funker det alltid!"..

Lenke til kommentar

5841011[/snapback]

5841428[/snapback]

Du måtte slå veldig hardt ja.

Noen ganger så hardt at du kunne knekke ribbebena(sp?) på personen.

Skada vist ikke om du knakk et bein der, så lenge du klarte å få hjertet til å starte igjen.

5846585[/snapback]

Det å slå hardt på en pasient for å få i gang hjertet igjen, hjelper kun på pasienter som du selv har sett gå i bakken. Altså dette må ha skjedd akurat.

Edit:

I tillegg er det nå slutt på to innblåsninger etterfulgt av 15 brystkompresjoner. Heretter skal du starte med 30 kompresjoner og følge på med to innblåsninger. Dette gir mer effektiv livredning. Det skjer stadige endringer på dette feltet.

Jeg husker også at man for mange år siden hadde en liten periode hvor man skulle gi kompresjonene som en slags "firkant-puls" altså prøve å holde trykket en liiten stund, for å simulere firkantet pulsing. Men man gikk snart bort fra dette. Heldigvis.

Endret av Autofil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...