abrakadabri Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Kanskje ikke en helt dekkende tittel, men jeg forsøker meg allikevel... I dag står det en artikkel på VG Nett der bransjen nå vil ta alle de store, stygge ulvene der ute som downloader/uploader materiale fra nettet... Så; et tenkt spørsmål: Hva hvis en har downloadet eller Hva hvis en har uploadet materiale? Hva skal en gjør da for å unngå å havne i "fengsel"? Hvordan skal de klare å dokumentere at en faktisk ikke har lastet ned fri, tilgjengelig programvare? Og hvor vil de legge seg i forhold til skremselspropaganda; hvor mye må en ha uploadet/downloadet for å være i søkelyset og hvordan finner de dette ut? Kjør debatt! Ved feilpost, flytt den gjerne... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713 Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 De bransjene som er mest tjent med å hindre piratkopiering bidrar med å dele ut eller laste ned sine egne åndsverk. Når noen laster ned fra dem, eller laster opp til dem, så lagres IP, tid og dato, samt hvilket åndsverk dette dreier seg om automatisk. Disse bransjene tar da utskrift av IPer og aktuelt åndsverk som bevis, og politianmelder saken. Politiet oversender IP, samt tid og dato til ISP, som viser til hvem som hadde denne IPen i det aktuelle tidsrommet. Der er beviset. Det er ingenting du kan gjøre i ettertid, men heller unngå å laste opp/ned åndsverk uten avtale. NB; Om du har ambisjoner om å havne i fengsel så tror jeg du skal være rimelig hardbarket.. Lenke til kommentar
abrakadabri Skrevet 28. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2006 Thanks; etter litt lesing på web ser jeg at dette er fremgangsmåten; men og et stort men; hvis denne fremgangsmåten er tilfelle blir dem vel mer eller mindre nødt til å laste via DirectConnect - BitTorrent deler jo datastrømmer blant flere bruker og ikke hele filer? Dem kan da ikke dokumentere at ett enkelt menneske har gitt dem tilgang til en hel fil? Det kan også skje at det som deles bare er tomme filer.... Hvis dem skulle komme på døren må dem jo kunne også vise konkret til den enkelte fil lagret på en eksplisitt harddisk - og dette vil jo være vanskelig..., om ikke umulig...? Og; hva slags bransje/hvilke selskap tror dere er mest interessert i å henge folk? Er det p*rn bransjen, komersielle, store amerikanske filmindustrien eller andre? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713 Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Vel, trenger du virkelig å dele HELE åndsverket, eller trenger de bare å vise til at du har viljen til å dele/laste ned..? Jeg tror sistnevnte.. Vel, du er ikke nødt til å bruke DirectConnect.. du er vel strengt tatt ikke nødt til å laste opp eller ned åndsverk som ikke er dine i det hele tatt.. Du er fremdeles redd for at de skal komme på døren din.. hehe.. Igjen; trenger de å vise at du fremdeles har nevnte åndsverk? De har jo allerede bevis på at du har forsøkt laste opp/ned dette.. Kan vel tolkes som forsøk på en kriminell handling? Henge folk?? Uffda.. Du lever virkelig farlig..! Jeg tror nok musikk, film, og programvarebransjene er mest frempå med å hindre piratkopiering. Men bokbransjen har jo sine søksmål mot Google. Lenke til kommentar
abrakadabri Skrevet 28. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2006 Ingen redsel her, men det er jo alltid interessant å lufte tankene når fandenivoldskheten slår inn over Norges land! Når det presiseres/sies at de i første omgang vil ta dem som har bedrevet/bedriver dette i stor skala så vil de jo måtte kunne dokumentere at dette har blitt gjort med store datamengder/og ikke en enkelt nedlastning!? P*rn bransjen er vel forhåpentligvis så fornuftig og god at de gir faen, eller? Lenke til kommentar
TeggY Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Kan man bli saksøkt for å ha lastet ned musikk fra f. eks Limewire eller lignende? Lenke til kommentar
Øyh Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 De bransjene som er mest tjent med å hindre piratkopiering bidrar med å dele ut eller laste ned sine egne åndsverk. Når noen laster ned fra dem, eller laster opp til dem, så lagres IP, tid og dato, samt hvilket åndsverk dette dreier seg om automatisk. Disse bransjene tar da utskrift av IPer og aktuelt åndsverk som bevis, og politianmelder saken. Politiet oversender IP, samt tid og dato til ISP, som viser til hvem som hadde denne IPen i det aktuelle tidsrommet. Der er beviset. Det er ingenting du kan gjøre i ettertid, men heller unngå å laste opp/ned åndsverk uten avtale. NB; Om du har ambisjoner om å havne i fengsel så tror jeg du skal være rimelig hardbarket.. 5824846[/snapback] Har de virkelig lov til å lagre IPer på denne måten? Jeg syns det er litt skremmende at de har lov til å overåke meg på denne måten... Lenke til kommentar
MRN Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Har de virkelig lov til å lagre IPer på denne måten?Jeg syns det er litt skremmende at de har lov til å overåke meg på denne måten... Er det ikke 5 år de skal beholde IPen? (Ikke kan, skal) La oss si at jeg labber på det største narkogata i Oslo, som er Norges største by. Jeg prater med en som selger sånne derre narkotika. Har jeg da vist vilje til å kjøpe, bruke og selge narkotika? Jeg laster ned et BitTorrent-program, har jeg da vist vilje til å laste ned en film? Jeg konfigurerer programmet (kanskje et port i router må åpnes), har jeg da vist vilje til å laste ned en film? Jeg går inn på ett nettsted med masse tøffe torrents, har jeg da...? Jeg laster ned og åpner torrenten, har jeg da...? Jeg har så lasta ned filmen til slutt, har jeg da vist vilje til å laste ned, se filmen og laste opp filmen i ettertid? Hvor går grensen? Forøvrig mener jeg at MPA/RIAA/TONO er nødt til å henvise til hvilken fil jeg har eb. har lasta ned. De kan ikke si "du har lasta ned King Kong" når jeg aldri har sett filmen (eller lasta den ned). Det vitner om mangel på oversikt og at de er desperate for en eller annen grunn. Lenke til kommentar
Ozwald Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Det finnes jo mange LOVLIGE programmer som ligger ute som en kan laste ned med .torrent. Derfor kan de nok ikke gjøre noe uten at en har direkte hentet informasjon fra et stort selskap som logger IP. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 (endret) Hvis dere leser artikkelen i VG og Digi så ser dere at mafiaen vil gå etter de som deler ut store mengder data på Direct Connect fordi bransjen tror at Bittorrent ikke er så utbredt i Norge. Endret 28. mars 2006 av olsen Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713 Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Øyh; Det kan likegjerne være privatpersoner som logger IPene, kanskje på oppdrag for selskapene som eier åndsverk. Uansett så trenger de ikke lagre IPen, men kun å skrive den ned på en anmeldelse. ISPene plikter å lagre hvilke kunder som eide hvilke IP adresser. Hvor lenge er ukjent, men også ganske irrellevant. 5 / 10 år er nok logisk. MRN; (om Bit Torrent) Om du laster ned et åndsverk, og en annen gjør det samme, så får han IPen din. Du er da bevisst på at du laster ned nøyaktig dette åndsverket, og skyldig i nedlastning av åndsverk på ulovlig måte (selv om du eier dette åndsverket, så er det ikke tillatt å distibuere via nett (som regel)). Så ja. Jeg ville sagt du hadde gjort dette aktivt i så tilfelle. Ozwald; Dette er irrellevant. Eiere av åndsverk holder seg til sine åndsverk. Om de f.eks deler en film, og du er registrert som nedlaster av denne, så er det jo denne filmen du har forsøkt lastet ned. Da kan du ikke bortvise med å si du har lastet ned Linux. Lenke til kommentar
janfredrik Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Hvis dere leser artikkelen i VG og Digi så ser dere at mafiaen vil gå etter de som deler ut store mengder data på Direct Connect fordi bransjen tror at Bittorrent ikke er så utbredt i Norge. 5825835[/snapback] Eller så kan det hende at de vil få torrentbrukere til å føle seg tryggere, og plutselig.. Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Hvis dem skulle komme på døren må dem jo kunne også vise konkret til den enkelte fil lagret på en eksplisitt harddisk - og dette vil jo være vanskelig..., om ikke umulig...? 5824869[/snapback] De tar da bare PCen din og ser hva som ligger på disken. Om nødvendig får de også et selskap til å finne slettede filer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå