Gå til innhold

hjelp med Feilmelding og evt. tips på enklere kod

Anbefalte innlegg

Jeg er meget ny i programmering og bruk av database

Feilmeldingen jeg får er:

Her gikk noe alvorlig galt i spørringen om sanger.

You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near ''','0','','','','')' at line 1

Lurte på hva som er gale?

Jeg har prøvd mye rart men jeg få ikke til dette scriptet.

Håper noen har mulighet til å hjelpe meg og eventuelt gi noen hint for enklere metode med forklaring :)

<?php

require($_SERVER["DOCUMENT_ROOT"]."/musikk_ny/files/config/db_conn.php");
       $db = mysql_connect($db_host, $db_user, $db_pass) or die ("Kunne ikke koble til MySQL");
       mysql_select_db($db_name, $db) or die ("Kunne ikke koble til databasen");

//cd navn på tabellen
        // CDID er primærnøkkenlen
        $CDTittel=$_POST["cdtittel"];
        $CDType=$_POST["cdtype"];
        $Artist=$_POST["artist"];
        $UtgivelsesAar=$_POST["utgivelseaar"];
        $Plateselskap=$_POST["plateselskap"];
        $Dato = date('d/m/Y');
        $Kl = date('H:i');

//cdinfo
        $CoverBilde=$_POST["bilde"];
        $CDRank=$_POST["R2"];
        $CDMerknad=$_POST["cdmerknad"];

//artistinfo
        // Artist_id er primærnøkkel
        $ArtistBilde=isset($_POST['artistbilde'])? $_POST['artistbilde'] : null;
        $Nasjonalitet=isset($_POST['nasjonalitet'])? $_POST['nasjonalitet'] : null;
        $Land=isset($_POST['land'])? $_POST['land'] : null;
        $By=isset($_POST['by'])? $_POST['by'] : null;
        $ArtistMerknad=isset($_POST['artistmarknad'])? $_POST['artistmarknad'] : null;

//sanger
        $SangNr=isset($_POST['sangnr'])? $_POST['sangnr'] : null;
        $SangNavn=isset($_POST['sangnavn'])? $_POST['sangnavn'] : null;
        $SangRank=isset($_POST['R3'])? $_POST['R3'] : null;
        $SangType=isset($_POST['R1'])? $_POST['R1'] : null;
        $SangLengde=isset($_POST['tid'])? $_POST['tid'] : null;
        $SangText=isset($_POST['sangtekst'])? $_POST['sangtekst'] : null;
        $FilNavn=$_POST["mp3"];

if (empty($CDRank))  {
                    echo "Du har glemt å velge ransjeringen for CDen ".$CDTittel.".<br>";
                    echo "Grunnet manglene informasjon om CD informasjonen er ikke opplysningene lagret.<br>";
                    die();
}

if (empty($Artist)||empty($Nasjonalitet)||empty($Land)||empty($By))
  {
    if (empty($Artist))       { echo "Det ser ut som du har fjernet <b>artist</b> navnet.<br>"; }
    if (empty($Nasjonalitet)) { echo "Det ser ut som du ikke har fylt inn <b>Nasjonaliteten</b> til ".$Artist.".<br>"; }
    if (empty($Land))         { echo "Det ser ut som du ikke har fylt inn <b>landt</b> til ".$Artist.".<br>"; }
    if (empty($By))           { echo "Det ser ut som du ikke har fylt inn <b>by'en</b> til ".$Artist.".<br>"; }
                                echo "Grunnet manglene informasjon om artiseten er ikke opplysningene lagret.";
                                die();
}
if (!empty($SangNr)||!empty($SangNavn)||!empty($SangType)||is_numeric($SangRank)!=0||!empty($FilNavn))
  {
    if (strlen($SangNr)>=3) {echo "Det ser ut som du har skrevet feil i boksen <b>Sang nummer</b><br>.";}
    if (!is_numeric($SangNr)) {echo "Det ser ut som du har det er kommet inn andre tegn enn 0-9 i boksen <b>Sang nummer</b>.<br>";}
    if (empty($SangNavn))  {echo "Det ser ut som du ikke har skrevet navn på sangen.<br>";}
    if (empty($SangType))  {echo "Det ser ut som du ikke har valgt kategori for sangen.<br>";}
    if (empty($SangRank))  {echo "Det ser ut som du ikke har valgt rangsering 1-9 for sangen.<br>";}
                           echo "Grunnet manglene informasjon om sangen er ikke noen av opplysningene lagret.<br>";
      die();
}

$SQL_1= "INSERT INTO cd (CDTittel, CDType, Artist, UtgivelsesAar, Plateselskap, Dato, cd.Kl) VALUES ('$CDTittel','$CDType','$Artist','$UtgivelsesAar','$Plateselskap','$Dato','$Kl')";
if(!mysql_query($SQL_1, $db))
die ("Her gikk noe alvorlig galt i spørringen cd tittelen.<br>" . mysql_error());

$SQL_2 = "INSERT INTO cdinfo (CoverBilde,  CDRank, CDMerknad) VALUES ('$CoverBilde','$CDRank','$CDMerknad')";
$var_2 = mysql_query($SQL_2, $db);
die ("<br><br>Her gikk noe alvorlig galt i spørringen cd infromasjon.<br>" . mysql_error());

$SQL_3 = "INSERT INTO sanger (SangNr, SangNavn, SangType, SangRank, SangLengde, SangTekst,FilNavn) VALUES ($SangNr,'$SangNavn','$SangType','$SangRank','$SangLengde','$SangText','$FilNavn')";
$var_3 = mysql_query($SQL_3, $db);
if(!mysql_query($SQL_3, $db))
die ("<br><br>Her gikk noe alvorlig galt i spørringen om sanger.<br>" . mysql_error());

$SQL_4 = "INSERT INTO artistinfo (Artist, ArtistBilde, Nasjonalitet, Land, By, ArtistMerknad) VALUES ('$Artist','$ArtistBilde','$Nasjonalitet','$Land','$By','$ArtistMerknad')";
$var_4 = mysql_query($SQL_4, $db);
if(!mysql_query($SQL_4, $db))
die ("<br><br>Her gikk noe alvorlig galt i spørringen artistinformasjon.<br>" . mysql_error());

echo '<center><b><h1>Har nå registrert cd tittelen '.$CDTittel.' med artisten '.$Artist.'. </h1></b></center>';
?>

Takker så mye på forhånd til de som hjelper

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er meget ny i programmering og bruk av database

Feilmeldingen jeg får er:

Her gikk noe alvorlig galt i spørringen om sanger.

You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near ''','0','','','','')' at line 1

Lurte på hva som er gale?

Jeg har prøvd mye rart men jeg få ikke til dette scriptet.

Håper noen har mulighet til å hjelpe meg og eventuelt gi noen hint for enklere metode med forklaring :)

<?php

require($_SERVER["DOCUMENT_ROOT"]."/musikk_ny/files/config/db_conn.php");
       $db = mysql_connect($db_host, $db_user, $db_pass) or die ("Kunne ikke koble til MySQL");
       mysql_select_db($db_name, $db) or die ("Kunne ikke koble til databasen");

//cd navn på tabellen
        $CDTittel=$_POST["cdtittel"];
        $CDType=$_POST["cdtype"];
        $Artist=$_POST["artist"];
        $UtgivelsesAar=$_POST["utgivelseaar"];
        $Plateselskap=$_POST["plateselskap"];
        $Dato = date('d/m/Y');
        $Kl = date('H:i');

//cdinfo
        $CoverBilde=$_POST["bilde"];
        $CDRank=$_POST["R2"];
        $CDMerknad=$_POST["cdmerknad"];

//artistinfo
        // Artist_id er primærnøkkel
        $ArtistBilde=isset($_POST['artistbilde'])? $_POST['artistbilde'] : null;
        $Nasjonalitet=isset($_POST['nasjonalitet'])? $_POST['nasjonalitet'] : null;
        $Land=isset($_POST['land'])? $_POST['land'] : null;
        $By=isset($_POST['by'])? $_POST['by'] : null;
        $ArtistMerknad=isset($_POST['artistmarknad'])? $_POST['artistmarknad'] : null;

//sanger
        $SangNr=isset($_POST['sangnr'])? $_POST['sangnr'] : null;
        $SangNavn=isset($_POST['sangnavn'])? $_POST['sangnavn'] : null;
        $SangRank=isset($_POST['R3'])? $_POST['R3'] : null;
        $SangType=isset($_POST['R1'])? $_POST['R1'] : null;
        $SangLengde=isset($_POST['tid'])? $_POST['tid'] : null;
        $SangText=isset($_POST['sangtekst'])? $_POST['sangtekst'] : null;
        $FilNavn=$_POST["mp3"];

if (empty($CDRank))  {
                    echo "Du har glemt å velge ransjeringen for CDen ".$CDTittel.".<br>";
                    echo "Grunnet manglene informasjon om CD informasjonen er ikke opplysningene lagret.<br>";
                    die();
}

if (empty($Artist)||empty($Nasjonalitet)||empty($Land)||empty($By))
  {
    if (empty($Artist))       { echo "Det ser ut som du har fjernet <b>artist</b> navnet.<br>"; }
    if (empty($Nasjonalitet)) { echo "Det ser ut som du ikke har fylt inn <b>Nasjonaliteten</b> til ".$Artist.".<br>"; }
    if (empty($Land))         { echo "Det ser ut som du ikke har fylt inn <b>landt</b> til ".$Artist.".<br>"; }
    if (empty($By))           { echo "Det ser ut som du ikke har fylt inn <b>by'en</b> til ".$Artist.".<br>"; }
                                echo "Grunnet manglene informasjon om artiseten er ikke opplysningene lagret.";
                                die();
}
if (!empty($SangNr)||!empty($SangNavn)||!empty($SangType)||is_numeric($SangRank)!=0||!empty($FilNavn))
  {
    if (strlen($SangNr)>=3) {echo "Det ser ut som du har skrevet feil i boksen <b>Sang nummer</b><br>.";}
    if (!is_numeric($SangNr)) {echo "Det ser ut som du har det er kommet inn andre tegn enn 0-9 i boksen <b>Sang nummer</b>.<br>";}
    if (empty($SangNavn))  {echo "Det ser ut som du ikke har skrevet navn på sangen.<br>";}
    if (empty($SangType))  {echo "Det ser ut som du ikke har valgt kategori for sangen.<br>";}
    if (empty($SangRank))  {echo "Det ser ut som du ikke har valgt rangsering 1-9 for sangen.<br>";}
                           echo "Grunnet manglene informasjon om sangen er ikke noen av opplysningene lagret.<br>";
      die();
}

$SQL_1= "INSERT INTO cd (CDTittel, CDType, Artist, UtgivelsesAar, Plateselskap, Dato, cd.Kl) VALUES ('$CDTittel','$CDType','$Artist','$UtgivelsesAar','$Plateselskap','$Dato','$Kl')";
die ("Her gikk noe alvorlig galt i spørringen cd tittelen.<br>" . mysql_error());

$SQL_2 = "INSERT INTO cdinfo (CoverBilde,  CDRank, CDMerknad) VALUES ('$CoverBilde','$CDRank','$CDMerknad')";
$var_2 = mysql_query($SQL_2, $db);
die ("<br><br>Her gikk noe alvorlig galt i spørringen cd infromasjon.<br>" . mysql_error());

$SQL_3 = "INSERT INTO sanger (SangNr, SangNavn, SangType, SangRank, SangLengde, SangTekst,FilNavn) VALUES ($SangNr,'$SangNavn','$SangType','$SangRank','$SangLengde','$SangText','$FilNavn')";
$var_3 = mysql_query($SQL_3, $db);
if(!mysql_query($SQL_3, $db))
die ("<br><br>Her gikk noe alvorlig galt i spørringen om sanger.<br>" . mysql_error());

$SQL_4 = "INSERT INTO artistinfo (Artist, ArtistBilde, Nasjonalitet, Land, By, ArtistMerknad) VALUES ('$Artist','$ArtistBilde','$Nasjonalitet','$Land','$By','$ArtistMerknad')";
$var_4 = mysql_query($SQL_4, $db);
if(!mysql_query($SQL_4, $db))
die ("<br><br>Her gikk noe alvorlig galt i spørringen artistinformasjon.<br>" . mysql_error());

echo '<center><b><h1>Har nå registrert cd tittelen '.$CDTittel.' med artisten '.$Artist.'. </h1></b></center>';
?>

Takker så mye på forhånd til de som hjelper

5829130[/snapback]

Du kan iallfall ikke sjekke på empty nå, siden verdien enten er satt i $_POst-variabel eller er null

så nå må du søke etter nullverdier.

Og så sier du at CDID er primærnøkkel i sangtabellen din, men cdid finnes ikke i tabellen.. så vidt jeg kan se. Og er sangNr primærnøkkel istedet? For hvis sangNr er satt til auto_increment kan du ikke overstyre denne ved å sette inn en verdi.

Kanskje.. kanskje.... kjør en desc sanger og post resultatet, will you?

Lenke til kommentar
Du kan iallfall ikke sjekke på empty nå, siden verdien enten er satt i $_POst-variabel eller er null

så nå må du søke etter nullverdier.

Og så sier du at CDID er primærnøkkel i sangtabellen din, men cdid finnes ikke i tabellen.. så vidt jeg kan se. Og er sangNr primærnøkkel istedet? For hvis sangNr er satt til auto_increment kan du ikke overstyre denne ved å sette inn en verdi.

Kanskje.. kanskje.... kjør en desc sanger og post resultatet, will you?

5829286[/snapback]

I tabellene mine så har jeg CDID og artist_id som primær nøkler og med auto_increment og unsigned

Alle de andre har bare NOT NULL

Hva mener du med desc anger og post resultatet?

feilen men nå får jeg en ny feil melding:

er gikk noe alvorlig galt i spørringen artistinformasjon.

You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near 'By, ArtistMerknad) VALUES ('dfgdfgdfgjfghfg','','gfhfghd','fghfghfhgfh','fghfhfg' at line 1

Fikk løst prob...

Jeg måtte bytte "by" med "sted" i Mysql.

Endret av Tullen007
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...