Fantasy6 Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 (endret) Og som jeg har postet tidligere, det FINNES kritiske røster til antitrust saken i USA. Edit: kritikk av antitrust i sin helhet. Endret 23. april 2006 av Fantasy6 Lenke til kommentar
Fantasy6 Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 Jeg kan være enig i at det er en ganske aggressiv fremgangsmåte fra Mozilla sin side ja. Men jeg mener også det er IE sin egen feil at brukere går over til andre klienter.For hver versjon som kommer ut av IE virker det som om graden av ny/ekstra funksjonalitet medfører en proporsjonal økning i antall exploitable bugs! Det er helt sykt, IE er 11 år gammel og har fremdeles et tilnærmet ubegrenset antall bugs, for ikke nevne at MS ignorerer disse feilene og kommer veldig sakte ut med patcher - om de kommer noensinne i det heletatt. 5972603[/snapback] Det kommer nok ingen nye patcher til den gamle IE nei, fordi det skal komme en ny nettleser sammen med Vista. Og det var likefult Netscape sin egen feil at folk valgte IE fremfor deres egen nettleser. Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 (endret) Kan noen si meg hvorfor det har seg slik at graden av exploitable bugs i Microsoft-software gikk dramatisk ned etter Microsoft tok i bruk verktøy som parser source og finner/luker ut helt innlysende programmeringsfeil som buffere som er mulig å skrive ukontrollerte mengder data til og format string bugs?En skulle tro at et slikt firma som Microsoft har råd til kremen av de beste programmererene, og en skulle tro at de har nok ressurser og penger til å kunne lage helt skuddsikker software. 5972603[/snapback] Det går på hvilken form for systemutvikling de benytter seg av. Det jeg vet, er at de i senere tid (win 2000->) tok i bruk UML (?) og gjorde arbeidet gjennom mange flere iterasjoner i faste faser. Utvikle -> Teste -> Konkludere -> Utvikle -> Teste -> osv Endret 23. april 2006 av neitakk Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 Vi diskuterer operativsystemer for enkeltpersoner her, ikke for store firmaer!. Har jeg gått glipp av noe kan du gjerne fortelle meg det! Men siden du bringer det opp kan du kanskje fortelle meg hva det vil koste for et firma med 100 ansatte å lære dem opp til å bruke Linux? Er vel ikke helt gratis det heller? Og når du har sammenlignet alle kostnadene DA kan du avgjøre hva som er billigst! Noen her linket til en RedHat distribusjon (tror det var det) som kostet minst 2000 kroner for support. Bare support. 5972601[/snapback] Microsoft er ikke ett system det heller, og det vil kreves opplæring til nye løsninger der også. Tenk når den nye Office 2007 kommer, som har et veldig annerledes GUI, og mange av de mindre tekniske brukerne vil nok trenge litt oppdatering. Forøvrig er det "under the hood" at linux skiller seg mest fra windows, slik at det er de som administrerer datasystemet som må lære seg mest nytt, og da er det ikke lenger 100 ansatte vi snakker om. Veldig mye av brukeropplevelsen (for den allminnelige bruker som ikke har noe ansvar for oppsett av systemet) er lik, og man kan kjøre mange av de samme programmene hvis man ønsker. En bruker trenger da ikke læres opp til å kjøre Firefox i linux, hvis de har brukt Firefox i Windows. Selv Olga på 85 klarer den overgangen. Jeg snakker forøvrig av erfaring siden jeg har jobbet med små barn i skolen som har byttet mellom Windows, Mac OS X og Linux Og vær så snill, slutt å mas om den RedHat versjonen. Du har rett og slett ikke skjønt prinsippene bak fri programvare. All softwaren kan nemlig både redistribuerer gratis, og du kan også fritt modifisere programvaren om du vil. At noen firmaer velger å selge en pakkeløsning, så er det helt opp til dem, og du velger om du vil benytte et slikt tilbud. Det er heller ikke BARE support du betaler for, du betaler også for media, brukerhåndbøker og eventuelle kommersielle tilleggsprogrammer. Men som jeg har nevnt tidligere, så tar Microsoft 620,- hver gang du ringer dem for support, så for brukere som vet at de kommer til å trenge en del hjelp, syns jeg ikke at RedHat's opplegg er så galt Lenke til kommentar
corge Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 Kan noen si meg hvorfor det har seg slik at graden av exploitable bugs i Microsoft-software gikk dramatisk ned etter Microsoft tok i bruk verktøy som parser source og finner/luker ut helt innlysende programmeringsfeil som buffere som er mulig å skrive ukontrollerte mengder data til og format string bugs?En skulle tro at et slikt firma som Microsoft har råd til kremen av de beste programmererene, og en skulle tro at de har nok ressurser og penger til å kunne lage helt skuddsikker software. 5972603[/snapback] Det går på hvilken form for systemutvikling de benytter seg av. Det jeg vet, er at de i senere tid (win 2000->) tok i bruk UML (?) og gjorde arbeidet gjennom mange flere iterasjoner i faste faser. Utvikle -> Teste -> Konkludere -> Utvikle -> Teste -> osv 5972664[/snapback] Det spiller ingen rolle hvilken fremgangsmåte for systemutvikling som benyttes. Feil som "printf(foo);" eller "strcpy(foo, bar);" skal ikke forekomme selv om du skriver kode på aldri så kort tid eller etter en absurd modell - det er utvikleren sin jobb å ikke la slike implementasjonsnivå-bugs oppstå. Ja, jeg vet dette ikke har så mye med topic å gjøre. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 (endret) Det er jo ganske utrolig hvis du mener at de som velger noe annet enn det du foretrekker skal måtte betale dobbelt. Nå snakker du deg langt ut på viddene. Saken her er at hvis man klarer seg med funksjonaliteten i Windows programmene, så slipper man å betale mer. Hvis man vil ha mer funksjonalitet, så betaler man for det. Er det så urimelig? Ja, Microsoft hadde en bevisst strategi for å undergrave Netscape. Når denne strategien fungerer og Netscape ikke tjener penger så er det klart det går ut over produktet. Netscape eksisterte lenge før MS prøvde å ødelegge for de... og selv før dette var Netscape en tregere leser enn IE. Statoil truer ikke med å fjerne konkurrenter fra markedet hvis de ikke følger ordre.Nei, men det var heller ikke det som var poenget mitt. MS må få lov til å ansette 100 nye personer om de vil det. Det kan ikke ses på som urimelig bare fordi et annet firma ikke har råd til det. Om de gjør dette for å skvise ut konkurrenten... tja... kanskje ikke etisk riktig, men vil ikke alle firma være ledende og gjøres ikke dette hele tiden? Som allerede nevnt, videoen var bare et eksempel på dette. Det var standardsvaret når det kom frem ubehagelig mail. 5972260[/snapback] Du svarer ikke på det jeg spør om. Har du sett hele videoen? Eksempelet kan ikke bevises å være gjeldende for hele videoen. Kan du bevise at det vi så i to minutter er representativt for alle timene? Hvis ikke, så kan du ikke hevde at det var representativt heller. Endret 23. april 2006 av Afseth Lenke til kommentar
Fantasy6 Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 Og vær så snill, slutt å mas om den RedHat versjonen. Du har rett og slett ikke skjønt prinsippene bak fri programvare. All softwaren kan nemlig både redistribuerer gratis, og du kan også fritt modifisere programvaren om du vil. At noen firmaer velger å selge en pakkeløsning, så er det helt opp til dem, og du velger om du vil benytte et slikt tilbud. Det er heller ikke BARE support du betaler for, du betaler også for media, brukerhåndbøker og eventuelle kommersielle tilleggsprogrammer. Men som jeg har nevnt tidligere, så tar Microsoft 620,- hver gang du ringer dem for support, så for brukere som vet at de kommer til å trenge en del hjelp, syns jeg ikke at RedHat's opplegg er så galt 5972682[/snapback] Sett at du har bruk for hjelp to ganger, hvor mye koster det hvis du har RedHat? Hvor mye koster det hvis du har Windows? Sett at du har bruk for hjelp 4 ganger, hvor mye koster det hvis du har RedHat? Hvor mye koster det hvis du har Windows? Og du trenger ikke å ringe MS for support. Vennligs ikke fortell meg hva jeg vet å ikke vet! Og som du sier, hver enkelt står fritt til å velge det de selv føler for, og derfor kan jeg ikke skjønne at dere som har så fryktelig mye imot MS ikke bare bytter til noe annet? Lenke til kommentar
corge Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 Og som du sier, hver enkelt står fritt til å velge det de selv føler for, og derfor kan jeg ikke skjønne at dere som har så fryktelig mye imot MS ikke bare bytter til noe annet? 5972735[/snapback] Jeg har for min del byttet til noe annet for lenge lenge siden. Lenke til kommentar
iMono Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 (endret) Sett at du har bruk for hjelp to ganger, hvor mye koster det hvis du har RedHat? Hvor mye koster det hvis du har Windows?Sett at du har bruk for hjelp 4 ganger, hvor mye koster det hvis du har RedHat? Hvor mye koster det hvis du har Windows? Og du trenger ikke å ringe MS for support. Vennligs ikke fortell meg hva jeg vet å ikke vet! Og som du sier, hver enkelt står fritt til å velge det de selv føler for, og derfor kan jeg ikke skjønne at dere som har så fryktelig mye imot MS ikke bare bytter til noe annet? 5972735[/snapback] Det enkelte glemmer er at Windows bygger seg opp et GIGANTISK hjelpesenter for Vista. Du vil kunne søke etter hjelp i den innebygde databasen i systemet, legge til spørsmål som senere kan legges til oppdaterte servere. Og dette er gratis! F.eks. En kunde ringer til MS kundehjelp og spør om de hvordan man kobler til internett med modem, selv om dette er vel forklart allerede i Windows XP, velger mange å ringe support. Support klinger i mitt øre som en "hjelp når ingen annen løsning ser ut ttil å foreligge". Endret 23. april 2006 av Dell_9200 Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 Og vær så snill, slutt å mas om den RedHat versjonen. Du har rett og slett ikke skjønt prinsippene bak fri programvare. All softwaren kan nemlig både redistribuerer gratis, og du kan også fritt modifisere programvaren om du vil. At noen firmaer velger å selge en pakkeløsning, så er det helt opp til dem, og du velger om du vil benytte et slikt tilbud. Det er heller ikke BARE support du betaler for, du betaler også for media, brukerhåndbøker og eventuelle kommersielle tilleggsprogrammer. Men som jeg har nevnt tidligere, så tar Microsoft 620,- hver gang du ringer dem for support, så for brukere som vet at de kommer til å trenge en del hjelp, syns jeg ikke at RedHat's opplegg er så galt 5972682[/snapback] Sett at du har bruk for hjelp to ganger, hvor mye koster det hvis du har RedHat? Hvor mye koster det hvis du har Windows? Sett at du har bruk for hjelp 4 ganger, hvor mye koster det hvis du har RedHat? Hvor mye koster det hvis du har Windows? Og du trenger ikke å ringe MS for support. Vennligs ikke fortell meg hva jeg vet å ikke vet! Og som du sier, hver enkelt står fritt til å velge det de selv føler for, og derfor kan jeg ikke skjønne at dere som har så fryktelig mye imot MS ikke bare bytter til noe annet? 5972735[/snapback] Jeg er enig med Langbein her. Det er alt for dumt å henge seg opp i den Red Hat versjonen. Det finnes så utrolig mange linuxversjoner og Red Hat er ikke engang en av de mest populære. Gentoo, Debian, Fedora, SuSe, Mandrake sammens med Knoppix tror jeg må være de mest bruke distorene. Både som WS og server. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 Men som jeg har nevnt tidligere, så tar Microsoft 620,- hver gang du ringer dem for support, så for brukere som vet at de kommer til å trenge en del hjelp, syns jeg ikke at RedHat's opplegg er så galt 5972682[/snapback] I følge Microsoft så har de gratis kundestøtte i normal støtteperiode (til to år etter at neste versjon av programmet er gitt ut. Skal man ha utvidet støtte, koster det nok noe. Grunnleggende støtte avsluttes to år etter at neste versjon av produktet er utgitt. Utvidet støtte avsluttes fem år etter at grunnleggende støtte avsluttes. Lenke til kommentar
Fantasy6 Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 Jeg er enig med Langbein her. Det er alt for dumt å henge seg opp i den Red Hat versjonen. Det finnes så utrolig mange linuxversjoner og Red Hat er ikke engang en av de mest populære. Gentoo, Debian, Fedora, SuSe, Mandrake sammens med Knoppix tror jeg må være de mest bruke distorene. Både som WS og server. 5972779[/snapback] Men den finnes selv om den ikke er den mest populære. Og jeg reagerte bare på at andre skal fortelle meg hva jeg vet og ikke vet! Og at de da tar betalt for å hjelpe andre med FRI programvare er litt på kanten. Poenget med noe som er fritt/gratis er vel at det ikke skal koste noe? Lenke til kommentar
corge Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 Støtte? Kundeservice? Hvor ble det egentlig av manualen til programvaren? Hva skal du med kundeservice hvis du har en god nok manual? Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 Jeg er enig med Langbein her. Det er alt for dumt å henge seg opp i den Red Hat versjonen. Det finnes så utrolig mange linuxversjoner og Red Hat er ikke engang en av de mest populære. Gentoo, Debian, Fedora, SuSe, Mandrake sammens med Knoppix tror jeg må være de mest bruke distorene. Både som WS og server. 5972779[/snapback] Men den finnes selv om den ikke er den mest populære. Og jeg reagerte bare på at andre skal fortelle meg hva jeg vet og ikke vet! Og at de da tar betalt for å hjelpe andre med FRI programvare er litt på kanten. Poenget med noe som er fritt/gratis er vel at det ikke skal koste noe? 5972807[/snapback] Red Hat, er som påpekt mange ganger før, gratis. Det er alt det andre du betaler for. Det er en Red Hat versjon, Enterprise, som du får med på "kjøpet" når du betaler for et abonnement hvor du får support, manualer etc. Programvaren er fortsatt fri Det er heller snakk om en sleip "workaround" GNU-lisensen fra Red Hat folka sin side, men dette kan umulig være representativt for Linux som et OS. Lenke til kommentar
Fantasy6 Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 Jeg er enig med Langbein her. Det er alt for dumt å henge seg opp i den Red Hat versjonen. Det finnes så utrolig mange linuxversjoner og Red Hat er ikke engang en av de mest populære. Gentoo, Debian, Fedora, SuSe, Mandrake sammens med Knoppix tror jeg må være de mest bruke distorene. Både som WS og server. 5972779[/snapback] Men den finnes selv om den ikke er den mest populære. Og jeg reagerte bare på at andre skal fortelle meg hva jeg vet og ikke vet! Og at de da tar betalt for å hjelpe andre med FRI programvare er litt på kanten. Poenget med noe som er fritt/gratis er vel at det ikke skal koste noe? 5972807[/snapback] Red Hat, er som påpekt mange ganger før, gratis. Det er alt det andre du betaler for. Det er en Red Hat versjon, Enterprise, som du får med på "kjøpet" når du betaler for et abonnement hvor du får support, manualer etc. Programvaren er fortsatt fri Det er heller snakk om en sleip "workaround" GNU-lisensen fra Red Hat folka sin side, men dette kan umulig være representativt for Linux som et OS. 5972830[/snapback] Vet ikke om du fikk med deg det jeg skrev...derfor har jeg uthevet det. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 Men den finnes selv om den ikke er den mest populære. Og jeg reagerte bare på at andre skal fortelle meg hva jeg vet og ikke vet! Og at de da tar betalt for å hjelpe andre med FRI programvare er litt på kanten. Poenget med noe som er fritt/gratis er vel at det ikke skal koste noe? 5972807[/snapback] Du har som sagt ikke skjønt prinsippene bak fri programvare. Det handler om frihet. Programvaren er fri, og den er sikret frihet i all fremtid. Men det ekskluderer ikke firmaer i å selge support for de som måtte ønske dette Du VELGER selv om du ønsker å kjøpe en slik pakke med support. Eller du kan velge å LASTE ned en gratis distro. Du kan til og med få en RedHat-basert distro gratis om du vil. De støtter jo Fedora-prosjektet som er helt GRATIS, eller du kan f.eks. velge CentOS som er RedHat Enterprise Linux UTEN support og med et annet navn (pga trademark) Det blir som Ole Brum ville sagt: "Ja takk, begge deler". Og du har ikke en slik frihet med Windows, for du kan ikke bruke en gratis windowsversjon uten support hvis du føler du ikke trenger det. Isåfall må du ty til piratkopier, og du bryter dermed loven. Lenke til kommentar
iMono Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 Det er en grunn til at de to mest brukervennlige OS'ene tar betalt for varen sin. Lenke til kommentar
Fantasy6 Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 Men den finnes selv om den ikke er den mest populære. Og jeg reagerte bare på at andre skal fortelle meg hva jeg vet og ikke vet! Og at de da tar betalt for å hjelpe andre med FRI programvare er litt på kanten. Poenget med noe som er fritt/gratis er vel at det ikke skal koste noe? 5972807[/snapback] Du har som sagt ikke skjønt prinsippene bak fri programvare. Det handler om frihet. Programvaren er fri, og den er sikret frihet i all fremtid. Men det ekskluderer ikke firmaer i å selge support for de som måtte ønske dette Du VELGER selv om du ønsker å kjøpe en slik pakke med support. Eller du kan velge å LASTE ned en gratis distro. Du kan til og med få en RedHat-basert distro gratis om du vil. De støtter jo Fedora-prosjektet som er helt GRATIS, eller du kan f.eks. velge CentOS som er RedHat Enterprise Linux UTEN support og med et annet navn (pga trademark) Det blir som Ole Brum ville sagt: "Ja takk, begge deler". Og du har ikke en slik frihet med Windows, for du kan ikke bruke en gratis windowsversjon uten support hvis du føler du ikke trenger det. Isåfall må du ty til piratkopier, og du bryter dermed loven. 5972871[/snapback] Hvilken bakgrunn har du for å fortelle meg hva jeg vet? Jeg vil ha meg frabedt slike utsagn, takk! Jeg vet utmerket godt hva fri programvare er for noe, men som jeg har sagt så synes jeg det er på kanten å ta betalt for å hjelpe andre med fri programvare. De burde jo heller, i god open source ånd, tilby slik hjelp uten kostnader. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 Vet ikke om du fikk med deg det jeg skrev...derfor har jeg uthevet det. 5972847[/snapback] Ah, overså "hjelpe andre". Beklager Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 (endret) Hvilken bakgrunn har du for å fortelle meg hva jeg vet? Jeg vil ha meg frabedt slike utsagn, takk! Jeg vet utmerket godt hva fri programvare er for noe, men som jeg har sagt så synes jeg det er på kanten å ta betalt for å hjelpe andre med fri programvare. De burde jo heller, i god open source ånd, tilby slik hjelp uten kostnader. 5973006[/snapback] Hvis jeg forstår deg rett, mener du altså at det er greit å ta godt betalt for support til windows, men ikke til linux? Sorry, men jeg må humre litt i skjegget når jeg leser slikt. Supporten er tross alt bare et frivillig tilleggstilbud for de som føler at de trenger dette. For å ta en analogi: Det er jo helt gratis å ferdes ute i naturen, men likevel fins det folk som arrangerer turer i skog og mark. Er dette også galt fordi naturen er fri? Burde de gjort dette gratis? Jeg tenker f.eks på folk som arrangerer turer på isbreer. Ærlig talt, hvis noen prøver å lage et levebrød av dette så må de da få lov til det. Akkurat som at noen kan tjene penger på å hjelpe folk med fri programvare. Du trenger ikke benytte deg av dette hvis du ikke vil (går f.eks an å få gratis "support" på forum/newsgroups osv) Endret 23. april 2006 av Langbein Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg