simes Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Hmm.. Her er min historie: Jeg tok med legeattest på astma og kraftig pollenallergi og det virket lenge som at det ikke kom til å hjelpe en drit. Er også fargeblind. Legen og alle var helt for at jeg kunne gjennomføre førstegangstjeneste i kommunikasjonstårn eller noe, men helt på slutten da jeg skulle snakke med siste karen om hvor jeg skulle havne spurte ham meg "Vil du egentlig i førstegangstjeneste? Hva gjør du om du slipper?". Jeg svarte "Nei, jeg vil heller studere. Jeg tror også at det blir problematisk pga astma og allergi og at jeg hadde hatt lyst til å dra i hæren hvis det ikke hadde vært for de problemene". Da skrev han meg opp som "tjenestedyktig i den sivile delen av totalforsvaret", som i praksis betyr null førstegangstjeneste og aldri noe annet heller, så lenge vi ikke skal ut i full krig. Ganske greit. Lenke til kommentar
whom Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Når blir du "kalt inn" for høring? Er 17 nå. Eier et hus med med lån som står på mine foreldre inntil jeg blir 18. Har hørt at militæret betaler alt av renter du måtte ha, men har du for stort lån (hvor stort?) så vil de ikke ha deg. Stemmer dette? Og blir alternativet siviltjenestete, eller vil jeg ha slupppet glatt? Hadde faktisk ikke hatt så mye imot å vært i militæret, så kunne nesten tenkt meg å sørge for at lånet mitt vil holde seg rett under grensen for at de allikvel vil ta meg inn. Lenke til kommentar
Mauro Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Huff. Skal selv snart på sesjon, å har IKKE lyst. Jeg er en slapp person. Å nei, det kommer ikke til å hjelpe å gå i millitæret. Jeg liker å være slapp, å har ikke noen intensjon om å endre på det. Men hva skal jeg dimme for? Har ikke noen allergier. Ikke noe problemer sånn ellers heller. Ikke er jeg en som kutter seg selv eller vurderer å ta mitt eget liv. (å nei, det er sånn man ikke lyver om. føler de ville sett ned på meg, huff) Tror ikke jeg kan dimme pga jeg bare ikke har lyst. De kommer vel til å si; "Dette har du bare godt av." Hater når folk skal fortelle andre hva de har godt av å ikke har. Husj, måtte bare få dette ut Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 (endret) Du får ikke dimme bare fordi du ikke har lyst - Befalet ELSKER simpelthen de med vond vilje. Vis litt velvilje, så går det mye bedre. Mauro: Du får bare prøve, men sier du at du lider av noe må du være oppmerksom på at dette blir behørig notert. Sier du at du har psykiske lidelser, må du til psykolog for å få dette bekreftet - Og det er neppe veldig artig å ha i sine papirer. *edit* Jeg kan ikke fitte og begrape (eller var det fatte og begripe?...) hvorfor så mange unge skal ødelegge eventuelle jobbsjangser ved å drite i 1.gangstjenesten. Hvis dere har planer om å jobbe i oljeindustrien BØR dere ha fullført 1.gangstjenesten, da ledere for amerikanske firma stasjonert i Norge setter de med fullført 1.g.tj. høyere enn de som har droppet ut uten grunn (Militær karriere blir sett veldig stort på). 1.gangstjenesten er forøvrig en gylden mulighet til å skaffe seg gratis/betalt utdannelse! Endret 28. mars 2006 av oysfaerg Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 militæret er det som gjør gutter til menn!. skal du være gutt forever?, ha deg inn i militæret! Lenke til kommentar
Dragon Hunter Skrevet 28. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2006 militæret er det som gjør gutter til menn!. skal du være gutt forever?, ha deg inn i militæret! 5829561[/snapback] På noen punkt skal jeg være gutt forever; skal alltid lese tegneserier, foretrekke morsomme sportsbiler framfor kjipe familiebiler, alltid ha langt hår etc. Lenke til kommentar
Mauro Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Mauro: Du får bare prøve, men sier du at du lider av noe må du være oppmerksom på at dette blir behørig notert. Sier du at du har psykiske lidelser, må du til psykolog for å få dette bekreftet - Og det er neppe veldig artig å ha i sine papirer. 5829552[/snapback] Jeg vet. Jeg må finne på noe smart. Tenkte jeg skulle ta en tur til fastlegen min å få han til å kjøre en sjekk på meg. I værste fall, så sier jeg at jeg har fått smerter i rygg/nakke. Jeg kom just på en ting. Eneste tingen jeg feiler, som jeg kan krysse av på papiret er "søvnproblemer". Jeg har helt siden begynnelsen av ungdomsskolen hatt problemer med søvn. Som regel våkner jeg utrolig uopplagt med hodepine, og magesmerter. Kommer sikkert av dårlig søvn. Vet ikke om dette er noe jeg kan vokse av meg, eller hva det kan komme av. En annen ting er at jeg var hos legen for ett år siden pga ekstrem slapphet. Jeg kunne legge meg i 22.00 tiden, være på skolen klokka 09, å når skole dagen var ferdig, så sovnet jeg alltid. Sov til kvelden. Var oppe 2-3 timer, å sov igjen. Var vistnok blodmangel og jernmangel. Så deler av slappheten min kan jeg ikke noe for. Kan dette være til "hjelp" ? Lenke til kommentar
johnj Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 (endret) Dersom du ønsker gode grunner eller rett og slett å fake sykdom eller noe annet for å slippe hele greia: Hopp over hele dette innlegget. Hvis du ønsker et alternativ som - i alle fall i mitt tilfelle - har blitt beskrevet som adskillig mer givende av kompiser som var i forsvaret parallelt med meg: Les videre. Min historie: Møt opp som vanlig på militærsesjon, og under det personlige intervjuet sier du at du ønsker siviltjeneste. Da får du et et skjema du fyller ut og sender inn, og et par måneder senere får du et brev i posten om at du er slettet fra det militæres registre (under Forsvarsdepartementet) og overført til Siviltjenesten (som ligger under Justisdepartementet). Stikk så inn på siviltjenesten.no, finn deg en oppdragsgiver i et miljø du ville trives i og selg deg inn etter beste evne. Når du så kalles inn til Dillingøy (utenfor Moss) for å starte siviltjenesten og du skal intervjues angående tjenesteplassering sier du at du allerede har skaffet deg oppdragsgiver på egen hånd. Dette bekreftes med en enkel telefon til kontaktpersonen du inngikk avtalen med, og plutselig har du fått deg en radiojobb, sjåfør for Fretex-jobb eller egentlig alt annet enn vasking av rumpe på sykehjem og arbeid i barnehage som mange kanskje umiddelbart tenker på som siviltjeneste. Selv fant jeg meg en drømmejobb som medietekniker hvor jeg blant annet fikk nyttige kontakter i både NRK, TV 2 og TV Inter. Du er så godt som garantert å få tjeneste der du har ordnet deg, det skal MYE til at Dillingøy gidder å ødelegge for deg når du tross alt har spart de mye bry ved å fikse deg tjenestested selv. Godkjente oppdragsgivere, ledige oppdrag og mer informasjon finner du altså på siviltjenesten.no Gjorde dette selv sommeren 2004, noe som gjorde at min siviltjenestetilværelse ble akkurat passe sløv som tekniker/miljøarbeider/valgfaglærer/tilsynsvakt/diverse etter behov på en folkehøgskole med 70% jenter blant elevene. EDIT: Før noen spør, nei. Jeg er så langt fra venstreradikal med islender, palestinaskjerf og hundrevis av buttons på jakka det går an å komme. Jeg er heller ikke pasifist på min hals. For min del gikk dette i all hovedsak ut på at jeg selv har bodd på internatskoler i fire år og erfart på kroppen hva det gjør med miljøet å ha slike som meg rundt for å dra i gang aktiviteter, være kompis for de som trenger det og skape generelt liv blant elevflokken. Og når jeg har muligheten til å gjøre det samme i gjengjeld som et alternativ til militærtjeneste gjør jeg nettopp det. Sånn er jeg. Henrik2k: Om det gjør meg til mindre mann, helt i orden. Endret 28. mars 2006 av johnj Lenke til kommentar
Mauro Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Henrik2k: Om det gjør meg til mindre mann, helt i orden. 5829588[/snapback] Du hører bare på brukernavnet hans at han er mer mann enn oss alle Henrik2k (hentrik to kå) Men om folk føler seg som menn, fordi de er flinkere til å bytte sengetøy, å brette skjortene sine, så "be my guest". hehe Lenke til kommentar
Ulkesh Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Jeg slapp tjeneste grunnet sterke personlige synspunkter knyttet til våpen, og gav major Johansen god grunn til å tro at jeg kun ville ha en negativ virkning i troppen. Jeg ble stemplet "tjeneste-udyktig" på dagen, og har aldri hørt mer fra hverken militæret eller siviltjensensten. Ingen av mine arbeidsgivere har hatt noen problemer med dette. Ikke lyv på deg for mye tull, men min oppfatning er at personlige hensyn blir ofte ivaretatt. Lenke til kommentar
Ol'H Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 militæret er det som gjør gutter til menn!. skal du være gutt forever?, ha deg inn i militæret! 5829561[/snapback] Tull, militæret er Norges største barnehage. 1 Lenke til kommentar
Rikkely Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 militæret er det som gjør gutter til menn!. skal du være gutt forever?, ha deg inn i militæret! 5829561[/snapback] Tull, militæret er Norges største barnehage. 5829912[/snapback] JA! Lenke til kommentar
SkyMarshall Arts Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Godt jeg slapp unna uten å finne på masse tøv. Var på sesjon, fikk stempla "stridsdyktig" i panna, men har aldri hørt fra de igjen! Passer meg fint! Lenke til kommentar
Battone Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Det enkleste er å komme seg unna på sesjon.. Om du ikke var/er smart nok der, så bør du lyve som bare det.. GJØR ALT FOR Å SLIPPE DRITTEN!! Ingenting er så ille for psyken som et år med intetsigende gjøremål, idiotiske sjefer/befal og dårlig lønn.. Er så få jobber der dem bryr seg om at du har vært inne og de som bryr seg er ikke verdt å ha.. Som f.eks. politi.. Bruk året til å jobbe eller gå på skole.. De som snakker om at militæret gjør menn av gutter er totalt hjernevasket.. Det norske forsvaret gjør gutter til barn.. Det er sikkert ikke gjort noen grundig undersøkelse på dette, men et år i forsvaret og du taper minst 10 poeng på iq skalaen.. Det er rett og slett ikke noe positivt med forsvaret, foruten kanskje at man får skyte litt og sprenge saker.. En liten tanke i tillegg; er du på skytebanen og en eller annen dust sender i vei vådeskudd mellom sine medsoldater så blir han ikke straffet, neida, han blir tilbudt kontrakt i telemarksbataljonen og sendt til Kosovo... Det skjedde da jeg var der.. Lenke til kommentar
Blacki Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Tviler sterkt på at det kommer i "papirene" alt du sier der... Er strenge regler for slikt. Selv så hadde jeg 14 mndr med siviltjeneste. Der lærte jeg veldig mye, og fikk faktisk inntressen og erfaring for ting som senere har formet meg som både person og i yrkes valg. Dessuten så har jeg fått vært med på mye gøy gjennom dette. Lenke til kommentar
Techpoint Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Få en legeattest på dine problemer med helsa, det er det beste. Jeg banket selv i bordet med legeattester for 4 bilulykker, 2 påkjørsler bakfra, en fra siden og en front mot front. Fikk fritak samme dag som jeg skulle møte på Gardermoen for å bli flydd til Bardufoss, hehe. Men dette var fordi jeg ikke hadde med legeattester på sesjon, hadde ett håp om å komme i hundepatruljen, hadde jeg gjort det så hadde jeg tvunget meg gjennom førstegangstjenesten... Er i dag frisk og rask, men tror ikke jeg kommer til å søke meg inn i forsvaret igjen av den grunn, da måtte det blir for å satse på en karriere der. Lenke til kommentar
abrj Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Hadde faktisk en fin tid i millitæret. Og til de som tidligere skrev at det hjalp å si at du var homofil, så hjelper ikke det. Kjenner flere jeg var i millitæret med som var homser/lesber. Lenke til kommentar
MostlyLurkin' Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Dummeste du kan gjøre er jo å si at du er sjuk i huet! Det kommer i papirene dine vettu! "Du bare lurer deg sjøl" som lærera på barneskolen sa Ta det som en mann! Lenke til kommentar
Battone Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Dummeste du kan gjøre er jo å si at du er sjuk i huet! Det kommer i papirene dine vettu! "Du bare lurer deg sjøl" som lærera på barneskolen sa Ta det som en mann! 5830959[/snapback] Ok, for det første, hvilke papirer snakker vi om her.. Selvsagt sier du at du er pedofil og slikt så kan det nok sakde deg senere... "Vanlige" psykologiske grunner er konfidensielle og er straffbart å bruke av andre enn den legen du snakker med... Dette er taushetsbelagt.. For det andre, ta det som en mann.. Ja vel, så man er mann ved å gå i militæret.. Sankker som en som er totalt hjernevasket.. Som nevnt tidligere, du blir ikke mann av å være i militæret, du blir idiot og behandlet som en unge, dermed går du tilbake på alle områder.. Blir mer infantil og mindre intelligent... Lenke til kommentar
kverna Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Når jeg var på sesjon var det MANGE! folk der, og det er sesjon HVER dag med like mange, i hele landet.. De har stadig nedskjæringer i militæret, ergo de tar inn de som er villige til å gå inn. Ikke noe problem, for de fleste, å slippe. Hvorfor ta inn folk som ikke vil når det er x antall folk som vil ? Virker sykt hele greiene, og nå skal jo kvinner også få innkalling til sesjon(som de dog kan avslå). Ser vel tråden.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå