johnj Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Inspirert av denne Dagbladet-artikkelen om stadig integrering av økonomiske funksjoner stiller jeg meg dette spørsmålet. Personlig har jeg knapt vært borti kontanter siden jul da jeg måtte ta ut penger til ekspressbussen hjem. Jeg bruker praktisk talt aldri minibanker, har kun unntaksvis kontanter i nevene og betaler alt med kort der dette er mulig. Selv om jeg har blitt oppdratt til å ha respekt for penger skyr jeg faktisk ofte å motta kontanter hvis det er mulig å få det rett på konto. Går vi mot en fremtid hvor stadig mer av pengetransaksjonene foregår elektronisk, seg være via plastkort, mobillommebok eller annet? Er dette en generasjonsting på lik linje med skepsisen til å betale med VISA over internett, å bruke PC generelt, skepsisen til innvandrere og å foretrekke P1 som radiokanal? Vil vi – om et par generasjoners tid – oppleve at fysiske penger blir avskaffet når hele Norges befolkning har vokst opp med elektronisk betaling og foretrekker dette siden de ikke vet om andre betalingsmåter? Og i så fall; er en slik utvikling sunn? Når det gjelder det rent tekniske aspektet burde en avskaffelse av kontanter være gjennomførbart. Med dagens og fremtidens muligheter innen trådløs teknologi burde det ikke være noe problem å kunne betale for seg elektronisk såfremt det er mobildekning og/eller trådløst internett tilstede. Dårlige nyheter for tiggerne og Frelsesarmeen, og en ruin for spilleavhengige dersom det i stedet for myntinnkast blir montert kortterminaler på automatene, men ingenting jeg kommer til å savne personlig. For min egen del: Bli kvitt kontantene først som sist dersom betaling med kort er teknisk mulig på alle samfunnsarenaer. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Men før alt betales elektronisk, må det bli kjappere overføringer mellom bankene. "Pappa, jeg tenkte å dra på kino i kveld, kan jeg få penger av deg?" "Jada, men internetten må fungere først, også må du vente et par dager" Eller, "Nettbanken fungerer ikke".. Eller, "Mobilnettverket er nede, får ikke til å ringe telefonbanken".. Lenke til kommentar
Ulkesh Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Det som trengs er et betalingskort som lades opp, enten via cash eller via en ekte bank-konto. Dette kortet skal så benyttes til betaling i sanntid, uten at man trenger å vente på at saldoer blir oppdatert, på lik linje med telekort. En enkel løsning for overføring er små terminaler der to kort kan settes inn, og penger overføres med kode-godkjenning med mere. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Såe, alle skal ha en sånn terminal hjemme?.. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 (endret) Samme løsning som med smartcard (norsk tipping)? Oppdateres på nettet. Når jeg tenker meg om skjønner jeg ikke poenget med disse oppladbare kortene, når vi har visa direkte koblet til konto. Hvem er det som mister både netttilgang og mobiltilgang da? Send med sønnen din et ekstra kort fra en liten konto han kan bruke i stedet da (med begrensninger på kortet). Endret 28. mars 2006 av darkness| Lenke til kommentar
Ulkesh Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Såe, alle skal ha en sånn terminal hjemme?.. 5824997[/snapback] Det er en mulighet ? Alle har brødrister og hårføner hjemme. I retrospekt blir slike ting ofte tatt for gitt. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Kontanter vil ikke bli avlegges, noen vil alltid ønske å kunne betale ting anonymt og uten å kunne bli spora. Om kontanter forsvinner så er det et resultat av at staten ønsker å fjerne muligheten til å betale anonymt. Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 En enkel løsning for overføring er små terminaler der to kort kan settes inn, og penger overføres med kode-godkjenning med mere. 5824957[/snapback] I motsetning til å bare overføre mellom konti, som jo er fryktelig komplisert...? Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 En enkel løsning for overføring er små terminaler der to kort kan settes inn, og penger overføres med kode-godkjenning med mere. 5824957[/snapback] I motsetning til å bare overføre mellom konti, som jo er fryktelig komplisert...? 5826095[/snapback] Dagens nettbankløsninger er ikke tilfredstillende. Opplevde sist helg at penger som skulle bli satt inn på kontoen min på fredag ikke kom inn før i går. På søndagen hadde jeg -180 NOK fordi jeg trodde pengene hadde kommet inn og dro kortet "hemningsløst" både ute på byen på lørdagen og i sverige på søndagen.. Nettbankene oppdateres kun når bankene er åpne og dette er et problem, men jeg regner med at de fungerer slik pga sikkerhetsmessige årsaker. Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Tiden det tar å overføre varierer fra bank til bank, men på det området er det definitivt et potensiale å hente. Lenke til kommentar
Ulkesh Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 (endret) Muligheten til å betale kontant er også lovfestet i grunnloven, slik at en utfasing av dette vil kreve... større krefter enn det næringsliv og stat kan stille med på egenhånd. 50-øringen derimot kan dø en stille død... Endret 28. mars 2006 av Ulkesh Lenke til kommentar
A.J Green Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Jeg elsker å betale med håndfaste penger. Da har jeg en større kontroll, og jeg vet til enhver tid nøyaktig hvor mange penger jeg har. Personlig går pengene raskere når jeg har dem på kortet, har man de i cash, må man egentlig tenke litt over om det er verdt det å bruke pengene. Dette er sikkert en oppfatning jeg kommer til å legge bak meg om noen år. Lenke til kommentar
PureChaos Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Vil fortsatt ha kontanter. Liker å dra opp noen ekstra lapper av lommeboka når man skal betale Lenke til kommentar
warpig Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 (endret) Om kontanter vil bli avleggs eller ei, tørr jeg ikke å spå, men jeg håper det siste blir det riktige. Jeg bruker selv aldri kort, hvorfor? Det lurer jeg selv på noen ganger også, det ligger der bare i lommeboken min å støver bort, jeg antar jeg fortrekker kontanter fordi jeg synes det er deilig med en tusentlapp liggende mellom de tykke pølsefingrene mine. Jeg føler, som en nevnte over meg, at jeg har kontroll over pengene mine, ikke en svett bankannsatt i nordtrøndelag som jeg ikke er sikker på om bruker de som dasspapir eller snørrklut. Det føles godt å handle klær med kontanter, det føles godt å handle det meste med kontaner, det skaper en kunstig følse av og være rik. Men, jeg gleder meg til den dagen pikkoloen står klar med kortleser for å mota tips, eller den dagen myntsamlere blir kortsamlere, den dagen skal bli den dagen jeg går over til kort. Men, til da er alle penger i min lommebok kontanter. Endret 28. mars 2006 av warpig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå