Gå til innhold

Ny spill-PC til rundt 15 lapper, gjerne stille.

Anbefalte innlegg

Hei.. jeg hadde et vanskelig spørsmål, bil vs PC som jeg fikk svar på/bestemte meg for i denne tråden.

Denne diskusjonen skal ikke fortsette her.

Jeg skal altså ha meg en ny pc. Jeg tenker jeg skal bruke rundt/i underkant av 15 000kr helst inkl frakt.

Jeg har noen ting som er forhåndsbestemt:

- Skjerm: Samsung 24" LCD

- Mus: Logtech G5

- Kabinett: Noe ymse Lian Li til rundt 800-1300 kr, stilrent og stille.

- Grafikkort: GeForce 7800GT eller 1900 XNT (eller hva det heter) ca 5k for begge.

- Hovedkort: DFI "ettelleranna"

Dette har jeg fra før:

- Lydkort: Creativ Audigy ZS 2 7:1 kort. (Bruker bare en utgang tho)

Så jeg lurer på om noen kan ta seg tid til å sette opp et bra oppsett til meg.

Jeg vil ha et DFI hovedkort med PCI-E 939 socket, gjerne med raid. WLAN er ikke et minus. Må jo selvsagt ha en prosessor til dette hovedkortet, noe AMD rundt 4 GHz.

RAM 2GB, fordelt på 2 brikker eller mere for å få det billigere.

Deretter tenkte jeg meg som sagt entent GeForce 7800 eller ATI 1900. Trenger et som drar skjermen jeg har tenkt til å kjøpe meget bra og som yter maksimalt til spill og lignende. 512 MB skal det i alle fall være.

En kompis snakka om at han hadde to sinte 10k RPM Raptordisker i Raid 0. Vet ikke hva som er raskest, raid 0 eller raid 1. Jeg vil gjerne se muligheten og kostnadene for en slik løsning. Samt skal ha en SATA 300GB.

Kabinett blir nok av typen Lian Li, stilrent alimiumskabinett, gjerne sort. Trengs ikke vindu eller noe anna jalla på det.

Et tastatur med slike godegamle taster, ikke laptop taster, gjerne svart. Helst så strippa for "nytte"taster som mulig. Men numpad må være med.

Vil ha en PC som skal være meget stille. Så hvis det går, så er kjøleblokk til CPU å foretrekke. Om det blir vifter blir det av typen Silent X med 11dB. PCen skal neppe overklokkes noe særlig. Ikke før den begynner å bli gammel og rusten.

Helt grei DVD-spiller og DVD-brenner hører også med, svart selvsagt.

PSU vil jeg ha en så kraftig at det drar resten av inventaret, men som ikke bråker. Jeg vil også at man kan koble fra de kablene man ikke bruker.

Det var vel det. Ganske pirkete vil noen si. Håper noen får kokt i hop noe oppsett til meg. Og hvis dere får samlet det på maks 2 nettbutikker ville det vært konge.

Mvh

Audun B

Så jeg lurer på om noen kan sette opp

*Edit1: Glemte ram :hrm:

----------------------------

MIN NY PC:

Her kommer oppdateringer over HW jeg har bestemt meg for underveis.

Kabinett: Lian PC7BSCAND (Vurderer sølv, det står bedre til skjermen) 895,-

Skjerm:Samsung SyncMaster 244T 24" LCD Sølv 10500,-

Mus: Logitech G5 Laser Mouse 550,-

Musematte: Corepad EYEpad M 159,-

PSU: MIST 500W 895,-

DVD-Brenner: NEC DVD-brenner ND-4571 410,-

DVD-Spiller: Samsung DVD-spiller IDE DVD16x/ CD48x 199,-

Hovedkort: Asus A8N-SLI Premium nForce4 SLI S-939 1395 ,-

CPU:

Minne:

Grafikkort:

Tastatur:

HDD:

CPU-Kjøler:

Endret av Audun B
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et par ting jeg må nevne er at du får ikke en AMD på 4.0 Ghz, uklokka, for AMD prossessorene blir ikke bygd opp på samme måten som en intel prossessor, men en AMD athlon 64 4000+ tilsvarer ca en 4.0 Ghz Intel.

Det andre er at du trenger mye mer enn 512 mb ram, minst 1 GB, gjerne 2.

Men her er pc'en jeg har tenkt å kjøpe meg, litt over i pris, men hvis du fjerner lydkortet og tastatur pakka så skulle du ha 1600 til å kjøpe et tastatur, og kanskje en 4400+ istedenfor og noen flere vifter.

Vil anbefale at du tar deg en titt innom microplex.no, der kan du sjekke mange lian li kabinetter, og bestille deksler til dvd spillerenså du slipper å tenke på fargen på den.

Jeg er ikke helt sikker på om du kan fjerne unødvendige ledninger på PSU'en, men de er jo ganske så samla uansett der.

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=26576

Endret av T_Trosten
Lenke til kommentar

hva med sli

2x7900gt begge med zalman vf900 heatpipe kjøler på

1000 kr mer en 1 gtx eller noe sånt, pluss kjølere da, 300kr stk. kan selv reguleres

en thermalright eller ninja scythe kjøler

hvor du setter på 11db vifte

2x1gb cl2/cl2.5

600 watt psu med masse 12+ A 30-35 eller noe sånt, tilsammen

Lenke til kommentar
Du vil ikke vente til juni/juli da G80 kommer fra Nvidia?  Tror det ville vært en kjeeeempe lur ide... 

Edit: på grunn av directX 10

5826846[/snapback]

Jeg og en kamerat snakka akkurat om det der. Eller ikke om G80, men om å vente med å kjøpe. Og vi kom fram til at det kommer noe nytt og bedre hele tiden. Om man skal vente på alt det der så blir det aldri noen ny data. Hvis jeg venter til juni med å kjøpe PC, så komme det noen å sier at jeg burde vente til august med å kjøpe for da kommer noe anna kult noe. Det skal kjøpes PC, og det skal kjøpes NU! ;) Men takk for innlegget likevel. Må lese mer om G80 føler jeg.

pizzafordi: SLI blir en smule dyrt for meg, det drar mye strøm også, noe som koster enda mer. Samt at folk sier at man får mer guff av et skikkelig bra grafikkort enn 2 litt dårligere.

T-Torsen: Skrev at jeg ville ha 2GB ram. Det var 512MB ram på grafikkortet jeg ville ha. Eller jeg satte 512 standard på det. Og btw, kan ikke se handlevognene din. Står at jeg ikke har rettigheter til å endre den. Så om du vil vise meg noe, printscreen ftw!.

Skal finne kabinett ++ selv etterpå. Lese om verdenshistorien før 1850, prøve. YEY!

Lenke til kommentar

Ville absolutt anbefalt å vente til dx10 kortene ja... (det er jo ikke lenge til) Du aner ikke hvor mye du taper på å ikke vente noen måneder. Jeg har skrevet en artikkel om det hvist du vil høre :) Sier det bare igjen. Det vil gjøre pcen din mulig til å kjøre høstens spill også og ikke bare disse dx9 spillene ;)

Lenke til kommentar
Du vil ikke vente til juni/juli da G80 kommer fra Nvidia?  Tror det ville vært en kjeeeempe lur ide... 

5826846[/snapback]

Jeg og en kamerat snakka akkurat om det der. Eller ikke om G80, men om å vente med å kjøpe. Og vi kom fram til at det kommer noe nytt og bedre hele tiden. Om man skal vente på alt det der så blir det aldri noen ny data. Hvis jeg venter til juni med å kjøpe PC, så komme det noen å sier at jeg burde vente til august med å kjøpe for da kommer noe anna kult noe. Det skal kjøpes PC, og det skal kjøpes NU! ;) Men takk for innlegget likevel. Må lese mer om G80 føler jeg.

pizzafordi: SLI blir en smule dyrt for meg, det drar mye strøm også, noe som koster enda mer. Samt at folk sier at man får mer guff av et skikkelig bra grafikkort enn 2 litt dårligere.

T-Torsen: Skrev at jeg ville ha 2GB ram. Det var 512MB ram på grafikkortet jeg ville ha. Eller jeg satte 512 standard på det. Og btw, kan ikke se handlevognene din. Står at jeg ikke har rettigheter til å endre den. Så om du vil vise meg noe, printscreen ftw!.

Skal finne kabinett ++ selv etterpå. Lese om verdenshistorien før 1850, prøve. YEY!

5827092[/snapback]

Klart det kommer noe nytt hele tiden, men nå er det snakk om et generasjonsskifte. Det lønner seg ikke å invstere store beløp så nært et generasjonsskifte. Det er mulig at du vil ha glede av utstyret i mange år fordet, men verdien blir så og si nullstilt over natten.

Lenke til kommentar

5827092[/snapback]

T_Trosten takk! :tease:

Ok, beklager det! Men Jeg vil tro det holder med 256 mb på skjermkortet, hvis du tar en 7900GT, hvis du vil ha 512 så må du gå for 7800GT 512, som sies at skal være dårligere enn 7900GT 256, 7900GTX som koster en del, 7800GTX som jeg ikke ville satsa på siden det er noe utdatert nå, eller et ati kort, som jeg ikke er helt begeistra for.

Dette er da min personlige mening, og det kan hende at jeg tar helt feil!

PS: Prøv handlevogna nå, hvis det ikke funker så veit jeg ikke hva det er, har kryssa av at den skal være tilgjenelig for andre, evt se etter handlevogna som heter "spill pc til 15 K".

Lenke til kommentar

Har oppdatert startposten med ting jeg selv har funnet ut at jeg skal ha.

Mangler egentlig bare det inni no. CPU, hovedkort, grafikkort, minne og harddisk(er).

Noen som har noen smarte tips når det gjelder kjappe systemdisker og hvordan man burde koble dem. Eller vil jeg ikke oppnå noen stor forskjell fra å kjøre en 10k RPM 37,5GB som systemdisk?

Klart det kommer noe nytt hele tiden, men nå er det snakk om et generasjonsskifte. Det lønner seg ikke å invstere store beløp så nært et generasjonsskifte. Det er mulig at du vil ha glede av utstyret i mange år fordet, men verdien blir så og si nullstilt over natten.

5827726[/snapback]

Om jeg ikke tar helt feil så har en oppgradering til Direct X 10 bare ha innvirkning på grafikkortet. Ikke sant? Hvis jeg ser at mitt går helt i kjellern og nedenom etter dx 10 kommer, så kan jeg vel bare kjøpe et nytt grafikkort, eller blir det sånne sære kort som trenger egen port på hovedkortet osv?

Endret av Audun B
Lenke til kommentar

5827092[/snapback]

T_Trosten takk! :tease:

Ok, beklager det! Men Jeg vil tro det holder med 256 mb på skjermkortet, hvis du tar en 7900GT, hvis du vil ha 512 så må du gå for 7800GT 512, som sies at skal være dårligere enn 7900GT 256, 7900GTX som koster en del, 7800GTX som jeg ikke ville satsa på siden det er noe utdatert nå, eller et ati kort, som jeg ikke er helt begeistra for.

Dette er da min personlige mening, og det kan hende at jeg tar helt feil!

PS: Prøv handlevogna nå, hvis det ikke funker så veit jeg ikke hva det er, har kryssa av at den skal være tilgjenelig for andre, evt se etter handlevogna som heter "spill pc til 15 K".

5828195[/snapback]

Jeg har Bliss 7800GT 512MB. Det kostet 3000 kr. Jeg kjører det på 500 GPU og MINNE 1400. 8356 i 3DMark 05. Maskinen kjører Radeon Express med Opteron @ 2.8 GHz. Jeg er meget fornøyd. Jeg tenkte først 7900GT, men får ikke lastet alle teksturene inn i 256 MB. Siden jeg tenkte 5k var litt drøyt for 7900GTX like før DirectX 10 så jeg gikk for 7800GT 512. Jeg så at hw.no fikk litt over 10 000 i 3DMark 05 i sin minitest, men de hadde jo litt svak CPU så det er nok mulig å få en del mer - kanskje ikke de hadde noe bra båndbredde på minnet heller. Jeg synes ikke det er verd 2000 kr ekstra for litt bedre poeng i 3DMark 05 nå like før directX 10 kommer. Kjøp det rimeligste alternativet som dekker dine krav og bytt heller kort når det trengst fremfor å pøse ut ekstra penger på overhead ytelse som alikevel ikke strekker til senere når du får bruk for mer ytelse.

Med kortet mitt lett overklokket kan jeg spille Quake4 Multiplayer på Ultra High Quality Settings i 1600x1200 med 4x AntiAliasing og 16x Anisotropic Filter.

Mulig at jeg på stock speed må nøye meg meg 1280x1024 med samme innstillninger og at de med 7800GT 256 må nøye seg med 1280x124 på high quality settings og 4x AA 16x AF, men jeg kan ikke helt se hvem som skulle ha bruk for noe større kort. Da er det mye bedre å bruke 3000 kr nå og 3000 kr rundt juletider enn å kjøpe 7900GTX. Regner med at det er kort til 3k som støtter DirectX 10 og som er raskere enn 7900GTX innen vi går inn i 07. Det er mye tapte penger i å betale for overhead hele tiden enn å alltid ha det som er nest best.

Det er en brukergruppe som trenger mer juice enn 7800GT og det er de med high end skjerm til 50k som skal ha høy oppløsning med god oppfriskningsrate og høy antialiasing. Det er ikke mange av dem.

Vi andre kan vel greie oss med 1024/1280 og 4x antialias. Det er ikke så stor forskjell på høyere antialias i de oppløsningene til og med 1280x1024, men ytelsen blir nesten halvert for hvert trinn. Er det virkelig verd å betale for når man kan komme unna med 2-3000 kr?

Det er lov å bruke hodet selv om det presser på i lommeboken. Hvorfor kjøper mange hardware som om det var siste gang? Du skal da vel ha 20 kort etter dette og alle bedre enn det forrige uansett.

Lykke til.

Her er mitt resultat i 3D Mark05:

http://www.teamabove.com/images/bliss7800gt.gi

Endret av TA-Millman
Lenke til kommentar

Hmm, 66% av budsjettet er reservert skjerm, og av de siste 33% er ca25% er mer eller mindre reservert til ett rått skjermkort... Da er det vel ikke så mye igjen...

Eller har jeg bommet?

Tror jeg heller ville gått for en 20/21 tommer dersom du vil ha stor skjerm, så får du kanskje råd til innmat i boksen også.

Lenke til kommentar

5826846[/snapback]

5827092[/snapback]

5827726[/snapback]

Jeg vil bare si en ting: VENT til ut på høsten hvis du klarer deg med det du har i dag. I løpet av noen få måneder nå så kommer de nye dx10 kortene samt den nye spennende CPUen fra Intel som kommer til å rocke! Knuser alt av nåværende amd og intel i tester hvertfall.

Samt at AMD også lanserer AM2 snart (men jeg ville ikke satset på denne....)

Dumt å svi av så mye penger nå, når det ligger ann til så mye nytt (generasjonsskifte) om kort tid!

Edit: Gå for all del for en rimeligere (mindre) skjerm, med mindre du har helt spesielle behov. For 10 000 kroner får du jo nesten en 32"LCD TV samt en 19"skjerm til PCen...

Endret av Fantasy6
Lenke til kommentar
Hmm, 66% av budsjettet er reservert skjerm, og av de siste 33% er ca25% er mer eller mindre reservert til ett rått skjermkort... Da er det vel ikke så mye igjen...

Eller har jeg bommet?

Tror jeg heller ville gått for en 20/21 tommer dersom du vil ha stor skjerm, så får du kanskje råd til innmat i boksen også.

5829214[/snapback]

De 15 000 er til HW og diverse duppeditter til pcen, som mus osv. Skjerm kommer untennom.

Lenke til kommentar

5826846[/snapback]

5827092[/snapback]

5827726[/snapback]

Jeg vil bare si en ting: VENT til ut på høsten hvis du klarer deg med det du har i dag. I løpet av noen få måneder nå så kommer de nye dx10 kortene samt den nye spennende CPUen fra Intel som kommer til å rocke! Knuser alt av nåværende amd og intel i tester hvertfall.

Samt at AMD også lanserer AM2 snart (men jeg ville ikke satset på denne....)

Dumt å svi av så mye penger nå, når det ligger ann til så mye nytt (generasjonsskifte) om kort tid!

Edit: Gå for all del for en rimeligere (mindre) skjerm, med mindre du har helt spesielle behov. For 10 000 kroner får du jo nesten en 32"LCD TV samt en 19"skjerm til PCen...

5829723[/snapback]

Legg merke til disse inleggene.. Det er kloke ord :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...