moestue Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 (endret) Har bestemt meg for nytt kamera før påsken. Har litt i underkant av 3000 å rutte med, og da trenger jeg også kameraveske og minnebrikke. Har sett litt på Fujifilm FinePix F10 som har fått veldig bra kritikk (samme med F11). Kåret til årets kamera av EISA til og med. Eneste minuset er at skjermen har dårlig oppløsning - er det den eneste forskjellen fra F11? Isåfall kan jeg klare meg med F10. Kriteriene er god batteritid, allsidig god bildekvalitet, 3x zoom (duh), raskt, og robust. Kameraet skal bli brukt til å fotorgrafere ferieminner og litt hobbyfotografering samt eksperimentering med bildeprogram. Er dette kameraet best til prisklassen under 2500? Med kameraveske, 256MB minnekort (det holder vel det?) og porto, koster det i underkant av 3000 kr. Da har jeg til og med litt penger til overs, slik at jeg kan drekka meg full og herpe kameraet Er det noen andre kameraer som er verdt å vurdere? Endret 28. mars 2006 av moestue Lenke til kommentar
kenny28 Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Har bestemt meg for nytt kamera før påsken. Har litt i underkant av 3000 å rutte med, og da trenger jeg også kameraveske og minnebrikke. Har sett litt på Fujifilm FinePix F10 som har fått veldig bra kritikk (samme med F11). Kåret til årets kamera av EISA til og med. Eneste minuset er at skjermen har dårlig oppløsning - er det den eneste forskjellen fra F11? Isåfall kan jeg klare meg med F10. Kriteriene er god batteritid, allsidig god bildekvalitet, 3x zoom (duh), raskt, og robust. Kameraet skal bli brukt til å fotorgrafere ferieminner og litt hobbyfotografering samt eksperimentering med bildeprogram. Er dette kameraet best til prisklassen under 2500? Med kameraveske, 256MB minnekort (det holder vel det?) og porto, koster det i underkant av 3000 kr. Da har jeg til og med litt penger til overs, slik at jeg kan drekka meg full og herpe kameraet Er det noen andre kameraer som er verdt å vurdere? 5827095[/snapback] Hva med Ricoh r3 https://prisguiden.no/product.php?product_id=36545 Er i samme situasjon som deg lurer veldig på f11 Lenke til kommentar
gauperaa Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 (endret) Hva med Sony P200 ? http://www.akam.no/test/digitalkamera/test..._dsc-p200/16949 Endret 28. mars 2006 av gauperaa Lenke til kommentar
moestue Skrevet 28. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2006 (endret) Hva med Sony P200 ? http://www.akam.no/test/digitalkamera/test..._dsc-p200/16949 5827335[/snapback] Ser at det også er et godt kamera. Er så vanskelig å velge... Noen som kan hjelpe meg? Rioch kameraet blir litt for dyrte. Trenger kamera, veske og minnebrikke til under 3000! Edit: Tror nok F10 er hakket bedre enn P200 på endel området. Batteritid, hastighet, robusthet(?), skjerm, bildestabilisator, video og sikkert noe annet. F10 ligger fortsatt på 1. plass Endret 28. mars 2006 av moestue Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 F10 tar skikkelig flotte bilder. Lenke til kommentar
kenny28 Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 F10 tar skikkelig flotte bilder. 5828099[/snapback] Noen som vet hva er forskjellen på f10 og f11 Lenke til kommentar
moestue Skrevet 28. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2006 Noen som vet hva er forskjellen på f10 og f11 5828146[/snapback] Så vidt jeg har forstått så er det ikke store forskjellene.. Er vel for det meste bedre oppløsning på skjerm, bedre makro og flere manuelle instillinger. Er ikke mer enn 700 kr forskjell i pris, men det spørs om du kan klare deg med F10. F10: Antall piksler 6.3 millioner piksler, Super CCD HR 3x optisk zoom Brennvidde Tilsvarende 36 - 108mm på et 35mm kamera Nærbilde (Macro) : 7.5 - 80 cm F 2.8 - F 8 (ved vidvinkel), F 5.0 - F8 (ved telefoto) Auto/ tilsvarende ISO 80/100/200/400/800/1600 LCD skjerm 2.5", Ca 115,000 piksler Low temperature polysilicon TFT ca. 100% dekning F11: 6.3 Megapixler 3x optisk zoom 5. generasjon Super CCD HR bildebrikke 500 bilder pr. batterilading 2,5" LCD skjerm (153.000 pixler, FinepIx F10 har 115.000 pixler) Video i TV-kvalitet(640x480 med 30 bilder/sek) og med hele 800 ISO inkl. lyd. Makro: 5 cm (FinePix F10 har 7 cm) * Manuelle funksjoner: AE blender og lukker prioritet (tidligere auto) Lenke til kommentar
bjornkn Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Den kan du finne her : http://www.dpreview.com/reviews/compare_po...mcfx01&show=all sammen med et par tilsvarende modeller fra Panasonic. Selv kjøpte jeg en FX9 for noen få måneder siden, som jeg har vært veldig godt fornøyd med. Skulle jeg kjøpt nå ville jeg valgt FX01 i stedet, først og fremst fordi den har vidvinkel, i motsetning til de aller fleste andre kamera samme klasse. Begge Pansonicene har også billedstabilisator, som var en uventet og gledelig erfaring. Hvis du derimot har støy-fobi, og vil ha alle bildene dine glattest mulig, kan det vel hende at Fuji er bedre for deg? Etter det jeg husker kuttet jeg ut Fuji også fordi den trenger cradle for å vise videobildet på ekstern skjerm? Eller blander jeg med Casio her? Lenke til kommentar
moestue Skrevet 28. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2006 Den kan du finne her : http://www.dpreview.com/reviews/compare_po...mcfx01&show=allsammen med et par tilsvarende modeller fra Panasonic. Selv kjøpte jeg en FX9 for noen få måneder siden, som jeg har vært veldig godt fornøyd med. Skulle jeg kjøpt nå ville jeg valgt FX01 i stedet, først og fremst fordi den har vidvinkel, i motsetning til de aller fleste andre kamera samme klasse. Begge Pansonicene har også billedstabilisator, som var en uventet og gledelig erfaring. Hvis du derimot har støy-fobi, og vil ha alle bildene dine glattest mulig, kan det vel hende at Fuji er bedre for deg? Etter det jeg husker kuttet jeg ut Fuji også fordi den trenger cradle for å vise videobildet på ekstern skjerm? Eller blander jeg med Casio her? 5828457[/snapback] FX01 koster fra 3195, og med minnekort, veske og porto blir det i underkant av 4000, noe som er 1000 kr over budsjettet. Lenke til kommentar
bjornkn Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Hvis du regner med veske og minnekort + porto i budsjettet ditt så er vel til og med F10 utenfor budsjettet ditt, og i hvertfall F11? Det var forøvrig merkelig stor prisforskjell på disse i Norge? I flg dpReview er prisen på FX01 $5 høyere enn på F10 ! Og F11 koster i Norge kr 650 mer enn F10. Derfor burde FX01 vært ganske mye billigere enn F11. Men det er den tydeligvis ikke... Lenke til kommentar
Sentas Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Har bestemt meg for nytt kamera før påsken. Har litt i underkant av 3000 å rutte med, og da trenger jeg også kameraveske og minnebrikke. Har sett litt på Fujifilm FinePix F10 som har fått veldig bra kritikk (samme med F11). Kåret til årets kamera av EISA til og med. Eneste minuset er at skjermen har dårlig oppløsning - er det den eneste forskjellen fra F11? Isåfall kan jeg klare meg med F10. Kriteriene er god batteritid, allsidig god bildekvalitet, 3x zoom (duh), raskt, og robust. Kameraet skal bli brukt til å fotorgrafere ferieminner og litt hobbyfotografering samt eksperimentering med bildeprogram. Er dette kameraet best til prisklassen under 2500? Med kameraveske, 256MB minnekort (det holder vel det?) og porto, koster det i underkant av 3000 kr. Da har jeg til og med litt penger til overs, slik at jeg kan drekka meg full og herpe kameraet Er det noen andre kameraer som er verdt å vurdere? 5827095[/snapback] Lenke til kommentar
moestue Skrevet 29. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2006 Hvis du regner med veske og minnekort + porto i budsjettet ditt så er vel til og med F10 utenfor budsjettet ditt, og i hvertfall F11?. 5829603[/snapback] Hva? For det første har jeg aldri vurdert F11 i henhold til budsjettet mitt, og for det andre så koster F10 2305 kr, minnekort på 256MB koster fra 300 kr, og original veske 156 kr. Det blir i underkant av 2800, og da har jeg 200 kr til porto. Kan du addere? Lenke til kommentar
Sentas Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Tjoe, der er en del… f.x. Canon powershot A620 : 7MP + 4 AA batterier (køb med samme NikkelMetalHydrid = 2300 mAh + lader) + den har udsvingbar skærm + 4 x Zoom + muligheden for forsatslinser det er et kvalitetskamera til få penge : http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=156772 http://www.dpreview.com/reviews/canona620/ Det er mit bud på et godt ka… Et rigtigt godt tilbud… Med venlig hilsen Sentas / [email protected] Lenke til kommentar
moestue Skrevet 29. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2006 Tjoe, der er en del… f.x. Canon powershot A620 : 7MP + 4 AA batterier (køb med samme NikkelMetalHydrid = 2300 mAh + lader) + den har udsvingbar skærm + 4 x Zoom + muligheden for forsatslinser det er et kvalitetskamera til få penge :http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=156772 http://www.dpreview.com/reviews/canona620/ Det er mit bud på et godt ka… Et rigtigt godt tilbud… Med venlig hilsen Sentas / [email protected] 5832735[/snapback] Takk. Skal taes med i vurdering.. Lenke til kommentar
bjornkn Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Hva? For det første har jeg aldri vurdert F11 i henhold til budsjettet mitt, og for det andre så koster F10 2305 kr, minnekort på 256MB koster fra 300 kr, og original veske 156 kr. Det blir i underkant av 2800, og da har jeg 200 kr til porto. Kan du addere? 5832656[/snapback] Jeg skjønner ikke hvorfor jeg var så dum å prøve å hjelpe deg Det skal ikke gjenta seg. Lykke til med fyllekula du planlegger for den 50-lappen du eventuelt får til overs! PS. Hvis du sjekker litt mere rundt så vil du finne at den A620 du tar med i vurderingen koster 500kr mer enn F10... Lenke til kommentar
moestue Skrevet 29. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2006 Hva? For det første har jeg aldri vurdert F11 i henhold til budsjettet mitt, og for det andre så koster F10 2305 kr, minnekort på 256MB koster fra 300 kr, og original veske 156 kr. Det blir i underkant av 2800, og da har jeg 200 kr til porto. Kan du addere? 5832656[/snapback] Jeg skjønner ikke hvorfor jeg var så dum å prøve å hjelpe deg Det skal ikke gjenta seg. Lykke til med fyllekula du planlegger for den 50-lappen du eventuelt får til overs! PS. Hvis du sjekker litt mere rundt så vil du finne at den A620 du tar med i vurderingen koster 500kr mer enn F10... 5833584[/snapback] Hva er problemet ditt mann? Du sier at F10 med tilbehør sprekker budsjettet mitt, noe det IKKE gjør, og anbefaler heller et kamera til 3200 UTEN tilbehør. Hvis du prøver å hjelpe så får du hvertfall gjøre det på grunnlag av mine kriterier og ikke kommer med feilaktige opplysninger. Og ikke nok med det... du kommer med ENDA en feilaktig opplysning. A620 koster ikke 500 mer enn F10. 201 kr mer faktisk! Til gjengjeld så er SD minnebrikker mye billigere enn Xd brikker. Bare sjekk her: A620 og F10. Dra på fylla for 50 kr sier du? Nå har jeg ikke sagt at det skulle være inkludert i budsjettet, men heller generellt. Dessuten var det kun humoristisk ment, og hvis du ikke skjønte det, eller ikke likte vitsen så beklager jeg. Neste gang du legger inn innlegg i min post så ikke legg ut feilaktig info da! Og du trenger ikke bli så sur fordi at jeg reagerer på det... Lenke til kommentar
bjornkn Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Venter du virkelig at vi skal sitte her og gjøre jobben for deg med å sjekke ut hvor du kan få tak i tingene billiigst mulig, så du ikke skal overskride budsjettet ditt med en femtilapp eller to? Og venter du virkelig at jeg skal synes det er helt greit å få kjeft av deg fordi jeg ikke tilfredsstiller dine krav til nøyaktighet med budsjetteringsarbeidet? Du kommer virkelig til å få et stort sjokk når du flytter hjemmefra! Du spør om hjelp og tips på et åpent forum, og da forventes det at du har såpass folkeskikk at du ikke begynner å kjefte på de som gidder å bruke av tida si for å komme med velmente råd om kameraer i samme prisklasse. Du har visst ikke lært dette enda? Jeg skjønner forresten ikke hvorfor du blander inn prisen på minnekort av SD og xD-type her? Jeg nevnte da aldri noe om minnekort-typer? Men siden du nevner det så bruker altså Panasonic den typen kort som du påstår er så mye billigere. Men du vil kanskje oppdage hvis du kikker på akam at du får SD256 til 105kr. At det får en halv (av 5) stjerner fra leserne teller vel ikke så mye så lenge du holder budsjettet? Det første skikkelige, normale kortet der er faktisk et xD-kort fra Fuji, som selv bruker xD. Ellers skulle jeg visst skrevet at A620 kostet 7-800kr mer enn F10, så hadde du vel fått enda flere "dårlige" råd å irritere deg over... Forøvrig har jeg hørt at Japan foto selger ut sitt lager av F10 for kun 1295, men at prisen kun gjelder på lørdag fra 10-14. Så da sparer du jo porto også, og kan få deg en skikkelig rotbløyte på budsjettet ditt selv om du smeller til med et 512MB-kort. Det er sikkert ikke lenger unna enn at du får pappa til å kjøre deg til Bogstadveien eller Skøyen? Lenke til kommentar
moestue Skrevet 29. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2006 Venter du virkelig at vi skal sitte her og gjøre jobben for deg med å sjekke ut hvor du kan få tak i tingene billiigst mulig, så du ikke skal overskride budsjettet ditt med en femtilapp eller to? Og venter du virkelig at jeg skal synes det er helt greit å få kjeft av deg fordi jeg ikke tilfredsstiller dine krav til nøyaktighet med budsjetteringsarbeidet? Du kommer virkelig til å få et stort sjokk når du flytter hjemmefra!Du spør om hjelp og tips på et åpent forum, og da forventes det at du har såpass folkeskikk at du ikke begynner å kjefte på de som gidder å bruke av tida si for å komme med velmente råd om kameraer i samme prisklasse. Du har visst ikke lært dette enda? Jeg skjønner forresten ikke hvorfor du blander inn prisen på minnekort av SD og xD-type her? Jeg nevnte da aldri noe om minnekort-typer? Men siden du nevner det så bruker altså Panasonic den typen kort som du påstår er så mye billigere. Men du vil kanskje oppdage hvis du kikker på akam at du får SD256 til 105kr. At det får en halv (av 5) stjerner fra leserne teller vel ikke så mye så lenge du holder budsjettet? Det første skikkelige, normale kortet der er faktisk et xD-kort fra Fuji, som selv bruker xD. Ellers skulle jeg visst skrevet at A620 kostet 7-800kr mer enn F10, så hadde du vel fått enda flere "dårlige" råd å irritere deg over... Forøvrig har jeg hørt at Japan foto selger ut sitt lager av F10 for kun 1295, men at prisen kun gjelder på lørdag fra 10-14. Så da sparer du jo porto også, og kan få deg en skikkelig rotbløyte på budsjettet ditt selv om du smeller til med et 512MB-kort. Det er sikkert ikke lenger unna enn at du får pappa til å kjøre deg til Bogstadveien eller Skøyen? 5835199[/snapback] Jeg har jo aldri sagt at noen skal bruke tiden sin på å finne ut hvor det er billigst, men reagerer når du sier at F10 sprekker budsjettet på 3000 og at anbefaler du et kamera til 3200 istedet (rundt 4000 med tilbehør), men nok av det. Og hvis du lurer på hvorfor jeg nevner at SD minnebrikker er billigere enn XD, så er det fordi jeg har et budsjett på 3000 MED brikke og veske. Om Canon A620 koster 200 mer så gjør ikke det noe da en SD 512MB brikke koster 250 kr mindre enn XD. Og nei jeg tenker ikke på den billigste, men Kinston, Corsair elns. Hvis det stemmer at F10 selges til 1295 på lørdag så kjøper jeg det der. Takk for tipset.. men jeg tror jeg kjører selv Lenke til kommentar
Kaksa Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Eg betalte 2730kr for F10 med 256mb ram og porte, dvs under 3K. Lenke til kommentar
moestue Skrevet 29. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2006 Nå har jeg lest kundeavisen til Japan Photo og ser de har endel gode tilbud på kameraer som kan være av interesse. Nikon Coolpix P2 til 2599 (før 3499), Casio Exilim Pro EX-P700 til 2499 (før 3799) og Canon IXUS 700 til 2499 (før 4799). Er ganske vanskelig å velge mellom så mange kameraer. Noen tips? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå