pietk75 Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Hei, la meg begynne med det jeg er på jakt etter: et relativt lite kamera, pek-og-klikk, med en såpass god automatikk at bildekvaliteten blir bra og ikke behøver "inngripen" fra fotografen, vidvinkel på helst 28mm, rask i avtrekkeren. Ricoh R3 ser jeg ville være perfekt: lite, med zoomområde 28-200, bildestabilsitator, osv. Jeg er ikke fotograf, så man kan lese seg blind på testernes syn på kvalitetsbilder. Men når bildekvaliteten blir såpass slaktet som i test av Ricoh R3 her på Akam, så blir jeg skeptisk. Her pekes det nettopp på at automatikken i kameraet ikke leverer gode bilder. Det er nettopp det jeg er på jakt etter. Så: Blir den nylig annonserte R4 bedre, eller alternativt: finnes det andre kameraer med tilsvarende zoomområde og størrelsen? Har ingen problemer med å finne gode kameraer, men 28mm er sjeldent. Ser at Panasonic FX01 har 28mm, men Ricoh har større tele. Er det kameraer der ute som jeg ikke har tenkt på? Eller bør jeg glemme 28mm vidvinkel? Da har jeg adskillig mer å velge i. Håper på tips. Lenke til kommentar
Smile-n-click Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Hvad med Canon PowerShot S80? Lenke til kommentar
faaeri Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Jeg får inn et Panasonic FX01 om et par dager. Det er det minste kameraet med vidvinkel tilsvarende 28mm, og det har bildestabilisator. Jeg vet ikke hvor kjapt det er, men det lover bra. I følge dpreview, som har testet det, var det største ankepunktet mye bildestøy ved høye ISO-verdier. Erik Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 FX-01 har en helt fantastisk god skjerm (sylskarp), men riktig som Erik sier... kameraet har mye støy på høy ISO. Den kommer imidlertid med en støyreduseringsfunksjon, men den har jeg ikke fått prøvd ennå. Lenke til kommentar
pietk75 Skrevet 30. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2006 Takk for svar alle sammen. Etter at jeg begynte tråden, så har jeg vurdert to nye kameraer: Kodak V570 (den med dobbel linse) Ricoh GR1 Digital (fast brennvidde på 28mm) Igjen vil jeg understreke at jeg fotograferer mye vanlige snapshots, og den ultimate billedkvaliteten betyr ikke enormt mye. Sånn sett kan GR1 virke som perler for svin, men den tilbyr jo kvalitet og hurtighet (riktignok ikke til en billig penge). Kodak virker å være et kamera man ha det mye moro med. 1. Kommer jeg mon tro til å savne en zoom? (da har jeg virkelig kastet bort 5000 kroner!) 2. Hvis ja på ovenstående, kanskje Kodaken kan være noe? Vil gjerne ha en videre vinkel enn 36-38 mm. Lenke til kommentar
GEOmac Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 Har Kodak V570 og det er ypperlig. Et lite kompakt lommekamera som ser riktig stilig ut. 23 mm vidvinkelen er VIRKELIG noe annet enn 36-38mm. -Utrolig forskjell! Du kan sette kameraet til å automatisk rette opp putefortegningen i vidvinkelmodus. Vidvinkelen er ypperlig bla.a. innendørs og til utsiktsbilder og bybilder i trange gater, bilder der du vil ha med hele seilskuta eller hele bygningen, alle i sofaen, uten å rive bakveggen osv. Panoramafunksjonen er superenkel å bruke og gir virkelig bra resultater, selv med håndholdt kamera. Bildene blir automatisk sydd sammen straks de er tatt. 3 bilder gir et panorama som dekker 180graders synsvinkel. En annen bra ting med hensyn på panoramabilder er at stativfestet er i metall og at det er sentrert under linsen, ikke til siden som på mange andre kamera. Kameraet er solid bygget i metall. Litt få manuelle muligheter, men veldig greie menyer å manøvrere i og mange motivprogrammer. Gode videoegenskaper bl.a. eneste kamera der du kan zoome mens du filmer og dessuten filme med skikkelig vidvinkel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå