askt Skrevet 26. september 2002 Del Skrevet 26. september 2002 Phil Askey fra DPReview har publisert noen testbilder fra dette meget lovende kameraet. Teknologien sies å være revolusjonerende da sensoren registrerer full RGB-farge på hver piksel, i motsetning til normale sensorer hvor pikslene ligger i mosaikkmønster fordelt på R-G-B. Ta en titt her! Personlig er jeg meget imponert over kvaliteten på bildene; de ser atskillig mer ekte enn de fleste digitale biler. Lenke til kommentar
fl0ffy Skrevet 26. september 2002 Del Skrevet 26. september 2002 nja, det hadde vært hyggelig med litt skarpere fokus da :smile: -flff Lenke til kommentar
askt Skrevet 26. september 2002 Forfatter Del Skrevet 26. september 2002 Hvilke bilder er det snakk om her? 90% av vurderingene på DPReviews forum priser nettopp den briljante skarpheten. Legg spesielt merke til vegetasjon, og gi meg gjerne et bilde fra et annet kamera som er like skarpt. :smile: Hvis det er dypbeskarphet på makro-bildet du mener, har det særdeles lite med sensoren å gjøre. Ingen andre kameraer vil gjøre det noe bedre når avstanden til objektet kun er noen få cm! Lenke til kommentar
mlwirak Skrevet 26. september 2002 Del Skrevet 26. september 2002 Enig i at bildene her per piksel er meget bra. Problemet er bare at 3 MP er temmelig lite, så hvor mye større oppløsning må man ha for å kunne matche dette? Så en artikkel der det ble hevdet at bildekvaliteten var ca. 25 % bedre enn andre kameraer "per piksel". Andre mener at Sigmaen kan matche andre digitale speilrefleks med 6 Megapiksler. Det blir spennende å se om Foveon klarer å komme ut med bildebrikker med høyere oppløsning snart. 3 Megapiksler er jo ikke akkurat noe å slå i bordet med som salgsargument for et digitalt speilrefleks. MLW Lenke til kommentar
askt Skrevet 26. september 2002 Forfatter Del Skrevet 26. september 2002 3MP er ikke spesielt mye å skryte av, det er jeg helt enig i. Har også sett artikler/diskusjoner om hvor mange ordinære piksler Foveon-pikslene skal "tilsvare"; alt fra 6 til 10,5(!)MP. Selve sensoren har faktisk 10,3 millioner pikselsensorer, men det er å ta meget hardt i å si at den tilsvarer 10,5. :smile: Uansett, konseptet virker genialt, og jeg må jeg si jeg fikk vanvittig lyst på kameraet etter å ha sett bildene. Prisen er heller ikke så avskrekkende sammenlignet med mange andre DSLR-kamera; $1800. Virkelig spennende blir det å se om Canon eller Nikon kommer med egne "X3"-sensorer eller om Foveon lisensierer teknologien til andre selskaper. Sitat fra Foveon.net: Quote: Foveon is actively engaged with other major digital camera manufacturers. As partnerships are formed and can be made public, Foveon will provide more details. [ Denne Melding var redigert av: askt på 2002-09-26 15:17 ] Lenke til kommentar
fl0ffy Skrevet 26. september 2002 Del Skrevet 26. september 2002 det med fokusen og skarpheten var en spøk.... Hører ville rykter om at Minolta skal slippe en DSLR med neste generasjon foveon sensor til neste år :smile: Vi får se -flff Lenke til kommentar
askt Skrevet 26. september 2002 Forfatter Del Skrevet 26. september 2002 Hehe, det forklarer saken. :smile: Jeg føler meg rimelig klar for et annet kamera med X3 sensor selv! *glede seg* [ Denne Melding var redigert av: askt på 2002-09-26 15:26 ] Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 26. september 2002 Del Skrevet 26. september 2002 Sitat fra dpreview: "As you can see the sensor's ability to capture detailed resolution, both in the grayscale and colour resolution goes way beyond what we could expect from even the best Bayer pattern sensors. Images from the new Foveon X3 sensor are more reminicent of super high quality slide scans, but go even beyond that with no trace of grain. Very impressive. This could be the first sensor to truly surpass film." Vi får håpe på at Foveonbrikkens gode egenskaper ikke blir på bekostning av andre viktige ting som lysfølsomhet og støy. Lenke til kommentar
geirlade Skrevet 26. september 2002 Del Skrevet 26. september 2002 Jeg er rimelig sikker på at den nye sensoren fra Foveon setter en ny standard! Maken til "rett ut av kameraet" bilder har jeg ikke sett tidligere!! Dette minner om høykvalitets scanning av dias. I den sammenheng blir faktisk 3.4Mp en ganske høy oppløsning. http://www.dpreview.com/news/0202/02021103...onx3preview.asp Sammenlign gjerne her med Canon EOS D60 (6Mp CCD): http://www.dpreview.com/reviews/samples/re...anon_eosd60.jpg Det er 10.3 millioner fotodioder i Foveon sensoren, og disse er likt fordelt mellom rødt, grønt og blått (3.4 millioner av hver). En G-R-G-B CCD 6Mp sensor har 3 millioner grønne, og 1.5 millioner av primærfargene røde og blå. Foveon sensoren har en mye høyere oppløsning for primærfargene rødt og blått (en G-R-G-B sensor må ha 13.6Mp for å matche dette). Ettersom Foveon sensoren registerer alle 3 primærfargene på nær sagt samme punkt i sensoren for hver eneste pixel, så er det ikke lenger nødvendig å bayer interpolere bildet. Dette eliminerer uønskede artifakter som feilfarging av støy og detaljer som flyter ut. Det synes også. Støyen som forekommer har riktig nyanser i fargene og minner faktisk om normal film støy. Uansett, det er verdt å vente på flere tester før man dømmer for hardt den ene eller andre veien! Sigma SD9 inkludert et objektiv vil ha en listepris på rundt 2000 dollar i statene. Med den svake konkurransen, dårlige etterspørselen og prisnivået her til lands på utstyr i denne klassen, så blir vel prisen 25000-30000 kroner her tenker jeg - om det i det hele tatt er noen som tar inn kameraet i sitt sortiment da... Lenke til kommentar
geirlade Skrevet 26. september 2002 Del Skrevet 26. september 2002 D60 linken fungerte ikke, gå heller via denne siden: http://www.dpreview.com/forums/read.asp?fo...message=3455580 Lenke til kommentar
mlwirak Skrevet 26. september 2002 Del Skrevet 26. september 2002 > kroner her tenker jeg - om det i det hele tatt er noen som tar inn kameraet i sitt sortiment da... Det tviler jeg på at noen vil gjøre. Vi får håpe på neste generasjon. MLW Lenke til kommentar
fl0ffy Skrevet 28. september 2002 Del Skrevet 28. september 2002 pixeloo, som er en webshop i prisguiden her på digitalkamera.no, kommer til å selge kameraet. Prisen er ikke klar enda, men kameraet er å finne i sortimentet under andre merker. -flff Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 28. september 2002 Del Skrevet 28. september 2002 Har lastet ned bilder fra Sigmaopptak og fra Sony sitt nye kompaktkamera 717. Imponerende bilder fra Sigma, men Sony sine er jaggu bra, de også. Det er jo stor størrelsesforskjell på CCD'ene på de to kameraene. Det hadde kanskje vært mer interessant å sammenligne Sigma med Canon D60 eller Nikon D100. Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 1. oktober 2002 Del Skrevet 1. oktober 2002 Tror nok Foveon har vært i kontak med de store - både Nikon og Canon, uten å ha fått noen respons. Foveon-brikken ser tilsynelatende ut til å være et topprodukt, men det gjenstår å se de evt. negative sider med brikken. Venter spent. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå