Simen1 Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 (endret) Jeg sliter med å få nettverket mitt til å fungere og skjønner ikke hvor feilen ligger. Kan noen hjelpe meg på vei med feilsøkinga? Nettverket: Internettlinje (grønn) TV-kabel fra Canal Digital Kabelmodem: Terayon Modell TJ 720X Brannmur: PC (PIII 500MHz, 128MB ram) og M0n0wall på CD. Switch: ST Lab SWHUB-5P-EUR (100 Mbit/s Switch med 5 porter) Bærbar PC: PIII 1GHz, 512MiB ram, Windows XP Pro Når jeg kobler opp som på skissen med de striplede røde linjene så fungerer internett som det skal. Men når jeg kobler opp som med de heltrukne røde linjene så får jeg ikke kontakt med internett. Jeg får ikke kontakt med programvaren i brannmuren en gang når jeg taster 192.168.1.1 i adressefeltet i nettleseren. Jeg har ingen krysset nettverkskabel så jeg får testet PCen direkte mot brannmuren uten switchen i mellom. Jeg har testet med både uplink-porten og port 1 på switchen mot brannmuren. Når jeg bruker uplink-porten får jeg beskjed om at nettverket fungerer 3 sekunder senere får jeg beskjed om at en kabel er koblet ut, 3 sekunder senere får jeg beskjed om at kabelen er koblet til igjen osv. Sånn fortsetter det. Når jeg bruker port 1 i stedet for uplink-porten så får jeg ingen forbindelse i det hele tatt. Jeg er usikker på hva som er ut og inn på brannmuren men har prøvd begge veier grundig uten at det blir noen forskjell. Hva kan være galt? Endret 28. mars 2006 av Simen1 Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 1. april 2006 Del Skrevet 1. april 2006 Funker det hvis du kolbler deg til brannmuren da, og prøver å skrive inn ip'en? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. april 2006 Forfatter Del Skrevet 1. april 2006 Funker det hvis du kolbler deg til brannmuren da, og prøver å skrive inn ip'en?5848520[/snapback] Jeg har ikke noen krysset nettverkskabel tilgjengelig så jeg får prøvd det. Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 1. april 2006 Del Skrevet 1. april 2006 Funker det hvis du kolbler deg til brannmuren da, og prøver å skrive inn ip'en?5848520[/snapback] Jeg har ikke noen krysset nettverkskabel tilgjengelig så jeg får prøvd det. 5848554[/snapback] Hva har du koblet mellom brannmur og svitsj da? Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 1. april 2006 Del Skrevet 1. april 2006 Punkt 1: ST Lab/Sunsway er et skikkelig billigmerke, og jeg ville aldri ha brukt de til en komponent som skal tåle litt jevnt arbeid. Jeg hadde selv masse stabilitetsproblemer med en switch av et annet billigmerke, men da jeg byttet til en Linksys trådløs ruter, ga den innebygde switchen der full stabilitet overalt. Ergo, jeg ville ha investert i en annen switch. 3Com/HP/Linksys/SMC kanskje Punkt 2: Regner med at du har to nettverkskort i brannmuren din? Har du fått til en skikkelig nettverksbro, og definert at NIC 1 skal ta imot Internett, og NIC 2 skal videresende? ... og der la jeg merke til at du ikke brukte Windows på brannmuren din, så da vet jeg ikke hvordan du setter opp en nettverksbro Lenke til kommentar
tZar Skrevet 1. april 2006 Del Skrevet 1. april 2006 Funker det hvis du kolbler deg til brannmuren da, og prøver å skrive inn ip'en?5848520[/snapback] Jeg har ikke noen krysset nettverkskabel tilgjengelig så jeg får prøvd det. 5848554[/snapback] Prøvd å sitte på brannmur pc'en og sett om du får kontakt med henholdsvis kabelmoden/internett og laptopen? Lenke til kommentar
Ulkesh Skrevet 1. april 2006 Del Skrevet 1. april 2006 Jeg ville ha koblet bort brannmuren for å sjekke om det er andre feil på nettverket. Koble Modem -> Switch -> Laptop og sjekk for pakketap, tegn på ødelagte kabler, ustabile kort med mere. Dersom dette funker kan du da feilsøke brannmur-maskina. Personlig ville jeg ha kjøpt *alt* annet enn ST Labs /Sunsway i utgangspunktet. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. april 2006 Forfatter Del Skrevet 1. april 2006 Funker det hvis du kolbler deg til brannmuren da, og prøver å skrive inn ip'en?5848520[/snapback] Jeg har ikke noen krysset nettverkskabel tilgjengelig så jeg får prøvd det. 5848554[/snapback] Hva har du koblet mellom brannmur og svitsj da?5848573[/snapback] Med vanlig ikke-krysset nettverkskabel. (Er det her jeg har dummet meg ut?) Lenke til kommentar
john.einar Skrevet 1. april 2006 Del Skrevet 1. april 2006 (endret) Med oppsettet som ikke fungerer så tar vi det fra scratch simen1. Har du fysisk kontakt med nettet fra den bærbare? - ST switchen lyser for link - NIC'en i den bærbare lyser for link - Windows er enig om at ethernet kablen er tilkoblet (ipconfig) Har du logisk oppsett? - Du bruker vel DHCP på intranettet? - DHCP server må kjøre på Moonwall - DHCP server må være satt opp til å dele ut: - ip - netmask - default gw - Får den bærbare (Windows) IP fra Moonwall'en? ("ipconfig /all" viser all info. Du bør se IP Address, Subnet Mask og Default Gateway som stemmer med det Moonwall'en deler ut) PS: Om statisk IP, sjekk at IP'ene du har skrevet inn for den bærbare og moonwall'en ligger innen for samme nett (ip1 & netmask == ip2 & netmask) og at moonwall'ens ip er default gw. Om det over er OK men det fortsatt ikke fungerer: Etter en ping mot moonwall'en så skriver du "arp -a" i et cmd.exe vindu. Ser du at moonwall'ens IP vises sammen med en lovlig mac (ikke 00-00-00-00-00-00) ? Om du ser ARP entry så er nettet "oppe." Så spørs hvor langt nedover du kommer før ting ikke stemmer. - Ikke fysisk link: kablingsproblemer eller dårlig switch - Link men ikke IP, dårlig kabling eller dårlig switch eller misconfigured moonwall. - Får IP men ikke kontakt, sjekk ip-oppsett (netmask etc.) og firewall oppsett på moonwall'en. Endret 1. april 2006 av johneinar Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. april 2006 Forfatter Del Skrevet 1. april 2006 Punkt 2: Regner med at du har to nettverkskort i brannmuren din? Har du fått til en skikkelig nettverksbro, og definert at NIC 1 skal ta imot Internett, og NIC 2 skal videresende? ... og der la jeg merke til at du ikke brukte Windows på brannmuren din, så da vet jeg ikke hvordan du setter opp en nettverksbro 5848641[/snapback] Punkt 1: Stabilitet er ikke så viktig. Jeg tåler å strekke meg under pulten og resette switchen eller brannmuren en gang i døgnet om det skulle være nøvdendig. Punkt 2: Jeg regner med at m0n0wall setter automatisk opp det ene nettverkskortet som inn og det andre som ut. Når jeg kobler skjermen til brannmuren så står det i hvertfall listet opp: - NIC0 LAN og - NIC1 WAN Men jeg får altså ikke kontakt med brannmuren fra PCen når jeg skriver inn IP'en. Det skal i teorien komme opp en flott HTML-basert meny. Lenke til kommentar
john.einar Skrevet 1. april 2006 Del Skrevet 1. april 2006 Punkt 2: Jeg regner med at m0n0wall setter automatisk opp det ene nettverkskortet som inn og det andre som ut. Når jeg kobler skjermen til brannmuren så står det i hvertfall listet opp:- NIC0 LAN og - NIC1 WAN Du har koblet kabelen fra switchen og til firewall'en på riktig nettverkskort nå da? Kabelen må være i NIC0. For linux er vanligvis det første NIC'en den finner (eth0) det som sitter først på PCI bussen (med mindre man laster modules i egendefinert rekkefølge.) Først på PCI bussen er vanligvis på hovedkort det som er nærmest AGP sporet. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. april 2006 Forfatter Del Skrevet 1. april 2006 Prøvd å sitte på brannmur pc'en og sett om du får kontakt med henholdsvis kabelmoden/internett og laptopen?5848729[/snapback] Jeg prøvde så vidt, men skjønte ikke så mye av de tekstbaserte kommandoene og var usikker på om jeg gjorde riktig. Fikk ikke kontakt, men det kan like gjerne være jeg som tastet feil. Jeg ville ha koblet bort brannmuren for å sjekke om det er andre feil på nettverket.5848789[/snapback] Jeg skal teste det med en gang. Grunnen til at jeg bruker ST Labs Switch og en PC som brannmur er fordi jeg hadde begge deler liggende til overs og skulle prøve å spare noen kroner på å slippe å kjøpe router. Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 1. april 2006 Del Skrevet 1. april 2006 prøve å spare noen kroner Hmm, la oss sette opp et budsjett: Ny ruter: ~400,- / trådløs: ~600,- Inntekt fra onkel/tante/mor/far/bestemødre som har fått ny PC, og trenger hjelp til å koble opp mot Internett (og dermed trenger en enkel switch): bestemødre: 1000,- inkl switch alle andre: 500,- inkl switch Gammel stasjonær PC: Gis bort til sårt trengende slektninger/skoler som kun trenger til enkel tekstbehandling f.eks Inntekt: Gratis eller en symbolsk sum hvis vedkomne insisterer. Resultat: Problemfritt oppsett for deg, kanskje noen kroner til overs, og kjempegod samvittighet for å ha drevet PC-veldedighet. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. april 2006 Forfatter Del Skrevet 1. april 2006 Jeg ville ha koblet bort brannmuren for å sjekke om det er andre feil på nettverket.5848789[/snapback] Jeg skal teste det med en gang. 5848918[/snapback] Det fungerer. Switchen ser ut til å virke som den skal. Da er det nok brannmuren som er problemet. Jeg starter å sjekke ut johneinar sine forslag til feilsøking nå. Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 1. april 2006 Del Skrevet 1. april 2006 Regner med at du har sjekket at NIC0=Lan går til switch, mens NIC1=Wan går til modem? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. april 2006 Forfatter Del Skrevet 1. april 2006 Med oppsettet som ikke fungerer så tar vi det fra scratch simen1. Har du fysisk kontakt med nettet fra den bærbare? Ja - ST switchen lyser for link Ja - NIC'en i den bærbare lyser for link Ja - Windows er enig om at ethernet kablen er tilkoblet (ipconfig) Ja Har du logisk oppsett? - Du bruker vel DHCP på intranettet? Ja - DHCP server må kjøre på Moonwall Jeg tror den gjør det. Ellers ville man vel ikke vært i stand til å koble seg opp til den for å konfigurere den. m0n0wall skal fungere "rett ut av boksen" og kunne settes opp uten å ha skjermen tilkoblet under noe steg av innstallasjonen. - DHCP server må være satt opp til å dele ut: - ip - netmask - default gw - Får den bærbare (Windows) IP fra Moonwall'en? Hm.. Nei, det gjør den ikke. Jeg får bare opp akkurat det samme som når jeg har den bærbare koblet rett i kabelmodemet. Når jeg høyreklikker på "lokal tilkobling" i nettverkstilkoblinger og velger reparer så får jeg opp en boks som sier "fornyer IP-adressen ..." og får en feilmelding om at IP-adressen ikke kan fornyes. ("ipconfig /all" viser all info. Du bør se IP Address, Subnet Mask og Default Gateway som stemmer med det Moonwall'en deler ut) 5848862[/snapback] Ok, men da vet jeg at det er m0n0wall'en som er problemet og må prøve å feilsøke litt mer der. Kan det hende at nettverkskort kan være inkompatible med nettverkskort av andre merker? Jeg skal lese litt om feilsøking av monowall før jeg evt kommer tilbake med flere spørsmål eller faktisk en gladmelding og forklaring på hva som var problemet. Lenke til kommentar
john.einar Skrevet 1. april 2006 Del Skrevet 1. april 2006 Det du bør sjekke er om eth0(NIC0) er tilboblet switchen din og IKKE kabelmodemet. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. april 2006 Forfatter Del Skrevet 1. april 2006 (endret) Du har koblet kabelen fra switchen og til firewall'en på riktig nettverkskort nå da? Kabelen må være i NIC0. For linux er vanligvis det første NIC'en den finner (eth0) det som sitter først på PCI bussen (med mindre man laster modules i egendefinert rekkefølge.) Først på PCI bussen er vanligvis på hovedkort det som er nærmest AGP sporet.5848894[/snapback] Regner med at du har sjekket at NIC0=Lan går til switch, mens NIC1=Wan går til modem?5849105[/snapback] Jeg har hele tiden prøvd alle ting dobbelt opp, en gang med hver sin retning på hva som er inn og ut av brannmuren. Uansett retning så får jeg ikke fornyet IP'en. Endret 1. april 2006 av Simen1 Lenke til kommentar
john.einar Skrevet 1. april 2006 Del Skrevet 1. april 2006 (endret) Du har koblet kabelen fra switchen og til firewall'en på riktig nettverkskort nå da? Kabelen må være i NIC0. For linux er vanligvis det første NIC'en den finner (eth0) det som sitter først på PCI bussen (med mindre man laster modules i egendefinert rekkefølge.) Først på PCI bussen er vanligvis på hovedkort det som er nærmest AGP sporet.5848894[/snapback] Regner med at du har sjekket at NIC0=Lan går til switch, mens NIC1=Wan går til modem?5849105[/snapback] Jeg har hele tiden prøvd alle ting dobbelt opp, en gang med hver sin retning på hva som er inn og ut av brannmuren. Uansett retning så får jeg ikke fornyet IP'en. 5849151[/snapback] Prøv å skriv inn en statisk ip på din windows. Om du mener at m0nowall'en skal ha 192.168.1.1 så sett dette: IP Address: 192.168.1.10 Net Mask: 255.255.255.0 Default Gateway: 192.168.1.1 Så prøver å du access'e m0nowall'ens admin side via det du har fått instruksjoner på. Du kan/bør gjøre dette med kun en kabel tilkoblet m0nowall'en, nemlig den fra switchen. Vi holder kabelmodemet unna for nå siden den ikke er problemet. Endret 1. april 2006 av johneinar Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. april 2006 Forfatter Del Skrevet 1. april 2006 (endret) Nå har jeg prøvd det med følgende oppsett: Og får samme problem i begge tilfeller. Et skjermskudd: Endret 1. april 2006 av Simen1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå