jdmonstad Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Jeg har planer om å begynne å programmere litt hjemmesider igjen. Skal da benytte HTML og CSS. Jeg er nokså nybegynner på dette feltet, men kan programmere enkle sider med HTML-kode og noe CSS. Hvilket program bruker du? Anbefaler du det? Gi gjerne en begrunnelse. På forhånd takk! Mvh JDM Lenke til kommentar
-Alex- Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Jeg har planer om å begynne å programmere litt hjemmesider igjen. Skal da benytte HTML og CSS. Jeg er nokså nybegynner på dette feltet, men kan programmere enkle sider med HTML-kode og noe CSS. Hvilket program bruker du? Anbefaler du det? Gi gjerne en begrunnelse. På forhånd takk! Mvh JDM 5825483[/snapback] Selv bruker jeg Dreamweaver 8, men jeg er jo veldig amatør da Lenke til kommentar
neivoll Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Finnes flere andre topicer om dette på denne delen av forumet... Bruker Dreamweaver MX 2004 for det meste. Den har de helt basic funksjonene som syntax coloring, auto indent, autofullføring av tags search & replace mm, et helt greit innebygget FTP-program pluss masse andre småting. Vil du ha noe litt enklere er jo Notepad 2 også en ide. Har vel de fleste av de funksjonene jeg nevner ovenfor. Lenke til kommentar
Even. Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Selv bruker jeg code-view i Dreamweaver mx. Har highlightning av tagger, nummering av linjene og andre kjekke småting. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=555876 Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 noe mange på forumt bruker er søkefunksjonen. har vel hvert mange hundre topicer om det samme før. men men. Bruker notepad2 jeg Fordi: Den gir meg større oversikt over kodene. Da kan jeg også ha full kontroll på kodene mine Ellers bruker jeg Dreamweaver 8 (når jeg har pappa sin data) Så vidt jeg vet funker vel DW 8 bare på 2000 og oppover (er vel nesten bare meg som sliter med 98 fremdeles) Og grunnen til at jeg bruker DW: Den har en code-view som er enkel og bruke. Når jeg skriver kodene i code-view kan jeg sa alt sammen i WYSIWYG editoren Lenke til kommentar
jdmonstad Skrevet 28. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2006 Jeg forsøkte faktisk et kjapt søk før jeg skrev dette innlegget, men det er ikke alltid så lett å vite at man skal søke på "Hva koder du siden i"... Lenke til kommentar
Vindstille Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Jeg bruker Notepad++ Funker helt fint. Har color view og man kan se om man har skrevet kodene riktig. Den tar også veldig lite plass. Et annet alternativ er Microsoft Visual Web Developer vis du ikke har tenkt til å programmere i PHP. Men dessverre er ingen av disse et WYSIWYG editorer. Men begge er helt gratis i motsetning til Dreamweaver. Lenke til kommentar
MC2 Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 først av alt: HTML og CSS er ikke programmering, de er formaterings(-språk). og hvis du vil finne ut hvilket programmeringsspråk som er anbefalt finnes det allerede en tråd: 5720067[/snapback] Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 først av alt: HTML og CSS er ikke programmering, de er formaterings(-språk).og hvis du vil finne ut hvilket programmeringsspråk som er anbefalt finnes det allerede en tråd: 5720067[/snapback] 5827738[/snapback] +1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 først av alt: HTML og CSS er ikke programmering, de er formaterings(-språk).og hvis du vil finne ut hvilket programmeringsspråk som er anbefalt finnes det allerede en tråd: 5720067[/snapback] 5827738[/snapback] +1 Redigering: Oj, var det noe med en tre-ords-regel? Uansett er ikke HTML, CSS eller XHTML programmering. PHP er programmering, men veldig høynivå. JavaScript er også en slags programmering. Lenke til kommentar
MC2 Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 javascript er et programmeringsspråk, php er (lavt nivå) programmeringsspråk (hvis man kan si det på den måten). php, asp, lisp, python, perl, c, java etc. er alle programmeringsspråk. HTML og CSS er ikke programmering, det er formatering av text. Som XML. Feks. bare se på hva de står for: HyperText Markup Language, Cascading Style Sheets, Extensible Markup Language. Sikkert noen som kan forklare bedre hvor grensa for et programmeringssrpåk og formateringsspråk går, men det er hovedsakelig at et programmeringsspråk prøver å "gjøre" noe mens et formateringsspråk presenterer text/data. Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 HTML og CSS er ikkje formateringsspråk. CSS = Formatering HTML = Strukturerings-/oppmarkeringsspråk. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 (endret) javascript er et programmeringsspråk, php er (lavt nivå) programmeringsspråk (hvis man kan si det på den måten). php, asp, lisp, python, perl, c, java etc. er alle programmeringsspråk. 5828149[/snapback] PHP er vel regnet som et høynivåspråk. C er et lavnivåspråk. Endret 28. mars 2006 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
MC2 Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 endre: ok, jeg forsto han feil med det han mente med "høyt" og "lavt" nivå. henrik: hmm, det stemmer selvfølgelig Lenke til kommentar
px Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 javascript er et programmeringsspråk, php er (lavt nivå) programmeringsspråk (hvis man kan si det på den måten). php, asp, lisp, python, perl, c, java etc. er alle programmeringsspråk. 5828149[/snapback] PHP er vel regnet som et høynivåspråk. C er et lavnivåspråk. 5829242[/snapback] PHP er høynivå, C er mellomnivå, ASM er lavnivå... Til trådstarter: bruk notepad eller noe med highlighting. Hvis du noensinne har tenkt å lage websider med php eller lignende i backenden så bør du skjønne html... html er ikke så vanskelig at man trenger dreamweaver til å gjøre det for seg, og med css er det lett å lage pene sider uten for mye arbeid. Last ned web developer extension til firefox og rediger css-en din live så går det greit. Lenke til kommentar
pertm Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Jeg bruker mest TextPad nå for tiden. Enig i at man ikke trenger dreamweaver for å lage HTML, men det kan være raskere hvis en skal lage en side som kanskje er litt komplisert. Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Eg ville ikkje kalla JavaScript (eller LiveScript, om vi skal være litt nostalgisk ) eit programmeringsspråk, men heller kalla det eit scriptspråk. Hovedoppgåva til JavaScript er å kontrollere oppførslane til nettlesaren. Det vil eg ikkje bruke som eit kjenneteikn på eit programmeringsspråk. Lenke til kommentar
salah Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Ingen som anbefaler PHP Designer 2006 fra MPSoftware? Gratis, genial program. Riktignok laget til PHP og SQL, men det funker helt utrolig til HTML og ikke minst CSS også Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå