Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Opel Astra "hakker" fælt :S

Anbefalte innlegg

Hei!

Har kjørt Opel Astra 95 modell 1,6 liters 16v siden jeg fikk lappen i sommer. Kjøpte den av farmor som "aldri hadde hatt noen problemer med den" hadde kjørt den litt over 90 000 og hatt den på alle servicer osv.

Men da det begynte å bli kaldt fant jeg ut at den hakker støtt og stadig, denne hakkinga kan beskriver som når lillesøster skulle øvelseskjøre for første gang og det hakket ivei. :p Det er skikkelig ubehagelig og skjer som oftest under akselerasjon, altså ikke fordi jeg ikke gir nok gass. Byttet bakre eksos for to ukers tid siden og den tiden den var av og første uken med den nye så hakket det ikke.

Så jeg trodde kanskje problemet lå der, en kamerat mente at kanskje noe oljegreier frøs elns men jeg tror ikke det er det. Fordi idag var det verre enn noensinne, og det regnet idag, altså var det noen plussgrader. ;)

I dag hakket den ved 2000 omdreninger og 4000 omdreininger :S Og det var noe helt sinnsykt å den hakket! Måtte kjøre så jeg hele tiden hadde 3000 omdreininger for at det skulle være litt behagelig. :p

Ifølge alle andre i familien som noensinne har lånt den av mor såhar den visst alltid hakket litt, men burde ikke det blitt ordnet på en eller annen service?

Fint om noen kunne tipset meg litt om hva det kan være så kan ihvertfall pappa se på den delen som det er noe feil med for å sjekke det elns.

Takk på forhånd uansett! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bra tips å prøve seg frem, men når man ikke har peiling på bil er det litt dødfødt for meg å skulle rote rundt i motoren. :)

Tror jeg skal lage en liste med alt som burde sjekkes og så spørre pappa om vi kan gå over det.

Hvordan sjekker jeg etter urenheter i bensinen? Er ihvertfall ingen som kan ha fått puttet noe tull på for tanken er alltid låst. Hvis den er sikker da. :p

Lenke til kommentar

Disse motorene er ikke bra, veldig mange som ble byttet på garanti.

Hadde den i min astra også den motoren slutte å virke ved 72000km.

Er dårlige ventilseter mener jeg å huske må hones opp.

Bruker den mye olje er det et god pekepinne på denne feilen.

Eller hadde jeg noe liknende feil å det var EGR ventilen som hadde hengt seg.

Lenke til kommentar
Tipper det er fuktighet i fordelerlokket. Spray med verktøy på boks og tørk av med papir og se om det hjelper. Evnt. bytt lokket hvis det ikke er tett.

5827818[/snapback]

Fordelerlokk finner du nok ikke på denna bilen.

5827917[/snapback]

Æsj.Pirkefant :)

Lenke til kommentar

Kjør bortover veien i ca ti kilometer i timen i 3 eller 4 gir,tråkk gassen i bunn.Hakker den mye da og ikke hvis du kjører i første gir i 10 km/t å tråkker gassen rolig opp i fart så er det ganske stor sjangs for at det ligger i tenningsanlegget,noe som er enkelt og billig å måle ut reparere.

Lenke til kommentar

Ja det har ingenting og si om det er halv tank, men har ingen tro

på at det har med kondens og gjøre, dette har mest sansynlig med

tenningsystemet og gjøre, er ikke noen Opel mann, men siden bilen

er så pass ny så skal det være et diagnosesystem som du kan få lest

ut feilkoden på via en liten håndholdt avleser (ser ut som en PDA) som

tilkobles diagnoseuttaket til bilen. Dette må du få gjort på et verksted

som blir å koste litt penger. Har du hatt et multimeter og en servicemanual så hadde du nok funnet feilen gratis, men har desverre ingen tips og gi deg der, har ingen kunnskaper om hvordan MFI systemet som Opel bruker fungerer.

Endret av zandro
Lenke til kommentar
Er ikke kondens på tanken a? :hmm:

5845534[/snapback]

Dette bli dobbeltpost, men jeg foreslo dette for pappa og da sa han at vi skulle helle på kondensfjerner nå. :)

Har ca halv tank nå, går det greit?

5866945[/snapback]

Det er nok bortkastet å helle på kondensfjærner.

Mål motstand i tennkablene, sjekk plugger, og sjekk om coilen gir høy nok spenning. Skifte luftfilter, er ikke så dumt. Det kan også være at insprøytninga ikke henger med under akselrasjonen, dvs for lavt trykk fra bensinpumpa.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Kondensfjerner anbefales ikke på biler med injection og katalysator, dvs alt etter 1987/88.

Stikk innom et verksted og få lastet inn siste oppdatering til motorstyringen, og få samtidig lest ut feilloggen. Det hjelper ikke hva du bytter hvis feilene ligger i "hjernen".

Lenke til kommentar

Har sett på tennpluggene nå og de var visst ikke så veldig bra, pappa pussa på de men jeg skal kjøpe nye. Hvis ikke det hjelper må jeg ha den på verksted. :)

Hvis ikke noen har noen flere ideer. Slet litt med å teste det med 3/4 gir og 10 km/h siden den ikke har måler under 20 ;) Men hakket ikke da..

Lenke til kommentar
men siden bilen

er så pass ny så skal det være et diagnosesystem som du kan få lest

ut feilkoden på via en liten håndholdt avleser (ser ut som en PDA) som

tilkobles diagnoseuttaket til bilen. Dette må du få gjort på et verksted

som blir å koste litt penger.

5867939[/snapback]

Skal sitte en diagnosekontakt bak rattet på undersiden, vertfall..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Bensinfilter skiftes på servicene.

Diagnosekontakten sitter i midtkonsollet, under håndbrekket. Mitt verksted leser av dette gratis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...