Tankakern Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 (endret) Har en lovlig Windows 2000-lisens som jeg kunne tenkt å benytte meg av, men CDen som fulgte med den eldgamle maskinen med lisensen har jeg forlengst mistet. Derfor fant jeg meg et Windows 2000-image på det store vevet, men det viste seg at dette imaget allerede hadde en nøkkel slipstreamet. Så nå sitter jeg med Windows 2000 med en lisens som ikke er min, og denne vil jeg gjerne få byttet ut. Jeg prøvde meg på google en stund, og det så ut som den eneste måten å få byttet produktnøkkel på i Windows 2000 var å bruke sysprep-verktøyet som man kan få lastet ned hos Microsoft. Problemet er at når jeg kjører sysprep så spør den aldri om produktnøkkel, akkurat som under førstegangsinstallasjonen av Windows 2000. Er det noen filer/registernøkler jeg må slette først? Edit: Løst Endret 29. mars 2006 av h017ah Lenke til kommentar
roac Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Dette er sannsynligvis fordi du har lastet ned en utgave som ikke krever produktnøkkel ved installering. Jeg mener at det er en en corporate edition som oppfører seg slik. Lenke til kommentar
Tankakern Skrevet 28. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2006 Nei, CDen er gjort noe unattended ved hjelp av programmet HFSLIP, og den som har brukt det har lagt inn en nøkkel allerede (som veldig mange bedrifter gjør for å gjøre at installasjonen går raskere). Det er ingen installasjoner av Windows som oppfører seg slik uten at noen har lagd det sånn på forhånd, så vidt jeg vet. Men uansett så forandrer ikke det problemstillingen, trenger fortsatt å forandre nøkkel... Lenke til kommentar
roac Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Nei, CDen er gjort noe unattended ved hjelp av programmet HFSLIP, og den som har brukt det har lagt inn en nøkkel allerede (som veldig mange bedrifter gjør for å gjøre at installasjonen går raskere). Det er ingen installasjoner av Windows som oppfører seg slik uten at noen har lagd det sånn på forhånd, så vidt jeg vet. Men uansett så forandrer ikke det problemstillingen, trenger fortsatt å forandre nøkkel... 5828478[/snapback] Hvilke verktøy som brukes av forksjellige firma vil nok variere, men jeg vet 100% sikkert at jeg har hatt NT4 CD som ikke krevde lisensnøkkel, jeg vet at jeg har hatt en rekke serverprogramvare som oppfører seg på samme måte (deriblant SQL Server 2005 som er sprett ny), jeg er rimelig sikker på at jeg har hatt slik Windows 2000 CD, og jeg HAR en slik XP CD. Da snakker jeg ikke om hjemmebrent CD, men originalmedie. Så at slikt ikke eksisterer er tull. Men, når det er sagt så vet jeg ikke noe mer enn at du sannsynligvis må endre sysprep.inf for å få gjort det du ønsker. Lenke til kommentar
Tankakern Skrevet 28. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2006 ok, skal gi meg på det... Men likevel så burde det vel være mulig å forandre nøkkel etter en installasjon? Og føler meg veldig sikker på at det jeg har skaffet meg har en integrert nøkkel som er sysprep'et inn manuelt ved hjelp av HFSLIP (loggfilen til integreringa er i roten av cden), men jeg vet ikke hvilken metode HFSLIP bruker for å integrere nøkkelen i cden. Jeg klarer ikke finne noen .pif eller .inf som inneholder produktnøkkelen, syspref.pif er ikke der, og heller ingen annen .pif-fil... Noen som vet hvordan HFSLIP gjør dette, eller vet hva som trengs for å kunne forandre på nøkkelen? Eller, hvis det viser seg at dette er en såkalt Corporate Windows 2000, er det ikke håp uansett da om å få skiftet nøkkel...? Skulle gjerne visst hvordan en skulle få klarhet i hva som er hva... Takker for svar Lenke til kommentar
Tankakern Skrevet 29. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2006 Fant det ut! En kan skifte nøkkel i Windows 2000 ved å bruke sysprep som man kan laste ned her. Eneste man må huske på er å fjerne den gamle nøkkelen fra registeret først! Dette gjør man ved å fjerne noen nøkler fra registeret: i HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\ Fjern nøkkel: ProductId i HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\ Fjern nøkkel: DigitalProductId Fjern nøkkel: ProductId Når disse tre nøklene er fjernet, så er det bare å kjøre sysprep, så kan du taste inn en ny nøkkel ved neste restart Takk for hjelpen, anyway... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå