Gå til innhold

Har jeg nok strøm ??

Anbefalte innlegg

Har en server som står og putrer, og etterhvert har det samlet seg en del harddisker i denne.

Forløbig står det 5 stk harddisker, og det har fungert fint, men nå kommer 2 ekstra (160 gig fra maxtor namm namm =) ) så jeg lurer på om Min Chieftech 340W er sterk nok til å holde disse 7, plus 2 kabinettvifter + normal CPU vifte...

Ellers er det lite strømkrevende i maskinen, inkludert skermkort som er et passivt kjølt MX440..

Kan noen gi meg råd?

(PS: skjelden at ALLE diskene står på samtidig selvfølgelig, men det hjelper jo at maskinen ikke rebooter om dette skulle skje =) )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet med mange disker er å få startet de opp. Motorer trekker vesentlig mer strøm i starten enn når de går. Derfor finnes serverkabinetter hvor power styres slik at diskene starter sekvensiellt.

Man kan jo lage en enkel versjon med brytere som kobler inn 2-3 disker av gangen, og en bryter som holder HK reset.

Lenke til kommentar

Det finnes ofte en funksjon i bios som heter "delay HDD spinup". Sett den til forskjellig tid for hver harddisk så skal det gå fint.

Harddisker trekker ca 20-30W i oppstarten men bare 5-10W ellers.

Jeg tipper 340W skal holde helt fint. Du kan jo sjekke om spenningene er stabile på det nivået de skal være (Med et program) I tillegg kan du også sjekke hvor mange watt PC'n trekker med et multimeter. (Effekt = Spenning * Strøm) Mål på 230v-siden fordi det er vanskeligere å måle hver enkelt leder ut fra strømforsyningen.

PS. Spørsmålet skulle vel vært: "Leverer strømforsyningen min nok effekt?"

[ Denne Melding var redigert av: simen1 på 2002-09-26 14:34 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...