jonnor Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 (endret) EDIT: Subspoiler umulig, rabler ned litt annet her jeg. Kjekt å ha kladd når man er på skolen. Dette er ett forsøk på en samletråd for informasjon om elektronikk, samt noen forklaringer. Min kunnskap er langt ifra absolutt, og jeg vil derfor sette stor pris på om dere andre også hjelper til. Kanskje er det noe annen info jeg bør ta med, noe jeg bør presisere eller noe jeg har gjort galt? Konstruktiv tilbakemelding setter jeg veldig stor pris på! Grunnleggende elektronikk Motstander Dioder Transistorer -FET Kondensatorer Spoler CMOS-logikk TTL-logikk Operasjonsforsterkere Butikker Norske ELFA Clas Ohlson Hobbyelektronikk AS Farnell Norge Electradeshop [url=] Utenlandske [url=] Spenningsregulatorer Korrekt spenning er kritisk for mange komponenter, og spenningsregulatorer er ikke noe man kommer unna. Jeg vil her fokusere på enkle DC/DC-konvertere og noen kretser som kan brukes som vifteregulatorer. Mikrokontrollere Mikrokontrollere er brikker som du kan programere selv, med innebygget minne, prosessor og porter. De kan også ha integrert AD-konvertere, komparatorer, pulsbreddemoduleringsenheter og RS232/USB interface. Mikrokontrollere programmeres i Basic, C eller Assembly. C og Basic er høyverdig språk hvor du får gjort mye med lite kode, mens Assembly er maskinspråk hvor alt må gjøres fra bunnen av. Dersom man er kjent med noen av de høyverdig språkene vil man mest sannsynlig fortsette med dette, men jeg anbefaler at man innarbeider en viss forståelse for Assembly alikevel da det er dette prosessoren faktisk jobber med. Produktoversikt PIC MPLAB Assembler for PIC Assembly forumet Basic forumet C/C++ forumet AVR *God PIC/asm tutorial *AVR info Endret 29. mars 2006 av NorthWave Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg