834HF42F242 Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 Hva med Mac? De har jo hauevis av integrerte programme. Snakk om lite fleksibelt os beregnet på bestemor og noobs. Lenke til kommentar
iMono Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 Hva med Mac? De har jo hauevis av integrerte programme. Snakk om lite fleksibelt os beregnet på bestemor og noobs. 5918721[/snapback] Det noen folk mener her er: De, i motsetning til MS, har null monopol. De har kun egenrett på sine egne produkter. Det vil si, iPod med iTunes (iPod er den bærbare enheten som er mest avhengig av annen programvare), og Mac med OSX + iLife. Og nei, MS skal ikke få lov til å tilby et noenlunde likt tilbud. For da misbruker de sin makt som monopol og fortjener ikke annet enn å bli dratt ned på rangstigen fordi de ikke kan lage et konkurrendes produkt. Forstå det den som vil... Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 Det er dessverre vanlig praksis å angripe de som har gjort størst suksess. At selskap som Microsoft blir hetset av bedrevitende, tyder på at misunnelse er en sterk drift. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 Microsoft har ingen monopolsituasjon. Etter loven, jo. Det er derfor de er dømt både i USA, EU, og land i Asia som f.eks. Korea (og Japan?). Det er et fritt marked hvor konkurransekreftene råder. Nei, markedet er regulert. Som du ser så har både USA og EU gått inn og regulert markedet. Microsoft har kommet godt ut av det, og folk flest finner deres produkter mest atraktive. Nei. Folk flest vet ikke om alternativene. De får ikke et reelt valg. At de skal tvinges til å ikke integrere noe som helst av gode funksjonelle programmer i sitt operativsystem, går utover produktkvaliteten. Nei. Det som går ut over kvaliteten er mangel på konkurranse fordi Microsoft har misbrukt sin posisjon til å hindre fri konkurranse. Hva med mobiltelefonprodusenter? Det ville vært ganske upraktisk om en mobil ble levert uten kalender, kontaktlisteprogram, meldingssender osv, fordi det skulle bryte med et antimonopol-reglement. Men nå er det ingen i mobilmarkedet som har monopol. Dessuten skyter du deg selv i foten med denne kommentaren. Det er jo nettopp fordi man bruker standarder at det er mulig med mange forskjellige mobilprodusenter. Hadde Microsoft gått inn i SMS-markedet og gjort som de har gjort andre steder, så hadde de først tatt i bruk SMS, og så hadde de utvidet SMS slik at den ikke følger standarden, og så hadde de gjort det vanskelig eller umulig for andre å følge opp. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 1) .docx vel. PNG er et format som støtter 100% nøyaktig plassering av bilder og tekst, men er det brukendes til veldig mye? Nei. Til og med .pdf kan ikke brukes til alt. Nå får vi se da. MS skal lage konkurrenter til både .swf og .pdf. Jeg skjønner fortsatt ikke hva poenget ditt er. Men jo, det finnes formater som støtter ditt og datt. Sine egne vel, og når det er ingen som vil konkurrere, så er de best. Ingen kan konkurrere på grunn av Microsofts ulovlige og uærlige metoder! Det er jo nettopp det som er poenget! Alle har valg. Det er det du ikke ser. Du ser en stereotyp som er redd for forandring og hjernevasket til tusen. Voks opp gutt! Hvordan er jeg redd for forandring? Jeg ønsker jo nettopp at markedet skal forandre seg, slik at det blir reell konkurranse, bedre kvalitet og lavere priser. Og nei, folk har ikke et reelt valg i dag. For det første kommer Windows på omtrent alle nye PCer, og for det andre er det store problemer forbundet med å flytte fra Windows til noe annet. Jeg har selv merket det siden jeg spiller en del, og jeg må bruke Windows for å kunne spille. Hadde du godtatt det at for hver bil du kjøpte, uansett av hvilket merke, så måtte du kjøpt en ekstra bil fra Ford fordi det hadde vært nødvendig for å kjøre på mange viktige veistrekninger? Hets vil si at man vrir fakta for å stille en sak fra en helt feil vinkling. Fortell meg nøyaktig hvor jeg har vridd på fakta. Leste du dette innlegget? https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...dpost&p=5878689 Det er nok kanskje heller slik at du ikke liker fakta som ikke stemmer overens med dine meninger. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 Det er dessverre vanlig praksis å angripe de som har gjort størst suksess. Hitler gjorde stor suksess da han omtrent tok over hele Europa. Mener du at suksess automatisk betyr at det er positivt? At selskap som Microsoft blir hetset av bedrevitende, tyder på at misunnelse er en sterk drift. Hvorfor skulle enkeltpersoner som ikke konkurrerer med Microsoft være misunnelig på Microsoft? Istedenfor å gå til personangrep så burde du forholde deg til de faktiske argumentene folk kommer med. Det du driver med her er hersketeknikk, og et forsøk på å unngå å svare på fakta ved å prøve å flytte fokus over på de som fremsetter fakta som er ubehagelig for deg. Kanskje moderator bør ta en titt på innlegget ditt... Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 #1: Brukere av forumet bes om å holde en høflig tone. Poster kan bli delvis eller fullstendig sensurert av moderatorer hvis de inneholder upassende språk som blant annet banning, flaming og/eller innlegg ment for å skape dårlig stemning. Tråder/poster åpenbart ment for å provosere eller støte andre stenges/slettes med begrunnelse. Dette gjelder også i private meldinger. #2: Vær saklig og høflig når du argumenterer for noe. Dette gjør at andre oppfatter deg mer seriøst. Du får lov å mene hva du vil om en sak, men dersom dine meninger er svært kontroversielle bør du holde dem for deg selv for ikke å skape krangel. #4: Hold dere til temaet i tråden. Ønsker du å diskutere en bestemt sak som ikke er direkte relatert til tråden, oppretter du en egen tråd i korrekt kategori. Privat småprat skal skje andre steder. https://www.diskusjon.no/index.php?act=SR&f=60 Hold dere til de tre reglene. Så slipper en vennlig moderator å ty til ytterligere reaksjoner. Lenke til kommentar
eternal Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 Pricks har rett. Det virker som en del her ikke har peiling på MS praksis i det hele tatt, men tar parti med de bare pga oppspinn/egenviten og lager sin egen logikk ut fra det standpunkt at "de kan ikke noe for at de er best". Det virker for eksempel som en stor nøtt for enkelte å svelge at MS FAKTISK ER DØMT FOR MONOPOLVIRKSOMHET. Dette er et faktum, likevel forsøker man å bagatellisere dette. Det blir for dumt, rett og slett. Lenke til kommentar
iMono Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 (endret) ***Kommentar om annen bruker fjernet av moderator*** Hvordan er jeg redd for forandring? Jeg ønsker jo nettopp at markedet skal forandre seg, slik at det blir reell konkurranse, bedre kvalitet og lavere priser. Og nei, folk har ikke et reelt valg i dag. For det første kommer Windows på omtrent alle nye PCer, og for det andre er det store problemer forbundet med å flytte fra Windows til noe annet. Jeg har selv merket det siden jeg spiller en del, og jeg må bruke Windows for å kunne spille. Hadde du godtatt det at for hver bil du kjøpte, uansett av hvilket merke, så måtte du kjøpt en ekstra bil fra Ford fordi det hadde vært nødvendig for å kjøre på mange viktige veistrekninger? Det første du sier er feil. Jeg snakket om at du forteller at alle andre brukere av PC'er er redd for å bytte operativsystem og maskin og du fremstiller brukere som noen idioter. Det var det jeg sa. Jeg snakket ikke om deg! Hvorfor er det et stort problem å flytte fra PC til Mac? Det må jo være fordi man mister kompabilitet for programmer og slikt. Mac har holdt alle mål og planer for seg selv. Det er fullt mulig å lage spill til Mac. Eneste som må gjøre noe og kan gjøre noe er Apple. De må gjøre det attraktivt for spillprodusentene. Uansett holder ikke den sammenligningen din. En bil er en pc. Det er hjulene som man må skifte på visse strekninger. Jeg har tidligere fortalt om mac-bilen som ikke vil gi målene sine slik at dekk ikke kan spesialtilpasses den bilen. Edit: Selv om jeg lagde en egen tråd om akkurat dette, så ble den lukket for at vi kunne fortsette diskusjonen her. Jeg vil ha den tråden anmodnet åpnet igjen slik at man kan se på hele bildet og ikke bare djevelen som visstnok er MS. Her er tråden. Kan en av dere moderatorer åpne din slik at vi som vil kan diskutere flere sider av denne saken? Takk på forhånd. Endret 19. april 2006 av Dotten Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 Eternal. Pricks har det problemet at han ikke hører på hva andre sier, men pøser på med samme greien sin gang etter gang. Han bygger hele sin argumentasjon på at MS har vært dømt i en antitrust sak. Hvilke følger fikk dette for MS? Ingen. Hvorfor skulle det få noen følger? Dette er noe av det frekkeste... Jeg har vist til flere sider med informasjon om Microsofts ugjerninger. Påstår du nå at antitrust-saken ikke betyr noe? Er det ikke et faktum at Microsoft er dømt? Hvordan kan du bare avfeie fakta som ikke støtter ditt syn? Det er jo ganske utrolig. Du svarte ikke på om du leste dette innlegget heller. Der står det noen linker du kanskje bør ta en titt på. Det første du sier er feil. Jeg snakket om at du forteller at alle andre brukere av PC'er er redd for å bytte operativsystem og maskin Når har jeg sagt at brukere er "redde"? Jeg har påpekt det at folk flest ikke har noe reelt valg. Ja, selv mer avanserte brukere som meg er låst til Windows. og du fremstiller brukere som noen idioter. Det var det jeg sa. Jeg snakket ikke om deg! Hvorfor fremstiller jeg brukere som idioter? Man er da ikke nødvendigvis idiot selv om man ikke er storinteressert i data. Hvorfor er det et stort problem å flytte fra PC til Mac? Det må jo være fordi man mister kompabilitet for programmer og slikt. Prøv å få tak i spill for Mac. Det er noen få, og de er veldig dyre. Det er fullt mulig å lage spill til Mac. Selvsagt, men det gjøres altså ikke i noen særlig grad. Dessuten er spillene dyre. Poenget er uansett at å bytte fra Windows er forbundet med slike problemer. En bil er en pc. Det er hjulene som man må skifte på visse strekninger. Så man må kjøpe med ekstra dekk fra en spesiell produsent uansett hvilken bil man kjøper? Det må man selvsagt ikke. Man kan selv velge både bil og dekkprodusent. Dekk er tross alt basert på standarder slik at de skal virke på ulike biler. Nå kan en bilprodusent bestemme seg for å lage en spesiell bil som krever spesielle dekk. Det er helt greit. Men hvis man uansett må kjøpe vanlige dekk i tillegg fra denne ene som har monopol på dekk, så er det selvsagt uakseptabelt. Microsoft er dekkprodusenten som ikke følger standardene, og som folk må kjøpe dekk fra enten de vil ha en Microsoft-bil eller ikke. Dette fordi Microsoft-dekkene er de eneste som passer på visse veistrekninger. Nå kan man velge det bort. Man står helt fritt til å ikke kjøpe Microsoft-dekk. Men da kommer man seg ikke til postkontoret, for veien dit krever Microsoft-dekk. Så står man kanskje ikke like fritt likevel... Lenke til kommentar
eternal Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 (endret) For helvete. Skal du begynne med Apple nå igjen? Har jo sagt gjentatte ganger at det at man går etter Microsoft ikke betyr at Apple gjør det eneste riktige. Men MS er i en annen markedsposisjon - de er STØRST, og for å beholde konkurransen (som du tydeligvis ikke skjønner) så må man ta noen grep. Skal man unnlate å pågripe en narkobaron bare fordi en drittunge som langer i nabolaget ikke blir pågrepet? Skal David Toska gå fri fordi noen nasket tyggegummi og truet med sprettert uten å få en rettsak til 100 millioner? Nei, man statuerer et eksempel ved å ta haiene først - maksimal skademinimering. Og når det er sagt har Apple fått kritiske øyne på seg i forbindelse med DRM saken. Endret 14. april 2006 av eternal Lenke til kommentar
iMono Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 Så man må kjøpe med ekstra dekk fra en spesiell produsent uansett hvilken bil man kjøper? Det må man selvsagt ikke. Man kan selv velge både bil og dekkprodusent. Dekk er tross alt basert på standarder slik at de skal virke på ulike biler. Nei. MS passer nesten alle biler, men ikke Mac sin. De har sin egen standard. Derfor må man bruke Mac-dekk på Mac-biler. Windows kjører på nesten alle maskiner, det er kanskje derfor de er størst. For helvete. Skal du begynne med Apple nå igjen? Har jo sagt gjentatte ganger at det at man går etter Microsoft ikke betyr at Apple gjør det eneste riktige. Men MS er i en annen markedsposisjon - de er STØRST, og for å beholde konkurransen (som du tydeligvis ikke skjønner) så må man ta noen grep. Skal man unnlate å pågripe en narkobaron bare fordi en drittunge som langer i nabolaget ikke blir pågrepet? Skal David Toska gå fri fordi noen nasket tyggegummi og truet med sprettert uten å få en rettsak til 100 millioner? Nei, man statuerer et eksempel ved å ta haiene først - maksimal skademinimering. Og når det er sagt har Apple fått kritiske øyne på seg i forbindelse med DRM saken. 5919431[/snapback] Og jeg har sagt at jeg ikke ser noe galt i hverken det Apple gjør eller det MS gjør. Den sterkeste overlever. Som oftest på grunn av et bedre produt. Og vær så snill å slutt med slike metaforer. Jeg blir sjøsyk. Edit: Den historien din er et flott eksempel på at du vinkler det totalt feil. De gjør ikke det samme. Derfor tar man den som gjør det grovest først. Du kan heller se det slik. Kongen nasker et godteri, en gutt nasker et godteri. Kongen tas fordi han er mest kjent. Edit 2: Ta noen ufordelaktige grep? Det kan vi diskutere i min tråd. For her er det ikke lov. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 Nei. MS passer nesten alle biler, men ikke Mac sin. De har sin egen standard. Derfor må man bruke Mac-dekk på Mac-biler. Windows kjører på nesten alle maskiner, det er kanskje derfor de er størst. 5919464[/snapback] men linux funker helt fint på en PC, men man kan ikke bruke det meste av programvaren, fordi den er laget til M$ og M$ alene. For å da bruke den programvaren så må du ha M$ i tillegg til Linux, noe som gjør at de fleste dropper linuxen og heller kjøre M$ fordi de ikke har noe valg. Lenke til kommentar
iMono Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 (endret) Nei. MS passer nesten alle biler, men ikke Mac sin. De har sin egen standard. Derfor må man bruke Mac-dekk på Mac-biler. Windows kjører på nesten alle maskiner, det er kanskje derfor de er størst. 5919464[/snapback] men linux funker helt fint på en PC, men man kan ikke bruke det meste av programvaren, fordi den er laget til M$ og M$ alene. For å da bruke den programvaren så må du ha M$ i tillegg til Linux, noe som gjør at de fleste dropper linuxen og heller kjøre M$ fordi de ikke har noe valg. 5919510[/snapback] Du glemmer drivere + det faktum at det fins så mange forskjellige linux-distribusjoner at man ikke vet hva man skal velge + support finnes bortimot ikke m.m. Det er en grunn til hvorfor MS og Apple tar betalt. Endret 14. april 2006 av Dell_9200 Lenke til kommentar
eternal Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 (endret) Dell9200: Du forsøker jo selv å formidle "budskapet" om mediamonkey i din signatur. Likevel: hva tror du er det mest brukte medieavspilleren idag? WMP? Er det på grunn av at folk har fått det sydd fast i trynet fra første gang de klikket på en mp3-fil, eller fordi det er et bedre produkt?Tror du kanskje mediamonkey kunne blitt ENDA bedre om flere brukte det? Likevel forsøker MS seg med bedervete DRM løsninger til eget propritært format kun for å forsøke å lede forbrukerne vekk fra alternativene. Ville det ikke heller vært bedre om brukere tok valget utifra en portal og/eller brukeranmeldelser slik at flere brukere tok aktivt stilling til valget (ikke dermed sagt at dette trenger å være noe vanskelig med skreddersydde portaler) og det ble flere brukere som gikk over til andre produkter >>> mer konkurranse >>> lavere priser og bedre produkt >>> MS måtte kanskje omprioritert ressursene som går til lysskye virksomheter til å faktisk skape et bedre produkt for å konkurrere. Endret 14. april 2006 av eternal Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 Du glemmer drivere. 5919514[/snapback] De fleste store maskinvareprodusenter har begynt å lage drivere til den sterkt voksende Linux-familien. Sånn som jeg har forstått det så er det ikke lenge til Linux støtter mer maskinvare enn M$. Da er det bare for de store programvareprodusentene å lage programvare som støtter linux, og ikke bare M$. Også er linux open-source så finnes det ikke en driver så kan folk kose seg med å lage driver selv. "To hoder tenker bedre enn ett" Lenke til kommentar
iMono Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 Dell9200: Du forsøker jo selv å formidle "budskapet" om mediamonkey i din signatur. Likevel: hva tror du er det mest brukte medieavspilleren idag? WMP? Er det på grunn av at folk har fått det sydd fast i trynet fra første gang de klikket på en mp3-fil, eller fordi det er et bedre produkt?Tror du kanskje mediamonkey kunne blitt ENDA bedre om flere brukte det? Likevel forsøker MS seg med bedervete DRM løsninger til eget propritært format kun for å forsøke å lede forbrukerne vekk fra alternativene. Ville det ikke heller vært bedre om brukere tok valget utifra en portal og/eller brukeranmeldelser? 5919528[/snapback] Jeg vil si dette ang. MediaMonkey. Jeg vil gjerne hjelpe de små UAVHENGIG om min maskin leveres med WMP. WMP 11 er så bra at jeg tror den vil vinne mange folks hjerter. Et marked har godt av konkurranse, det har jeg aldri betvilt. Det jeg er i mot er er når noen tas kun fordi de er store. Jeg er HELT for at slike program IKKE skal være med med mindre man VIL det. Derfor VIL jeg at EU skal si til MS at slike program må installeres etter VALG fra brukeren. Er dere enig med det? Jeg synes det derimot er MS sin rett at de skal få lov til å inkludere slike programmer på cd-en, men at det er opp til hver og en om de vil installere det eller ikke. Lenke til kommentar
iMono Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 Du glemmer drivere. 5919514[/snapback] De fleste store maskinvareprodusenter har begynt å lage drivere til den sterkt voksende Linux-familien. Sånn som jeg har forstått det så er det ikke lenge til Linux støtter mer maskinvare enn M$. Da er det bare for de store programvareprodusentene å lage programvare som støtter linux, og ikke bare M$. Også er linux open-source så finnes det ikke en driver så kan folk kose seg med å lage driver selv. "To hoder tenker bedre enn ett" 5919542[/snapback] Jeg er enig med deg og håper linux og osx blir større og større. Men da pga. at de tilbyr et BEDRE produkt enn MS, ikke fordi de flyter på motstrømmen som MS får via markedsreguleringer. PS: For mange kokker... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 Jeg er enig med deg og håper linux og osx blir større og større. Men da pga. at de tilbyr et BEDRE produkt enn MS, ikke fordi de flyter på motstrømmen som MS får via markedsreguleringer. PS: For mange kokker... 5919549[/snapback] Min mening er at siden M$ ble stor på ulovelige måter så har de bare godt av regulering. Kriminelle handlinger skal bli slått ned på, uansett hvem det er. Bare siden de er størst så er de ikke fritatt fra lover og regler. Også leste jeg det om standarder. Standarder er til for å følges, og er ikke en standard god nok så mener jeg at de kan fikse på det imot at andre også kan benytte seg av den, sånn som HTML, XML etc. Lenke til kommentar
iMono Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 (endret) Jeg er enig med deg og håper linux og osx blir større og større. Men da pga. at de tilbyr et BEDRE produkt enn MS, ikke fordi de flyter på motstrømmen som MS får via markedsreguleringer. PS: For mange kokker... 5919549[/snapback] Min mening er at siden M$ ble stor på ulovelige måter så har de bare godt av regulering. Kriminelle handlinger skal bli slått ned på, uansett hvem det er. Bare siden de er størst så er de ikke fritatt fra lover og regler. Også leste jeg det om standarder. Standarder er til for å følges, og er ikke en standard god nok så mener jeg at de kan fikse på det imot at andre også kan benytte seg av den, sånn som HTML, XML etc. 5919611[/snapback] Vel. MS tilbyr et produkt. Produktet må tilby sluttbrukeren noe. Ved å nekte MS å inkludere totalt nødvendige programmer som nettleser, brannmur, avspillingsprogram osv. nekter de MS å tilby et like bra produkt som andre produsenter. Standarder er ikke bare en ting. Windows er en standard som folk må bygge sine programmer oppå. MS lager sin egen standard, så er det opp til folk å bruke den eller ikke. Åpne standarder gir dessverre ingen inntekt til de som lever av å programmere. Det er derfor store produsenter lager sine egne standarder. PDF er en standard for et bærbart dokumentformat. Adobe tjener penger på at folk benytter seg av det formatet. Endret 14. april 2006 av Dell_9200 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg