Gjakmarrja Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 I dag så finnes det jo en hel haug med private torrent sider...Etter det jeg vet så krypterer alle disse ip`n...Hvordan skal de ha noen mulighet for og komme inn på disse for og finne ip`n da... 5829492[/snapback] Takk... tusen takk. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 I dag så finnes det jo en hel haug med private torrent sider...Etter det jeg vet så krypterer alle disse ip`n...Hvordan skal de ha noen mulighet for og komme inn på disse for og finne ip`n da... 5829492[/snapback] De som du utveksler data med må jo vite IPen din, hvordan kommer de seg vekk fra det? Om enhver gjøk kan bli medlem av en "privat" torrent-side, så kan også de som leter etter delere bli medlemmer der. Så hvordan fungerer dette? AtW Lenke til kommentar
(ODIN) Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 bra de tar fildelerne..la dem få svi! 5829495[/snapback] tenker du sitter med en 56k linje og er sur for at du ikke har mulighet til å laste ned som andre. tenker og at du satt i buska hos naboen å spionerte på han igjennom vinduet da han kopierte vhs filmer på 80 tallet Lenke til kommentar
shrek_2 Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 I dag så finnes det jo en hel haug med private torrent sider...Etter det jeg vet så krypterer alle disse ip`n...Hvordan skal de ha noen mulighet for og komme inn på disse for og finne ip`n da... 5829492[/snapback] De som du utveksler data med må jo vite IPen din, hvordan kommer de seg vekk fra det? Om enhver gjøk kan bli medlem av en "privat" torrent-side, så kan også de som leter etter delere bli medlemmer der. Så hvordan fungerer dette? AtW 5829518[/snapback] Man må bli invitert av en av brukerene på siden som har delt ut nok til og få invites(25-50gb). har man da kryptert harddisk og trafikk ser jeg ikke store sjansen for og bli tatt Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 I dag så finnes det jo en hel haug med private torrent sider...Etter det jeg vet så krypterer alle disse ip`n...Hvordan skal de ha noen mulighet for og komme inn på disse for og finne ip`n da... 5829492[/snapback] De som du utveksler data med må jo vite IPen din, hvordan kommer de seg vekk fra det? Om enhver gjøk kan bli medlem av en "privat" torrent-side, så kan også de som leter etter delere bli medlemmer der. Så hvordan fungerer dette? AtW 5829518[/snapback] Man må bli invitert av en av brukerene på siden som har delt ut nok til og få invites(25-50gb). har man da kryptert harddisk og trafikk ser jeg ikke store sjansen for og bli tatt 5829548[/snapback] Ja, ok, det fungerer som en private DC-hub omtrent da, greit nok, slikt gir jo ekstra sikkerhet, og har vært vanlig siden "tidenes morgen", selv før WWW kom i bruk. Men det interessante her er jo denne "krypterte IPen", og hvordan det fungerer. AtW Lenke til kommentar
shrek_2 Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Det har ikke jeg hørt noe om, men all info på serveren er kryptert og all info om hva man har lastet ned og delt ut blir stort sett ikke lagret på serveren. Har vansker for og tro at man får kryptert ip adressen ved trafikk mellom 2 maskiner. Men det er jo bare meg.... Lenke til kommentar
Culpa Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 (endret) Nei, nå er jeg jævlig spent? Hvordan skal de ta meg? 5829088[/snapback] De sjekker hva du deler, evt downloader litt/alt av det, og sjekker IPen din, og sender så en klage til ISP. AtW 5829108[/snapback] Jaja då lurer jeg på hvordan (TEKNISK) sett de skal gjøre det overnevnte? 5829127[/snapback] Når du henter ned en gitt fil med en eller annen torrentvariant, så er det bare først å søke etter en fil som er ulovlig, starte, og sjekke hvilke IPer man kobler seg opp mot, og voila. At selve dataene overføres kryptert har ingenting å si. AtW 5829164[/snapback] Men da oppfordrer de jo til lovbrudd ved å laste ned noe ulovlig selv... det er ikke lov i Norge på akkurat samme måte som at sivilt politi ikke kan selge eller kjøpe stoff på gata for så å arrestere dem. = 5829238[/snapback] Du mister det essensielle poenget. For rettighetshaver er det ikke ulovlig å laste ned sine egne åndsverk. Vedkommende gjør ikke noe ulovlig. Det er ikke engang provokasjon. Og dersom de nå skal starte å lage eksempler i Norge så er det ikke rettighetshaverne som tar kontakt med ISPene, det er politiet. Og jeg vil anta at så lenge man har et tidspunkt, et navn og en hash av en fil må man ikke nødvendigvis beslaglegge datamaskinen for å ha tilstrekkelig bevis. (Men har man trådløst ukryptert nett kan man jo alltids skylde på naboen og dermed slippe unna.) edit: Typo Endret 28. mars 2006 av Culpa Lenke til kommentar
AMD-King Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Og dersom de nå skal starte å lage eksempler i Norge så er det ikke rettighetshaverne som tar kontakt med ISPene, det er politiet. Og jeg vil anta at så lenge man har et tidspunkt, et navn og en hash av en fil må man ikke nødvendigvis beslaglegge datamaskinen for å ha tilstrekkelig bevis. (Men har man trådløst ukryptert nett kan man jo alltids skylde på naboen og dermed slippe unna.) edit: Typo 5829654[/snapback] Hehe, endelig et godt argument for å ha ukryptert trådløst nettverk. Lenke til kommentar
Ferber Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 ....Men har man trådløst ukryptert nett kan man jo alltids skylde på naboen og dermed slippe unna.) Vel, hvis de banker på døra og sjekker HDD'en din så blir det jo litt værre. Tror personlig dette bare er for å skremme. Btw, nedlasting av filmer er noe tull i grunn, tar lang tid, og har ofte crc error eller lignende, ofte spiller de ikke av i en DVD spiller heller. Ok, hvis man laster ned en hel haug med filmer så har det kanskje mer for seg. Synes foresten f.eks film24.no og lignende er ålright alternativ, billig. HDTV video vil kanskje bremse nedlasting av film noe pga bedre kvalitet. +sette ned priser på film og mp3. (...og nei, jeg går ikke med på "prisene er så høye fordi folk laster ned så mye" svada) Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Kan man "stole på" at ISP'ene? De deltok jo på dette lukkede møtet. Tror kanskje de inntar en mer aktiv rolle en hitill sett Lenke til kommentar
AMD-King Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Kan man "stole på" at ISP'ene? De deltok jo på dette lukkede møtet. Tror kanskje de inntar en mer aktiv rolle en hitill sett 5829751[/snapback] ISP'ene vil bare samarbeide slik at de ikke sitter og bidrar til kriminalitet. Men for de som vil ha noe saftig konspirasjonsprat, så kan du jo lure på om du kan stole på ISP'ene og hvorfor ISP'ene vil levere ut piratene! Og ofte, visst jeg lurer på noe, så trenger jeg bare å tenke penger som en faktor, og vips! ISP'ene vil ta piratene slik at de kan selge mer båndbredde! (tror det er best at jeg får søvnen min...) Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Politiet har full rett til å be ISP om loggutskrifter jo. Og bare de. 5826038[/snapback] De kan be om det, men ingen ISP er forpliktet til å gi det fra seg til politiet før en evt kjennelse fra en byrett foreligger. I en etterforskning kan de gjerne spørre om dette, men de må ha en rettslig kjennelse fra en rett på forhånd. At noen ISP'r gir dette uten rettslig kjennelse, er en annen sak. Lenke til kommentar
Fantasy6 Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Politiet har full rett til å be ISP om loggutskrifter jo. Og bare de. 5826038[/snapback] De kan be om det, men ingen ISP er forpliktet til å gi det fra seg til politiet før en evt kjennelse fra en byrett foreligger. I en etterforskning kan de gjerne spørre om dette, men de må ha en rettslig kjennelse fra en rett på forhånd. At noen ISP'r gir dette uten rettslig kjennelse, er en annen sak. 5829903[/snapback] Å gi ut personopplysninger til politi (eller andre for den saks skyld) uten dom fra en rettsinstans er vel brudd på personvernloven? (noe i den duren...) Lenke til kommentar
squabbish Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 (endret) I og med at så godt som hver eneste husstand in norge som har internett har lasten ned noe, så tviler jeg på at den vanlige "forbruker" har noe å frykte. Hvor mange tusen tror dere laster ned siste episode av Simpsons hver uke for eksempel? Hadde jeg hatt egen FTP server som jeg aktiv delte 2TB fra utover det ganske internett-land hadde jeg nok blitt et mer interressant mål for denne geriljaen. Endret 29. mars 2006 av squabbish Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Kan man "stole på" at ISP'ene? De deltok jo på dette lukkede møtet. Tror kanskje de inntar en mer aktiv rolle en hitill sett 5829751[/snapback] ISP'ene vil bare samarbeide slik at de ikke sitter og bidrar til kriminalitet. Men for de som vil ha noe saftig konspirasjonsprat, så kan du jo lure på om du kan stole på ISP'ene og hvorfor ISP'ene vil levere ut piratene! Og ofte, visst jeg lurer på noe, så trenger jeg bare å tenke penger som en faktor, og vips! ISP'ene vil ta piratene slik at de kan selge mer båndbredde! (tror det er best at jeg får søvnen min...) 5829766[/snapback] ISPene lever av å selge båndbredde, fildeling er en vesentlig del av etterspøselen etter båndbredde. De har ikke noe økonomisk å tjene på å miste denne gruppen. AtW Lenke til kommentar
(ODIN) Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 (endret) det er så sant som det er skrevet,de vil ikke tjene noe på det,tror heller ikke at det er så mange som bestiller 20000/1000 linje fra nextgentel eller dataguard for å lese vg. det som derimot bekymrer er metodene til dette såkalte advokatfirmaet som skal hjelpe til med søksmål,og det er flere gode eksempler fra sverige der organisasjoner går mer over til å bruke metoder som er på grensen til å tråkke på rettsikkerheten til mennesker edit faens sitatknapp Endret 29. mars 2006 av (ODIN) Lenke til kommentar
tormi Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 har sagt det før og sier det igjen, avgiftsnorge hopper rett på denne fildelings "krimmen" da det er masse småbøter å hente, og vi vet alle at politiet , som jo har sååå dårlige budsjetter, heller vil arrestere nerder enn russiske heroinmafiosoer, da nerder alldri gjør motstand, mot ekte kriminelle som skyter på politi.og at det er penger for politi å hente er jo ingen hemmelighet, bare se hvor mange som leser denne tråden- beslaglegg alle disses pcer, og du har en fin fortjeneste. 5825241[/snapback] Viser jo bare hvor utrolig liten peiling du har. 1. Det er svært tidkrevende for politiet å etterforske slike saker. Mangelen på kompetanse er påtagende. 2. Det som kommer inn av bøter går IKKE til politiet men til staten. 3. Når politiet beslaglegger PC'er og disse ikke skal utleveres igjen blir de destruert. Så check your facts før du later som du har peiling. Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 (endret) Men feks. visst jeg har et spill, så låner jeg det bort til kompisen min, for at han skal få prøve det på sin data, er det ikke lov? eller prøve et PS2 spill som han låner av meg? Samme som at damen skal låne en CD plate til meg, er ikke det heller lov? ^^ altså jeg tror begge delene er lov, men si...jeg har laget IMAGE av cd-en min, for at jeg vil ikke ødelegge den, ettersom at jeg er redd for den. Når kompisen min skal låne cd-en, så sender jeg han imaget over internett istedet, sånn at jeg slipper å få riper i CD-en min. Med torrents har man forskjellige nettverk, der man må være medlem for å få lov til å låne(laste). Kan vi kalle oss kompiser? vi som laster fra hverandre? Vi er medlemmer i en felles klubb, prater ilag på IRC osv. er ikke det akkurat det samme? bare at man sparer seg for riper på platene sine. Og jeg kan låne bort cd-en min til 1000 samtidlig, tror det blir fint med rettsakene som kommer rundt dette jeg. Fil deling FTW Endret 29. mars 2006 av vargaz Lenke til kommentar
Makky Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 (endret) ....Men har man trådløst ukryptert nett kan man jo alltids skylde på naboen og dermed slippe unna.) Tror personlig dette bare er for å skremme. Btw, nedlasting av filmer er noe tull i grunn, tar lang tid, og har ofte crc error eller lignende, ofte spiller de ikke av i en DVD spiller heller. Ok, hvis man laster ned en hel haug med filmer så har det kanskje mer for seg. Har opplevd crc feil en sjelden gang av alle de gangene jeg har lastet ned, så dette er et dårlig argument. Og som oftest er det bare å laste ned den ene filen som lager feilen på nytt (forutsatt at den er delt opp i x antall "rar-filer". At den ikke blir spilt av i en DVD-spiller kan det være mange andre grunner til enn at det er filen det er feil med. At det kanskje tar litt lengre tid kompanserers med at du får testet spillet/sett filmen før du eventuelt kjøper katta i sekken. Og hvis du skal ha noe av det nyeste, tar det ikke lang tid å få lastet det ned ;... verre med eldre ting Endret 29. mars 2006 av Makky Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 ....Men har man trådløst ukryptert nett kan man jo alltids skylde på naboen og dermed slippe unna.) Tror personlig dette bare er for å skremme. Btw, nedlasting av filmer er noe tull i grunn, tar lang tid, og har ofte crc error eller lignende, ofte spiller de ikke av i en DVD spiller heller. Ok, hvis man laster ned en hel haug med filmer så har det kanskje mer for seg. Har opplevd crc feil en sjelden gang av alle de gangene jeg har lastet ned, så dette er et dårlig argument. Og som oftest er det bare å laste ned den ene filen som lager feilen på nytt (forutsatt at den er delt opp i x antall "rar-filer". At det kanskje tar litt lengre tid kompanserers med at du får testet spillet/sett filmen før du eventuelt kjøper katta i sekken. Og hvis du skal ha noe av det nyeste, tar det ikke lang tid å få lastet det ned ;... verre med eldre ting 5830532[/snapback] Nforce-chipsettet sitt nettkort er ganske dårlig på det, og hos mange skaper den firewallen endel CRC-feil. Så det kan nok forklare det for mange. Bitfeil under nedlasting er på generell basis ikke spesielt vanlig på TCP-trafikk. AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå