Gå til innhold

fra FireWire kamera til USB Laptop

Anbefalte innlegg

Hei.

Kjøpte meg en Advent bærbar PC for en stund tilbake. Viser seg den kun har USB innganger. Nå har jeg et problem i forhold til FireWire DV kameraer - spesielt interessert i hdr_hc3 fra Sony.

Noen måte jeg kan få til dette uten FireWire port?

Er det mulig å koble opp en ekstern FireWire/USB harddisk og kjøre DV signalet inn i FW port og videre ut USB port, videre inn i PC`en min. (Litt "kronglete" skrevet, men jeg håper dere forstår hva jeg mener.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du en laptop som IKKE har PCMCIA kort plass? Det har vært standard på laptoper i nesten 10 år. Er du hundre prosent sikker på at du ikke har en bred slott som det kan settes ett kort inn i? Cardbuss er firma som laget det kortet i linken, men selve produktet heter et PCMCIA kort.

Tror det vil være mye mer effektivt for ditt bruk.

Det er jo seff PCMCIA kort jeg mener..det var på natta og jeg var trøtt!! Sorry!

AKIRA

Endret av AKIRAx24
Lenke til kommentar
Har du en laptop som IKKE har PCMIC kort plass? Det har vært standard på laptoper i nesten 10 år. Er du hundre prosent sikker på at du ikke har en bred slott som det kan settes ett kort inn i? Cardbuss er firma som laget det kortet i linken, men selve produktet heter et PCMIC kort.

5852301[/snapback]

PCMIC? Her lærer man stadig noe nytt. Disse kortplassene har jeg det siste tiåret hørt omtalt som PCMCIA og i den senere tid PC Card, men dette er første gang jeg hører navnet PCMIC.

For øvrig er ikke CardBus navnet på et firma, men er en benevnelse på 32-bits versjonen av PCMCIA PC Card standard - ifølge et nettleksikon jeg slo opp i.

Alt i alt ser det ut til at kjært barn har mange navn.

Lenke til kommentar

Jeg er også ganske sikker på at maskinen din har PCMCIA. Jeg har selv en tablet-PC (svært liten bærbar), uten firewire, og skulle ta inn video fra mitt digitale videokamera. Kvaliteten ble svært dårlig på USB, slik at jeg kjøpte ett Combo Cardubusadapter som inneholdt firewire og 2 stk USB 2.0 porter.

Dette var til og med på tilbud på Expert, halv pris - kr. 350,- Kvaliteten på videoopptakene ble glimrende.

PS. Kortet trenger egen strøm (adapter følger med), slik at det blir litt vel mye ledninger.

Men ta en ekstra titt på siden (som regel venstresiden ) av PC-en. Jeg er ganske sikker på at det er ett eler to slike ledige spor til PCMCIA-kort. (5,5 cm bredt)

Til videoredigering anbefales ikke Windows Movie Maker. (dårlig kvalitet) Jeg brukte selv Adobe Premiere Elements 2.0 og da ble opptakene på PC-en minst like god som originalen.

Tom

Lenke til kommentar
Finnes pinnacle firewire til usb-pakker med programvare og alt man trenger for videoredigering, hd-kompatibelt også. Disse pakkene med usb ligger vel på rundt 1000,- tenker jeg.

5856390[/snapback]

Men siden de fleste ser ut til å ha problemer med Pinnacle Studio (alle versjoner) bør man vel unngå slike pakker og heller kjøpe et stabilt redigeringsprogram og et passende kort. Selv om man - kanskje - må ut med en hundrelapp eller to mer, spares man for ergrelsene Pinnacle Studio medfører.

Lenke til kommentar

-------------eller kanskje gå den andre veien og spare et par hundrelapper, ved å installere Magix Movie Edit Pro. Det koster under 600 kr., og har hos oss vist seg veldig stabilt på 8-10 forskjellige maskiner. Programmet har 16 spor og nærmest et hav av muligheter.

Lenke til kommentar
-------------eller kanskje gå den andre veien og spare et par hundrelapper, ved å installere Magix Movie Edit Pro. Det koster under 600 kr., og har hos oss vist seg veldig stabilt på 8-10 forskjellige maskiner. Programmet har 16 spor og nærmest et hav av muligheter.

5857820[/snapback]

Det koster til og med under 500 kr hvis man kjøper nedlastingsversjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...