Gå til innhold

EU kan forby salget av neste Windows MODERATORWARN


Anbefalte innlegg

Pricks: Du vet ikke hva monopoler for noe.

Jo, og dette har vi allerde diskutert. Loven har en litt annerledes definisjon på "monopol". Dette diskuterte vi for lenge siden, men nok en gang har du ikke fulgt med, og tar opp ting som allerede er ferdigdiskutert.

 

Hvordan kan Microsoft ellers dømmes for ulovlig monopolvirksomhet?

 

 

Greit nok at de ikke er holdbare for deg. Din svartmaling er mye mer holdbar ;)

Hvorfor kan ikke du svare på spørsmålene mine? Jeg gjentar:

 

"Hvorfor? Hva er det som er velbegrunnet da?"

 

Jeg har ikke drevet med personangrep.

Du kalte meg "forumtroll".

 

Nei, jeg gir deg reflekterte eksempler og argumenter

Det hjelper fint lite så lenge Apache/IIS-eksemplet sparket beina bort under argumentasjonen dine.

 

Det som skjer i denne tråden er at vi kommer med argumenter som avslører svartmalingsforsøk

Nei, det som skjer i denne tråden er at MS-fanboys kaller Windows XP "perfekt", til tross for at stadig nye sikkerhetshull må plugges. De klarer også å ignorere det faktum at jeg selv er Windows-bruker.

 

Microsoft har aktivt sikret seg markedsandeler, er det riktige å si. Du har tydeligvis ikke studert markedsøkonomi. Det har jeg, så jeg vet utmerket godt hva jeg snakker om.

Microsoft er dømt for ulovlig monopolvirksomhet, og jeg har kommet med utallige eksempler på ulovlige og uærlige metoder fra Microsoft. Dessverre er det enkelte som ønsker å late som Microsoft ikke har gjort noe galt, og de blir provosert når jeg kommer med konkrete eksempler som viser at de tar feil.

 

Fortell meg hvordan Microsoft aktivt forhindrer Java? Hva i alle dager er det du prater om? Java er jo integrert i både nettlesere og os.

Microsoft laget sin egen implementasjon av Java som var inkompatibel med den offisielle Sun Java-versjonen.

 

Hvorfor skulle Microsoft la Windows være kjørbart på DR-DOS?

Fordi de prøvde å hindre konkurranse fra det bedre DR-DOS. Dette har jeg fortalt om mange ganger, så prøv å faktisk lese tråden denne gang.

 

På hvilken måte er Netscape forhindret fra å være med i konkurransen? Det har da alltid vært mulig å installere Netscape på en windowsmaskin (når du setter sammen navn med ord skal det være liten forbokstav. Der lærte du noe nytt...).

Microsoft brukte en bevisst taktikk for å ødelegge for Netscape, bl.a. ved å bundle IE med operativsystemet, bryte standarder, osv. Dette har vi diskutert allerede.

 

Jeg klarer utmerket godt å følge denne diskusjonen og de latterligge påstandene dine.

Hvorfor stiller du da spørsmål som allerede er besvart (Java, DR-DOS, Netscape f.eks.)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Pricks: Du vet ikke hva monopoler for noe.

Jo, og dette har vi allerde diskutert. Loven har en litt annerledes definisjon på "monopol". Dette diskuterte vi for lenge siden, men nok en gang har du ikke fulgt med, og tar opp ting som allerede er ferdigdiskutert.

 

Hvordan kan Microsoft ellers dømmes for ulovlig monopolvirksomhet?

5935041[/snapback]

Du har virkelig ikke peiling på hva monopol er!

Finn deg en ordok og finn fram betydningen av ordet Monopol

Lenke til kommentar
Det er antakelig fordi du er vant til Windows, og uintuitive tåpeligheter som å trykke "Start" for å avslutte.

Hehe.. det er ikke akkurat den jeg tenker på. :). Det har helt sikkert noe med vane å gjøre også, men jeg tror ikke det er _bare_ derfor.

Selvsagt har det med vane å gjøre. PCer er ikke intuitive. Folk må læres opp uansett. Men når man har brukt et visst system i mange år så er man blind for problemene og man tar det for gitt at det skal være slik. Dette har jeg selv merket, siden jeg har byttet nettleser og mailklient et par ganger. I begynnelsen er det man prøver "dårlig" fordi det ikke fungerer nøyaktig som den man brukte før.

 

Men så innser man etter hvert alle begrensningene i det man brukte før, og man slutter å savne det.

 

I Windows kan du f.eks. klare deg helt utmerket uten å kunne en eneste linjekommando, går dét like bra i Linux?

Ja, det går helt fint.

 

Det kommer an på distribusjonen, det. Uansett er Mac OS X mye enklere enn Windows.

Hadde en iBook med OS X noen dager også, men ble egentlig ikke helt fortrolig med det.

Nå har Apple brukt enorme ressurser på nettopp studier av brukervennlighet, så at Mac OS X på noen som helst måte er mindre brukervennlig enn Windows er tull. Dette bekrefter de mange jeg kjenner som har byttet fra Windows til Mac også.

 

Ja, dette er da på grunn av at Microsoft har sikret seg monopol, og derfor lønner det seg dårlig å utvikle spill for andre platformer. Takk for at du innser dette og nevner dette ganske så relevante eksemplet nok en gang, for jeg har nemlig påpekt nettopp det at spill er en av grunnene til at jeg fortsatt bruker Windows :)

Gir ikke DirectX et veldig godt rammeverk for utviklerne, f.eks. i forhold til hva som er tilgjengelig under Linux?

Dette har ikke noe med rammeverk å gjøre.

 

Man kan vel neppe beskylde MS for å ha spillutviklerne i lomma hvis rammeverket faktisk er bedre enn alternativene?

Det er ikke noe "rammeverk" som er problemet, rent bortsett fra at Microsoft selvsagt nok en gang har knyttet dette rammeverket grundig til Windows. Problemet er at det ikke lønner seg å utvikle for noe annet siden Windows er i en monopolsituasjon.

 

I et annet marked ville slike rammeverk vært kryssplattform, og det ville vært reell konkurranse.

Lenke til kommentar
Du har virkelig ikke peiling på hva monopol er!

Finn deg en ordok og finn fram betydningen av ordet Monopol

Vær så snill, les tråden, og så kan du prøve å kommentere. Dette har vi diskutert før. Loven har en egen definisjon på "monopol".

5935072[/snapback]

Så rema 1000 har en monopol stilling i norge?

kjeden har mange butikker i norge, men den har også flere konkurrenter, hvis jeg har forstått det riktig...

Og såvidt jeg veit har MS flere konkurrenter å.

 

Edit Leif

Endret av tu30r6
Lenke til kommentar
tu30r6, prøv å holde deg til saken. Rema er fullstendig irrelevant.

 

Microsoft er dømt for ulovlig monopolvirksomhet. Det beviser at du tar FEIL FEIL FEIL, så vær så snill, slutt å prøve og skrive om historien.

5935095[/snapback]

Når har jeg sagt at de ikke er det?

Lenke til kommentar
Sitat, tu30r6:

 

"Du har virkelig ikke peiling på hva monopol er!"

 

Nå er det ikke jeg som trenger å ha peiling siden USA allerede har avgjort saken. Microsoft er dømt for ulovlig monopolvirksomhet, og ferdig med det.

5935136[/snapback]

Såvidt det jeg har av norsk kunnskaper, så betyr det der at du ikke aner hva ordet monopol er fornoe, ikke at jeg har sagt at MS ikke er dømt for monopolvirksomhet.

Lær deg å lese ordentlig :thumbup:

Lenke til kommentar
Etter å ha testet Ubuntu en liten stund synes jeg ikke akkurat det var noe mer intuitivt eller brukervennlig enn Windows.

Det er antakelig fordi du er vant til Windows, og uintuitive tåpeligheter som å trykke "Start" for å avslutte.

Du har virkelig ikke peiling. Det går an i å si ifra til MS-teamet at du vil ha det slik.

Hva?

 

Er det mange nok brukere som stemmer på ditt forslag, så blir det forandret. Dette handler om brukererfaringer.

Hvilket forslag? Jeg bare kommer med et konkret eksempel på hvor lite intuitiv Windows egentlig er.

5935001[/snapback]

Hvordan avslutter du en Mac? Jeg kan uansett trykke Alt+F4 for å få frem dialogen. Det at det er FERRE kommandoer for å avslutte PC'en i Linux gir ikke automatisk brukervennlighet. Der tar du feil. Og til sist, hvorfor ikke trykke én gang på av knappen? Det er det samme som å trykke på avsluttdialogen.

 

Feedback, aka tilbakemeldinger, brukes når du som bruker er UENIG med hvordan Windows fungerer. MS tar disse seriøst. Jeg vet det fordi jeg med flere har benyttet meg av denne muligheten.

 

Du vet at MS bruker mye ressurser, jeg vil påstå mer enn Apple, på å forske på hva som er best for brukerne med tanke på brukervennlighet? De har blant annet mange psykologer inne på banen som forsker på hvordan menneske-hjernen vil oppleve brukergrensesnittet i Windows.

Endret av Dell_9200
Lenke til kommentar
Hvordan avslutter du en Mac?

Irrelevant.

 

Jeg kan uansett trykke Alt+F4 for å få frem dialogen. Det at det er FERRE kommandoer for å avslutte PC'en i Linux gir ikke automatisk brukervennlighet. Der tar du feil. Og til sist, hvorfor ikke trykke én gang på av knappen? Det er det samme som å trykke på avsluttdialogen.

Poenget er det konkrete eksemplet med å trykke "Start" for å avslutte.

 

Feedback, aka tilbakemeldinger, brukes når du som bruker er UENIG med hvordan Windows fungerer. MS tar disse seriøst. Jeg vet det fordi jeg med flere har benyttet meg av denne muligheten.

Hehehe...

 

Du vet at MS bruker mye ressurser, jeg vil påstå mer enn Apple,  på å forske på hva som er best for brukerne med tanke på brukervennlighet? De har blant annet mange psykologer inne på banen som forsker på hvordan menneske-hjernen vil oppleve brukergrensesnittet i Windows.

Du overvurderer Microsoft som vanlig. Apple har helt spesielle regler for hvordan Mac-programmer skal oppføre seg. Windows-programmer er bare rot siden ikke engang Microsoft selv klarer å holde seg til reglene som finnes.

 

I Mac OS så oppører ting seg på en spesiell måte, så du vet hvor du har det. I Windows klarer ikke Microsoft selv å bestemme seg fra program til program.

Lenke til kommentar
Microsoft er dømt for ulovlig monopolvirksomhet.

 

Microsoft er ikke dømt for monopolvirksomhet i Norge. Derimot er svært mange andre selskaper dømt for det. For eksempel Ringnes som kom i en monopolsituasjon etter oppkjøp av mange bryggerier, og ble tvunget til å selge seg ut av Hansa. Det er mange hundre personer som jobber ved Konkurransetilsynet i Bergen, og disse etterforsker kontinuerlig påstander om konkurransehemmende tiltak i både små og store bedrifter. F.eks. Telenor og Netcom har blitt utsatt for ransaking flere ganger og ilagt bøter, men vi kan jo ikke som forbrukere la være å benytte deres GSM nett likevel. Norsk Hydro er f.eks. flere ganger dømt for konkurransehemmende tiltak i USA. Norsk lakseeksport er fremdeles under straffetiltak i EU etter massiv prisdumping for å få de få gjenværende konkurrentene til å gå under.

 

At EUs konkurransemyndigheter arbeider kontinuerlig med å ivareta et godt marked også innen operativsystemer, er da meget betryggende. Det er forsovet ikke noe den enkelte forbruker trenger å tenke på, ettersom produktene til Microsoft blir ikke akkurat dårligere av den grunn, (selv om jeg aldri kunne tenkt meg Windows uten Media player).

 

Nå ser det jo ut som Apple er i kraftig medvind med nye Core Duo prosessorer, så det blir nok en spennende konkurranseutfordrende tid i møte. Hvilke tiltak Apple gjør for å kapre flere nye kunder fra Microsoft, er fortsatt uvist. Apple er jo under konkurransemyndighetenes lupe de også med sin binding mellom Ipod og ITunes, og det er jo betryggende. Det betyr jo bare at markedssystemet fungerer.

Endret av reidar76
Lenke til kommentar
Hvordan avslutter du en Mac?

Irrelevant.

[...]

Poenget er det konkrete eksemplet med å trykke "Start" for å avslutte.

[...]

I Mac OS så oppører ting seg på en spesiell måte, så du vet hvor du har det. I Windows klarer ikke Microsoft selv å bestemme seg fra program til program.

5935276[/snapback]

1. Javel. Greit. Så kan du nå fortelle meg hva som er galt med å trykke enten Alt+F4 for å avslutte eller gå vi start-menyen for å trykke på et avslutt ikon? Jeg synes det ikke er teit, men kanskje jeg er hjernevasket av MS igjen.

 

2. Poenget er ikke der. Er det noen som ser et poeng i Pricks sin brukererfaring?

 

3. Jeg vet akkurat hvordan Windows oppfører seg, og jeg har heldigivis ikke en dock-meny som plager meg mens jeg skriver en stil eller redigerer en film.

Endret av Dell_9200
Lenke til kommentar

Orker ikke flere fascist-siterings-innlegg nå.

 

Det er mange mennesker som foretrekker Windows fremfor Linux. Faktisk gjelder dette flertallet av PC-brukere. At så mange mennesker foretrekker samme produkt, kan virke mistenkelig. Derfor er alltid risikoen der for at de blir saksøkt av gærne folk. Husk at i USA kan du bli saksøkt for de rareste ting, så jeg ser ikke på amerikansk rettspraksis som argument godt nok i en sak som dette.

 

Og bare så det er sagt: På en HP Notebook klarer du deg ikke uten heftig bruk av tunge skriftlige kommandoer i hvilken som helst linuxdistro.

 

Videre vil jeg bare påpeke at det å avsløre et forumtroll ikke er forenlig med personangrep. Forumtroll er et dagligdags problem på mange forum, og når noen viser en oppførsel så til de grader kvalifiserende, ja så er det bare rett og rimelig å påpeke det.

Lenke til kommentar
Javel. Greit. Så kan du nå fortelle meg hva som er galt med å trykke enten Alt+F4 for å avslutte eller gå vi start-menyen for å trykke på et avslutt ikon? Jeg synes det ikke er teit, men kanskje jeg er hjernevasket av MS igjen.

Nå er det ikke dette vi snakker om. Jeg nevnte et konkret eksempel, men du prøver selvsagt å avspore diskusjonen.

 

Poenget er ikke der. Er det noen som ser et poeng i Pricks sin brukererfaring?

Poenget med hva?

 

Jeg vet akkurat hvordan Windows oppfører seg, og jeg har heldigivis ikke en dock-meny som plager meg mens jeg skriver en stil eller redigerer en film.

Du avsporer diskusjonen gang på gang. Poenget mitt er ikke hva du mener, men om hvordan Apple og Microsoft jobber.

Lenke til kommentar

Det er du som avsporer diskusjonen her, Pricks. Det gjør du med den forferdelige oppstykkings-siteringen din.

 

Edit:

 

Loven har en litt annerledes definisjon på "monopol"

Jeg tror heller det er du som har en annerledes definisjon på hva monopol er for noe. Når begynte vi i Norge å ta amerikansk hysterirettpraksis på alvor?

Endret av neitakk
Lenke til kommentar
Det er mange mennesker som foretrekker Windows fremfor Linux.

Helt sikkert. Jeg er en av dem.

 

Faktisk gjelder dette flertallet av PC-brukere. At så mange mennesker foretrekker samme produkt, kan virke mistenkelig.

Nei, nå blander du kortene igjen. Flertallet foretrekker ikke Windows. Flertallet vet ikke at det finnes andre ting enn Windows.

 

Derfor er alltid risikoen der for at de blir saksøkt av gærne folk. Husk at i USA kan du bli saksøkt for de rareste ting, så jeg ser ikke på amerikansk rettspraksis som argument godt nok i en sak som dette.

Nå er det faktisk ikke "hvem som helst" som saksøkte Microsoft. Det var USA, staten, som gikk til søksmål.

 

Du lar også være å svare på innleggene mine på en skikkelig måte, og tyr heller til personangrep, men jeg gir deg en sjanse til:

 

Hvordan kan Microsoft ellers dømmes for ulovlig monopolvirksomhet?

 

Hva mener du er "velbegrunnet"?

 

Hvorfor fortsetter du å skrive ting jeg allerede har svart på, og spørre om f.eks. Netscape som er diskutert utallige ganger?

Lenke til kommentar
Javel. Greit. Så kan du nå fortelle meg hva som er galt med å trykke enten Alt+F4 for å avslutte eller gå vi start-menyen for å trykke på et avslutt ikon? Jeg synes det ikke er teit, men kanskje jeg er hjernevasket av MS igjen.

Nå er det ikke dette vi snakker om. Jeg nevnte et konkret eksempel, men du prøver selvsagt å avspore diskusjonen.

 

Poenget er ikke der. Er det noen som ser et poeng i Pricks sin brukererfaring?

Poenget med hva?

 

Jeg vet akkurat hvordan Windows oppfører seg, og jeg har heldigivis ikke en dock-meny som plager meg mens jeg skriver en stil eller redigerer en film.

Du avsporer diskusjonen gang på gang. Poenget mitt er ikke hva du mener, men om hvordan Apple og Microsoft jobber.

5935402[/snapback]

Hva avsporer jeg diskusjonen med? Du sier:

uintuitive tåpeligheter som å trykke "Start" for å avslutte.
noe som klart bygger på din egen brukererfaring som du IKKE vil kommentere.

 

Og dock-menyen er et flott eksempel på hvor uforutsigbar Mac kan være i bruk. Kan du komme med et argument som motbeviser det?

 

Poenget med hva?

Hva snakker vi om. Har du glemt det? Vel, hva er poenget med din egen brukererfaring?

Endret av Dell_9200
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...