Gå til innhold

trenger tips til ny hardware

Anbefalte innlegg

Jeg har en gammel Athlon XP1700+ med 1 GB PC2700 (2x256+512) og en 80GB IDE disk + Sapphire Radeon 9800Pro AGP kort i ett Aopen kabinett med 300W strømforsyning, som jeg har brukt til nå.

Tenkte å oppgradere gradvis og så har jeg nettopp fått meg en AMD64 3200+ Winchester CPU og et ASUS A8V K8T800Pro hovedkort.

Har bestemt meg for å vente med nytt GFX kort siden hovedkortet er AGP, så det er ikke aktuelt med det første. Det jeg lurer på et hva som er mest prekert å bytte når det gjelder de gjenværende komponenter? Kabinett/strømforsyning? Minne? HD?

Har begrenset budskjett så jeg kan ikke plukke komponenter fra øverste hylle, har plukket meg ut et par løsninger som jeg tror har brukbar kvalitet/pris.

Minne: Geil 1.0GB (2x512MB) DDR PC3200 400MHz Value CL2.5 5nS 2.55-2.95V Dual Channel NOK 664,-

HD: WD Harddisk 250.0GB 7200RPM SATA II 3.5" 8MB NOK 699,-

Kabinett: Thermaltake Mambo Black Midi Tower WO/Power NOK 445,-

PSU: Raidmax PSU 450W 120mm Fan W/Blue Light Active PFC SATA PCI-E 20+4-Pin NOK 249,-

Totalt i overkant av NOK 2000,- så det er mulig jeg må bestille i to eller tre økter.

Da lurer jeg på to ting:

Hva er viktigst/best å bestille først? Har tenkt at harddisk var smartest siden jeg da slipper å installere OS flere ganger.

Er de komponentene på min liste et smart valg? Noen andre som er bedre til ca samme pris?

:hmm:

EDIT: Skal bruke PCen til online spilling i hovedsak.

Endret av SnoopieDoop
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg synest det ser greitt ut.

Om du vil oppgradére hovedkort nå, så er dette et bra hovedkort som støtter både PCIe og AGP: ASRock 939Dual-SATA2 497 kr

Men du vil kanskje vente med cpu og hovedkort til AM2? Isåfall må du også vente med minne.

Jeg tror jeg ville spart opp pengene og kjøpt mest mulig på én gang.

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar

Bestilte det her:

GEIL 1.0GB (2x512MB) DDR PC3200 400MHz Value CL2.5 5nS 2.55-2.95V Dual Channel

CHIEFTEC 120x120x38mm Ball Bearing Fan With 3-Pin/4-Pin Connector

SAMSUNG SpinPoint Harddisk 250.0GB 7200RPM SATA II 3.5" Noise Guard 8MB

Endte opp på 1600kr inkludert frakt hos PSData.

Har regna litt på strømforbruket med en online psu-kalkulator, og det virker som om 300W forsyninga i det gammle Aopen kabinettet kan gjøre susen en liten stund til.

Tror jeg skal investere litt mere enn planlagt på psu og kabinett, så slipper jeg å bytte neste gang jeg oppgraderer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...