Gå til innhold

Datamus overkjørt med dampveivals

Anbefalte innlegg

Aldri hørt om musenød i afrika før jeg.. Like greit å kaste de enn å bruke penger på å frakte de til afrika, tror ikke muser er så savna der heller..

5829375[/snapback]

Og hvorfor tror du at datamuser ikke trengs i afrika? Tror du alle i afrika ligger i skyggen av uttørkede trær og sulter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker som du trenger å ta deg en tur til afrika, mange steder der er veldig godt utviklet og kan sammenlignes med norge. Over til saken, syns det er forsåvidt greit å kjøre over de musene, kina kan jo heller lage billige mus under sitt eget istedenfor å kopiere andres merker. Greit å statuere et eksempel.

Lenke til kommentar
Patetisk, Rett og slett. Utrolig vekk kastet spør du meg.

Tenk på de stakkars afrikanerne... :cry:

5825786[/snapback]

haha ser for meg en stamme nede i afrika med en kasse full av fake logitech mus! bruke de som smykker?

5825836[/snapback]

hahaha.. :!: :mrgreen: ah! godt med en god latter, for den der var morsom! :thumbup:

Lenke til kommentar

Tanken om å gi bort slike varer til 'trengende' er på en måte idealistisk og snilt tenkt. Men hvem skal gå god for at varene faktisk fungerer? Mulig disse musene isolert sett funker greit, men plutselig kommer det et lass med ubrukelig skrot. Skal vi bruke utviklingsland som søppelplass for produkter som ikke er 'gode' nok for oss vestlige?

Etter tsunamien for et drøyt år siden fikk f.eks landene i området tilsendt hundrevis av kontainere med avdanket vinterutstyr, matrasjoner utgått på dato, luer, høyhelte sko, gressklippere osv. Alt mulig drit som andre ikke ville ha, noe sikkert sendt i beste mening, men mottaker fikk bare problemer med å kvitte seg med dritten.

Knusing offentlig som dette er bare for å statuere et eksempel, piratvirksomhet er kriminelt og varene skal ikke kunne selges.

Rebranding og videresalg er ikke noe tema, man selger heller ikke beslaglagt sprit og kjøtt videre.

Lenke til kommentar

Som det blir nevnt her har afrika fått med seg like mye i utviklingen som vi har. Og hva hadde skjedd om disse ble sendt ned dit, og alle fant ut de kunne tjene 150 - 200,- for gaven de hadde fått. Da hadde logitech hatt samme problem, bare på et annet kontinent.

Noen nevner også at de kunne fjernet logoen på musa, men dette ville sansynligvis koste mer enn det koster logitech å produsere nye. I tillegg vil det være ev viss igjennkjenning av musa, selv uten logoen.

Til slutt ville ikke logitech fått all denne oppmerksomheten rundt hvor hardt de slår ned på kopiering av produktene deres.

Lenke til kommentar

I 'gode gamle dager' ble faktisk noe beslaglagt kjøtt og sprit på orginalflakser donert til gamlehjem for en kosekveld. Men nå tar ingen på seg ansvaret for at det faktisk er originalvarer på flaskene eller e.coli på kjøttet. Samme gjelder for disse musene, hvem skal betale for kvalitetskontrol, rebranding, ompakking, sending, utlevering osv. Produksjonskostnadene for plasten er så marginal at skroting garantert er den billigste løsningen.

Lenke til kommentar

Hadde neppe kostet mange kronene å fraktet disse musene til foreninger/lag/organisasjoner som spesialiserer seg på å gi brukt utstyr til de som har bruk for dette. Disse kunne tatt seg av vurderingen om disse ville duge. Og hvor de hadde vært til størst nytte. Hjelper ikke å slippe de ut av en hercules i fart over afrika :p

Selv om det er viktig å få vist et eksempel av slik piratvirksomhet så hadde jeg for min del vært mer imponert om de hadde gitt dem bort til en slik forening.

Lenke til kommentar
Noen nevner også at de kunne fjernet logoen på musa, men dette ville sansynligvis koste mer enn det koster logitech å produsere nye. I tillegg vil det være ev viss igjennkjenning av musa, selv uten logoen.

5830675[/snapback]

Hvorfor tror du det er så kostbart å fjerne logoene?

Jeg ser poenget med at det ikke er ønskelig med kopivarer, men bør man ikke være litt mer ydmyk ovenfor ressursbruken i verden? Hvordan skal det gå med miljøet om verden skal produsere varer som bare skal kastes?

For ordens skyld så er jeg også i mot at varer som alkohol, tobakk og mat som beslaglegges av tollvesnet ikke skal helles ut eller destrueres, men godkjennes av mattilsynet og auksjoneres bort til inntekt for tollvesnet/staten. DET er et oppgjør med sløseriet vi har i dag.

Lenke til kommentar

Det er ikke kostbart å fjerne logoene... bare sette klistremerker over alle sammen det... driter vel i om klistremerket detter av når musa er i bruke ett eller annet sted nede i Afrika blandt fjellgorillaer og andre buskmenn. Tror ikke Logitech går konkurs for det lixom... :roll:

Endret av Wildbill
Lenke til kommentar

5830675[/snapback]

Hvorfor tror du det er så kostbart å fjerne logoene?

Jeg ser poenget med at det ikke er ønskelig med kopivarer, men bør man ikke være litt mer ydmyk ovenfor ressursbruken i verden? Hvordan skal det gå med miljøet om verden skal produsere varer som bare skal kastes?

For ordens skyld så er jeg også i mot at varer som alkohol, tobakk og mat som beslaglegges av tollvesnet ikke skal helles ut eller destrueres, men godkjennes av mattilsynet og auksjoneres bort til inntekt for tollvesnet/staten. DET er et oppgjør med sløseriet vi har i dag.

5830911[/snapback]

Det er en kjent ting at økt tilgang gir økt forbruk. Staten er interessert i lavere forbruk, ikke økt tilgang. Ser for meg overskriften på landets største aviser "Staten auksjonerte bort tre tonn tobakk og tre tusen liter sprit." Selvfølgelig er også sjansen stor for at det som auksjoneres bort videreselges. Da er man altså tilbake til det markedet all smugling fores av. Det er ingen god sirkel. Det å gjøre analyse på flere tonn tobakk evnt. flere tusen liter sprit er heller ikke billig, det koster faktisk virkelig mye. Da er vi igjen inne på det med sløsing av ressurser og arbeidskraft -mattilsynet har bedre ting å gjøre enn å teste smuglersprit.

Jeg er enig i at det er forkastelig for miljøet og delvis sløsing av ressurser, men jeg finner bedre måter for å utnytte de varene som destrueres. For eksempel kunne man destillert spriten og brukt det som drivstoff i busser, biler eller annet maskineri. Tobakken kan jo sendes i forbrenningsanlegg som omdanner energien til elektrisitet, noe de kanskje gjør allerede.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar

Og spriten idag blir destillert til teknisk sprit..

Dette er ting som ikke koster noe spesielt, for det kan dyttes rett inn i eksisterende produksjonslinjer. En kontainer med datamus er det ingen som har noe metoder for å håndtere. Relabling og gaver er ikke noe alternativ, ei heller salg. Skal det ansettes folk som sjekker smuglervarer, produserer klistremerker, sender til andre markeder osv så begynner vi virkelig å snakke om sløsing av ressurser. Hele poenget med destrueringen er at disse aldri skulle vært produsert. Problemet må tas med rota, hjelper ikke å knipe bort knoppen ;)

Lenke til kommentar
Virker som du trenger å ta deg en tur til afrika, mange steder der er veldig godt utviklet og kan sammenlignes med norge. Over til saken, syns det er forsåvidt greit å kjøre over de musene, kina kan jo heller lage billige mus under sitt eget istedenfor å kopiere andres merker. Greit å statuere et eksempel.

5829764[/snapback]

Santaxx sier noe da. Jeg tviler på at de beste utviklede områdene har bare datamaskiner og ikke mus. Men er fullstendig enig i at det var rett og bare ødelegge dem. Det er en veldig prinsipiell sak. Det skal ikke lønne seg å kopiere ting på den måten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...