Gå til innhold

Verneplikt - hvordan vri seg unna?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf
Jeg og ble innkalt til sesjon, fylte ut papira, og har nå sendt dem tilbake. Og 27. april skal jeg til sesjon.

Men lurer litt på minimumskravene til synet. Har du lov til å bruke kontaktlinser eller må du fly rundt i skauen med briller?

Edit: orddeling.

5833508[/snapback]

Skal du på båt, må du ha minimum 5 (av 9) i syn. Jeg har -2.25 og fikk 6 i syn, og den karakteren holder til det meste (befalsskole o.l.). Du får briller av Forsvaret, men jeg har brukt linser hele tjenesten. Bruker linser som jeg sover med, det er det eneste som funker på øvelse.

Og til dere dimmehelter: Jeg skjønner at noen av dere vil dimme, men de fleste av dere har helt feil syn på militæret.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Da kommer du inn, blir testet, og hvis du blir tatt får du sivil anmeldelse mot deg og politiet tauer deg bort. Konge det.

Lenke til kommentar
Da kommer du inn, blir testet, og hvis du blir tatt får du sivil anmeldelse mot deg og politiet tauer deg bort. Konge det.

5843686[/snapback]

hehe, sant det ass..

Kompisen min sa fra på sesjon at han kom til å teste positivt på eventuelle pisseprøver, men at han hadde slutta, og så på militæret som en måte å komme seg litt vekk fra miljøet i oslo osv. Han blei sendt opp i gokk, tok pisseprøve, blei kasta ut på dagen med forelegg på 3000 coronas... OWNED!

Lenke til kommentar

en kompis av meg skreiv nå opp alt han brukte på arket og han fikk bare beskjed om de ikke ville ha han, hvis de tar pissprøve av deg på sesjon så er ikke den for å teste etter narkotiske stoffer men for å sjekke helsen din

Lenke til kommentar
en kompis av meg skreiv nå opp alt han brukte på arket og han fikk bare beskjed om de ikke ville ha han, hvis de tar pissprøve av deg på sesjon så er ikke den for å teste etter narkotiske stoffer men for å sjekke helsen din

5843740[/snapback]

korrekt, er vel nyreprøver de ser etter hvis jeg ikke husker feil, på sesjon altså.

Men man blir vel kanskje testet når man kommer i selve militæret, det gjorde værtfall kompisen min... en annen en fortalte at de blei stelt opp i en gymsal, så kom snuten med snute bikkje og lukta på alle... ett par stykker som blei tatt...blir jo tatt hvis det lukter av klæra dine også

Lenke til kommentar
Skjedde akkurat det samme med min kompis. Kjipt.

5843736[/snapback]

jepp, jeg syns faktisk det var litt teit, når man selv innrømmer det, og forklarer at man vil inn for å få orden på livet sitt, så får du den i trynet?

Greit nok at han ikke får lov, den kan jeg skjønne.. men helt unødvendig å gi han forelegg, det gjør jo bare at flere nekter å si no hvis de har røyka bønner eller w/e

Lenke til kommentar
Fantastisk hvor pinglete noen av dere er:

Hvorfor ikke vri seg unna verneplikten: Fordi det handler ikke om sengestrekk, hinderløype og 3000 meter. Du skal løpen èn forbanna 3000 meter på hele året, og det er det samme som man gjør på vgs. Av de som jeg bor med her, er flesteparten overvektige, røykere, snusere og generelt slaskete og utrente. Selvsagt suger militæret med en slik innstilling som mange av dere har. Dette merkes av når du er inne, og du får sannsynligvis en elendig tjeneste. Har du en positiv holdning så kan du komme ut av det hele med bedre helse, masse kursbevis, ekstra studiepoeng, gode tjenestepapirer, venner for livet og masse ny kunnskap.

5831304[/snapback]

-Som om jeg skulle sagt det selv!

Jeg hadde en ganske allright tid i militæret, var på Jørstadmoen (ved Lillehammer) og tjenestegjorde i åtte måneder (hadde ni måneders tjeneste, som ble innkortet med én pga et eller annet). Ble da såkalt SYSOP på TADCOM, hvilket vil si systemoperatør på taktisk, digitalt kommunikasjonssystem. Gjengen som jeg var sammen med der var temmelig slappe alle mann, de fleste tok livet helt med ro. Var sjeldent noe stress, og 3000-meteren løp jeg én gang. Tok noen kurs og lærte endel, og opplevde en hel masse. Befalet var hyggelige og nærmest som venner å regne, aldri noe problem der.

Tjente riktignok ikke stort, men så var jo også alt dekket. Jobbet i helgene, så jeg var slettes ikke blakk, og hadde råd til å være med på masse fester. :)

Men det er klart at hvis man i utgangspunktet ikke er den skarpeste kniven i skuffen, og atpåtil er sykelig slapp og lat, så kan det hende man blir hundset litt. Da vil man riktignok også slite i arbeidslivet, selv om man neppe kommer i en noe særlig høy stilling...

Lenke til kommentar

Men det er klart at hvis man i utgangspunktet ikke er den skarpeste kniven i skuffen, og atpåtil er sykelig slapp og lat, så kan det hende man blir hundset litt. Da vil man riktignok også slite i arbeidslivet, selv om man neppe kommer i en noe særlig høy stilling...

..og tenk om alle skulle sittet på OsloBørs og flytet penger.. Tror tonen hadde blitt en annen den dagen alle butikkene, byggarbeid, søppelhentere osv ikke hadde giddet å gjøre slitejobbene....

Fantastisk hvor dustet man kan si ting! Du virker jo som en "veldig skarp" hovmodig kniv! Dott!

Endret av Blacki
Lenke til kommentar

Jeg var av den typen som hadde planlagt å ta en militær karriere, hadde vært på sesjon og ble anbefalt å søke hærens jegerkommando.. Problemet var at jeg var så lur å søke meg til telemarksbataljonen i påvente av inntak.. Dette ødela all tiltro jeg hadde til militæret, dårlig utstyr, elendig befal og masse idiotiske/psykisk ustabile medsoldater..

Jeg var ikke ute etter å gå inn i forsvaret for å hvile, men å få noe ut av det..

Problemet var som sagt at man fikk en rask oppvåkning med noen måneder med barnehage og eksersis på nivå med garden.. (Vi hadde garde befal til å lære oss eksersis) Det var ikke så viktig at vi lærte noe så lenge vi så bra ut gående opp og ned Karl Johan.

De siste 6 mnd av tjenesten ga jeg opp og lot være å skyte med ag3 mer og meldte meg opp til eksamen i så mange fag at jeg mistet 2-3 mnd av tjenesten.. Bataljonsjefen klaget t.o.m. på oppstilling og da jeg gikk ut av forsvaret fikk jeg beskjed at dem var glad at jeg forsvant, jeg hadde klart egenhendig å ødelegge moralen til hele troppen... :w00t:

Lenke til kommentar

Hei, Jeg er en gutt på 16 som har fått sånn innkalling til millitæret, jeg har ikke lest noe der.. fikk bare høre at jeg hadde fått det av fattern.

Men hvordan kan man vri seg unna sånn som topicen her sier?

Hvis man har skader i ryggen eller nakke feks. Kan man jobbe sivilt istede da?

Har en skade i nakken som jeg sliter med, har problemer med gymmen på skolen tillogmed, løper jeg litt så får jeg vondt i nakken og senere vondt i hodet...

Er det en grunn til og ikke dra inn i millitæret? Kan få lege papirer på dette også.

Lenke til kommentar

_Daniel_ , tipper det er "innrullering" du har fått ?

Melding om innrullering

I uke 12 blir melding om innrullering sendt ut til alle gutter og jenter født i 1989. Her følger en svardel som må fylles ut og returneres.

Du skal bare skrive et par opplysninger om litt av hvert..

Endret av espennyh
Lenke til kommentar

5843686[/snapback]

tok pisseprøve, blei kasta ut på dagen med forelegg på 3000kr

5843722[/snapback]

Hmm, betaler gjerne 3000 for å slippe militæret.

Lenke til kommentar
_Daniel_ , tipper det er "innrullering" du har fått ?

Melding om innrullering

I uke 12 blir melding om innrullering sendt ut til alle gutter og jenter født i 1989. Her følger en svardel som må fylles ut og returneres.

Du skal bare skrive et par opplysninger om litt av hvert..

5844450[/snapback]

Okey... Da er jeg med..=D

Blacki: Ja, jeg mente sivilarbeid eller hva det heter.. Sånn jobbegratis greie for rødekors eller no..=)

Endret av _Daniel_
Lenke til kommentar

Som sivilarbeider så kan du havne både i himmel og helvete.. Beste er å finne sted man vil gjøre tjeneste selv. Beste er komune hvor man kan jobbe med ungdomsarbeid etc. Da får man jobbe med undgdoms klubber etc. være md å arrangere konserter og annet som er i komunal regi.. Mye gøy med andre ord. Så får man jo gratis leilighet og slikt. Du lærer i hvertfall å leve et ganske selvstedig liv.

Beste er å finne en plass hvor de ha hatt sivilarbeidere over mange år og har erfaring med slikt. Da kan du også snakke med dem som er der om det er en ok plass og slikt.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Hør på Blacki , han har litt peiling på emne høres det ut som.. Det verste du kan finne på er å møte opp og tru at siv.ad,. hjelper deg med å finne jobb. Det gjør dem ikke, og det du får er mest sannsynlig lite givende.. Om du absolutt vil gå igjennom siv.tjeneste så finn jobb selv.. Du kan høre med alt fra ambassader og hjelpeorganisasjoner om du vil til utlandet eller lokale fritidsgrupper..

Eneste begrensning er deg selv og interessen..

Om du ikke vil dette heller bør du ikke si at du vil overflyttes, for det er mye vanskeligere å dimmitere fra siv.tjeneste enn det vanlige militæret

Lenke til kommentar

litt fakta for dere som tror militæret er lett...

jeg er i heimeværnet på værnes...

i dag var det en lett dag, startet med jogging, ca 7km, så måtte vi dra alt ut av skapet, for at de skulle se at vi hadde alt(må være brettet igjen på tirsdag) så vaske rommet vi bor på(4 stk) og ett annet rom, så inspiserer de rommet, så er det oppstilling, så fri, rundt kl 1400, vi står opp kl 0600 hver dag, og vasker alt hver dag...

i går stod jeg vakt på en vei i 5 timer, og senket farten til biler vi skulle stoppe(var vel ca en bil pr time), kjempemorro!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...