Det Dvergiske Kaffebord Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 det at de med elevene med beste karakterer og som er mest oppvakte ikke fikk det med seg har ingenting å si. man kan være opptatt i en samtale/sitte i egne tanker/gjøre oppgaver osv. 5896773[/snapback] Du motsier jo deg selv! Først sier du at alle bør ha en refleks hver gang noen skriver på tavla. Hvordan kan man få med seg slikt når alle i klassen prater og diskuterer samt gjør oppgaver og læreren ikke har fått noe oppmerksomhet i det hele tatt? (det er sjeldent stille i våre naturfagstimer...) Og så unnskylder du de gode elevene fordi det kan hende de gjorde oppgaver eller var i egne tanker!? Når han senket makspoengsummen gjorde han det fordi elevene skulle få BEDRE karakterer fordi han syns resultatet var såpass dårlig og han hadde lagt lista litt for høyt. Vår sekserkarakter på denne prøven GÅR FRA 43-45, få det inn i huet da! Du må virkelig lese grundigere. .. men det er bare koslig å underholde deg. 5897183[/snapback] jeg er vel en av de mest oppvakte elevene som også har en refleks å se på tavla, MEN det hender jeg sitter i min egen verden. det jeg sier er at i noen tilfeller er man ikke like våken på detaljer som ellers, det finnes unntakstiltak en 6er SKAL være fuckings full score! få DET inn i huet ditt! jeg vet ikke hvor mange 6ere jeg har blitt snytt av fordi jeg hadde en eller to feil, noe som sier jeg ikke hadde full score! den beste karakteren skal gis når alt er rett man skal kun få 6 om alt er rett 6ere gies kun ut om alt er rett fikk du det med deg nå? 5899704[/snapback] Haha, er du tjukk i hodet? Kan du dokumentere det siden det er det ultimate faktum at bare hundre prosent riktig gir toppkarkater? Om du er gammel nok til å ha hatt eksamen så burde du vite at karkaterskalaen er delt inn i like store deler, og man trenger ikke hundre prosent riktig for å oppnå toppkarakter. Når det gjelder småprøver så er dette forskjellig fra lærer til lærer. De fleste lærne jeg har hatt gir 6 etter helhetsinntrykk eller på matteprøver så regner de det bare ut og runder opp hvis man får 5,6. Lenke til kommentar
nercix Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 HÆH? Skjønte ikke den siste setningen der. 5933674[/snapback] HÆH? Skjønte ikke den siste setningen der. 5933674[/snapback] Da er vi flere... 5933696[/snapback] Beklager. Har ryddet opp. Trådstarter får nok bare finne seg i det. Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 det at de med elevene med beste karakterer og som er mest oppvakte ikke fikk det med seg har ingenting å si. man kan være opptatt i en samtale/sitte i egne tanker/gjøre oppgaver osv. 5896773[/snapback] Du motsier jo deg selv! Først sier du at alle bør ha en refleks hver gang noen skriver på tavla. Hvordan kan man få med seg slikt når alle i klassen prater og diskuterer samt gjør oppgaver og læreren ikke har fått noe oppmerksomhet i det hele tatt? (det er sjeldent stille i våre naturfagstimer...) Og så unnskylder du de gode elevene fordi det kan hende de gjorde oppgaver eller var i egne tanker!? Når han senket makspoengsummen gjorde han det fordi elevene skulle få BEDRE karakterer fordi han syns resultatet var såpass dårlig og han hadde lagt lista litt for høyt. Vår sekserkarakter på denne prøven GÅR FRA 43-45, få det inn i huet da! Du må virkelig lese grundigere. .. men det er bare koslig å underholde deg. 5897183[/snapback] jeg er vel en av de mest oppvakte elevene som også har en refleks å se på tavla, MEN det hender jeg sitter i min egen verden. det jeg sier er at i noen tilfeller er man ikke like våken på detaljer som ellers, det finnes unntakstiltak en 6er SKAL være fuckings full score! få DET inn i huet ditt! jeg vet ikke hvor mange 6ere jeg har blitt snytt av fordi jeg hadde en eller to feil, noe som sier jeg ikke hadde full score! den beste karakteren skal gis når alt er rett man skal kun få 6 om alt er rett 6ere gies kun ut om alt er rett fikk du det med deg nå? 5899704[/snapback] Haha, er du tjukk i hodet? Kan du dokumentere det siden det er det ultimate faktum at bare hundre prosent riktig gir toppkarkater? Om du er gammel nok til å ha hatt eksamen så burde du vite at karkaterskalaen er delt inn i like store deler, og man trenger ikke hundre prosent riktig for å oppnå toppkarakter. Når det gjelder småprøver så er dette forskjellig fra lærer til lærer. De fleste lærne jeg har hatt gir 6 etter helhetsinntrykk eller på matteprøver så regner de det bare ut og runder opp hvis man får 5,6. 5936964[/snapback] Delt inn i like deler? Neppe. Er nok du som er tjukk i huet. Greit nok at ikke alt må være rett, men det skal ikke være mye feil for at en skal få en sekser. Det skal heller ikke være noen store feil. Ikke en eneste. Lenke til kommentar
Goscinny Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 (endret) DrKarlsen: Først sier du "Greit nok at ikke alt må være rett", derefter "Ikke en eneste." Endret 17. april 2006 av Goscinny Lenke til kommentar
Det Dvergiske Kaffebord Skrevet 18. april 2006 Del Skrevet 18. april 2006 (endret) Delt inn i like deler? Neppe. Er nok du som er tjukk i huet. Greit nok at ikke alt må være rett, men det skal ikke være mye feil for at en skal få en sekser. Det skal heller ikke være noen store feil. Ikke en eneste. 5939017[/snapback] Jeg kan ikke finne noen begrunnelser for dette standpunktet, eller det motsatte. Det eneste jeg kan finne dokumentert om karakterskalaen i den videregående skole er dette: Som elev i den videregående skole får du karakterer i alle fag. Dessuten gis det karakter i orden og atferd. Karakterskalaen er i alle fag: 6 - 5 - 4 - 3 - 2 - 1 - 0, en skala med 6 som beste og 0 som dårligste karakter. Siden det ikke er skrevet noe om at den ikke er likt inndelt er det for meg naturlig å tro dette. Og utifra egen erfaring er den det. Men om du kan finne beviser for det motsatte skal jeg selvsagt bøye meg i støvet. Men at man trenger hundre prosent riktig er derimot sludder og pølsevev. Mulig noen lærere driver med det på lokalt plan. Men ved nasjonalt plan så skal ikke dette etter min erfaring forekomme. Endret 18. april 2006 av Det Dvergiske Kaffebord Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 18. april 2006 Del Skrevet 18. april 2006 Må bare få kommentere følgende: Delt inn i like deler? Neppe Karakterskalaen er ikke delt inn i like deler. Da ville f.eks. ekstremt mange fått seks. Det finnes en standard karakterskala bygget opp vhja. diverse forskning og statistikk som brukes på den vidregående skole. (Dette har min kjære mattelærer forklart mangt og meget om). Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 18. april 2006 Forfatter Del Skrevet 18. april 2006 Min erfaring er at om man hadde 100poeng som maks på en prøve så ville skalaen sett omtrent slik ut: 1: 0-8 2: 9-20 3: 21-40 4: 41-70 5: 71-94 6: 95-100 Ikke gå way-OT med dette om karakterskalaer da. Lenke til kommentar
NitRam Den Gale Skrevet 18. april 2006 Del Skrevet 18. april 2006 (endret) Min erfaring er at om man hadde 100poeng som maks på en prøve så ville skalaen sett omtrent slik ut: 1: 0-8 2: 9-20 3: 21-40 4: 41-70 5: 71-94 6: 95-100 Ikke gå way-OT med dette om karakterskalaer da. 5943695[/snapback] Problemet er bare det at mange lærere sette opp skalaer av hjertens lyst... Det er en enkel måte å regne ut karakterer; poengsummen du oppnådde/total poengsum*6(høyeste karakter). Karakteren bør oppgis med en desimal slik som mine lærere gjør... EDIT: Sorry for at jeg allikevel gikk litt off-topic her... Endret 18. april 2006 av nitramdg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå