Gå til innhold

En stillegående pc til ca 19000 kr

Anbefalte innlegg

Heisann alle sammen nå er det min tur å kjøpe meg en ny stasjonær pc. Jeg har lest litt rundt og kom frem til disse komponentene:

Kabinett: Lian-Li - PC6070BSCAND kr 1 295

Lian-Li

PSU: MIST500BHE12R2 kr 895

PSU

CPU vifte: Scythe SCNJ-1000 Ninja kr 395

CPU vifte

Grafikkort: Gainward GeForce 7900GT 256MB GDDR3, PCI-Express,"BP7900GT-256-TV-DD" kr 2 894

Grafikkort

Hovedkort: Asus A8N-SLI Premium, nForce4 SLI,Socket -939 kr 1 400

Hovedkort

Prosessor: AMD Athlon 64 X2 4200+ 2.2GHz Socket 939 kr 3 095

Prosessor

Lydkort: creative x-fi extreme music kr 980

Lydkort

Ram: Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 2048MB kr 1 384

Minne

Harddisk: Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2 8MB 7200RPM kr 754

Harddisk

DVD-brenner:NEC DVD-brenner ND-3550 kr 378

Brenner

Skjerm: NEC 19" LCD MultiSync 90GX2 Gaming kr 3 850

Skjerm

Sum: kr 17 320

Maskinen skal bare bruke til kontor/spilling. Litt spilling men mest til kontorarbeid, og jeg vet at grafikkortet er litt overkill men men :).

Første prit. er at den skal være stillegående. Jeg vet at vifte som følger med til grafikkortet er litt ekstrem men ifølge microplex så har de ikke fått inn vifte som er beregnet for 7900GT enda. Derfor venter jeg med å kjøpe en "ekstra" vifte.

Kom gjerne med innspill. Jeg trenger virkelig deres hjelp.

Takker og bukker hvis noen kan hjelpe meg :)

Prisklasse.... rundt 17 tusen kr :)

Endret av obos
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En fin huskeregel er at:

Amd Athlon 64 passer på 939 hovedkort

PC3200 RAM støttes av de fleste(Alle?) 939 hovedkort

S-ATA harddisk støttes av mange, om ikke alle, 939 hovedkort

PCi-Express skjermkort støttes av de fleste 939 hovedkort

Samme med lydkort, mus, brenner

Kabinettet må, i ditt tilfelle, være ATX formfaktor. Det ser du lett på spesifikasjonene. Samme med strømforsyningen

CPU-viften må "ligge under" 939 CPU-er.

Stemmer ikke dette?

Ellers syns jeg det er litt overkill å bruke så mye penger på en PC som skal brukes bare litt på spilling, om du skjønner!

Lenke til kommentar
En fin huskeregel er at:

Amd Athlon 64 passer på 939 hovedkort - checked

PC3200 RAM støttes av de fleste(Alle?) 939 hovedkort

S-ATA harddisk støttes av mange, om ikke alle, 939 hovedkort - checked

PCi-Express skjermkort støttes av de fleste 939 hovedkort

Samme med lydkort, mus, brenner

Kabinettet må, i ditt tilfelle, være ATX formfaktor. Det ser du lett på spesifikasjonene. Samme med strømforsyningen - checked

CPU-viften må "ligge under" 939 CPU-er.

Stemmer ikke dette?

Ellers syns jeg det er litt overkill å bruke så mye penger på en PC som skal brukes bare litt på spilling, om du skjønner!

5825995[/snapback]

* Hovedkortet som jeg har valgt støtter ATA og/el. SATA RAID.

* CPU-vifte som jeg har valgt støtter: Athlon 64/ Athlon 64 FX/ Athlon X2 (Socket 754/939/940)

* Kabinett er ATX form

Endret av obos
Lenke til kommentar

Alt ser bra ut. :)

Men du bør vurdere å montere en vifte på schyten(CPU-kjøleren.)

Kabbinettet er helt klart et bra valg for stillhet, samme med Misten.

Jeg er dog litt usikker på om misten klarer å drive alt, men det skal den tenker jeg.

Disken har fått masse god kritikk,den er så absolutt stille.

Hket kan vurderes å byttes mot et Deluxe, disse har en fin bundle , du taper ikke mye ytelse fra Premium->Deluxe, samtidig som du sparer noen kroner.

Mathias: Hva er det du babler om? Han spurte om innspill, dette betyr at du skal hjelpe han med bytte av deler, osv. Ikke få alt inn med teskje, men det du skrev stemmer vel, men litt unøvendig synst jeg.

Men for all del, skriv det du ønsker.

----

Trådstarter: Jeg har igrunn ingenting å utsette på oppsettet, utenom du kunne "nedgradert" hk littegranne.

Og husk en vifte på det digre beistet av en CPU-kjøler.

Jeg kan ikke si noe angående skjermen, grunnet at jeg aldri har hatt en LCD, jeg holder meg til CRT ut tiåret.

Edit: Brenneren du har valgt, er OEM, dette betyr at du må kjøpe med Programvare, jeg ser ikke at du har ført det opp på listen, så enten må du bytte brenner, eller så må du kjøpe med programvare :)

Edit2: Fy søren til smilie bruk

Endret av Patrick.M
Lenke til kommentar
Hket kan vurderes å byttes mot et Deluxe, disse har en fin bundle , du taper ikke mye ytelse fra Premium->Deluxe, samtidig som du sparer noen kroner.

5826248[/snapback]

hva med denne istedet?

Deluxe

funker denne? Grunnen til at jeg spør mye er fordi jeg er helt grønn :(

er det noen som har erfaring med MIST (den som jeg har valgt)? takler den eller er den for svak?

Endret av obos
Lenke til kommentar

Eg har en slik Mist i min PC med 8 harddisker, dvd-spiller, dvd-brenner, Opteron 170 overklokket til 2900mhz, Geforce 7800GTX overklokket til 490/1380mhz, vannkjøling og tilsammen 8 vifter. PC er dønn stabil, eg har ingen problemer med strømforsyningen ihvertfall ;)

Så den kan du trygt velge :thumbup:

Når du først skal bruke så mye penger på en ny PC synest eg du bør spandere på deg en dualcore CPU. X2 4200+ er ett godt valg.

Endret av Dragavon
Lenke til kommentar

Er vel ikke noe sjakktrekk å degradere fra premium til deluxe om du vil ha en stille maskin. Premium=passivt kjølt Deluxe=chipset vifte. (bortsett fra versjonen til 1700kr som også er passivt kjølt)

Om du vil spare noen kroner så er det kanskje ikke så dumt å satse på et Asrock HK som også er passivt kjølt. (dual SATA II (uten sli)/SLI32/SLI)

Var da heller ikke rare prisforskjellen på de to kortene du tjente 100 kr med å bytte til en annen butikk!

Lenke til kommentar
Dravagon: Han hadde jo en 4200+ :p..

5826566[/snapback]

Og du skjønner ikkje kva "edit"-knappen kan brukes til ser eg :tease:

5830767[/snapback]

:D.. Vel, han hadd een 4200+ lenge før du entra tråden, men du kan jo ha vært inne før meg, men ikke replya...

Uansett, obos: Bestill du, og husk antistatisk armbånd, og stå IKKE på et teppe med ullsokker og ullgenser mens du monterer :roll:

Lenke til kommentar
Dravagon: Han hadde jo en 4200+ :p..

5826566[/snapback]

Uansett, obos: Bestill du, og husk antistatisk armbånd, og stå IKKE på et teppe med ullsokker og ullgenser mens du monterer :roll:

5832272[/snapback]

et dum spm men hvor får jeg kjøpt en antistatisk armbånd? clas?

Lenke til kommentar

Les igjennom Retningslinjene for denne kategorien.

Disse er også tydelig nemt i toppen av denne kategorien, samt at de ligger som eneste annonsering/sticky i denne kategorien!

En god emnetittel er en tittel som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese tittelen. Emnetittelen i denne tråden er ikke godt nok, om ikke dette blir endret slik at det er lettere å forstå hva slags informasjon tråden omhandler vil denne bli stengt! Vennligst forsøk å tenk på dette neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Vennligst ikke kommenter dette innlegget, men rapporter gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...