Polar Pål Skrevet 29. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 29. mars 2006 Grunn 1 til at Oz er bedre enn Prison Break: Den har en mye tøffere linje, som PB mangler deluxe. (Språk, vold, sex etc) Enig at Oz skildrer et mer brutalt og tøffere fengselsliv, og jeg kunne ønske PB ihvertfall økte språkbruken litt. Men, problemet med Oz er at det overdriver volden for mye. Det er faen meg høyere drapsstatestikk der enn i Bagdhads mest lovløse bydel. Blir innimellom for dumt når fange etter fange dør uten at folk blir straffet eller oppdaget. I PB får den minste overtredelse større konsekvenser. Grunn 2 til at Oz er bedre enn Prison Break: Har mye mer interessante figurer og konflikter. Delvis enig og uenig. Begge serier har interessante figurer. Oz hadde blant annet Said, Abedisi og O'reilly. PB har Abruzzi, Bellic og Scofield. Konfliktene i Oz er varierte fordi det ikke er en rød tråd gjennom hele serien. Men i PB følger man den intense fluktplanen til Scofield som hele tiden møter nye problemer. Jeg synes PB har overrasket mange med et gode karakterer og ikke minst et høyt spenningsnivå. Grunn 3 til at Oz er bedre enn Prison Break: Prison Break er så jævla glætt. "Ooh, jeg mista en tå". Prøv heller å få akilleshælene kutta opp eller alle familiemedlemmene dine drept du, pingle-Scofield. Jeg synes personlig scenen med tåkuttinga var jævlig, og jeg har sett mye brutalt i Oz. Men begge serier kunne lært litt av hverandre. Oz kunne blitt litt mindre overdrevent brutalt, og PB kunne vært litt røffere i skildringa av fengselsslivet. Grunn 4 til at Oz er bedre enn Prison Break: Følelsen av angst og depresjon er MYE bedre framstilt. PB mangler dette, og siden det prøver å være relatert til et fengsel, syns jeg det blir helt latterlig. Igjen uenig. Særlig Lincoln sak er skildret godt, og serien har vært flink til å få frem hans frustrasjon og de pårørendes desperasjon for å få han frigjort. Forøvrig er sjangrene på Oz og PB henholdsvis drama og spenning, så de som er ute etter pur spenning er vel naturligvis mer glade i PB. Selv syns jeg Oz var ganske spennende til tider. Akkurat nå kommer jeg ikke på noe mer å si. Fyr løs! Riktig, det er to forskjellige sjangre og type serier. Men favoritten er PB fordi den følger en rød tråd. Altså, episodene er ikke oppdelte med en ny handling hver gang, men starter der den forrige slutta. Likevel må jeg si at jeg så veldig mye på Oz før, og ble positivt overrasket over at serien var såpass røff. Dessuten var det et hav av gode karakterer der. Men etterhvert gikk jeg litt lei av denne overdrevne bruken av vold som ødela litt for realismen i serien. Dessuten ble det ikke like interessant når flere av favorittkarakterene gikk ut av Oz... Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 29. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 29. mars 2006 Jeg er veldig enig i at en av Oz' store svakheter er den enorme voldsbruken og mangelen på konsekvenser dette ofte har. Er det noen som har statistikk over dødsfall i amerikanske fengsler? For meg virker det også overdrevent med antall dødsfall. Det er røde tråder i Oz også. F.eks. den evigvarende konflikten mellom Beecher og Schillinger, kjærlighetsforholdet mellom Beecher og Keller, O'Reilly og doktorens kjærlighetsforhold, brødreforholdet mellom O'Reillyene, maktkampen mellom afroamerikanerne, latinoene og italienerne om narkotrafikken, Alvarez' forsøk på å rehabilitere seg osv. Jeg syns tragediene er mye større i Oz enn i PB. Ingenting slår Tobias Beechers enorme tragedier. Oz har en moral i motsetning til PB: IKKE fyllekjør! Lenke til kommentar
Polar Pål Skrevet 29. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 29. mars 2006 Ja, det er selvfølgelig en masse røde tråder i Oz, jeg formulerte meg kanskje litt feil. Det jeg mener er at Oz er bygget rundt livet i et fengsel. Derfor kan det poppe ut masse historier og konflikter ut i fra det. PB handler bare om flukten fra fengselet. Alle karakterer og sidehistorier som ikke har noen tilknytning til flukten, er uinteressante. Jeg har desverre ingen statistikk over antall drap i amerikanske fengsler, men jeg vil nok også tro at Oz overdriver ganske. Jeg har heller ingen statistikk over bruken av banneord i amerikanske fengsler, men jeg vil tro at Prison Break-manusforfatterene heller ikke har sett den oversikten. Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 29. mars 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 29. mars 2006 (endret) State prison homicide rates declined by more than 90%, from 54 per 100,000 in 1980 to four per 100,000 in 2002 skremmende tall, når man tenker på at vanlig årlig drapshyppighet i Norge er 2,5 per millioner innbyggere. Endret 29. mars 2006 av anth Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 29. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 29. mars 2006 De har nok sett den oversikten, men jeg tviler på at Fox ville latt dem realisere det. HBOs sensur > Fox' sensur Lenke til kommentar
BeNeFit Skrevet 29. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 29. mars 2006 Hvorfor sammenligner dere OZ og prison break ? Det er jo totalt forskjellige serier (utenom at de begge pågår i et fengsel) , Oz er drama, prison break er spenning. Oz følger vi fanger fra de kommer til fengselet (og de som er der fra før av) og hvordan det går med de videre. Du bør helst komme på godsiden med en av gjengene når du kommer til Oz, ellers blir du drept eller ender opp som Wern og nazi gjengen sin hore Har selv sett alt av Oz, og det er uten tvil min favoritt serie. Følger også med på prison break og synest den er veldig bra. Og de som skriver at prison break er pingle serie kan vel bare slutte og se på den, verre er det ikke. Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 29. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 29. mars 2006 Og de som skriver at prison break er pingle serie kan vel bare slutte og se på den, verre er det ikke. 5834639[/snapback] Jepp, kritikk er bare dritt. Best å late som ingenting Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 29. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 29. mars 2006 Jeg synes ikke de kan sammenlignes, og det rett og slett fordi de ikke er i samme sjanger. Men snart kommer Steffyboy og forklarer hvorfor OZ er MYE bedre enn PB 5826404[/snapback] Jeg liker Prison Break best, men har kun sett noen episoder av Oz. Jeg likte dog det jeg så av det, men ikke nok til at jeg har orket å anskaffe flere episoder. Vi får heller se. En ting er sikkert, og det er at de første episodene av PB var mye mer spennende enn Oz. Dere snakker om økt realisme, som om det er en faktor som gjør en serie bedre. John Doe er verdens beste serie, og den var urealistisk som bare fy. Jeg ser ikke på Oz som bedre fordi der får man erfare analvoldtekt på en mer grafisk måte, det er ikke derfor jeg ser på TV. Rollefigurene i PB er uimotståelige, forresten. Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 29. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 29. mars 2006 (endret) Problemet med temaet realisme når det gjelder disse to tv-seriene, er at PB åpenbart lider av sensurproblemer hvis man først har blitt vant til Oz. Dette ødelegger opplevelsen. Jo mer realistisk denne typen serier er, jo mer kan jeg sette meg inn i det og det blir følgelig en bedre opplevelse. Analvoldtekter er uimotståelige, forresten Endret 29. mars 2006 av cun Lenke til kommentar
Stig Jøran Skrevet 29. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 29. mars 2006 Liker prison break bedre enn OZ! Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 29. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 29. mars 2006 Du har ikke lyst til å gi en begrunnelse? Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 29. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 29. mars 2006 Problemet med temaet realisme når det gjelder disse to tv-seriene, er at PB åpenbart lider av sensurproblemer hvis man først har blitt vant til Oz. Dette ødelegger opplevelsen. Jo mer realistisk denne typen serier er, jo mer kan jeg sette meg inn i det og det blir følgelig en bedre opplevelse. Analvoldtekter er uimotståelige, forresten 5834867[/snapback] Fokuset er rett og slett rettet mot noe annet i PB. Mens Oz handler om "livet innenfor murene", handler PB om alt annet enn selve fengselet. Sensuren er der, men hvor annerledes hadde PB vært uten sensur? Når seriene omhandler Scofield og rømningsforsøket, vil ikke serien tjene noe på å kunne vise sterkere scener med mer blod og sex. Lenke til kommentar
quakie Skrevet 29. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 29. mars 2006 Ok, np har jeg i hvertfall skjøt litt(mye) mer av hva OZ handler om. Trodde det var helt annerledes jeg, tror jeg forveksler det med en annen serie :!: Hvor mange ep og sesonger har kommet av den serien da? Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 29. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 29. mars 2006 Det har kommet ut 56 episoder fordelt på 6 sesonger (sesong 4 hadde dobbelt så mange episoder på grunn av forsinkelse i The Sopranos). Det kan hende at PB ikke ville gjort seg tjent med mer grafisk sex og vold innenfor murene, men da jeg ble slått av en såpass stor skuffelse første gang jeg så det, er det betydelig. Følelsen av innelukkenhet og depresjon er ikke tilstede, rett og slett. PB er en barnehage i forhold. Og vi veit alle at det går bra til slutt i PB, ellers ville jo serien ha mistet sitt poeng som noen sa tidligere. I Oz veit man aldri, og det er et poeng som gjør den serien bedre. Mulig jeg har en syk fetisj, men Lenke til kommentar
quakie Skrevet 29. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 29. mars 2006 Det har kommet ut 56 episoder fordelt på 6 sesonger (sesong 4 hadde dobbelt så mange episoder på grunn av forsinkelse i The Sopranos). Det kan hende at PB ikke ville gjort seg tjent med mer grafisk sex og vold innenfor murene, men da jeg ble slått av en såpass stor skuffelse første gang jeg så det, er det betydelig. Følelsen av innelukkenhet og depresjon er ikke tilstede, rett og slett. PB er en barnehage i forhold. Og vi veit alle at det går bra til slutt i PB, ellers ville jo serien ha mistet sitt poeng som noen sa tidligere. I Oz veit man aldri, og det er et poeng som gjør den serien bedre. Mulig jeg har en syk fetisj, men 5835039[/snapback] 56 episoder. Tror ikke jeg orker å begyne på den engang jeg Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 29. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 29. mars 2006 Tja, du kan vel begynne med å se episode 1 i sesong 1? Men du bør ikke forvente deg at det er likt PB på noen som helst måte, annet enn at settingen foregår i fengsel (og det er nettopp ved det siste der grunnlaget for min kritikk av PB ligger). Lenke til kommentar
666=TRIPPLE-SEX Skrevet 30. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 30. mars 2006 Jeg er veldig enig i at en av Oz' store svakheter er den enorme voldsbruken og mangelen på konsekvenser dette ofte har. Er det noen som har statistikk over dødsfall i amerikanske fengsler? For meg virker det også overdrevent med antall dødsfall. Det er røde tråder i Oz også. F.eks. den evigvarende konflikten mellom Beecher og Schillinger, kjærlighetsforholdet mellom Beecher og Keller, O'Reilly og doktorens kjærlighetsforhold, brødreforholdet mellom O'Reillyene, maktkampen mellom afroamerikanerne, latinoene og italienerne om narkotrafikken, Alvarez' forsøk på å rehabilitere seg osv. Jeg syns tragediene er mye større i Oz enn i PB. Ingenting slår Tobias Beechers enorme tragedier. Oz har en moral i motsetning til PB: IKKE fyllekjør! 5834290[/snapback] Hehe sikter vi mot den snille advokaten som ble forvandla til mean bastard i Oz eller? hehe Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 30. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 30. mars 2006 Jeg er veldig enig i at en av Oz' store svakheter er den enorme voldsbruken og mangelen på konsekvenser dette ofte har. Er det noen som har statistikk over dødsfall i amerikanske fengsler? For meg virker det også overdrevent med antall dødsfall. Det er røde tråder i Oz også. F.eks. den evigvarende konflikten mellom Beecher og Schillinger, kjærlighetsforholdet mellom Beecher og Keller, O'Reilly og doktorens kjærlighetsforhold, brødreforholdet mellom O'Reillyene, maktkampen mellom afroamerikanerne, latinoene og italienerne om narkotrafikken, Alvarez' forsøk på å rehabilitere seg osv. Jeg syns tragediene er mye større i Oz enn i PB. Ingenting slår Tobias Beechers enorme tragedier. Oz har en moral i motsetning til PB: IKKE fyllekjør! 5834290[/snapback] Hehe sikter vi mot den snille advokaten som ble forvandla til mean bastard i Oz eller? hehe 5837571[/snapback] Tobias Beecher ja. Gud som jeg savner den serien. Tror jeg må få ordna meg den serien på dvd. Lenke til kommentar
NightKeeper Skrevet 3. april 2006 Rapporter Del Skrevet 3. april 2006 Bare Adewale Akinnuoye-Agbaje alene gjør OZ til en bedre serie enn Prison Break Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 3. april 2006 Rapporter Del Skrevet 3. april 2006 (endret) Han er rimelig heftig, ja. T-Bone/T-Bag (eller noe sånt) vs Adebisi Endret 3. april 2006 av cun Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå