gupp Skrevet 26. september 2002 Del Skrevet 26. september 2002 Har en Promise SX6000 IDE RAID kontroller med 5 WD 120GB SE disker. Når jeg skulle sette opp raidet og initialisere det (skriver 0'er til hele disken og kalkulerer paritet. Skjønner ikke denne ettersom den må jo kalkulere paritet for hver diskwrite mente jeg) vill den ikke. Stod på 0 % og peip. Den lar deg lage RAID uten og initialisere det også, men da popper det opp en liten advarsel skjerm om "...kompromise data integrity." Jeg lagde RAIDet og alt er bra, men kan jeg vente meg noe uhyggelig? Hvorfor vill den ikke initialisere? Takker og bukker for tips. Lenke til kommentar
Dollar Skrevet 27. september 2002 Del Skrevet 27. september 2002 Kan være tilfeldigheter - åssen RAID nivå kjører du - tipper RAID5 siden du har odde-tall på diskene :smile: Funker det så funker det(!) og med RAID 5 er jo redundant om 1 disk skulle vise seg og ryke (sitter faktisk å rebuilder min RAID5 stripe nå.... en disk gikk til h***** igår). Lenke til kommentar
gupp Skrevet 1. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2002 RAID 5 ja. Ja, funker det så funker det. Lurte bare på hva slags paritet den kalkulerte under initialisering. Det er vel kanskje some Full Format vs Quick Format. Bør gjøres ordentlig, men funker alltids raskt :wink: Lenke til kommentar
brickhead Skrevet 17. oktober 2002 Del Skrevet 17. oktober 2002 Om jeg ikke husker feil... Før arrayet er initialisert, gir det ingen sikkerhet mot datatap. Det er ingenting i veien for å gå videre uten å initialisere, men da må initialiseringen gå i bakgrunnen etterpå. Ulempene med det er at det tar lengre tid før du har effektiv sikkerhet, samt at disk-ytelsen reduseres mens det pågår. Fordelen er jo selvsagt at du slipper vente uten å få gjort noe... At kontrolleren skriver paritet as it goes er forsåvidt sant, men med en liten modifikasjon: Hver stripe som ikke er 100% full av data, må ha en eller annen verdi skrevet i "tomrommene" også for at paritetsinfoen skal gi noen mening. Er hele arrayet i utgangspunktet fullt av f.eks. nuller, er paritetsinfoen vettug umiddelbart. Det er også verdt å merke seg at det er et par viktige forskjeller på kontrollerne når det gjelder striping med paritet (typisk level 5). Hardware XOR er her nesten en betingelse. Mest mulig cache-minne er også en klar fordel. Man skulle tro at hver gang det skrives til en blokk, måtte alle blokkene (diskene) i samme stripe leses for å beregne ny paritet. Noen gode kontrollere gjør dette litt mer elegant: Den blokken som skal skrives til leses først (igjen: det må være skrevet noe i hele blokken), deretter sammenlignes dette med det som skal skrives, og vips har man *endringen* i paritet ferdig og kan gjøre en tilsvarende operasjon i paritetsblokken. Resultat: Lesing/skriving på 2 disker i stedet for lesing fra _alle_ og skriving til 2. Speiling og/eller striping uten paritet (level 1, 0, 1+0, 0+1) stiller vesentlig mindre krav til kontrolleren. ...men jeg har jo både glemt ting og misforstått før:-) [ Denne Melding var redigert av: brickhead på 2002-10-18 17:39 ] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå