Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det sånn så at i en enkeltstempel dumpventil så er det bare 1 poff?

Og i hva slags dumpventil får du den rå blafrelyden?

Resirkulerende dumpventil?

 

Vil gjerne ha litt info. angående dette!  :)

5830535[/snapback]

 

den rå blafrelyden får du uten dump... resirkulerende dump lager ikkje lyd.

åpen dump sier patsjjj

Lenke til kommentar
Ingen som vet mer om dette a?

5834993[/snapback]

 

ka vil du vite?

resirk. dump: lemper lufta tilbake i systemet, ergo lyden blir isolert av slanger etc.

åpen dump: lemper lufta ut i friluft = masse lyd

Uten dump= lufta blir pressa tilbake gjennom roterende turbo, og lager blafre lyd... hjelper med litt gromt eksosanlegg...

Lenke til kommentar
Det kan vel ikke være bra? Men hva har det å si med dumpventiler med flere "trakter" da?

5839273[/snapback]

 

Uten dump får du blafrelyd, men dette er ikke bra for turboen i lengden.

 

Resirkulerence dump er vanligvis montert fra fabrikk på turbobiler, og her er det ingen lyd. Derimot med åpent luftfilter kan du allikevel høre lyden ganske godt på enkelte biler (vet ikke om det høres så godt på alle biler).. I alle fall på RX-7 og Impreza WRX høres lyden ganske godt med original resirkuleringsventil (og åpent luftfilter!).

 

På biler med LMM (luftmengdemåler) er det ikke nødvendigvis lurt å bytte ut resirk ventilen med en åpen dump..

 

Hvilken bil/motor har du tenkt å montere på?

Lenke til kommentar
Det kan vel ikke være bra? Men hva har det å si med dumpventiler med flere "trakter" da?

5839273[/snapback]

 

Uten dump får du blafrelyd, men dette er ikke bra for turboen i lengden.

 

Resirkulerence dump er vanligvis montert fra fabrikk på turbobiler, og her er det ingen lyd. Derimot med åpent luftfilter kan du allikevel høre lyden ganske godt på enkelte biler (vet ikke om det høres så godt på alle biler).. I alle fall på RX-7 og Impreza WRX høres lyden ganske godt med original resirkuleringsventil (og åpent luftfilter!).

 

På biler med LMM (luftmengdemåler) er det ikke nødvendigvis lurt å bytte ut resirk ventilen med en åpen dump..

 

Hvilken bil/motor har du tenkt å montere på?

5845042[/snapback]

 

Ikke akkurat Impreza WRX eller RX-7! :p

En Volvo 740 TIC, med B200ET. Skal få på luftfilter nå snart, har hørt at du visstnok hører pop-off da. Men vet ikke jeg.

Endret av Nordz
Lenke til kommentar

det var en artig motor du hadde! Tatt en B230ET og fylt igjen sylinderne?

 

du får en viss lyd med åpent luftfilter, men ikke den råe "rally-dump

en".. Er pop-off'er med forskjellige lyder!

 

Du tenker på pop-off med 2 trakter, og det er kun for og sleppe ut mer luft, og da få mer lyd.

Lenke til kommentar
det var en artig motor du hadde! Tatt en B230ET og fylt igjen sylinderne?

 

du får en viss lyd med åpent luftfilter, men ikke den råe "rally-dump

en".. Er pop-off'er med forskjellige lyder!

 

Du tenker på pop-off med 2 trakter, og det er kun for og sleppe ut mer luft, og da få mer lyd.

5846757[/snapback]

 

Hehe! :p

Er importbil, fra belgia. Er visst sånne motorer i mange av 740`a der.

 

Men hva er "rally-dump" ? Hvordan lyd gir den? Kanskje vanskelig å forklare over ett forum men :p

Lenke til kommentar
Ikke akkurat Impreza WRX eller RX-7! :p

En Volvo 740 TIC, med B200ET. Skal få på luftfilter nå snart, har hørt at du visstnok hører pop-off da. Men vet ikke jeg.

5845574[/snapback]

 

Jeg ville fått på et åpent luftfilter først, og sett om det gir lyd nok.. Så slipper du å tenke mer på det. Hvis du absolutt vil ha mer lyd kan du jo heller se på andre løsninger. F.eks. å sette på en dumpventil.

 

Hvis du bestemmer deg for å montere en dumpventil må noen kloke Volvo-hoder svare på om bilen/motoren din har LMM eller ikke.. Hvis den ikke har det skal en dumpventil være en ganske grei sak. Men som sagt tidligere, om bilen din har LMM ville jeg undersøkt litt mer før jeg slengte på en dumpventil.

Lenke til kommentar
Såvidt jeg vet har har den motoren LMM, noe som gjør det litt verre å bruke åpen dump, jeg vurderte det på 940T'en min med B230FT-motor, men det ville bare medført å drukne motoren med bensin... Altså ingen hensikt.

5897122[/snapback]

 

Hva bruker du på din 940T nå da? Vanlig resirk? Åpent luftfilter? Isåfall, er du fornøyd med "dump lyden" som trådstarter tydeligvis er ute etter.

Lenke til kommentar

Jeg bruker vanlig resirk, har ikke behov for å ha den rånete "dump"-lyden, det blir for harry :) En dump-ventil har ett bruksområde, og det er ikke å lage lyd :) Selvsagt er det artig lyd, på en riktig bil, RX7'en din f.eks... På "familieracere" som min blir det fort ... ja - Volvo, du vet jo... :)

 

B230FT med kona luftfilter, resirk. dump og sterkere wastegate, altså veldig standard.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...