Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nøyaktig innstilling av delefilter

Anbefalte innlegg

Har en blaupunkt gta-450 forsterker, som driver 2x 6x9" og én 12". Jeg har blitt anbefalt å dele på 80 hz, men jeg lurer på hvordan man gjør det. På forsterkeren setter jeg høyttalerne på high-pass og bassen på low-pass, men justeringen går fra 65-450 hz, så hvordan skal jeg få delt nøyaktig på 80 hz? jeg har forsøkt å spille av en test-tone som er 80 hz, og justert med denne tonen på, og da skulle man jo tro at low-pass justeringen ble slik at det ikke kom noen lyd fra bassen før man nådde 80 hz, men det er jo lyd i bassen helt fra 65-450 hz (har selvfølgelig skrudd av all lyd på 6x9"). Eneste forskjellen er at bassen blir kraftigere når man når ca midt mellom 65-450 hz, altså på ca 250 hz, men dette er vel ikke å anbefale? hva gjør jeg ? :cry:

Håper noen skjønner hva jeg mener og kan gi en hjelpende hånd til en hjelpesløs kar! på forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det slik at delefiletet kutter ikke momentant ved delefrekvensen, men du får en redusering av lydnivået som kommer når du går opp i frekvens.

Les mer om dette her.

Du får en hel rekke testtoner om du laster ned denne filen.

Ved avspilling skal du høre at lydnivået senker seg etterhvert som du går over delefrekvensen for suben. Det samme gjelder komponentene i front.

Når det gjelder innstillingen av selve delefrekvensen så må en bare bruke de strekene en har til rådighet på forsterkeren som deler inn området for deling. Du har fra 65-450 på LP filteret, og da sikkert etpar inndelingsstreker.

6 strek vil si at du mellom hvert strek har ca 64Hz, deretter er det bare å bruke grønt øyemål ;)

Har du bassboost (blæh!) på så skru av denne :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...