chrisege Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Hei, Har en bekjent som har problemmer med internettdeling. Han har følgende nettverk. 1) ISDN-linje inn på en stasjonær maskin, denne fungere greit. 2) Det er satt opp deling av ISDN-linjen ut på nettverket 3) Denne deles fra nettkorte på maskinen og ut til en trådløs basestasjon med kryset kabel 4) Fra basestasjonen til bærbar PC skal det gå trådløst. Problemmet ligger i at jeg ikke kommer på nett med den bærbare. Jeg har prøvd mye rart. Kjør veiviseren to gagner, satt det opp manuelt flere ganger. ( Jeg får kontakt med den stasjonære maskinen (delte filer), men kommer ikke på nett. Har prøvd både trådløst og direkte med kabel mellom maskinen, samme uansett! Er det noen som vet hva dette kan skylles? På forhånd takk for hjelpen. ChrisEge. Lenke til kommentar
chemical Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Hei, Har en bekjent som har problemmer med internettdeling. Han har følgende nettverk. 1) ISDN-linje inn på en stasjonær maskin, denne fungere greit. 2) Det er satt opp deling av ISDN-linjen ut på nettverket 3) Denne deles fra nettkorte på maskinen og ut til en trådløs basestasjon med kryset kabel 4) Fra basestasjonen til bærbar PC skal det gå trådløst. Problemmet ligger i at jeg ikke kommer på nett med den bærbare. Jeg har prøvd mye rart. Kjør veiviseren to gagner, satt det opp manuelt flere ganger. ( Jeg får kontakt med den stasjonære maskinen (delte filer), men kommer ikke på nett. Har prøvd både trådløst og direkte med kabel mellom maskinen, samme uansett! Er det noen som vet hva dette kan skylles? På forhånd takk for hjelpen. ChrisEge. 5830064[/snapback] Hei! Kan du skrive litt mer om hvordan IP opsettet ditt ser ut ? Lenke til kommentar
chrisege Skrevet 29. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2006 Ja, Stasjonær (heretter kalt Hovedmaskin) har fast IP 192.168.0.1 Nettmask 255.255.255.0 Bærbar 192.168.0.2 Nettmask 255.255.255.0 Gateway 192.168.0.1 DNS 212.33.133.33 Spør gjerne vis dere trenger mer info! Lenke til kommentar
chemical Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 (endret) Ja, Stasjonær (heretter kalt Hovedmaskin) har fast IP 192.168.0.1 Nettmask 255.255.255.0 Bærbar 192.168.0.2 Nettmask 255.255.255.0 Gateway 192.168.0.1 DNS 212.33.133.33 Spør gjerne vis dere trenger mer info! 5830263[/snapback] Jeg har satt opp helt likt nettverk hos en kompiss jeg også. Der er ip opsettet slik som du har gjort bare, uten om DNS en den satte jeg til "192.168.0.1". Dette skal fungere fint det, om du har gjort det riktig. Du har ikke en veldig streng firewall på "Hovedmaskinen" ? Endret 29. mars 2006 av chemical Lenke til kommentar
chrisege Skrevet 29. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2006 Ja, Stasjonær (heretter kalt Hovedmaskin) har fast IP 192.168.0.1 Nettmask 255.255.255.0 Bærbar 192.168.0.2 Nettmask 255.255.255.0 Gateway 192.168.0.1 DNS 212.33.133.33 Spør gjerne vis dere trenger mer info! 5830263[/snapback] Jeg har satt opp helt likt nettverk hos en kompiss jeg også. Der er ip opsettet slik som du har gjort bare, uten om DNS en den satte jeg til "192.168.0.1". Dette skal fungere fint det, om du har gjort det riktig. Du har ikke en veldig streng firewall på "Hovedmaskinen" ? 5830280[/snapback] Takk, der sa du noe. Det har en gang i tiden fungert, men sluttet plutselig å virke. Det er mulig at SP2 sperre dette, eller Panda (som er hans antivirusprogram) Skal sjekke dette opp, skal også sjekke dette med DNS. Dersom det er flere som har andre "løsninger" er de hjertelig velkommen, slik at jeg har noe flere ting å prøve når jeg reiser ut til han. ChrisEge Lenke til kommentar
chemical Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Neida, slik som jeg ser det så skal det fungere nå Setter du opp ip en manuelt på den bærbare maskinen ? eller har du satt opp en DHCP server? Lenke til kommentar
chrisege Skrevet 29. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2006 Neida, slik som jeg ser det så skal det fungere nå Setter du opp ip en manuelt på den bærbare maskinen ? eller har du satt opp en DHCP server? 5830336[/snapback] Manuelt i og med at maskine foreløpig bare brukes i dette nettet og får å være sikker på at ikke DHCP-feil laget rot. Kommer etterhvert til å sette opp DHCP (når alt annet er fikset!) Lenke til kommentar
chemical Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Ok, men det går fint det Du skal nokk få det til å fungere skal du se. Lykke til! Lenke til kommentar
chrisege Skrevet 31. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2006 Kom på en ting. Hvordan legger jeg unntak i Windowsbrannmuren (det går liksom ikke å finne et program som heter Internetdeling), eller hvordan lager jeg dette unntaket i Panda. Evt hvilke(n) port(er) er det som må åpnes? Har ikke vært så mye borti dette, så trenger deres hjelp! Lenke til kommentar
chemical Skrevet 31. mars 2006 Del Skrevet 31. mars 2006 Kom på en ting. Hvordan legger jeg unntak i Windowsbrannmuren (det går liksom ikke å finne et program som heter Internetdeling), eller hvordan lager jeg dette unntaket i Panda. Evt hvilke(n) port(er) er det som må åpnes? Har ikke vært så mye borti dette, så trenger deres hjelp! 5842961[/snapback] Hei igjenn Hmm, får ikke den bærbare maskinen kontakt med "Hovedmaskinen" ? Men den får kontakt med den vist du deaktiverer Panda? Lenke til kommentar
chrisege Skrevet 31. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2006 Kom på en ting. Hvordan legger jeg unntak i Windowsbrannmuren (det går liksom ikke å finne et program som heter Internetdeling), eller hvordan lager jeg dette unntaket i Panda. Evt hvilke(n) port(er) er det som må åpnes? Har ikke vært så mye borti dette, så trenger deres hjelp! 5842961[/snapback] Hei igjenn Hmm, får ikke den bærbare maskinen kontakt med "Hovedmaskinen" ? Men den får kontakt med den vist du deaktiverer Panda? 5843009[/snapback] Hei, Joda, bærbar maskin får kontakt med Hovedmaskin. Jeg får greit tilgang til filer og kan skrive ut på printeren som er koblet til hovedmaskin og delt. Eneste som ikke fungere er Internetdelingen. Chris.Ege Lenke til kommentar
chemical Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 Kom på en ting. Hvordan legger jeg unntak i Windowsbrannmuren (det går liksom ikke å finne et program som heter Internetdeling), eller hvordan lager jeg dette unntaket i Panda. Evt hvilke(n) port(er) er det som må åpnes? Har ikke vært så mye borti dette, så trenger deres hjelp! 5842961[/snapback] Hei igjenn Hmm, får ikke den bærbare maskinen kontakt med "Hovedmaskinen" ? Men den får kontakt med den vist du deaktiverer Panda? 5843009[/snapback] Hei, Joda, bærbar maskin får kontakt med Hovedmaskin. Jeg får greit tilgang til filer og kan skrive ut på printeren som er koblet til hovedmaskin og delt. Eneste som ikke fungere er Internetdelingen. Chris.Ege 5844466[/snapback] Hmm. Kan du ikke fortelle utfyllende hvordan du har gjort for og dele internettet da. og hvordan du har satt opp IPene osv på maskinene ? Lenke til kommentar
chrisege Skrevet 3. april 2006 Forfatter Del Skrevet 3. april 2006 Kom på en ting. Hvordan legger jeg unntak i Windowsbrannmuren (det går liksom ikke å finne et program som heter Internetdeling), eller hvordan lager jeg dette unntaket i Panda. Evt hvilke(n) port(er) er det som må åpnes? Har ikke vært så mye borti dette, så trenger deres hjelp! 5842961[/snapback] Hei igjenn Hmm, får ikke den bærbare maskinen kontakt med "Hovedmaskinen" ? Men den får kontakt med den vist du deaktiverer Panda? 5843009[/snapback] Hei, Joda, bærbar maskin får kontakt med Hovedmaskin. Jeg får greit tilgang til filer og kan skrive ut på printeren som er koblet til hovedmaskin og delt. Eneste som ikke fungere er Internetdelingen. Chris.Ege 5844466[/snapback] Hmm. Kan du ikke fortelle utfyllende hvordan du har gjort for og dele internettet da. og hvordan du har satt opp IPene osv på maskinene ? 5858439[/snapback] Joda, har jo forsåvidt gjort det, men kan godt gjøre det en gang til: * Internet kommer inn på Stasjonær maskin (heretter kalt Hovedmaskin) via PCI ISDN-kort. * Internet fungere som det skal på hovedmaskin. * Delt internet både med bruk av veiviseren og manuelt (Egenskaper, Avansert, Tilatt andre nettverskbrukere å koble seg til ...) Ingen av disse fungere. Lokalt nett mellom maskinen fungere greit, Det vil si at jeg får tilgang til filer og skriver som ligger på hovedmaskinen. Nettet ser slik ut * Fra nettkort på hovedmaskin til trådløs sender. * Fra trådløs sender til trådløst kort på bærbar PC. IPer: Hovedmaskin 192.168.0.1 Nettmask: 255.255.255.0 Gateway: [ingen] DNS: 212.33.133.33 Bærbar 192.168.0.2 Nettmask 255.255.255.0 Gateway 192.168.0.1 DNS 212.33.133.33 Begge maskinen kjører på faste IPer. Tror det var alt, spør vis det skulle være noe mer! Lenke til kommentar
chemical Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 Kom på en ting. Hvordan legger jeg unntak i Windowsbrannmuren (det går liksom ikke å finne et program som heter Internetdeling), eller hvordan lager jeg dette unntaket i Panda. Evt hvilke(n) port(er) er det som må åpnes? Har ikke vært så mye borti dette, så trenger deres hjelp! 5842961[/snapback] Hei igjenn Hmm, får ikke den bærbare maskinen kontakt med "Hovedmaskinen" ? Men den får kontakt med den vist du deaktiverer Panda? 5843009[/snapback] Hei, Joda, bærbar maskin får kontakt med Hovedmaskin. Jeg får greit tilgang til filer og kan skrive ut på printeren som er koblet til hovedmaskin og delt. Eneste som ikke fungere er Internetdelingen. Chris.Ege 5844466[/snapback] Hmm. Kan du ikke fortelle utfyllende hvordan du har gjort for og dele internettet da. og hvordan du har satt opp IPene osv på maskinene ? 5858439[/snapback] Joda, har jo forsåvidt gjort det, men kan godt gjøre det en gang til: * Internet kommer inn på Stasjonær maskin (heretter kalt Hovedmaskin) via PCI ISDN-kort. * Internet fungere som det skal på hovedmaskin. * Delt internet både med bruk av veiviseren og manuelt (Egenskaper, Avansert, Tilatt andre nettverskbrukere å koble seg til ...) Ingen av disse fungere. Lokalt nett mellom maskinen fungere greit, Det vil si at jeg får tilgang til filer og skriver som ligger på hovedmaskinen. Nettet ser slik ut * Fra nettkort på hovedmaskin til trådløs sender. * Fra trådløs sender til trådløst kort på bærbar PC. IPer: Hovedmaskin 192.168.0.1 Nettmask: 255.255.255.0 Gateway: [ingen] DNS: 212.33.133.33 Bærbar 192.168.0.2 Nettmask 255.255.255.0 Gateway 192.168.0.1 DNS 212.33.133.33 Begge maskinen kjører på faste IPer. Tror det var alt, spør vis det skulle være noe mer! 5858447[/snapback] Dette vil jeg du skal prøve. På hovedmaskin ta vekk DNS.. altså ikke skriv noe der. På bærbar skriv dns: 192.168.0.1. Jeg tror det er dette så må være problemet og ville prøvd ut dette. I og med at nettverket funker fint, må det nesten være dette som er problemet, og brannmuren er forsåvitt utelukket siden du får tilgang til delte filer osv. Men som sakt, fjern DNS på Hovedmaskinen og sett opp 192.168.0.1 som DNS på Bærbar.. Lenke til kommentar
chrisege Skrevet 3. april 2006 Forfatter Del Skrevet 3. april 2006 Kom på en ting. Hvordan legger jeg unntak i Windowsbrannmuren (det går liksom ikke å finne et program som heter Internetdeling), eller hvordan lager jeg dette unntaket i Panda. Evt hvilke(n) port(er) er det som må åpnes? Har ikke vært så mye borti dette, så trenger deres hjelp! 5842961[/snapback] Hei igjenn Hmm, får ikke den bærbare maskinen kontakt med "Hovedmaskinen" ? Men den får kontakt med den vist du deaktiverer Panda? 5843009[/snapback] Hei, Joda, bærbar maskin får kontakt med Hovedmaskin. Jeg får greit tilgang til filer og kan skrive ut på printeren som er koblet til hovedmaskin og delt. Eneste som ikke fungere er Internetdelingen. Chris.Ege 5844466[/snapback] Hmm. Kan du ikke fortelle utfyllende hvordan du har gjort for og dele internettet da. og hvordan du har satt opp IPene osv på maskinene ? 5858439[/snapback] Joda, har jo forsåvidt gjort det, men kan godt gjøre det en gang til: * Internet kommer inn på Stasjonær maskin (heretter kalt Hovedmaskin) via PCI ISDN-kort. * Internet fungere som det skal på hovedmaskin. * Delt internet både med bruk av veiviseren og manuelt (Egenskaper, Avansert, Tilatt andre nettverskbrukere å koble seg til ...) Ingen av disse fungere. Lokalt nett mellom maskinen fungere greit, Det vil si at jeg får tilgang til filer og skriver som ligger på hovedmaskinen. Nettet ser slik ut * Fra nettkort på hovedmaskin til trådløs sender. * Fra trådløs sender til trådløst kort på bærbar PC. IPer: Hovedmaskin 192.168.0.1 Nettmask: 255.255.255.0 Gateway: [ingen] DNS: 212.33.133.33 Bærbar 192.168.0.2 Nettmask 255.255.255.0 Gateway 192.168.0.1 DNS 212.33.133.33 Begge maskinen kjører på faste IPer. Tror det var alt, spør vis det skulle være noe mer! 5858447[/snapback] Dette vil jeg du skal prøve. På hovedmaskin ta vekk DNS.. altså ikke skriv noe der. På bærbar skriv dns: 192.168.0.1. Jeg tror det er dette så må være problemet og ville prøvd ut dette. I og med at nettverket funker fint, må det nesten være dette som er problemet, og brannmuren er forsåvitt utelukket siden du får tilgang til delte filer osv. Men som sakt, fjern DNS på Hovedmaskinen og sett opp 192.168.0.1 som DNS på Bærbar.. 5858452[/snapback] Heisann, Takk for hjelpen (så langt). Jeg skal prøve ut det du har sier. Reiser etter planen ut til han mandag i neste uke. Kommer tilbake med hvordan det går!. Men takk for hjelpen så langt. ChrisEge Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå