Gå til innhold

EU kan forby salget av neste Windows MODERATORWARN


Anbefalte innlegg

Det finnes i dag ikke noe reelt alternativ til Windows for vanlige brukere.

Nei, det har Microsoft sørget for med sine ulovlige og konkurransefiendtlige metoder.

 

For eksempel Linux kan ikke måle seg med Windows i brukervennlighet.

"Linux" er en kjerne. Rundt Linux er det bygget en rekke forskjellige systemer. At du omtaler Linux på denne måten viser bare at du ikke har peiling på hva du snakker om.

 

Jeg har selv prøvd tre forskjellige Linux-kompilasjoner, og ikke én av dem har fungert skikkelig. Dette i motsetning til Windows, som nærmest installerer seg selv når man setter installasjonsplaten i.

Men du har ikke prøvd Mac, som er mye, mye mer brukervennlig enn Windows.

 

Du har fortsatt ikke forklart hvorfor en privatperson skulle være misunnelig på Microsoft.

5923942[/snapback]

Janteloven. Microsoft er store fordi de er best, og det er ingenting norske sosialdemokrater misliker mer enn det.

Du høres ut som en sosialist når du bruker slike tåpelige metoder for å prøve å diskreditere andre for å slippe å svare på fakta. Microsoft er ikke store fordi de er best. De har alltid hatt dårlige produkter. De er store fordi de har brukt ulovlige metoder og hindret fri konkurranse. Les bakover i tråden. Jeg har nevnt og linket til en rekke eksempler, f.eks. da Microsoft gjorde så den første Windows-versjonen ikke startet på DR-DOS, en konkurrent med et langt bedre produkt enn Microsofts MS-DOS. De la inn en feilmelding spesifikt for DR-DOS, selv om Windows egentlig fungerte helt utmerket med dette systemet.

 

Hadde ikke MS gjort det hadde neon andre overtatt jobben.

5929072[/snapback]

Slike argumenter er en merkelig måte å forsøke å diskreditere store prestasjoner.

Hvilke store prestasjoner?

 

Skulle man på samme vis si at oppfinnelsen av lyspæren ikke var en stor prestasjon fordi noen andre sikkert hadde funnet opp noe liknende senere om ikke Edison gjorde det?

Nei. Men hadde Microsoft eksistert på den tiden så hadde de rappet lyspære-ideen og klart å dominere markedet med dårligere lyspærer fordi de brukte ulovlige metoder for å hindre andre fra å konkurrere med dem.

 

Vi vet ingenting om hvordan dataverden hadde sett ut i dag hvis ikke det var for Microsoft.

Joda. Det ville vært reell konkurranse, og produktene ville vært billigere og bedre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har selv prøvd tre forskjellige Linux-kompilasjoner, og ikke én av dem har fungert skikkelig. Dette i motsetning til Windows, som nærmest installerer seg selv når man setter installasjonsplaten i.

Men du har ikke prøvd Mac, som er mye, mye mer brukervennlig enn Windows.

5929305[/snapback]

Så du mener Apple er bedre en Microsoft?

 

Har det ikke vært slik at DU må kjøpe en Apple for å KJØRE OSX? Eller har jeg falt av lasset.

 

Kunne du finne ordet valgfrihet i settningen over?

Lenke til kommentar
MS har monopol fordi de lager gode produkter.  :love:

Nei, de har monopol fordi de har benyttet seg av ulovlige metoder.

5837333[/snapback]

 

Og de har fortsatt monopol fordi de har gode produkter. Alternativene er der, men allikavel bruker folk Windows enda. Hvis det er så utrolig dårlig som enkelte skal ha det til er det rart Windows ikke er byttet ut for lenge siden :hmm:

5837365[/snapback]

Folk får Windows inn med morsmelka, det var lenge det eneste alternativet. Jeg gikk innføringskurs i Windows i 1994. Da stabbet mange av dagens brukere rundt i bleier. Det er ikke lett å avvenne folk med noe som har vært en helt essensiell del av hverdagen i årevis uansett hvor bra eller dårlig det er.

Lenke til kommentar
Så du mener Apple er bedre en Microsoft?

Produktene? Ja.

 

Det er fortsatt _ingen_ som tvinger deg til å bruke Microsoft sine produkter.

Jo, faktisk. Siden jeg spiller spill er jeg tvunget til å bruke Windows.

 

De har lagd et OS som alle kan bruke. At alle kunne få tak i. Lett å bruke..

Lett å bruke?! Ja, etter at de stjal features fra andre systemer.

 

De har lagd en kontorpakke som ikke jeg synes er helt greit..

Det fantes regneark osv. før Microsofts.

 

De har gjort at internett ble allemannseie gjennom IE.

Det var det Netscape som gjorde.

 

Du har tydelig hvis satt deg fast i negativitetens dal. Eneste du klarer å se om Microsoft er negativt.

Du har tydeligvis satt deg fast i fanboyenes dal. Eneste du klarer å se om Microsoft er positivt.

 

Kanskje om det ikke hadde vært for Microsoft. Har ikke du hatt hjemme PCen som du sitter framfor nå.

Eh, jo. IBM sørget for det. De trengte jo et operativsystem for sin PC, og der klarte Microsoft å komme seg inn.

 

Kanskje det ikke hadde vært et Diskusjon.no fordi internett ikke var allemannseie?

Jovisst. Før Microsoft innså at internett var stort, så var det såpass enkelt at man rett og slett satte inn en diskett eller CD, installerte, og vips var man på nett.

 

Men så kom Microsoft og ignorerte standarder og hindret konkurranse.

Lenke til kommentar
[...]

Men du har ikke prøvd Mac, som er mye, mye mer brukervennlig enn Windows.

Kan du ha startlinjen nede på Mac'en? Er det en stor støtte for vanskeligstilte i operativsystemet?

 

[...]

Jeg har nevnt og linket til en rekke eksempler, f.eks. da Microsoft gjorde så den første Windows-versjonen ikke startet på DR-DOS, en konkurrent med et langt bedre produkt enn Microsofts MS-DOS. De la inn en feilmelding spesifikt for DR-DOS, selv om Windows egentlig fungerte helt utmerket med dette systemet.

Og hvorfor ville man kjøre MS-DOS i tillegg til det mye bedre DR-DOS?

 

[...]

Hvilke store prestasjoner?

Nei, det er jo sant. MS har ikke gjort noe for dataverdenen. De har ikke utviklet noe selv. De leverer drittprodukter. Rart at så mange velger MS da? Folk har mulighet til å velge, men de velger MS fordi de har jevnt over det beste produktet. Kompabilitet er et ord som du bør lære deg!

 

[...]

Joda. Det ville vært reell konkurranse, og produktene ville vært billigere og bedre.

Igjen, din egen ANTAKELSE!

Lenke til kommentar
Fakta. Er fakta din egen mening om hva dataverdenen ville vært uten MS?

Fakta er at Microsoft har blitt dømt for ulovligheter, og det kan du ikke ro deg unna, uansett hvor desperat du er etter å skjule fakta.

5929362[/snapback]

Og hvilke konsekvenser fikk dette for MS? Kanskje hele MS er en konspirasjon mot alt og alle?

Endret av Dell_9200
Lenke til kommentar
De har gjort at internett ble allemannseie gjennom IE.

5929275[/snapback]

Internett var lett tilgjengelig og brukervennlig før IE, som ikke representerte noe som helst nytt i forhold til f.eks Netscape. De første versjonene av IE (frem til v3.0 eller 4.0) var også ganske ubrukelige. Grunnen til at mange begynte å bruke IE 4.0 var vel at den ble bundlet med Windows 98, slik at andre browsere tapte store markedsandeler. Heldigvis har dette endret seg litt i det siste, nå som folk igjen begynner å installere Firefox, Opera osv. Som igjen er et resultat av Microsofts langvarige monopol. Monopol fører til stagnasjon i utviklingen, og Microsoft stoppet nærmest opp utviklingen av IE siden det ikke lenger var så mye vits å fortsette (konkurrentene var jo ute av bildet). Men nå idag har dette pågått litt for lenge, og stadig flere har blitt lei av den utdaterte IE 6.0, og selv folk som har vært langvarige "MS-elskere".

 

PS. Det riktig at stadig flere har fått installert internett i hjemmene sine, men det skyldes nok hovedsaklig andre faktorer enn Microsoft, slik som utbyggingen av bredbånd. Microsofts bidrag til utviklingen på internett har tross alt ikke vært store.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Det er fortsatt _ingen_ som tvinger deg til å bruke Microsoft sine produkter.

Jo, faktisk. Siden jeg spiller spill er jeg tvunget til å bruke Windows.

5929357[/snapback]

Sist jeg sjekket er det vel spilleprodusentene? Eller?

5929393[/snapback]

Dessuten er de spillene som lages til Mac få, dyre og piratkopieres ikke i stor grad. :roll:

Lenke til kommentar
De har gjort at internett ble allemannseie gjennom IE.

5929275[/snapback]

Internett var allemanseie før IE, som ikke representerte noe som helst nytt i forhold til f.eks Netscape. De første versjonene av IE (frem til v3.0 eller 4.0) var også ganske ubrukelige. Grunnen til at mange begynte å bruke IE 4.0 var vel at den ble bundlet med Windows 98, slik at andre browsere tapte store markedsandeler. Heldigvis har dette endret seg litt i det siste, nå som folk igjen begynner å installere Firefox, Opera osv. Som igjen er et resultat av Microsofts langvarige monopol. Monopol fører til stagnasjon i utviklingen, og Microsoft stoppet nærmest opp utviklingen av IE siden det ikke lenger var så mye vits å fortsette (konkurrentene var jo ute av bildet). Men nå idag har dette pågått litt for lenge, og stadig flere har blitt lei av den utdaterte IE 6.0, og selv folk som har vært langvarige "MS-elskere".

 

PS. Det riktig at stadig flere har fått installert internett i hjemmene sine, men det skyldes nok hovedsaklig andre faktorer enn Microsoft, slik som utbyggingen av bredbånd. Microsofts bidrag til utviklingen på internett har tross alt ikke vært store.

5929403[/snapback]

Hjelp. Grunnen til at utviklingen ble stoppet var at de måtte lage hele nettleseren på nytt igjen. Dette var pga. sikkerhetshensyn og det faktum at IE6 ikke hadde god nok arkitektur. Det at de plumper ut en ny versjon av IE er vel ganske sammenfallende med at Vista lanseres neste år?

Lenke til kommentar
Fakta. Er fakta din egen mening om hva dataverdenen ville vært uten MS?

Fakta er at Microsoft har blitt dømt for ulovligheter, og det kan du ikke ro deg unna, uansett hvor desperat du er etter å skjule fakta.

5929362[/snapback]

Og hvilke konsekvenser fikk dette for MS? Kanskje hele MS er en konspirasjon mot alt og alle?

5929372[/snapback]

Hva babler du om? Microsoft er dømt i flere land for ulovlig monopolvirksomhet, og dette er et faktum. De har brutt loven. EOD.

Lenke til kommentar
Hjelp. Grunnen til at utviklingen ble stoppet var at de måtte lage hele nettleseren på nytt igjen. Dette var pga. sikkerhetshensyn og det faktum at IE6 ikke hadde god nok arkitektur. Det at de plumper ut en ny versjon av IE er vel ganske sammenfallende med at Vista lanseres neste år?

5929424[/snapback]

Mao. har de laget crappy og usikre produkter i årevis? Ringer det en bjelle noe sted :p

 

Forresten fint at du nevnte det siste, for det er bare nok en ulempe med IE - at den i stor grad bindes opp mot bestemte OS, som igjen gjør at de som sitter med gamle PCer også må bruke eldgamle versjoner av browseren. Noe man såklart slipper om man bruker f.eks Opera eller Firefox, for da kan du installere nyeste Opera på en råtten gammel PC :thumbup:

Lenke til kommentar
Hjelp. Grunnen til at utviklingen ble stoppet var at de måtte lage hele nettleseren på nytt igjen. Dette var pga. sikkerhetshensyn og det faktum at IE6 ikke hadde god nok arkitektur. Det at de plumper ut en ny versjon av IE er vel ganske sammenfallende med at Vista lanseres neste år?

5929424[/snapback]

Mao. har de laget crappy og usikre produkter i årevis? Ringer det en bjelle noe sted :p

 

Forresten fint at du nevnte det siste, for det er bare nok en ulempe med IE - at den i stor grad bindes opp mot bestemte OS, som igjen gjør at de som sitter med gamle PCer også må bruke eldgamle versjoner av browseren. Noe man såklart slipper om man bruker f.eks Opera eller Firefox, for da kan du installere nyeste Opera på en råtten gammel PC :thumbup:

5929463[/snapback]

Ja. Utviklerne har beklaget at de ikke har plumpet ut nye versjoner av IE, men nå har de lovd at de skal gjøre det. Og nei, oppdateringen av programmer har fantes lenge før FF og Opera kom på markedet.

Lenke til kommentar
Kan du ha startlinjen nede på Mac'en?

Hva er relevansen?

 

Er det forresten brukervennlig å måtte trykke "Start" for å avslutte? :)

 

Er det en stor støtte for vanskeligstilte i operativsystemet?

Er det ikke?

 

[...]

Jeg har nevnt og linket til en rekke eksempler, f.eks. da Microsoft gjorde så den første Windows-versjonen ikke startet på DR-DOS, en konkurrent med et langt bedre produkt enn Microsofts MS-DOS. De la inn en feilmelding spesifikt for DR-DOS, selv om Windows egentlig fungerte helt utmerket med dette systemet.

Og hvorfor ville man kjøre MS-DOS i tillegg til det mye bedre DR-DOS?

Nok en gang, dette er ett av mange eksempler på Microsofts ulovlige metoder.

 

[...]

Hvilke store prestasjoner?

Nei, det er jo sant. MS har ikke gjort noe for dataverdenen.

Hva har de gjort?

 

De har ikke utviklet noe selv. De leverer drittprodukter. Rart at så mange velger MS da? Folk har mulighet til å velge, men de velger MS fordi de har jevnt over det beste produktet.

Folk velger ikke. Når du kjøper en ny PC kommer den med Windows.

 

Dessuten har Microsoft aldri hatt det beste produktet. Jeg har allerede nevnt DR-DOS som var langt bedre enn MS-DOS, og også Mac OS og BeOS som var langt bedre enn Windows på den tiden.

 

Med andre ord: Microsofts dominans kommer ikke av at de har hatt de beste produktene.

 

I dag har Microsoft kommet seg betraktelig, men fortsatt ligger de etter andre (særlig Apple). Dessverre sliter de også med utrolige mengder alvorlige sikkerhetshull.

 

Kompabilitet er et ord som du bør lære deg!

Kompatibilitet er noe Microsoft ødelegger. De ignorerer standarder og ødelegger altså for denne kompatibiliteten du så varmt snakker om.

Lenke til kommentar
Fakta. Er fakta din egen mening om hva dataverdenen ville vært uten MS?

Fakta er at Microsoft har blitt dømt for ulovligheter, og det kan du ikke ro deg unna, uansett hvor desperat du er etter å skjule fakta.

5929362[/snapback]

Og hvilke konsekvenser fikk dette for MS? Kanskje hele MS er en konspirasjon mot alt og alle?

5929372[/snapback]

Hva babler du om? Microsoft er dømt i flere land for ulovlig monopolvirksomhet, og dette er et faktum. De har brutt loven. EOD.

5929456[/snapback]

MS er dømt i USA for ulovlig monopolvirksomhet. Saken mot EU og Korea gikk på at de måtte levere Windows XP uten WMP for å imøtekomme handelsreguleringen. Noe som MS gjorde.

Lenke til kommentar

Det er fortsatt _ingen_ som tvinger deg til å bruke Microsoft sine produkter.

Jo, faktisk. Siden jeg spiller spill er jeg tvunget til å bruke Windows.

5929357[/snapback]

Sist jeg sjekket er det vel spilleprodusentene? Eller?

5929393[/snapback]

Ja, det lønner seg ikke å lage spill for andre platformer på grunn av at Microsoft har ødelagt markedet.

Lenke til kommentar
Hjelp. Grunnen til at utviklingen ble stoppet var at de måtte lage hele nettleseren på nytt igjen. Dette var pga. sikkerhetshensyn og det faktum at IE6 ikke hadde god nok arkitektur.

Takk!

 

Dermed tar du mitt poeng om at Microsofts dominans ikke kom som følge av bedre produkter.

 

MS er dømt i USA for ulovlig monopolvirksomhet.

Igjen, takk for at du endelig begynner å innse fakta!

Endret av Pricks
Lenke til kommentar
Hjelp. Grunnen til at utviklingen ble stoppet var at de måtte lage hele nettleseren på nytt igjen. Dette var pga. sikkerhetshensyn og det faktum at IE6 ikke hadde god nok arkitektur.

Takk!

 

Dermed tar du mitt poeng om at Microsofts dominans ikke kom som følge av bedre produkter.

 

MS er dømt i USA for ulovlig monopolvirksomhet.

Igjen, takk for at du endelig begynner å innse fakta!

5929521[/snapback]

Nei. For videre innovasjon så trengs det omstrukturering av bortimot hele operativsystemet.

 

Ja, jeg synes det er praktisk å trykke enten start og så på avknappen eller ALT+F4 for å avslutte datamaskinen. Det går også an å trykke en gang lett på avknappen på datamaskinen også.

Lenke til kommentar
Du har tydelig hvis satt deg fast i negativitetens dal. Eneste du klarer å se om Microsoft er negativt.

Microsoft har sikkert gjort noe positivt også, men pga. monopolmetodene har de også ødelagt mye, ved å hindre konkurranse og valgfrihet for brukerne. Jeg mener derfor at situasjonen ville vært bedre i dataverden om Microsoft ikke hatt hatt en så dominerende posisjon. Men merk: jeg sier ikke at vi burde vært helt uten Microsoft heller. Jeg ønsker ikke nødvendig MS nord og ned, men skulle gjerne sett at de utviklet mer åpne løsninger, istedenfor alt det proprietære greiene de har.

Kanskje om det ikke hadde vært for Microsoft. Har ikke du hatt hjemme PCen som du sitter framfor nå. Kanskje det ikke hadde vært et Diskusjon.no fordi internett ikke var allemannseie?

Ikke for å være frekk, men hvor gammel er du? Sånn egentlig?

 

Utsagnet ditt er så historieløst at jeg ikke vet om jeg skal le eller gråte.

 

Jeg satt da vitterlig og brukte ulike datamaskiner gjennom mer eller mindre hele 80-tallet, noen av dem hadde til og med flotte grafiske brukergrensesnitt, slik som Amiga. PCer var ganske uaktuelt siden de var svake (totalt uegnet til noe som helst "multimedia") og hadde et mildt sagt elendig operativsystem (ms-dos). Først på midten av 90-tallet lanserte MS et tvers igjennom grafisk OS for mannen i gata (ser da bort i fra tidligere versjoner av NT som hadde skyhøye systemkrav og kun var rettet mot næringsliv)

 

Mener du ved dine fulle fem at vi nå idag, 20 år etter jeg begynte med data, IKKE hadde noen PCer uten Microsoft? Du ser altså for deg en 20-årig "omvendt" utvikling hvor produktene forsvinner istedenfor at de blir videreutviklet? :!:

 

Og Microsofts rolle ved utviklingen av internett - ikke få meg til å le. Jeg var faktisk i Oslo Spektrum under Microsofts lansering av Windos 95. Det var det morsmste jeg har opplevd, nesten på høyde med Bill Gates' bluescreen-demonstrasjon. For duden fra MS viste oss noe "Micorsoft network" greier som så ut som et slags proprietært alternativ til WWW, men det floppa heldigvis, for ingen brukte det. Morsomste var da han i realtime skulle vise oss chatting, men han fant ingen å chatte med fordi ingen brukte den crappy tjenesten. Dette var "live" foran stort publikum i Oslo Spektrum, høsten 1995 :!:

 

Microsoft hadde altså ikke helt innsett dette med internett og world wide web på den tiden. Eller var det bare nok et krampeaktig forsøk på å sabotere alt som er fint og åpent, med noe lukket som totalkontrolleres av Microsoft?

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...