Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nå skal Norske fildelere tas

Anbefalte innlegg

Mitt første forsøk hadde vært å spille total idiot med åpent WLAN. Sier du at andre kan bruke access punktet? Nei!

Ikke rart linja har virket treg til tider :)

(Og nei, regner ikke med det hadde holdt - men de skulle fått jobba litt med å bevise det :) Seff vil ikke alle filene på HDen hjulpet meg, men den får de ikke se sånn helt uten videre.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mitt første forsøk hadde vært å spille total idiot med åpent WLAN. Sier du at andre kan bruke access punktet? Nei!

Ikke rart linja har virket treg til tider :)

(Og nei, regner ikke med det hadde holdt - men de skulle fått jobba litt med å bevise det :) Seff vil ikke alle filene på HDen hjulpet meg, men den får de ikke se sånn helt uten videre.)

5837494[/snapback]

Du er nok trygg ;)

De tar bare de "store" gutta.

Lenke til kommentar

Tja, det som kan være litt interessant er å prøve å fraskrive seg alt ansvar og kjennskap til nedlastingen. Dette gjelder spesielt hvis man har en ruter med trådløst nett. Da kan jo hvem som helst ha lastet ned, eneste som vises utad er ipen fra router/modem, men hvem som igjen er bak routeren kan man ikke fastslå.

Det er - som nevnt - mange som har et åpent, trådløst nett. I tillegg så kan det jo hende at man har hatt en eller flere besøkende - med egne pcer - som har lastet ned fra ens linje.

Husk at en eventuel straffesak må gå på person, ikke på ip-adresse. Kunne vært interessant å se hvor langt de kommer med at "den som betaler regningen har ansvaret".

Lenke til kommentar
simalarion: Det hjelper heller ikke, ISPen vet alltid hvilken IP addresse du har og har total logg for det hvertfall 6 måneder tilbake i tid (var det vel).

5837361[/snapback]

Det er feil. Det fins ISP'er som ikke har DHCP logging på, det er heller ikke påkrevd. Og hvor lenge de som faktisk logger DHCP har loggene er jo helt opp til dem.

Endret av Ronin
Lenke til kommentar

Har alleredet svart på den selv også å det svekker heller ikke poenget mitt.

Husk at en eventuel straffesak må gå på person, ikke på ip-adresse. Kunne vært interessant å se hvor langt de kommer med at "den som betaler regningen har ansvaret".

nettop

Lenke til kommentar
simalarion: Det hjelper heller ikke, ISPen vet alltid hvilken IP addresse du har og har total logg for det hvertfall 6 måneder tilbake i tid (var det vel).

5837361[/snapback]

Det er feil. Det fins ISP'er som ikke har DHCP logging på, det er heller ikke påkrevd. Og hvor lenge de som faktisk logger DHCP har loggene er jo helt opp til dem.

5837644[/snapback]

har vel kommet et nytt EU-direktiv som sier noe om at alle skal logge trafikk (ip og tilkoplet iper med tidsrom i mange år da? dette driektivet må norge følge da vi er EØS-medlem og tilknyttet EU på den måten. Norge kan som kjent legge ned veto mot å følge slike eu-direktiv men det har til dags dato aldri blitt gjort. dermed er vel det direktivet aktivt i norge nå.

og gode ISP'er bruker ikke dynamisk IP. Den ISP jeg har har kun faste IP-adresser, enten det er bedriftkunder eller privatkunder. Fast IP er lett å knytte til personer ihvertfall.

mvh

Nutcase

Lenke til kommentar
Hva med og begynne å bekjempe ordentlig kriminalitet?Forsvarer ikke fil-piratene,men loven bør da for pokker prioritere noen alvorligere saker enn dette!

5837752[/snapback]

Helt enig, skulle tro at det fins mer seriøse fobrytelser i Norge som kunne blitt tatt tak i.

Lenke til kommentar

Ta f.eks Band of Brothers - serien er kommet på DVD, jeg har kjøpt den og den har gått på TV (ergo, det har vært mulig og ta den opp på tape, dvd-r, HD recorder etc)

Denne finnes ute på nettet i 1080i HD..er det da ulovlig og laste ned??

Jeg har allerede betalt en gang (den ble jæ** dyr, siden jeg måtte betale moms og eksp. gebyr...lol)

Lenke til kommentar
Hva med og begynne å bekjempe ordentlig kriminalitet?Forsvarer ikke fil-piratene,men loven bør da for pokker prioritere noen alvorligere saker enn dette!

Det er fordi det ligger så forbanna mye penger her. Som nevnt er det noen "stjerner" etc som ikke har råd til det største basenget mer.

Til bransjens store frykt må faktisk artister prestere live og dra på turne hahahaha

Lenke til kommentar

Helt teit denne fildelingsloven!

Altså, hvis jeg stikker ned på super'n og kjøper meg en banan, for så deler jeg den med lillebroren min.

Plutselig blir jeg anmeldt for å ha delt en banan.

Samme prinsippet for fildeling!

Jeg kjøper en ny film, og deler den med andre!

Snart har vel ikke en familiefar lov å handle middag og mat til hele familien, for det er jo faktisk matdeling!

Lenke til kommentar
Mange her som tror at de kan være skjulte på nettet ser jeg. :)

For å demonstrere hvor utrolig enkelt det er å se hvem som du deler til eller som du laster ned til. Skriv cmd i kjør, og så netstat i CMD vinduet mens du driver med P2P-programmer.

Uansett hva man gjør så kan hvem som helst se hvilken IP addresse du har så lenge du er aktiv på P2P, uansett. Det er totalt umulig å være skjult på nettet. Du kan kryptere hvor mye du vil men det nytter ikke, alt på nettet krever en IP-addresse for å fungere og da kan du ikke bare fjerne den forruten å dra ut kabelen.

simalarion: Det hjelper heller ikke, ISPen vet alltid hvilken IP addresse du har og har total logg for det hvertfall 6 måneder tilbake i tid (var det vel). Og eieren er ansvarlig for hva som blir gjort.

Du kan heller ikke kvitte deg med bevismateriale på noen sekunder, hvis du tror at det bare er å slette filene så tror du veldig feil, for innholdet er tilgjenlig på disken uten særlig med arbeid.

5837361[/snapback]

Ja, det er mange som ikke innser at med dagens modeller, så vil alle du laster til og fra se IPen din, men det finnes jo systemer som er så omstendlige at de i praksis er anonyme, sånn som freenet og slikt

AtW

Lenke til kommentar

Men i teorien har det heller ingenting å si om de sporer alt til din ip så lenge de ikke har personen ;)

Om de leser inlegg som omhandler fildeling ser du at dette er problemet også, det går rykter om at noen rett å slett bare sperrer linjen etter en rettsgang (merk mellom retten først). Igjen har de et stort problem med andre ord.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
http://www.dagbladet.no/kultur/2006/03/29/462225.html

Godt Giske er i gang da......

5837717[/snapback]

Jeg ser Giske bruker det gamle argumentet om at ingen kommer til å lage musikk og film, noe jeg tviler uhyre sterkt på hadde vært tilfelle. I mine øyne er den største faren for kulturen i dag hele mellommannsystemet med plateselsakper og sånn, som hemmer spredningen av kultur. Om de hadde gått konkurs alle mann tror jeg ikke det hadde vært en ulempe.

AtW

Lenke til kommentar
Helt teit denne fildelingsloven!

Altså, hvis jeg stikker ned på super'n og kjøper meg en banan, for så deler jeg den med lillebroren min.

Plutselig blir jeg anmeldt for å ha delt en banan.

Samme prinsippet for fildeling!

Jeg kjøper en ny film, og deler den med andre!

Snart har vel ikke en familiefar lov å handle middag og mat til hele familien, for det er jo faktisk matdeling!

5837948[/snapback]

jo, forsåvidt. men banan og mat er vel strengt tatt ikke beskyttet av åndsverksloven?

Lenke til kommentar

5837361[/snapback]

5837644[/snapback]

Når politiet etterforsker saker går se om regel kun ut fra en IP-addresse, hvordan tror du at politiet får vite hvem som har brukt den addresen hvis det ikke loggført noen sted? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...