Gå til innhold

Hjelp med biosinnstillinger

tronso

Anbefalte innlegg

hmm, vet ikke hva som skjedde med forrige posten, vi prøver igjen:

Trenger noen tips ang. innstillinger i bios på nytt system:

Har kjøpt/montert følgende:

Asus P4s533

Intel Petium 4 2.0 Ghz Boxed pc400 (400Mhx system bus)

2 * DDR-DIMM PC2100 256MB DDR CL2.5

Minne 184-P (for DDR-PC266MHz)

hvordan bør innstillingene for cpu/ram i bios være for å få best mulig ytelse ut av denne komboen?

(bortsett fra overklokking..)

Hjelp mottas med takk!

Trond

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten at jeg har en url nå så anbefaler jeg deg å søke på sider som lister alle de forskjellige instillinger i de fleste bios'er. Der finner du hva som er anbefalt. Som regel er de fleste anbefalinger best på de fleste maskiner. Er det noe spesielt står det som regel. Do the Google search. Har prøvd å stille det lignende spørsmålet, men får sjelden svar. måtte søke selv tilslutt. Ellers kan du skrive ned(!) alt i bios (eventuelt ta fram manualen. litt lettere) og søke på hver linje. så finner du nok hva som er best.

Men sånn generelle ram instillinger med cas latency, osv kan du enten søke på her eller så svarer nok en eller annen person snart håper jeg..

Lenke til kommentar

Her er noe jeg har klippet ut av et tidligere innlegg jeg hadde her på forumet, det viser litt av fremgangsmåten:

Quote:

Slik setter du minnet til DDR400 på Asus P4S533 hovedkortet:

- Dersom du har 133MHz FSB og ønsker DDR400 hastighet på minnet, må du sette "CPU/Memory frequencyration" på 4:6. Slik du ser på

Fordi: 133MHz * 6 / 4 = 200MHz (som altså er DDR400)

- Dersom du har 100MHz FSB og ønsker DDR400 hastighet på minnet, må du sette "CPU/Memory frequencyration" på 3:6. Slik du ser på

Fordi: 100MHz * 6/3 = 200MHz (som altså er DDR400)

- Dersom du f.eks har 140MHz FSB og setter "CPU/Memory frequencyration" på 4:6, vil du kjøre minnet på:

140MHz * 6 / 4 = 210MHz (som altså er DDR420).

For å klare å kjøre stabilt på hastigheten over det som minnebrikken er spesifisert for kan det være nødvendig å øke spenningen på minnet.

For å øke spenningen på minnet, må du flytte en jumper på hovedkortet. Ved å flytte denne jumperen får du til sammen 3 valg. 2.5V (default), 2.7V og 2.9V. Du kan se jumperen på
. Det er den blå jumperen som du ser rett til høyre for diskettstasjon porten. Slik jumperen står på bildet, gir den 2.5V til minnet.

OBS!
Ved å øke spenningen på minnet er det gode muligheter for å presse minnet en del lengre enn ved standardspenning. Men det resulterer også i mer varmeutvikling på minnet, noe som ofte er en begrensende faktor samtidig som det ikke er heldig med tanke på levetiden. Ved å montere varmespredere på minnemodulene vil temperaturen reduseres noe, samtidig som at det faktisk er mulig å nå enda lengre.

I ditt tilfelle så har du "bare" PC2100 minne, dette er spesifisert for å kjøre på 133Mhz. Du må derfor sette "CPU/Memory frequencyration" på 3:4, som resulterer i at minnet sviver på 133MHz (PC2100)

Lenke til kommentar

Takk for input folkens!

Får vel sette meg ned å studere dette nøye tenker jeg..

Men man må jo prøve snarveien først da!

Finner dette med alle de forskjellige bus/hastighets-benevnelser og sammenhengen mellom disse nokså forvirrende enda (..nei, jeg er ikke blond :smile:

Igjen, takk for svar!

Lenke til kommentar

ooooops, var visst ikke helt ferdig enda!

hvordan kan det ha seg at maskinen av og til starter fint, av og til ikke??

En bios-"stemmen" gir beskjed om at "no cpu installed"!!

ehh, men den er jo det, har jo boota maskinen flere ganger og installert både det ene og det andre!

Har tatt ut cpu'en og satt den inn igjen, den sitter helt som den skal..

Hjelp!!

Trond

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...