Gå til innhold

EU kan forby salget av neste Windows MODERATORWARN


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du gnåler hele tiden om ekstrakostnadene ved å KJØPE tilleggsprogrammer. Det finnes jo "uendelig" med gode gratisprogrammer. Ingen trenger da kjøpe verken browser, email-klient, medieavspillere, chatteprogrammer osv.

 

Man trenger ikke en gang betale for et skikkelig tekstbehandlingsprogram. Det er bare MS som krever ågerpriser for slikt, mens det finnes et ypperlig gratisalternativ som heter OpenOffice :)

 

Tradisjonene med gratis programvare går langt tilbake i historien, lenge før MS tok over OS-markedet. Og tradisjonen er enda bedre i unix-verden, fordi der har det vært vanligere med frie programmer, og ikke bare freeware/shareware osv. som langt på vei har dominert i windows og dos-verden.

5967654[/snapback]

OpenOffice kom etter MS Office. Er det ikke like gode gratis konkurrenter tar folk seg betalt. Se på Opera. Hva tjener de penger på nå? Selge en browser til mobilen din for den nette sum av 225! kroner!!

5967755[/snapback]

Og for ikke så lenge siden så kostet det også å bruke Opera sin nettleser til PC.

Lenke til kommentar
Vil egentlig ikke tro at OpenOffice vil bli så bra som MS Office. Kan være bra at det er open-source og gratis, men synes det mangler mange litt ifra det MS Office har. Slikt som OpenOffice er idag, så fortrekker jeg heller MS Office. Og da excluderer jeg dette med .doc. .xls, osv.

5967727[/snapback]

Personlig mener jeg de er ganske så likeverdige rent funksjonsmessig. Svakeste leddet i OO er vel databaseprogrammet, men det er også temmelig nytt (kom i v.2.0). Men det er ikke så mange som bruker Access heller, og det følger bare med i den dyrere proff-versjonen av MS Office (som om ikke office er dyr nok fra før).

 

Men det er jo også mye smak og behag her, og for en som er vant til MS Office, kan såklart OO virke mer tungvint i en overgangsfase. Det skal jeg ikke si noe på, og vil nok gjelde overganger mellom nesten alle slags programmer.

Lenke til kommentar
Saken er likevel den, at forbrukerne ønsker flest mulig funksjoner buntet inn i Windows. Mange har rett og slett et behov for å slippe å installere programmer selv.

5831181[/snapback]

 

 

saken er likevel den at folk er enten for late eller uvitende til å innstalere programmer selv....

5967776[/snapback]

Da er det opp til de firmaene som leverer slike programmer å gjøre det tilgjengelig. Tilgjengelighet er første prioritering for at folk skal bruke produktet. HP bundler MANGE programmer med sin PC. Alle disse har fått seg gode avtaler med HP som igjen selger flere PC'er pga. programvaren. Dobbel vinning.

 

Og det heter installere.

Lenke til kommentar
Personlig mener jeg de er ganske så likeverdige rent funksjonsmessig. Svakeste leddet i OO er vel databaseprogrammet, men det er også temmelig nytt (kom i v.2.0). Men det er ikke så mange som bruker Access heller, og det følger bare med i den dyrere proff-versjonen av MS Office (som om ikke office er dyr nok fra før).

 

Men det er jo også mye smak og behag her, og for en som er vant til MS Office, kan såklart OO virke mer tungvint i en overgangsfase. Det skal jeg ikke si noe på, og vil nok gjelde overganger mellom nesten alle slags programmer.

5967781[/snapback]

Da har du åpenbart ikke prøvd nyere versjoner av MS Office. Tekstmessig ligger de ganske likt, men bruk av vektorbasert grafikk, formatering av tekst og avansert plassering av bilder er OO sitt svakeste ledd. Greit nok at det er gratis, men det er for buggete å bruke selv to versjoner av OO seg imellom. Ja, jeg har brukt dette programmet i flere år på ungdomsskolen, som forresten ikke er BETALT av MS.. :roll:

Lenke til kommentar
Vil egentlig ikke tro at OpenOffice vil bli så bra som MS Office. Kan være bra at det er open-source og gratis, men synes det mangler mange litt ifra det MS Office har. Slikt som OpenOffice er idag, så fortrekker jeg heller MS Office. Og da excluderer jeg dette med .doc. .xls, osv.

5967727[/snapback]

Personlig mener jeg de er ganske så likeverdige rent funksjonsmessig. Svakeste leddet i OO er vel databaseprogrammet, men det er også temmelig nytt (kom i v.2.0). Men det er ikke så mange som bruker Access heller, og det følger bare med i den dyrere proff-versjonen av MS Office (som om ikke office er dyr nok fra før).

 

Men det er jo også mye smak og behag her, og for en som er vant til MS Office, kan såklart OO virke mer tungvint i en overgangsfase. Det skal jeg ikke si noe på, og vil nok gjelde overganger mellom nesten alle slags programmer.

5967781[/snapback]

Jeg har brukt OO og MS office, og syntes de er ganske like, har ikke noe mere problemer med OO som jeg har med MSO

Lenke til kommentar
Jeg har brukt OO og MS office, og syntes de er ganske like, har ikke noe mere problemer med OO som jeg har med MSO

5967830[/snapback]

Som sagt, rent tekstmessig og som skriveprogrammer er de ganske like, men også her har OO probleme med behandling av tabeller og slikt i deres Writer.

 

Hadde du jobbet i f.eks kommunen, hadde du savnet flere funksjoner i OO. Blant annet er nettverkssammarbeidet til MS Office veldig kraftig, sammenlignet med OO; overlegen.

Lenke til kommentar
Du gnåler hele tiden om ekstrakostnadene ved å KJØPE tilleggsprogrammer. Det finnes jo "uendelig" med gode gratisprogrammer. Ingen trenger da kjøpe verken browser, email-klient, medieavspillere, chatteprogrammer osv.

 

Man trenger ikke en gang betale for et skikkelig tekstbehandlingsprogram. Det er bare MS som krever ågerpriser for slikt, mens det finnes et ypperlig gratisalternativ som heter OpenOffice :)

 

Tradisjonene med gratis programvare går langt tilbake i historien, lenge før MS tok over OS-markedet. Og tradisjonen er enda bedre i unix-verden, fordi der har det vært vanligere med frie programmer, og ikke bare freeware/shareware osv. som langt på vei har dominert i windows og dos-verden.

5967654[/snapback]

Tror du så mange av tilleggsprogrammene hadde vært gratis om det ikke fulgte med samme type programvare til Windows XP? Har heller ikke sett noe fornuftig redigeringsprogram som er gratis (XP kommer med Movie Maker som forøvrig er ganske dårlig men veldig enkelt å bruke). Synes i det hele tatt det er vanskelig å finne gratis programvare uten en viss form for restriksjoner (20 dagers prøve, mange funksjoner utelatt i prøveversjonen, reklame som fyller en relativt stor del av skjermen og gjør systemet tregere, ad-ware, krav om å installere visse toolbars osv...).

Lenke til kommentar
Tror du så mange av tilleggsprogrammene hadde vært gratis om det ikke fulgte med samme type programvare til Windows XP? Har heller ikke sett noe fornuftig redigeringsprogram som er gratis (XP kommer med Movie Maker som forøvrig er ganske dårlig men veldig enkelt å bruke). Synes i det hele tatt det er vanskelig å finne gratis programvare uten en viss form for restriksjoner (20 dagers prøve, mange funksjoner utelatt i prøveversjonen, reklame som fyller en relativt stor del av skjermen og gjør systemet tregere, ad-ware, krav om å installere visse toolbars osv...).

5967860[/snapback]

Helt enig. Mange ser heller fordelen ved å kjøpe programvare som er garantert videre utvidelse og optimalisering. Reklamen i Opera fikk meg til å bytte nettleser.

Lenke til kommentar
Saken er likevel den, at forbrukerne ønsker flest mulig funksjoner buntet inn i Windows. Mange har rett og slett et behov for å slippe å installere programmer selv.

5831181[/snapback]

 

 

saken er likevel den at folk er enten for late eller uvitende til å innstalere programmer selv....

5967776[/snapback]

Da er det opp til de firmaene som leverer slike programmer å gjøre det tilgjengelig. Tilgjengelighet er første prioritering for at folk skal bruke produktet. HP bundler MANGE programmer med sin PC. Alle disse har fått seg gode avtaler med HP som igjen selger flere PC'er pga. programvaren. Dobbel vinning.

