PlatinumFlyer Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 Øye for øye, tann for tann. Vi har like stor, om ikke større, rett til å dømme en draps/voldtekts-mann til døden som han har til å ødelegge ofrenes liv ved å gjøre det samme. Lenke til kommentar
Pazman Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 Øye for øye, tann for tann. Vi har like stor, om ikke større, rett til å dømme en draps/voldtekts-mann til døden som han har til å ødelegge ofrenes liv ved å gjøre det samme. 5935223[/snapback] Men han har da ingen rett til å ødelegge ofrenes liv, og da frafaller vel retten til å dømme ham til døden? Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 Han har ingen rett til det, men han har gjort det. Hvordan skal vi da straffe ham? Ved å låse ham inne på et 2-stjerners motell-rom som i Norge? Eller et bur, som i USA? Eller kanskje han rett og slett fortjener samme skjebne som ofrene? Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 Øye for øye, tann for tann. Vi har like stor, om ikke større, rett til å dømme en draps/voldtekts-mann til døden som han har til å ødelegge ofrenes liv ved å gjøre det samme. 5935223[/snapback] Men han har da ingen rett til å ødelegge ofrenes liv, og da frafaller vel retten til å dømme ham til døden? 5935232[/snapback] Jeg velger å se på det fra et annet synspunkt. Jeg velger å se på det slik at alle lever under demokratisk valgte lover. Politiet og rettsvesenet eksisterer i den forstand at de tar hånd om de som bryter loven og straffer de. Men på samme tid så gir også politiet og rettsvesenet beskyttelse for alle som ikke bryter loven. I utgangspunktet gjelder likhet for loven og at en er uskyldig inntill det motsatte er bevist. Men når en person bryter loven, mener jeg at han mister sin beskyttelse fra staten. Hvis er person blir bevist skyldig mener jeg at personen ikke har krav på noen beskyttelse fra staten og kan derfor straffes. Hvis forbrytelsen var av grov natur, altså drap eller voldtekt, kan dødsstraff vurderes. Jeg mener at hvis han ødelegger ofrenes liv så kommer retten til å dømme han til døden, til en hvis grad. Lenke til kommentar
Pazman Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 Jeg siterer Gandalf: "Fortjener det! Det kan vel være. Mange som lever, fortjener å dø. Og noen som dør, fortjener livet. Kan du gi dem det?" Nå er jeg fullstendig klar over at Gandalf er en karakter i en skjønnlitterær bok og ikke en ekte person, men det passer fortsatt godt. Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 Hvilken stater som ikke er preventive? Kom med tall. Og hold USA utenom. Siden der er det et mord hver 5min elsn. Stater som er preventive? Hva i all verden snakker du om? Vi diskuterer nå tall jeg linket til som viste at stater i USA uten dødsstraff har færre mord enn stater med. Dette betyr at dødsstraff sannsynligvis ikke har noen allmennpreventiv virkning i det hele tatt. Prøv å følge med i diskusjonen er du snill. Jeg gidder ikke å ta alt om igjen. 5934976[/snapback] Det er vel kanskje en grunn at det er dødstraff i de statene som så sikkert skal ha tall på da.. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 Nordoelum, jeg skjønner virkelig ikke hva du prøver å si. Lenke til kommentar
anal_fabet Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 (endret) Denne tråden har faktisk det mest tragiske utgangspunktet jeg har sett på lenge. Trådstarter mener tydligvis at de etterlatte skal få bestemme straffen eller at samfunnet skal straffe morderen ut ifra reaksjonene til de etterlatte? Dette koker ned til blods hevn og i det moderne samfunnet jeg trodde vi levde i hadde vi hevet oss over slikt. Om du er så gira på henrettelse kan du jo bare gå inn på ogrish.com og snabbe ivei til de filmene der. Poenget mitt er at vi skal sende et signal til folk som et samfunn og at vi hever oss over slike bestialske handlinger. Bare se på de landa i midt østen der de utøver henrettelser som straff. Har du mer eller mindre respekt for de nasjonene og menskene? Det norske rets systemet fungerer faktisk ganske bra, så hvorfor prøve å fikse noe som ikke er ødelagt? Jeg vil faktisk ikke at norge skal bli som usa når det kommer til kriminalitet og straff. Endret 17. april 2006 av anal_fabet Lenke til kommentar
warpig Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 Men, igjen, forholdene er helt forskjellige enn det de har i USA, i Norge er det få privtapersoner som faktisk har lov til å eie et våpen, det er det ikke i USA, og landene er helt umulig å sammenligne sånn. Det blir som å sammenligne veinettet i Norge kontra India, ved å se på antall skadete i trafikken. Det er irrelevant. Vi sammenligner USA og USA her, ikke USA og andre land. 5935080[/snapback] Nei, du sier at siden USA ikke har færre mord, så er ikke dødsstraff allmennprevantivt. Og uansett, poenget mitt var; USA et er stort land, og ingen, eller veldig få av statene har samme kultur innenfor våpen-og voldsytelse, og de blir derfor helt umulig å sammenlinge. Lenke til kommentar
daniel_984 Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 Hva med god gammel hjerneforskning/lobotomi?? Som i eksempelet på første side, istedet for å kverke et eksempel på en kjemisk forbindelse i hjernen som er gåtyt galt, hvorfor ikke studere det? Bare dop ned fyren på livstid, og forsk på hva som er galt, slik at vi kan lære noe til "neste gang".. Generelt er jo prinsippet med "tann for tann"-greiene temmelig steinalder da. Vi lever jo i en sivilisert verden idag, og da skal vi klare å heve oss over slikt. Det er rett og slett litt for billig å slippe unna med dødsstraff, du skal virkelig få svi, og da er det et lite trangt murrom i 80 år som er tingen for å gjøre en idiot om til en gal idiot. Hadde hvertfall jeg blitt.. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 Men, igjen, forholdene er helt forskjellige enn det de har i USA, i Norge er det få privtapersoner som faktisk har lov til å eie et våpen, det er det ikke i USA, og landene er helt umulig å sammenligne sånn. Det blir som å sammenligne veinettet i Norge kontra India, ved å se på antall skadete i trafikken. Det er irrelevant. Vi sammenligner USA og USA her, ikke USA og andre land. 5935080[/snapback] Nei, du sier at siden USA ikke har færre mord, så er ikke dødsstraff allmennprevantivt. Feil. Jeg sier at stater i USA med dødsstraff har høyere mordrate enn stater uten, og derfor er ikke dødsstraff allmennpreventivt. Og uansett, poenget mitt var; USA et er stort land, og ingen, eller veldig få av statene har samme kultur innenfor våpen-og voldsytelse, og de blir derfor helt umulig å sammenlinge. Når tallene er entydige slik de er i dette tilfellet så har du ikke noe grunnlag for å påstå at dødsstraff er allmennpreventivt. Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 Hva med god gammel hjerneforskning/lobotomi?? Som i eksempelet på første side, istedet for å kverke et eksempel på en kjemisk forbindelse i hjernen som er gåtyt galt, hvorfor ikke studere det? Bare dop ned fyren på livstid, og forsk på hva som er galt, slik at vi kan lære noe til "neste gang".. 5935651[/snapback] Særdeles umoralsk Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 Nordoelum, jeg skjønner virkelig ikke hva du prøver å si. 5935374[/snapback] Tror det er mange som har vanskligheter for å skjønne dine også Lenke til kommentar
V-by Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 Øye for øye, tann for tann. Vi har like stor, om ikke større, rett til å dømme en draps/voldtekts-mann til døden som han har til å ødelegge ofrenes liv ved å gjøre det samme. 5935223[/snapback] tull Lenke til kommentar
warpig Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 Men, igjen, forholdene er helt forskjellige enn det de har i USA, i Norge er det få privtapersoner som faktisk har lov til å eie et våpen, det er det ikke i USA, og landene er helt umulig å sammenligne sånn. Det blir som å sammenligne veinettet i Norge kontra India, ved å se på antall skadete i trafikken. Det er irrelevant. Vi sammenligner USA og USA her, ikke USA og andre land. 5935080[/snapback] Nei, du sier at siden USA ikke har færre mord, så er ikke dødsstraff allmennprevantivt. Feil. Jeg sier at stater i USA med dødsstraff har høyere mordrate enn stater uten, og derfor er ikke dødsstraff allmennpreventivt. Og uansett, poenget mitt var; USA et er stort land, og ingen, eller veldig få av statene har samme kultur innenfor våpen-og voldsytelse, og de blir derfor helt umulig å sammenlinge. Når tallene er entydige slik de er i dette tilfellet så har du ikke noe grunnlag for å påstå at dødsstraff er allmennpreventivt. 5935662[/snapback] Jeg har aldri påstått at dødsstraff er allmennpreventivt, jeg har sagt, og jeg sier, at man ikke skal se blindt på tallene. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 Hva med god gammel hjerneforskning/lobotomi?? Som i eksempelet på første side, istedet for å kverke et eksempel på en kjemisk forbindelse i hjernen som er gåtyt galt, hvorfor ikke studere det? Bare dop ned fyren på livstid, og forsk på hva som er galt, slik at vi kan lære noe til "neste gang".. Generelt er jo prinsippet med "tann for tann"-greiene temmelig steinalder da. Vi lever jo i en sivilisert verden idag, og da skal vi klare å heve oss over slikt. Det er rett og slett litt for billig å slippe unna med dødsstraff, du skal virkelig få svi, og da er det et lite trangt murrom i 80 år som er tingen for å gjøre en idiot om til en gal idiot. Hadde hvertfall jeg blitt.. 5935651[/snapback] Ingen er for tortur. Poenget med dødsstraff er ikke å gi en lærepenge. En lærepenge er en erfaring du har med resten av livet ditt som er med på å bestemme hvilke handlinger du vil utføre i ettertid. Dødsstraff kan ikke gi en lærepenge, da individet ikke lengre vil ha en framtid å utnytte denne erfaringen lengre. Jeg tror også at du undervurderer det å bli dømt til døden. Det er virkelig å få svi, og ingen som blir dømt vil bli glad for det. Jeg annser ikke dødsstraff som en dom hvor de dømte slipper billig unna. Lenke til kommentar
daniel_984 Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 Tja, det kommer jo litt ann på. Å være lukket inne på et rom på 3x3m i som sagt 70-80 år, er jo temmelig jævelig. Er jo en grunn til at man til stadighet leser om fanger som henger seg i cella si. Lobotomi er jo heller ikke tortur, misforstå meg rett. Jeg mente bare at man rett og slett kan lære noe, og siden (eksempelet) var av så grov natur, har burde jo fyren så og si ha null rettigheter, annet enn naturligvis misbruk. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 Tja, det kommer jo litt ann på. Å være lukket inne på et rom på 3x3m i som sagt 70-80 år, er jo temmelig jævelig. Er jo en grunn til at man til stadighet leser om fanger som henger seg i cella si. Lobotomi er jo heller ikke tortur, misforstå meg rett. Jeg mente bare at man rett og slett kan lære noe, og siden (eksempelet) var av så grov natur, har burde jo fyren så og si ha null rettigheter, annet enn naturligvis misbruk. 5935776[/snapback] Hvordan du forsvarer misbruk av kriminelle skjønner jeg ikke helt. Å stenge inn noen i et så lite rom i et såpass langt tidsrom med hensikt av å få personen gal er tortur. Ønsker du at fanger skal henge seg selv i fengselet? Jeg er enig i at personen i eksemplet ikke har noen rett til beskyttelse av staten, men å ty til tortur og misbruk er rett og slett moralskt forkastelig. Det er fortsatt mennesker det er snakk om. Lenke til kommentar
Eclipsed Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 Dødsstraff hører ikke hjemme i denne verden i år 2006. Det er feil å la et menneske sitte på dødscelle i 10-20år for å vente på at han skal dø. Selv om fyren er splitter pine gal, fortjener han ikke denne behandlingen. Tror dessuten at hvis denne galningen hadde fått vite at han skulle sone for resten av sitt liv. Helt til han døde av alderdom på cella, så er nok dette en verre straff vil jeg tro... Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 Øye for øye, tann for tann. Vi har like stor, om ikke større, rett til å dømme en draps/voldtekts-mann til døden som han har til å ødelegge ofrenes liv ved å gjøre det samme. 5935223[/snapback] Hvis det er din virkelige mening og begrunnelse til at vi skal bruke dødstraff, vil jeg annbefale deg å slutte deg til Taliban eller noe. Jeg har en følelse av at dere har mye til felles, kan komme godt overens. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg