Gå til innhold

Lindows

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-09-26 16:01, skrev RaZoE:

Hvilken distro anbefaler dere da?...

er total newbie på Linux!!!

Både Redhat og Mandrake er veldig lette å komme igang med. Omtrent like vanskelig å installere som Windows.

Slackware og denslags krever litt mer fikling for å få ting til å fungere. Man lærer nok mer underveis, men en stakkars nybegynner kan også komme til å gi opp. Særlig hvis man aldri har sett en kommando-linje før.

Alt er avhengig av tålmodigheten :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-26 16:53, skrev RaZoE:

Hehe
:grin:
nai jeg har nokk ikke noe i mod Cmd

Da vil du elske Linux. Lær deg bash (det vanligste kommandolinjespråket i Linux), og du vil oppleve en ny verden.

Men hold deg unna Lindows. Mandrake har blitt anbefalt, og det er ingen dårlig ide.

LeD

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-26 16:53, skrev RaZoE:

Ikke mobb.... har skikkelig roen på ms-dos.... vokste opp med windows 3.11 og har hatt litt av hvert å gjøre med oppsettt av emm386.exe himem.sys filene (huff huff minne tull bedre nå med auto.)

Hehe
:grin:
nai jeg har nokk ikke noe i mod Cmd

Var ikke meningen å mobbe akkurat :razz:

Faktisk så har du en grei bakgrunn med dine dos-erfaring (var i omtrent samme situasjon selv første gang jeg snuste på linux), som kan gjøre det litt lettere å forstå ting enn de som vokste opp med WinXP for å si det sånn. Ikke det at Linux har noe som helst i felles med DOS (takk og pris for det), men fordi man i det minste skjønner at et OS er noe mer enn bare skins og fancy wallpapers :razz:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-26 17:10, skrev RaZoE:

Hvor kan jeg lære meb "Bash" (noen norsk guide?)

Det finnes svært mye Linuxdokumentasjon tilgjengelig på Internett. Men det meste er nok på engelsk.

http://www.tldp.org er en god kilde for å løse dine Linux-problemer. Der finner du bl.a. "Bash Prompt HOWTO". "From DOS/Windows to Linux HOWTO" og "Linux Frequently Asked Questions with Answers" kan også anbefales til nye Linuxbrukere. Hvis du bare vil lese norsk går du glipp av fryktelig mye god informasjon...

Du kan selvsagt også kjøpe en god gammeldags bok. Jeg har dessverre ikke erfaring med noen norske bøker, men jeg vet at de finnes.

LeD

Lenke til kommentar

det er ikke red hat og mandrake som er distroer for newbies. f. eks: Lycoris, Sot linux, og noen andre. det er bare det at Mandrake og red hat er vel de mest populære distroene nå det er derfor at de fleste som skal prøve seg på linux går for disse to distroene.

Lenke til kommentar

Min erfaring er at nybegynnere legger litt for stor vekt på valg av distribusjon. (Jeg hadde også problemer med dette selv da jeg skulle prøve Linux for første gang.)

Det eneste RedHat, Mandrake, osv. gjør er å samle sammen mange pakker, lage et installasjonsprogram og et standardoppsett. Programvaren i de ulike distribusjonene er altså i stor grad nøyaktig den samme. Mye av oppsettet er også standardisert. Enkelte distribusjoner er tilpasset spesielle behov (f.eks. servere). Disse er sjelden interessante for nybegynnere.

For en nybegynner er vanskelighetsgraden på installasjonsprogrammet hovedgrunnen til å velge en spesiell distribusjon. RedHat og Mandrake (og sikkert mange andre) har en installasjonsrutine som er like enkel om Microsoft Windows'.

LeD

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-26 18:15, skrev wil:

det er ikke red hat og mandrake som er distroer for newbies. f. eks: Lycoris, Sot linux, og noen andre. det er bare det at Mandrake og red hat er vel de mest populære distroene nå det er derfor at de fleste som skal prøve seg på linux går for disse to distroene.

Vel, kan ikke skjønne hva som er vanskelig med RH7.3? Installasjons-programmet er jo bærre lækkert. Sot Linux har jeg faktisk aldri hørt om, og jeg mener det kan være greit å begynne med en distro som mange bruker fordi det er lettere å få hjelp. Titta forresten på noen screenshots av konfig-verktøy i SotLinux - må si det så litt hjemmesnekra ut :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...