Gå til innhold

Verneplikt - hvordan vri seg unna?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Får dere fri kl 1400? Luksus! Jeg leker med tanken på å søke opptak i HV 016 EET.

5846384[/snapback]

det er på en perm-dag, altså bare fyfo og klargjøring til perm...

ellers slutter vi aldri før 15:30, slutter gjerne 20:00 eller rundt der

Lenke til kommentar

Blir litt småuggen over de militærfrelste som hevder at man bør være villige til å ofre et år for å gjøre en innsats for fedrelandet osv. Tingen er det 90% av alle stillingene som vernepliktige kan få er kun stillinger som er opprettet som en tjenste for de vernepliktige. Jeg synes at det ikke burde være noe problem å slippe verneplikten hvis man ikke vil, og det er nok av stillinger som er besatt av vernepliktige som tilnærmet bryter med menneskerettighetene (f.eks telefonsentraloperatør.), tenk at norsk ungdom skal kaste bort et år av livet sitt på å svare telefonen.

Jeg derimot, har vært heldig og har fått en tjeneste som jeg føler er nyttig og som jeg trives i.

Edit: Skrivefeil

Endret av 2ern
Lenke til kommentar
(...)

En annen en fortalte at de blei stelt opp i en gymsal, så kom snuten med snute bikkje og lukta på alle... ett par stykker som blei tatt...blir jo tatt hvis det lukter av klæra dine også

5843757[/snapback]

På innrykket var det MP-soldater som ransaket bagasjen vår, samt hunder som luktet på bagasje o.l.

Senere i tjenesten ble vi vekket klokken 04:30 alle mann for å pisse i glass mens MP-soldater sto å så på, slik at man ikke kunne jukse med noe.

(...)

Om du ikke vil dette heller bør du ikke si at du vil overflyttes, for det er mye vanskeligere å dimmitere fra siv.tjeneste enn det vanlige militæret

5845030[/snapback]

En venn av meg som begynte siviltjenesten jan 2005 sa at man ikke kan dimitere fra siviltjeneste. I silvtjeneste eksisterer det ikke noen form for dimming slik som i vanlig militæret før du har gjennomført hele tjenesten (14 mnd). Selv om man i vanlig militær dimmes etter 9-10 mnd når loven sier 12 mnd, så må man gå samtlige 14 mnd'er i siviltjeneste. Når du har begynt siviltjeneste, så må du igjennom det hele veien, alle 14 mnd'ene.

I ekstreme tilfeller (dødsfall i familie, ulykker, sykdom, osv) vil jeg dog tro det gjøres utsettelser såklart.

Edit: La til bokstaven "G".

Endret av skag1
Lenke til kommentar
Hvordan slipper man unna millitæret? Jeg har brukbart nedsatt syn, og håper at dette kan være nok. Vil helst slippe å stå opp kl 6.00, for så å springe 3 km, og krype i gjørme for en sak jeg ikke tror på.

Noen som har noen tips for hvordan man kan vri seg unna? Er takknemlig for alle gode tips- :)

5829267[/snapback]

Skyt deg i begge føttene, når du kjenner det begynner å gro, skyter du deg et parr ganger til ;)

Lenke til kommentar
Virker som du trenger ett år i militæret superseven, kan ikke si jeg liker at alle skal prøve å vri seg unna for all del. du vokser mye på året i militæret

5847663[/snapback]

Ja, man blir et år eldre. Blir ikke de som ikke har gjennomført også det? Jeg har litt sammenligningsgrunnlag, og kan ikke spore det grann mer modenhet hos de som av en eller annen grunn ikke har trukket i grønt (og jeg har gjennomført). Jeg ser ikke helt hvordan det å bli fortalt hva en skal gjøre 24/7, faste rammer rundt alt, drille eksersis mm., i seg selv fører til at man vokser.

Lenke til kommentar
Virker som du trenger ett år i militæret superseven, kan ikke si jeg liker at alle skal prøve å vri seg unna for all del. du vokser mye på året i militæret

5847663[/snapback]

Ja, man blir et år eldre. Blir ikke de som ikke har gjennomført også det? Jeg har litt sammenligningsgrunnlag, og kan ikke spore det grann mer modenhet hos de som av en eller annen grunn ikke har trukket i grønt (og jeg har gjennomført). Jeg ser ikke helt hvordan det å bli fortalt hva en skal gjøre 24/7, faste rammer rundt alt, drille eksersis mm., i seg selv fører til at man vokser.

5850317[/snapback]

Godt poeng. Militæret er jo tross alt norges største barnehage.

Lenke til kommentar
I silvtjeneste eksisterer det ikke noen form for dimming slik som i vanlig militæret før du har gjennomført hele tjenesten (14 mnd). Selv om man i vanlig militær dimmes etter 9-10 mnd når loven sier 12 mnd, så må man gå samtlige 14 mnd'er i siviltjeneste.

5849583[/snapback]

Siviltjenesten er på papiret ~13 måneder, en måned lenger enn militærtjeneste. Det jobbes imidlertid med å få også tjenestetiden likestilt med det militære.

Jeg begynte tjenesten min 2. juli 2004 og hadde min siste arbeidsdag 28. juni 2005. Ordinær dimmedato var 27. juli s.å., men jeg sparte opp mine rettmessige to månedlige langpermdager samt bittelitt overtid for å kunne avslutte tjenesten tidligere og få litt sommerferie.

I praksis blir altså siviltjenesten like lang som militærtjenesten er på papiret. :)

Endret av johnj
Lenke til kommentar

Er man ute etter å vokse som person, bli selvstendig og alt det der.. Så tror jeg man blir det mer av det ved å velge sivilstenste en militærtjeneste..

Har respekt for dem som velger militæret, men alle de gamle mytene om at "blir voksen" osv bør vi snart få avlivet en gang for alle. Blir litt tåplig måte å argumentere på. Det med om Norge kommer i krig osv. blir også bare dumt. Skal vi først ha et militær så burde vi startet å innpasse oss med tiden, og heller bruke tjensten for mer proff opplæring. Lære opp folk i katastrofe beredskap som er mye større trussel en krig. Og heller ha en minder men heltids og friviligbasert styrke for "krigføring"..

Lenke til kommentar

Nå er det jo ikke mer enn 800-1000 som skal gjennomføre fgt, så vil jo si at vi ikke har mye å stille opp med OM det skulle bli krig..

Når de skal kutte ned forsvaret med 90% for å spare penger, så lurer jeg på hvem som skal passe på pengene/verdiene om det blir krig..

De fleste blir jo faktisk noe administrativt..

Lenke til kommentar

5847663[/snapback]

5850317[/snapback]

5850351[/snapback]

Hvis alternativet til å dra et år i militæret er et år hjemme hos mamma, så vokser man vel litt mer på det første!?

Lenke til kommentar

5847663[/snapback]

5850317[/snapback]

5850351[/snapback]

Hvis alternativet til å dra et år i militæret er et år hjemme hos mamma, så vokser man vel litt mer på det første!?

5853049[/snapback]

Ja, litt. Men ikke så mye som de militærfrelste tror.

Gidder forresten ikke komme på msn idag, den dataen her er altfor treig.

Lenke til kommentar

Jeg er mer enn glad til å komme meg inn til førstetjenesten, kan ikke si hvor stolt jeg er over brevet om at jeg er innrullert.

Husker soldatene i Bagdad for 8 år siden, tiden har gått fort.

Hvorfor skal du slippe unna militæret? Du bør være stolt over å forsvare landet ditt. Selv er jeg ikke norsk, men det ville vært en ære for meg å forsvare dette landet.

Som oysfaerg sier, du har bare godt av førstegangstjenesten :)

Lenke til kommentar

Hvem er det egentlig du snakker om å forsvare i mot.. Russerne? Terrorister?

Ingen av disse vil et stående forsvar hjelpe mot, nei kutt ut førstegangstjenesten, etabler et profesjonelt forsvar med motiverte soldater som virkelig vil inn og øk bevilgningene til politiet.

Hvor mange trur dere ville meldt seg om det ble krig.. Veldig få for dem vet kvaliteten på forsvaret er helt rævva.. Bedre å legge seg i skogen med luftgevær, du vil utrette mer.. :cry:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...