Gå til innhold

EU kan forby salget av neste Windows MODERATORWARN


Anbefalte innlegg

Til dere som hele tider gjemmer dere bak det at MS er dømt for monopolvirksomhet, husk på dette: MS er ikke dømt andre steder enn i noen stater i USA!

 

Å si fakta er ikke å gjemme seg bak noe.

 

Monopol og monopolvirksomhet er og forblir aldri det samme!

 

Hva er det du prøver å si egentlig? For å drive med monopolvirksomhet må du ha monopol.

 

Dere som sier at loven har en annen definisjon av monopol enn det ordbøker har, hva med å finne lovens definisjon på monopol og legge den ut her?

 

Allerede gjort, les tråden.

 

For meg så virker det rart at loven skal tyde monopol på en annen måte enn ordbøker, tyder loven og ordbøkene mord på forskjellig måte?

5954104[/snapback]

 

Det er helt vanlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dagens pris for Windows XP Home Edition SP2: 2.355,- eller kr 885,- som OEM (priser fra Komplett.no)

 

Her følger komponentene som er helt valgfrie å ha installert eller ikke:

 

 

Så er spørsmålet: Føler noen at de komponentene er verdt et prisavslag på selve OS-et, om man ikke ønsker å ha dem med? Nei, vil jeg si.

 

Det at Microsoft leverer Windows XP med valgfrie komponenter gjør dem kriminelle, vitner om et sykt samfunn.

Endret av neitakk
Lenke til kommentar
Det jeg reagerer på er at folk automatisk angriper MS for forretningsstrategien deres da den åpenbart er svært god og fungerer fantastisk bra.

 

Hitlers strategier fungerte fantastisk bra siden han nesten fikk lagt under seg hele Europa. Gjør det den riktig eller til noe vi bør beundre?

 

Det er ikke uten grunn at de er verdensledende på så mange områder.

 

De har aldri hatt de beste produktene så hvis de er verdensledende på noe så er det å ødelegge for konkurranse.

 

Når de er såpass populære og har så store deler av markedet kan det lett bli skummelt. De er store nok til å kjøpe opp småkonkurrenter og kan lett eie markeder rett og slett ved å skyve bort eventuelle andre aktører.

 

Det er jo slik de har fått den posisjonen de har i dag!

Lenke til kommentar
Fantasy (treffende nick btw):

 

Du maser om at de kun er dømt i USA og da spør jeg HVA SÅ?  Er det forskjell på monopol i USA og Norge?

 

Du maser også om at monopol er monopol og da gir jeg deg en link som forklarer forskjellen.

5954252[/snapback]

Jeg har aldri sagt at det er forskjell på definisjonen av monopol i Norge eller USA! Men dere fremstiller MS som om de skulle vært dømt i hele verden, noe de langt fra er!

 

Som jeg sa, jeg var den første i denne diskusjonen som gav en link til definisjonen av monopol, så jeg vet utmerket godt hva monopol er for noe!

Men du sier til stadighet at der er forskjell på ordbokens definisjon av monopol og lovens definisjon av monopol. Derfor ber jeg deg om å gi meg lovens definisjon på monopol!

 

 

Edit: btw, personhets blir vel frarådet? En diskusjon skal være saklig uten at vi trenger å synke så dypt som å gjøre narr av personers nick eller meninger!

Endret av Fantasy6
Lenke til kommentar

neitakk: folk flest er ikke datainteressert som deg og undersøker alternativene, de tar det de får prakket opp i trynet og lærer seg til å leve med det. det blir ikke akkurat bedre når man har gjort slik at det er kun det opprinnelige som virker skikkelig - ref.IE og MS sin propritære standardisering,

Lenke til kommentar
De har aldri hatt de beste produktene så hvis de er verdensledende på noe så er det å ødelegge for konkurranse.

5954269[/snapback]

 

Ingen antitrust dommer kan overbevise meg om at Windows ikke er det (overlegent) beste operativsystemet for gamere og middels til dårlige datakyndige. Skal noe konkurrere holder det ikke at det er nesten like bra, det må være bedre på alle områder. Er det ikke også litt naivt å tro at et gratisprosjekt som Linux skal konkurrere mot en profesjonell bedrift med tusenvis av lønnede folk som arbeider på heltid med Windows? For all del, jeg bytter gjerne. Men ikke før jeg får et bedre alternativ. Og det får jeg neppe uansett hvor mange dommer som blir tredd nedover hodet på MS.

Lenke til kommentar
Jeg har aldri sagt at det er forskjell på den norske og den amerikanske betydningen av monopol!

 

Så hvorfor krangler du på at Microsoft har monopol?

 

Hva skal jeg slå opp i en ordbok for noe? Ulike former for monopol? Det var ikke det jeg spurte etter, det jeg spurte etter var på hvilken måte loven tyder monopol på en annen måte enn ei ordbok gjør, og for meg så virker det rart at ei ordbok skal ha en annen definisjon på monopol enn det loven har.

 

Hvorfor leser du ikke bare Wikipedia i stedet for å krangle på det?

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Coercive_monopoly

 

Du fant kun ordbokversjonen av monopol der, og for å si det sånn: Jeg var den første i denne tråden som gav en kilde som viste hva definisjonen av monopol er! Derfor må jeg nesten begynne som deg og noen andre her;

*Les tråden!

*Har du lest tråden?

*Hva med å undersøke våre uttalelser før du svarer på dem! (forøvrig noe som ikke er min jobb)

5954232[/snapback]

 

Du leste ikke Wikipedia jo.

 

Legal monopoly

 

A form of coercive monopoly based on laws explicitly preventing competition is a legal monopoly or de jure monopoly. When such a monopoly is granted to a private party, it is a government-granted monopoly; when it is operated by government itself, it is a government monopoly or state monopoly. A government monopoly may exist at different levels (eg just for one region or locality); a state monopoly is specifically operated by a national government.

 

An example of a "de jure" monopoly is AT&T, which was granted monopoly power by the US government, only to be broken up in 1982 following a Sherman Antitrust suit.

Lenke til kommentar
Det bør ikke herske tvil om at dersom konkurransen hadde fått herske fritt i datamarkedet hadde situasjonen vært BEDRE enn når MS har gjort alt for å bruke deres i beste fall middelmåldige produkter.

5954224[/snapback]

Mener du at det har vært null konkurranse? Mener du at det at noen store kjøper opp noen små gir dårligere grunnlag for å utvikle gode sammensveisede programmer?

 

Det er MICROSOFT som blir kritisert her og det blir påpekt at de aldri har hatt de beste produktene så det er ikke grunnen til at de er størst.

 

Du vrir på det folk sier fordi du ikke har saklige motargumenter.

5954244[/snapback]

Det er en grunn at de ikke har kommet fram, det være seg kompabilitet for maskinvaren, ikke promotert produktet sitt rett. MS har nok gitt hard konkurranse i forhold til det sterke samarbeidet de har hatt med IBM, men jeg tror at MS har tjent mye på å lytte til hva brukeren vil ha.

 

Produktet må være for brukeren slik at brukeren har lyst til å bruke det.

Lenke til kommentar
Jeg har aldri sagt at det er forskjell på definisjonen av monopol i Norge eller USA! Men dere fremstiller MS som om de skulle vært dømt i hele verden, noe de langt fra er!

5954275[/snapback]

Det jeg sier er at det fremgår av måten du resonnerer på at det må være en forskjell. At MS er uskyldig i alle andre land enn USA bare fordi det var der dommen kom fra. MS er da vitterlig et amerikansk selskap som opererer internasjonalt, og produktene deres, html koden de føkker opp og de elendige propritære standardene er da lik over hele verden.

Lenke til kommentar

Gjennom studiestedet mitt får jeg alle disse programmene gratis. Kan noen andre produsenter i verden skilte med en slik programvarepakke gratis til alle studenter? Og ikke minst, finnes det noen som har alternativ til alt dette? Eller er Microsoft suverent overlegent bedre enn alle andre?

 

543: .NET Framework 1.1 SDK

909: .NET Framework SDK 1.1

507: Access 2003

469: Exchange Server 2003 Enterprise Edition

514: InfoPath 2003

978: InfoPath 2003 Toolkit for Visual Studio Tools for Office 2005

536: MapPoint 2004 European - Run Disc (2/2)

535: MapPoint 2004 European - Setup Disc (1/2)

534: MapPoint 2004 North America - Run Disc (2/2)

533: MapPoint 2004 North America - Setup Disc (1/2)

679: MELL - Developer Edition for MSDNAA

710: MSDN Library (Visual Studio .NET) CD1 ISO (Jan 2004)

711: MSDN Library (Visual Studio .NET) CD2 ISO (Jan 2004)

712: MSDN Library (Visual Studio .NET) CD3 ISO (Jan 2004)

713: MSDN Library (Visual Studio .NET) Full (Jan 2004)

721: MSDN Library (Visual Studio 6.0) CD1 ISO (Oct 2001)

722: MSDN Library (Visual Studio 6.0) CD2 ISO (Oct 2001)

723: MSDN Library (Visual Studio 6.0) CD3 ISO (Oct 2001)

990: MSDN Library - October 2005 - CD1

992: MSDN Library - October 2005 - CD3

969: MSDN Library for Visual Studio 2005 - CD1

970: MSDN Library for Visual Studio 2005 - CD2

971: MSDN Library for Visual Studio 2005 - CD3

531: OneNote 2003

539: Project Professional 2002 (Single-User)

519: Project Professional 2003

528: Project Server 2003

538: SQL Server 2000 Enterprise Edition

522: SQL Server 2000 SP3a

980: SQL Server 2005 Developer Edition - 32-bit - CD1

981: SQL Server 2005 Developer Edition - 32-bit - CD2

982: SQL Server 2005 Developer Edition - 64-bit Extended - CD1

983: SQL Server 2005 Developer Edition - 64-bit Extended - CD2

984: SQL Server 2005 Developer Edition - 64-bit Itanium - CD1

985: SQL Server 2005 Developer Edition - 64-bit Itanium - CD2

986: SQL Server 2005 Standard Edition - 32-bit - DVD

987: SQL Server 2005 Standard Edition - 64-bit Extended - DVD

988: SQL Server 2005 Standard Edition - 64-bit Itanium - DVD

989: SQL Server 2005 Workgroup Edition - 32-bit - DVD

662: Virtual PC 2004

972: Visio for Enterprise Architects

524: Visio Professional 2003

541: Visual J# .NET

977: Visual SourceSafe 2005

443: Visual SourceSafe 6.0d

351: Visual Studio .NET 2003 Professional - Full Install

451: Visual Studio .NET Academic Student Tools 2003

452: Visual Studio .NET Academic Teaching Tools 2003

77: Visual Studio .NET Pro 2002 - ISO Image - CD1

78: Visual Studio .NET Pro 2002 - ISO Image - CD2

79: Visual Studio .NET Pro 2002 - ISO Image - CD3

80: Visual Studio .NET Pro 2002 - ISO Image - CD4

81: Visual Studio .NET Pro 2002 - ISO Image - CD5

76: Visual Studio .NET Professional 2002 (Full)

445: Visual Studio .NET Professional 2003 - CD1

446: Visual Studio .NET Professional 2003 - CD2

356: Visual Studio .NET Professional 2003 CD1 ISO

357: Visual Studio .NET Professional 2003 CD2 ISO

447: Visual Studio .NET Professional 2003 Prerequisites Disc

358: Visual Studio .NET Professional 2003 Prerequisites ISO

964: Visual Studio 2005 Professional Edition Beta 2 DVD

973: Visual Studio 2005 Professional Edition CD1

974: Visual Studio 2005 Professional Edition CD2

950: Visual Studio 2005 Standard Beta 2

975: Visual Studio 2005 Standard Edition CD1

976: Visual Studio 2005 Standard Edition CD2

965: Visual Studio 2005 Team Foundation Server Beta 2

966: Visual Studio 2005 Team Suite Beta 2

967: Visual Studio 2005 Team Test Load Agent Beta 2

979: Visual Studio 2005 Tools for the Microsoft Office System

547: Windows 2000 Advanced Server (with SP4)

549: Windows 2000 Professional (with SP4)

548: Windows 2000 Server (with SP4)

550: Windows 2000 SP 4

325: Windows Server 2003 Enterprise Edition

377: Windows Server 2003 Standard Edition

393: Windows Server 2003 Web Edition

540: Windows Services for UNIX 3.0

124: Windows XP Embedded

72: Windows XP Professional (Single User)

959: Windows XP Professional (Single User) 64bit Edition

101: Windows XP Professional (Single User) ISO Image

477: Windows XP Professional with SP1a (Single User) ISO Image

807: Windows XP Professional with SP2 (Single User) ISO Image

Lenke til kommentar
Herrejemini da Fantasy, hvor gammel er du?  Skal du komme her og fortelle meg at vi hadde endt opp med dårligere produkt med konkurranse enn en privat monopolist.  Nå er du over grensen usaklig.

5954267[/snapback]

Jeg er x-antall år, uten at det skal ha noen betydning! Og igjen, hetsing er vel ikke lov?

Alder, hetsing av nick, osv er ikke vesentlig i en saklig diskusjon.

 

Da spør jeg deg, skal du komme her og fortelle at vi ville hatt et bedre produkt med 10 forskjellige alternativer på markedet?'

Uansett hvilket alternativ så er hverken du eller jeg kapable til å si noe om det for vi har ikke muligheten til å si hvordan det ville blitt hvis situasjonen hadde vært annerledes!

Endret av Fantasy6
Lenke til kommentar
Det bør ikke herske tvil om at dersom konkurransen hadde fått herske fritt i datamarkedet hadde situasjonen vært BEDRE enn når MS har gjort alt for å bruke deres i beste fall middelmåldige produkter.

5954224[/snapback]

Mener du at det har vært null konkurranse?

Har jeg aldri sagt. Jeg sier det har vært langt fra fri konkurranse, og det pga. MS, noe de er dømt for, for ørtende gang.

 

Mener du at det at noen store kjøper opp noen små gir dårligere grunnlag for å utvikle gode sammensveisede programmer?

Når de benytter seg av sleipe taktikker som MS er dømt for, så ja hindrer det absolutt små bedrifter å utvikle alternativ.

Lenke til kommentar
Ingen antitrust dommer kan overbevise meg om at Windows ikke er det (overlegent) beste operativsystemet for gamere og middels til dårlige datakyndige.

 

Microsoft har aldri hatt de beste produktene. Mac OS har alltid vært enklere å bruke og andre har alltid vært teknisk bedre; DR-DOS, Be OS. Ja Linux også.

 

Hvis Windows er for gamere så er det ikke fordi de er best men fordi de har monopol og de har ødelagt så det ikke lønner seg å lage spill for andre OS.

 

Skal noe konkurrere holder det ikke at det er nesten like bra, det må være bedre på alle områder. Er det ikke også litt naivt å tro at et gratisprosjekt som Linux skal konkurrere mot en profesjonell bedrift med tusenvis av lønnede folk som arbeider på heltid med Windows?

 

Du vet jo ikke noe om Linux. Når digre firmaer som Google, Novell, IBM og så videre jobber med Linux så sier det seg jo selv at det ikke er noe gratisprosjekt. Det er masse penger i Linux. Du bruker bare dette argumentet av egen uvitenhet. Og dessuten er Linux bare et eksempel på et alternativ.

Lenke til kommentar
Gjennom studiestedet mitt får jeg alle disse programmene gratis. Kan noen andre produsenter i verden skilte med en slik programvarepakke gratis til alle studenter? Og ikke minst, finnes det noen som har alternativ til alt dette? Eller er Microsoft suverent overlegent bedre enn alle andre?

 

Du betaler studiestedet ditt som betaler Microsoft.

 

Hva har det med at du tror du får noe gratis med kvaliteten å gjøre eller diskusjonen i det hele tatt? Det forandrer ikke på at Microsoft har blitt dømt for ulovlige monopol-metoder.

Lenke til kommentar
Gjennom studiestedet mitt får jeg alle disse programmene gratis. Kan noen andre produsenter i verden skilte med en slik programvarepakke gratis til alle studenter? Og ikke minst, finnes det noen som har alternativ til alt dette? Eller er Microsoft suverent overlegent bedre enn alle andre?

5954318[/snapback]

Rørende naivt. Du tror altså MS gir vekk dette til studenter for å være snille onkler?

 

For det første tviler jeg sterkt på at det er MS som gir vekk lisensene gratis. På min skole er det ihvertfall slik at skolen kjøper inn lisenser slik at de kan dele ut til studenter. De FÅR det ikke.

 

Gratisaternativer finner du til hvert eneste program i den listen din.

 

Bare det i seg selv at du antyder at MS gir dette vekk gratis til skolen din tyder jo på at du er så hinsides LANGT ute på tyttebærtur at jeg stiller mine rettmessige tvil til om vi noensinne kommer til å klare å hanke deg inn igjen.

Endret av eternal
Lenke til kommentar
Microsoft har aldri hatt de beste produktene. Mac OS har alltid vært enklere å bruke og andre har alltid vært teknisk bedre; DR-DOS, Be OS. Ja Linux også.

5954322[/snapback]

 

Jeg har ikke et vondt ord å si om Linux men syns faktisk at Windows Server 2003 R2 og XP SP2 er et svært gode produkter som er noe av det bedre man får til sitt bruk. Når Vista kommer får vi se om MS har modnet såpass på sikkerhetssiden som det kan se ut til. :)

 

Jeg syns vel forsåvidt også at selv om det har vært mye grelt med MS produkter opp gjennom tidene så har de aldri vært så ille som det har vært sagt av enkelte med andre favoritter. (Linux, MacOS o.l.)

 

Når det gjelder lovligheten av deres konkurransevirksomhet skal jeg ikke uttale meg.. Til det har jeg for lite kunnskap om emnet.

Lenke til kommentar
Microsoft har aldri hatt de beste produktene. Mac OS har alltid vært enklere å bruke og andre har alltid vært teknisk bedre; DR-DOS, Be OS. Ja Linux også.

Hva som er enkelt å bruke er vel ganske subjektivt, eller hva?

 

Hvis Windows er for gamere så er det ikke fordi de er best men fordi de har monopol og de har ødelagt så det ikke lønner seg å lage spill for andre OS.

Nei, det er fordi Linuxutviklerne ikke har satset godt nok på spillstøtte.

 

Du vet jo ikke noe om Linux.

5954322[/snapback]

Been there, tried that, waiting for something better..
Lenke til kommentar
Microsoft har aldri hatt de beste produktene. Mac OS har alltid vært enklere å bruke og andre har alltid vært teknisk bedre; DR-DOS, Be OS. Ja Linux også.

Hva så om Mac OS er lettere for brukere å lære seg? Jeg synes det er lettere å bruke Windows fordi blant annet filbehandling, customisering av interfacet, bruk av tilleggsenheter har vært lettere å gjøre på Windows. En av kompisene mine fikk låne en Mac i 2003, den var ett år gammel. Snakk om rumpemaskin. Gikk treigt, klikket når man tok inn en lyd-cd, hadde mange rare måter å oppføre seg på. Uforutsigbar er et fint, dekkende ord.

 

Det at man har et teknisk bedre produkt har ingenting å si når hverken brukere eller maskinvare kan benytte seg av det.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...