-Teddy- Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Igjen - snytt for en sekser. Denne gangen er det ikke snakk om dårlig formulerte oppgaver men en heller merkelig lærerer - og faget et Naturfag. Jeg fikk nettopp tilbake den siste naturfagprøven jeg har hatt. Læreren setter en hake hvert sted vi har fått et poeng - altså, 1 hake = 1 poeng. På forsiden av prøven står det samlet 42p. Jeg teller som vanlig igjennom alle poengene jeg har fått og kommer først til 42. Plutselig ser jeg en hake som han har satt inne i teksten, den står der helt tydelig. Jeg teller igjen og ber noen venner telle, og vi kommer til 43 poeng. 43 poeng gir faktisk karakteren 6, og ikke 5+. Jeg forteller han at jeg har 43 poeng og han begynner å stotre litt. Han forteller meg at han syns svaret i den siste oppgaven ikke kommer helt tydelig frem enda det faktiskt gjør det. For å sitere hvajeg skrev på prøven: En refleks skjer uten at du trenger tenke på det, du merker hendelsen ETTER at det har skjedd. Dette er pga refleksbuen. Refleksbuen sender et signal direkte tilbake til musklene når du f.eks brenner deg. Musklene trekker armen unna og en brøkdel av et sekund senere får hjernen din beskjed om hva som har skjedd. I tillegg til svaret tegnet jeg det hele. Dette svaret var grunnen til at jeg ikke fikk sekser - enda jeg har nok poeng til en sekser. Han mener at det ikke kommer tydelig nok frem at refleksbuen sender signalet tilbake til musklene uavhengig av hjernen. .. men uansett har jeg jo 43 poeng - uten å få en sekser! Jeg føler ikke for å ha en hard diskusjon med han, jeg vil jo ikke bli mislikt heller da dette iallefall ikke hjelper meg senere. Om jeg får denne sekseren kan jeg få en 5 i boka istedet for 4 vil jeg tro og siden dette er terminkarakter (og avgangskarakter tror jeg) så syns jeg dette er viktig. Noen som kan hjelpe meg / har noe synspunkter på dette? Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Synspunkt har jeg, men om du vil ha det vet jeg ikke; GET OVER IT! Tror ikke livet ditt får noen knekk om du får 5+ i stedet for 6... Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 29. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2006 Du er så saklig og konstruktiv! For å få fem i boka må jeg nemlig ha en eller to seksere og resten femmere resten av året og denne karakteren hjelper meg bra om jeg hadde hatt en sekser. Folk som ikke bryr seg og finner seg i alt har jeg ikke mye til overs for. Lenke til kommentar
Matias Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Det er vel ikke stort annet enn å snakke med han om det, men merk deg at han kan begynne å mislike deg da. Mange lærer er slik når du "svekker" dømmekraften til de. Et annet alternativ er at du driter i det, og venter å se hva du får på vitnemålet. Hvis du ikke får en femmer, men har rett til det, kan du begynne å krangle. Lenke til kommentar
TSP Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Men si meg... Hvorfor må du ha 2 seksere og resten femmere? Det holder da vel om du ellers bare har fått femmere? Eller har du gjort det dårlig tidligere i år? Jaja, støtter deg fullt ut hvertfall. Er dumt med lærere som ikke gir deg det man fortjener. Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 29. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2006 Har hatt to firere fra før i år. Er ikke enig i måten læreren setter karakterer på prøver / poenggir prøver i det hele tatt. Folk som hadde 6 på U.S. får 4 og 5- nå med denne læreren mens de i andre klassene har det lettere. En kompis med annen lærer på elektro har holdt på seksern sin. Uansett, læreren setter om en liste med punkter han vil ha med på hver spørsmål der ett punkt gir deg ett poeng. Oppgavene kan være drilette og du kan få mange poeng. Dvs: Hvis han ber deg si hva plantecellen har som ikke dyrecellen har så får du tre poeng. (Vakuole, Kloroplast og cellecegg) Dette spørsmålet svarer du på på en linje mens en oppgave som består i å f.eks beskrive hvordan Osmose skjer så får du 2 poeng - en for å si at det er vann det gjelder og ett for å si at det er transport uten bruk av ATP (energi). Du kan skrive masse om hvordan det foregår men du får kun poeng for disse to elementene i svaret ditt. Derfor har jeg nå lagt om måten jeg øver på helt - nå øver jeg kun på spesikfikke ting og lange lister med f.eks aminosyrer og reaksjonslikninger og ikke så mye på hvordan det henger sammen og hva som egentlig skjer. Det lønner seg jo faktiskt - har gått fra 4 til nesten 6. Dvs du kan få en masse poeng uten å egentlig kunne noe annet enn noen simple detaljer her og der - du trenger ikke vite hva du egentlig driver med. Lenke til kommentar