 

Og det heter installere.

5967802[/snapback]

 

så du synes det er greit at selskaper som lager programvare går dukken fordi microsoft skal presse sine egne produkter på sluttbrukere?

 

en ting er at Microsoft lager os, men jeg er enig med EU når de baker inn produkter som åpenbart ikke er en selvfølge for bruk av selve operativsystemet... disse produktene burde heller ms ha tilbudt ved siden av....

Lenke til kommentar
Men husk at reklamen i Opera nå er borte, og at den ikke har blitt dårligere etter versjonhoppene :)

5967874[/snapback]

Det er helt rett. Jeg sier bare at Opera har mistet en stor brukergruppe ved å legge til restriksjoner og prøve å få de til å betale noe man tar som en selvfølge skal være gratis. Opera har mange fordeler, selv om jeg ikke liker helt de nye widgets'ene de har inkludert i nieren.

Lenke til kommentar
Tror du så mange av tilleggsprogrammene hadde vært gratis om det ikke fulgte med samme type programvare til Windows XP? Har heller ikke sett noe fornuftig redigeringsprogram som er gratis (XP kommer med Movie Maker som forøvrig er ganske dårlig men veldig enkelt å bruke). Synes i det hele tatt det er vanskelig å finne gratis programvare uten en viss form for restriksjoner (20 dagers prøve, mange funksjoner utelatt i prøveversjonen, reklame som fyller en relativt stor del av skjermen og gjør systemet tregere, ad-ware, krav om å installere visse toolbars osv...).

5967860[/snapback]

Ja, og ikke bare tror jeg, men jeg vet. Fordi tilsvarende programmer har vært gratis FØR Microsofts inntog i det aktuelle markedssegmentet.

 

Grunnen til at du finner mange programmer med restriksjoner er fordi det dessverre er tradisjon for slikt i MS-DOS/Windows ("try before you buy" opplegg). Det er ikke slik i linux/unix-verden, og derfor også lettere å orientere seg i fullstendig FRI programvare. Som nevnt i tidligere innlegg, er det ikke uvanlig om det følger med over 10 tusen pakker til større distroer, og ingen av disse er 30dagers demoer.

Lenke til kommentar
så du synes det er greit at selskaper som lager programvare går dukken fordi microsoft skal presse sine egne produkter på sluttbrukere?

 

en ting er at Microsoft lager os, men jeg er enig med EU når de baker inn produkter som åpenbart ikke er en selvfølge for bruk av selve operativsystemet... disse produktene burde heller ms ha tilbudt ved siden av....

5967884[/snapback]

Nå presses virkelig ikke MS Office på sluttbrukeren da. Jeg sier bare at det er en grunn til at Office-pakken selger. MS lager ikke bare dritt som noen skal ha det til her.

Lenke til kommentar
Ja, og ikke bare tror jeg, men jeg vet. Fordi tilsvarende programmer har vært gratis FØR Microsofts inntog i det aktuelle markedssegmentet.

 

Grunnen til at du finner mange programmer med restriksjoner er fordi det dessverre er tradisjon for slikt i MS-DOS/Windows ("try before you buy" opplegg). Det er ikke slik i linux/unix-verden, og derfor også lettere å orientere seg i fullstendig FRI programvare. Som nevnt i tidligere innlegg, er det ikke uvanlig om det følger med over 10 tusen pakker til større distroer, og ingen av disse er 30dagers demoer.

5967898[/snapback]

Du snakker om X64-bit versjonen av Windows, ikke sant? Denne har en 6-måneders prøveomgang. Hadde Windows gitt de 30 dager, hadde nok de fleste sagt nei takk og fortsatt holdt seg til 32-bits plattformen.

 

Og den grunnen du kommer med. Restriksjoner er ikke skapt av MS, men en vrangforestilling du prøver å overbevise oss med.

Lenke til kommentar
Vil egentlig ikke tro at OpenOffice vil bli så bra som MS Office. Kan være bra at det er open-source og gratis, men synes det mangler mange litt ifra det MS Office har. Slikt som OpenOffice er idag, så fortrekker jeg heller MS Office. Og da excluderer jeg dette med .doc. .xls, osv.

5967727[/snapback]

OO er en tekstbehandler, mens MS Office er så mye mer.

5967761[/snapback]

OpenOffice er ikke bare en tekstbehandler:

What’s in OpenOffice.org?

 

WRITER is OpenOffice.org’s word processor: use it for anything from writing a quick letter to producing an entire book with embedded illustrations, cross-references, tables of contents, indexes, bibliographies... Auto-complete, auto-format, and real-time spelling check make light work of the hardest task. Writer is powerful enough to tackle desktop publishing tasks such as creating multi-column newsletters, brochures – the only limit is your imagination.

 

Use CALC to bring your numbers under control. This powerful spreadsheet has all the tools you need to calculate, analyse, summarise, and present your data in numerical reports or sizzling graphics. A fully-integrated help system makes entering complex formulas a breeze. Sophisticated decision-making tools are just a few mouse clicks away. Pull in external data using the Data Pilot, and sort it, filter it, and produce subtotals and statistical analyses. Use previews to select from thirteen categories of 2-D and 3-D charts including line, area, column, pie, XY, stock and net with dozens of variants.

 

IMPRESS is the fastest, most powerful way to create effective multimedia presentations. Your presentations will truly stand out with special effects, animation and high-impact drawing tools.

 

DRAW will produce everything from simple diagrams to dynamic 3D illustrations and special effects.

 

New to Version 2, BASE enables you to manipulate database data seamlessly within OpenOffice.org. Create and modify tables, forms, queries, and reports, either using your own database or Base’s own built-in HSQL database engine.

Lenke til kommentar
Nå presses virkelig ikke MS Office på sluttbrukeren da. Jeg sier bare at det er en grunn til at Office-pakken selger. MS lager ikke bare dritt som noen skal ha det til her.

5967912[/snapback]

Nei, MS lager ikke bare dritt. Tro det eller ei, men en "linux-fanboy" kan faktisk like enkelte programmer MS har laget.

 

Men bare tenk så fantastisk det hadde vært om MS hadde publisert alle filformatene til Office, Mediaplayer osv. Så kunne de isteden konkurrert bare på å lage bedre og mer brukervennlige programmer. Istedenfor den typiske MS-strategien med å låse folk fast til proprietære løsninger. Kort og godt: en mindre feig strategi, som også er langt bedre for brukerne (ingen brukere er tjent ved at deres EGNE datafiler låses i et proprietært format).

Lenke til kommentar
Jesus, jeg gav deg tilogmed en link til det jeg studerer slik at du selv kan se at vi studerer minst like mye jus som økonomi, og du mener fortsatt at vi ikke lærer hva monopol er for noe "i følge loven"?

Du forholder deg ikke til lovene i USA, og det at "monopol" ikke defineres på samme måte i alle sammenhenger.

 

Jeg har aldri sagt at jeg studerer det amerikanske lovverket, det er dine ord.

Men du vet tydeligvis veldig godt hva de amerikanske lovene går ut på!?

Jeg vil tro at DOJ gjør det.

 

Har det falt deg inn, som forøvrig er nevnt flere ganger tidligere, at i USA kan du bli saksøkt og dømt for nær sagt hva som helst.

Og det betyr at alle dommer er bare tull?

 

I denne saken kan du selv lese fakta på DOJ sine sider:

 

http://www.usdoj.gov/atr/cases/f2000/2010.htm

 

Mener du at de lyver?

 

Mange dommer i USA må tas med en stor klype salt for oss som lever i andre deler av verden!

Dette er en dårlig unnskyldning for at du ikke var klar over hvordan "monopol" er definert i ulike sammenhenger.

Lenke til kommentar
Du snakker om X64-bit versjonen av Windows, ikke sant? Denne har en 6-måneders prøveomgang. Hadde Windows gitt de 30 dager, hadde nok de fleste sagt nei takk og fortsatt holdt seg til 32-bits plattformen.

 

Og den grunnen du kommer med. Restriksjoner er ikke skapt av MS, men en vrangforestilling du prøver å overbevise oss med.

5967937[/snapback]

Du misforstår nok hva jeg snakker om her. Har aldri pratet om selve Windows, men om tredjepartsprogrammer. Og tradisjoner for shareware/trialware osv. Jeg har heller ikke sagt at dette er MS sin skyld ;)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...