Gå til innhold

Verneplikt - hvordan vri seg unna?

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234daf

Dimmepengene stiger forhåpentligvis 1. juli til 25k. Legg til reisepenger og siste lønningsdag, er man nesten oppe i 30k, noe som er fine feriepenger i sommer.

Nå er det 12 timer til jeg står ute på appellplass med 50 andre og fryser. Felt neste uke. Weeeho.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dimmepengene stiger forhåpentligvis 1. juli til 25k. Legg til reisepenger og siste lønningsdag, er man nesten oppe i 30k, noe som er fine feriepenger i sommer.

Nå er det 12 timer til jeg står ute på appellplass med 50 andre og fryser. Felt neste uke. Weeeho.

5855974[/snapback]

Mener Forsvarsforum (eller var det Soldatnytt?) skrev at dimmepengene ikke var foreslått økt før 08, men du sitter kanskje på andre kilder?

Endret av 2ern
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg vet at TMO jobber med å øke dem. Er visst den saken som jobbes mest for, i alle fall èn av dem.

Lenke til kommentar
Hvis alternativet til å dra et år i militæret er et år hjemme hos mamma, så vokser man vel litt mer på det første!?

5853049[/snapback]

Alternativet er stort sett ikke det, de fleste er ikke autister og sitter og ser et år ut i løse lufta etter videregående. Blant folk jeg kjenner kan jeg nevne reise alene rundt i en verdensdel og lære et språk, begynne rett på høyere utdanning eller jobbe og spare opp penger ett år. Uansett hvordan en vrir og vender på det er slike aktiviteter noe som gjør at en vokser mindre enn det å oppgi selvstendig tenkning for ett år.

Lenke til kommentar
Uansett hvordan en vrir og vender på det er slike aktiviteter noe som gjør at en vokser mindre enn det å oppgi selvstendig tenkning for ett år.

5857803[/snapback]

Naturligvis, hvis man går inn i forsvaret med den innstillingen at en ønsker å oppgi selvstendig tenkning, får man ikke mye ut av det. Selvstendig tenknig blir derimot satt stor pris på i forsvaret, og det er de som viser best evne til å tenke selvstendig og ta ansvar som har mest igjen for tjenesten, og får de "beste" og mest interresante stillingene. Når de er ferdig har de et papir som tar seg veldig godt ut i forbindelse med jobbsøknader o.l.

Lenke til kommentar
Uansett hvordan en vrir og vender på det er slike aktiviteter noe som gjør at en vokser mindre enn det å oppgi selvstendig tenkning for ett år.

5857803[/snapback]

Naturligvis, hvis man går inn i forsvaret med den innstillingen at en ønsker å oppgi selvstendig tenkning, får man ikke mye ut av det. Selvstendig tenknig blir derimot satt stor pris på i forsvaret, og det er de som viser best evne til å tenke selvstendig og ta ansvar som har mest igjen for tjenesten, og får de "beste" og mest interresante stillingene. Når de er ferdig har de et papir som tar seg veldig godt ut i forbindelse med jobbsøknader o.l.

5857834[/snapback]

Please. Jeg var under befal som hadde som uttalt strategi å bryte folk ned så en fikk formet dem slik de ville. Selv da rekrutten var ferdig fortsatte et rigid regime som ikke gjorde annet enn å spre dårlig moral. Det eneste verktøyet (flertallet av befalet) hadde i sin motivasjonskasse var trusler om straff på en måte eller annen. Å stille spørsmål ved hva som foregikk ble slettes ikke belønnet med "de beste og mest interessante" stillingene. Om du ved selvstendig tenkning sikter til konform tilpasning og lydig etterfølging av ordre har du selvsagt rett. Om du ved selvstendig tenkning mener å stille spørsmål ved hvorfor en gjør ting på en idiotisk måte tar du feil.

Papiret bryr de fleste arbeidsgivere seg fint lite jobb, tror du virkelig et kort tjenestebevis utformet så generelt at en ikke kan få noe entydig ut av det, vil ha det minste å si når en søker jobb etter fullført utdanning?

Endret av Cybbe
Lenke til kommentar
Please. Jeg var under befal som hadde som uttalt strategi å bryte folk ned så en fikk formet dem slik de ville. Selv da rekrutten var ferdig fortsatte et rigid regime som ikke gjorde annet enn å spre dårlig moral. Det eneste verktøyet (flertallet av befalet) hadde i sin motivasjonskasse var trusler om straff på en måte eller annen. Å stille spørsmål ved hva som foregikk ble slettes ikke belønnet med "de beste og mest interessante" stillingene. Om du ved selvstendig tenkning sikter til konform tilpasning og lydig etterfølging av ordre har du selvsagt rett. Om du ved selvstendig tenkning mener å stille spørsmål ved hvorfor en gjør ting på en idiotisk måte tar du feil.

5857862[/snapback]

Du har tydeligvis vært uheldig med befalet. Alle ledere er ikke like inspirerende. Slik er det i det sivile næringslivet også.

Papiret bryr de fleste arbeidsgivere seg fint lite jobb, tror du virkelig et kort tjenestebevis utformet så generelt at en ikke kan få noe entydig ut av det, vil ha det minste å si når en søker jobb etter fullført utdanning?

5857862[/snapback]

Jeg VET det kan ha noe å si, siden jeg har brukt et slikt selv i forbindelse med jobbsøk. Det er ikke skrevet så generelt som du skal ha det til, og henvender seg delvis til fremtidige arbeidsgivere.

Lenke til kommentar
Du har tydeligvis vært uheldig med befalet. Alle ledere er ikke like inspirerende. Slik er det i det sivile næringslivet også.

Det er ikke bare begrenset til befalet. Det er systemfeil i organisasjonen som gjør den lite egnet for visse typer arbeid og tenkemåte.

Jeg VET det kan ha noe å si, siden jeg har brukt et slikt selv i forbindelse med jobbsøk. Det er ikke skrevet så generelt som du skal ha det til, og henvender seg delvis til fremtidige arbeidsgivere.

5857924[/snapback]

Brukt det ja, for all del, man legger da ved hva man har. Men det har vært foretatt undersøkelser for dette (har den ikke foran meg nå og gidder ikke lete) som viser at ledere ikke legger særlig vekt på en slik tjenesteuttalelse, først og fremst fordi den er generell, diffus (jeg kjenner ikke meg selv igjen i min, og den er ikke negativt utformet) mm., og dernest fordi førstegangstjeneste i seg selv ikke er altfor viktig, spesielt om man har en del annet av livserfaring og utdannelse som er langt mer relevant enn at en er jævlig flink til å lade Leo1, eller har hatt en "ansvarsfull" jobb som adm.ass. Men selvsagt, det viktigste på jobbintervju er hvordan du selv gjør det, og klarer du pakke inn førstegangstjenesten din i fin retorikk er det selvsagt verdt noe. Men det er også en havomseiling med gutta.

Lenke til kommentar
(...)men dimmepengene er jo på 900 eller noe sånnt så 300 koster det å slippe milten...  ellers kan du jo prøve sosial angst, vanskeligheter for å komme i kontakt med folk..  osv osv...

5855017[/snapback]

Hvis du plusser på 19100 kr, så har du dimmepengene anno 2006. Man får heller ikke forenklet forelegg på 1200 kr lenger, man får et forelegg på 3000 høvdinger, samt en anmeldelse.

Kjekt å være oppdatert...

5855036[/snapback]

Jeg dimmet 18 juni 2004. Da hadde jeg spart en del av lønna mi, og sammen med dimmepengene ble det litt over 26 000,- kr. Det ble ny konge PC ut av de penga.

Hvor Daniel har 900,- ifra, skjønner jeg ikke. Poenget er hvertfall at et år førstegangstjeneste faktisk kan finanisere en helt ny super-PC.

Disse beløpene er jo skattefritt vel og merke.

Endret av skag1
Lenke til kommentar
Ja, også er dette likestilling du liksom.

Til og med skilt skal bli bytta ut fordi de ser ut som menn, men når det kommer til militæret trenger ikke jenter engang å møte opp :mad:

5854573[/snapback]

Gutta tjener fortsatt mest, sitter oftere på toppen enn det jentene gjør..

Dette er et prøveprosjekt, kan hende det blir obligatorisk sesjon for alle jenter, eller at det ikke blir noe i det hele tatt..

Lenke til kommentar

Var på sesjon i dag, og fikk vite at jeg ikke var tjenestedyktig :p

Ble faktisk litt overaska da jeg trudde jeg skulle bli det, kan ikke være så mye som skiller. Fikk en 4-er og resten 9-ere på helsetestene, men 4-ern gjorde så jeg ikke ble tjenestedyktig i fredstider...:wee:

Lenke til kommentar

Her er ett forslag. Ignorer innkallelsen, ikke hent rekomanderte brev. Unngaa all kontakt med forsvaret. Skulle MP komme med purken saa ikke aapn opp doren. Skulle de klare aa faa bekreftelse paa at du har mottatt innkallelsen ja saa nekt aa mot opp og ta 60 dager i fengsel. Minimumsikret fengsel i norge er ferie sammenlignet med forstegangstjeneste.

Du kan ikke forestille deg kor jaevli forsvaret er for du er inne.

Lenke til kommentar
Her er ett forslag. Ignorer innkallelsen, ikke hent rekomanderte brev. Unngaa all kontakt med forsvaret. Skulle MP komme med purken saa ikke aapn opp doren. Skulle de klare aa faa bekreftelse paa at du har mottatt innkallelsen ja saa nekt aa mot opp og ta 60 dager i fengsel. Minimumsikret fengsel i norge er ferie sammenlignet med forstegangstjeneste.

5870578[/snapback]

Tidenes verste forslag, dummeste jeg har hørt.

Lenke til kommentar

Her er et forslag. Se frem til førstegangstjenesten. Gå inn med åpent sinn, og en positiv holdning. Lær mye nyttig og unyttig. Få opplevelser og erfaringer for livet. Få nye vennskap ulik noen andre. Få et papir som ser bra ut for framtidige arbeidsgivere, og 3 studiepoeng. Og ikke minst, ha et fantastisk morsomt år.

Lenke til kommentar

5870578[/snapback]

Om man faktisk er så idiot at man gjør dette er det jo bra. For tullinger av dette kalibret blir jo farlig når man får utdelt våpen, og ikke eier fornuft eller forståelse av konsekvenser.

Lenke til kommentar

5870578[/snapback]

Kutt ut a!!

Hvor var du ?

Hva var du når du var der du var?

Få litt info før du sier det var sååå jævlig som det du skal ha det til..

Klart at det sikkert ikke er noe gøy å på en radiostasjon i et år på en øy utafor nordnorge, men hva var du der?

Lenke til kommentar
Idiot er den som tankeløst og hjerneløst lar seg tvinge inn i forsvaret uten å gjøre motstand. Den som er så viljesvak, så ressurssvak at han ikke klarer å ta sine egne valg. For han vil bli den dummeste av de dumme.

5871106[/snapback]

Nå høres du ut som en ultra-ekstrem DLF-liberalist. :green:

Endret av TLZ
Lenke til kommentar
Idiot er den som tankeløst og hjerneløst lar seg tvinge inn i forsvaret uten å gjøre motstand. Den som er så viljesvak, så ressurssvak at han ikke klarer å ta sine egne valg. For han vil bli den dummeste av de dumme.

5871106[/snapback]

Nå høres du ut som en ultra-ekstrem DLF-liberalist. :green:

5871599[/snapback]

Vet, kopierte retorikken til taylor eller Smith.. husker ikke kem.

Kutt ut a!!

Hvor var du ?

Hva var du når du var der du var?

Få litt info før du sier det var sååå jævlig som det du skal ha det til..

Klart at det sikkert ikke er noe gøy å på en radiostasjon i et år på en øy utafor nordnorge, men hva var du der?

Kos deg på russer-grensen ett år du.. eg tar heller 2 måneder på ett hotel utenfor oslo med tv, fred og ro. De kaller det fengsel, men det er tøv. Det er forsvaret som er det skikkelige fengselet.

Lenke til kommentar

OK!

Kan skjønne at det er kjipt, men fins ganske mange kule ting du kan gjøre i millitæret, så vil ikke si alt er like jævlig :)

Jeg skulle vært der nå, men blei midlertidig dimma så jeg kunne få etablert meg, få meg en jobb og den slags (skal inn til høsten eller våren som kommer)

Jeg skulle enten kjøre opp og ned i landet i transportkorpset, eller på båt et stykke nedover (husker ikke hvor, men varmt var det :) )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...