TSP Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 (endret) Det er jo helt latterlig! Det virker jo som om dere ikke får lært noe som helst nyttig egentlig. Lærerinnen vår for eksempel prøver å få oss til å forstå ting, og syns selv at lærerboken er unødig. Vi har ekstremt sjelden høytlesning fra boka i klassen, og om vi har det, tegner, skriver og forklarer hun hvertfall mye stadig vekk. Det hun lærer oss er på sett og vis det å forstå ting og ikke pugge ting. Og hun går ofte gjennom ting som ikke står i læreboken også. Jeg tør satse på at dere har en slik kjip lærer som stadig leser fra boka? Når vi har prøver, gis vi poeng etter hvor vanskelig oppgaven var å svare på (maksimal poengsum på hver oppgave er forresten allerede skrevet på prøvearket når vi skal ta prøven) og hvor mye på hver oppgave vi har fått med oss. 6 poengs oppgaver (som er det høyest mulig poengoppgave vi har fått) er for eksempel veldig krevende og trenger mye kunnskaper og forståelse. Og utifra hvor bra svar du har jo høyere poengsum får du. Jeg fikk for eksempel 5 poeng på en 6 poengsoppgave en gang. Slike lette 1 poengsoppgaver har vi kanskje 2 eller 3 av på en prøve, og gir normalt mellom 1 til 2 poeng. Om det er mange lette oppgaver hender det også at de lette bare gir et halvt poeng. Og om du bare har svart på lette 1eroppgaver, så får du hvertfall ikke høyere karakter enn 2 eller 3. (Selv får jeg forresten på 4+ eller 5 på prøver i Naturfag) EDIT: Bare for å nevne det igjen om jeg ikke fikk sagt det klart nok i mitt forrige innlegg: Jeg syns du fortjener 6'er på den prøven og syns du skal prøve å få deg en prat med læreren. De som hevder at det bare er snakk om en liten bagatell tar feil, ikke hør på dem. Samtidig må du passe deg for å ikke bli mislikt for sterkt av læreren, så ikke "angrip" læreren, vær saklig og forlang en saklig grunn av læreren til at du ikke fikk bedre. (Om du skulle få en 4 på vitnemålet (noe jeg dog tviler sterkt på)) så er det bare å klage. Få eventuelt en annen lærer til å se på prøven din. Endret 29. mars 2006 av The Strategy-player Lenke til kommentar
gaardern Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 (endret) Topp karakter skulle uavkortet krevd topp score. Man skal tross alt kunne forsvare at man får topp karakter, og da bør man ha stålkontroll på innholdet. Endret 29. mars 2006 av gaardern Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 29. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2006 Topp karakter skulle uavkortet krevd topp score. Man skal tross alt kunne forsvare at man får topp karakter, og da bør man ha stålkontroll på innholdet. 5833277[/snapback] En karakterskala er en karakterskala. Når det kreves 43 poeng for en sekser og man har 43 poeng skal man ikke ha 5+. Basta. Dere som snakker om crybabys orker jeg ikke svare på - dere er alle den samme "jeg bryr meg ikke men jeg vil ha postcount i OffTopic så jeg poster litt jeg". Bruker vel posten her for å få hjelp til hva man kan gjøre da jeg ikke vet helt hva jeg kan gjøre egentlig. Å vente på avgangskarakter(eller er det naturfag i VK1 og?) for å klage om jeg får 4 høres fornuftig ut for da kan jeg klage uten at det påvirker karakterene mine negativt da jeg ikke skal ha læreren lenger. Lenke til kommentar
Hotvedt Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Crybaby V.2 kommer her: Har fått tilbake flere prøver(i forskjellige fag) av samme lærer, og ser f.eks karakteren 5+ på en. Leser over, og ser at jeg har en feil. Jeg gjør læreren oppmerksom på at dette ikke er feil, får i gang en liten diskusjon, henviser henne til læreboken, og hun retter det opp. Karakteren derimot, den skal ikke rettes! "6 får man kun når alt er riktig" - Jammen, det er det jo? Samler opp alle prøvene jeg har fått tilbake, og gjør comeback i stor stil når jeg skal klage på karakterene Lenke til kommentar
havfal Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 (endret) Hmm... Etter det jeg kan om reflekser så er jeg enig i at du ikke har ett godt nok svar til toppscore, men når du har 43/42 poeng(?), virker jo greia litt snedig. Det er kanskje også viktig å merke seg at det er helhetsinntrykket læreren SKAL sette karakter på, ikke poengsum, selv om det ofte er en godt pekepinn. Hva var forresten toppoengsum? Endret 29. mars 2006 av Imposter Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 29. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2006 Topp poengsum var først 50 poeng men så var det så mange dårlige resultat så han senket det til 45 poeng. Med første skalaen hadde jeg fått fem med den nye skulle jeg ha seks men det syns ikke han så han gav meg score etter gamle skalaen mens alle de andre fikk etter den nye. Jeg spurte han og det var det han sa. Lenke til kommentar
havfal Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Etter poengskalaen vil jeg si du skal ha 5+ eller 5/6, men jeg har jo ikke sett prøven eller din besvarelse... Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 29. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2006 Uansett hva dere synser om denne poengskalaen så ER poengskalaen for sekser fra 43-45 poeng og femmern slutter på 42. Lenke til kommentar
_Furien_ Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Uansett hva dere synser om denne poengskalaen så ER poengskalaen for sekser fra 43-45 poeng og femmern slutter på 42. 5835917[/snapback] har læreren din sagt det? Da synes jeg kanskje du kunne fått 5/6 eller noe, selv om det vel ikke finnes slike karakterer (?) Lenke til kommentar
Hotvedt Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Jeg har fått: 5/6, 6/5 og 6- på vgs, tro meg, lærere får enkelte karakterer til å finnes! Lenke til kommentar
TSP Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 (endret) Er litt sprøtt det med de x/x+1 og x/x-1 karakterene og slik. x+ regner jeg som (oversatt i poeng) mellom x.25 og x.33 og x- mellom x-1+0,66 og 0,75. x/x+1 trodde jeg første måtte være en vippekarakter, altså noe ala x,50, men så kom x/x-1 på banen og nå er jeg jaggu ikke sikker. At lærerene i alle fall ser på x/x+1 som høyere enn x/x-1 er i alle fall sikkert. Så jeg regner med at det er mellom x,34 og x,49 og x-1+0,51-0,65, dette er i alle fall min oppfatning. Endret 30. mars 2006 av The Strategy-player Lenke til kommentar
cyberPanda Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 stanpunktkarakteren skal være en kjønnsmesig vurdering ikke et matematisk gjennomsnitt. det er helhetsintrykket som skal avgjøre karakteren. jeg tviler på at naturfagslæreren din setter deg ned pga en enkelt oppgavebesvarelse på en heldagsprøve. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+piuwsgfdk Skrevet 1. april 2006 Del Skrevet 1. april 2006 Personlig synes jeg det høres billig ut å få 6 med 43 poeng på en prøve der maks poengsum er 50 Må dessuten si meg enig i at besvarelsen din på sisteoppgaven var noe tynn, da det essensielle med reflekser er at det skjer uavhengig av nervesenteret i ryggen, og det derfor skjer på refleks Dessuten tror jeg ikke du må få seksere for å "dra opp" de firerne. Formøkning teller svært positivt hos lærere Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 1. april 2006 Forfatter Del Skrevet 1. april 2006 Maks poengsum er 45, men den VAR 50 før han satte ned skalaen. ..og når han satte ned skalaen fikk jeg egentlig sekser men det syns han ikke jeg skulle ha. Det han klager på i sisteoppgaven er at jeg ike har fått det tydlig nok frem at refleksen er uavhengig av hjernen. Hvordan går det an å få det mer tydelig enn det jeg har skrevet? Siterer meg selv: En refleks skjer uten at du trenger tenke på det, du merker hendelsen ETTER at det har skjedd. (...) Refleksbuen sender et signal direkte tilbake til musklene når du f.eks brenner deg. (...) en brøkdel av et sekund senere får hjernen din beskjed om hva som har skjedd. Det er jo nesten umulig å få det klarere frem! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå