Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nå skal Norske fildelere tas


Anbefalte innlegg

Å gi musikkbransjen tilgang til alle personopplysninger tilknyttet ip-logger er jo riv ruskende galt! dem kommer jo til å gå helt berserk mot privatfolk.

6207410[/snapback]

 

at privateaktører/personer i norge fblir tildelt politimyndighet er IKKE noe nytt i Norge.

 

jakt og fiskeoppsyn er gjerne vanlige lokale personer i nærmiljøet. dette er gjerne personer aktive i jakt og fiskeforreninger eller grunneiere. disse blir tildelt begrenset politimyndighet som gjelder KUN det fagområdet de er satt til å håndheve, nemlig jakt og fiske. disse tusler rundt i fjellet og langs elver og sjekker at folk kan dokumentere jakt og fiskerettigheter (gyldig fiskekort, gjyldig jegerprøver og at våpen/fiskeutstyr er lovlig etc.) disse legitimerer seg med et identitetskort utstedt av politiet med riksvåpen og helepakka. disse kan beslaglegge fiskeutstyr, fangst og jaktvåpen hvis noe ulovlig avdekkes under kontrollene dem har. de skal også sørge for innrapportering til påtalemyndighet for bøtelegging.

 

det må nok bli noe ala dette som det foreslås å gi IFPI og gjengen da.

 

Jan Roar Rød

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tipper vi vil få overskrifter som:

"Lille Per 12 år saksøkt av musikkbransjen, foreldrene må betale"

 

 

lurer på om dem kommer til å gå etter meg jeg, laster jo ned litt musikk som jeg vil høre på.

 

men adsl abbonementet er ikke knyttet til meg, og vi har ikke statisk ip. kan de egentlig finne ut identiteten min?

Lenke til kommentar

Hvis det ender med at musikkbransjens folk selv skal kunne sjekke om nettbrukerne har lastet ned noe ulovlig så kan vel vi brukere bare sette av en viss sum av månedslønnen vår til bøter fra de da tipper jeg... :hmm:

 

Kan ikke skjønne at det kan komme sånne forslag fra en forsker innenfor rettsinformatik...Blir det samme som at det ikke ville vært noe som helst personvern igjen i landet vårt ...

 

Dette blir jo rett og slett en heksejakt på alle som har internett....

Lenke til kommentar

Ifølge Norsk lov kan ikke personer under 18 år pådra seg gjeld. Når det er mindreårige som deler filer kan da selvsagt ikke platebrasjen saksøke disse heller. De kan prøve seg på foreldrene, som har et begrenset ansvar for skade som barn har forårsaket. Såvidt jeg husker er dette endret fra NOK 1000 til NOK 10000 for noen år siden. Det vil tilsi at for hver tenåring som deler filer kan platebransjen saksøke foreldrene for 10000. Og jeg tror faktisk at bevisbyden her er strengere, de må bevise at barna faktisk har gjort sakade for 10000 (eller mer) og det tror jeg blir svært vanskelig.

 

Årsaken til hele problemet er nok at tenåringer har begrenset med penger og prioriterer å bruke disse på annet en CDer siden de faktisk kan få tak i MP3'er "gratis". Platebransjen burde nok bli flinkere til å markedføre annen musikk en fjortis-typen siden de som har mere penger til CDer ikke hører på denne uansett ?

Lenke til kommentar

Har nå brukt 2 timer på å lese gjennom alle postene i denne tråden :hmm: mange kloke ord her.

Først må jeg si at jeg er overrasket over hvor stor grad myndigheten føyer seg ovenfor de store copyright folka :dontgetit: Er det noen som skulle vært meldt til Økokrim er det bransjen selv for makan til overprisa ting som spill, cder og dvder skal du lengte lenge etter.

 

Her er mitt tilfelle:

Jeg er 16 år, jeg driver ikke med fildeling. Har lasta ned 3 sanger i mitt liv:

Ozzy Osbourne-Dreamer, Survivor-Eye of the Tiger og Europe-The Final Countdown.

Jeg kjøper allt orginalt, har helt sidn jeg var liten spart i månedsvis for å få råd til spill,cder og dvder. Har nok brukt tusenvis av kroner. Har ca. 30cder, 50dvder og 12spill som jeg har kjøpt selv. Kan vel si at jeg er bransjens våte drøm :ermm:

 

Hver 4 uke får jeg 300kr som jeg kan bruke på hva jeg vil. For å få de kronene gjør jeg mange ting hjemme. Feks, ut og in av oppvaskmaskina, vaskekær, orden med søpla osv.

Hvis jeg er heldig får jeg en hundrings ekstra av en eller annen som jeg har reparert pcen til.

 

Et lite eksempel: Totalt 300kr til disposisjon.

 

Akuratt nå har jeg lyst på den nye cden til Keane-Under the Iron Sea. Nye cder i min lokale cdsjappe koster kr 189. Hvis jeg kjøper den på internett feks. platekompaniet får jeg den til 149kr men vent det skal selvfølgelig ha betalt for frakten også. Pluss 30kr total pris blir da kr 179,50.

Da står jeg igjen med 130kr.

 

Dataspill kan jeg bare glemme. Kjøper bare på salg eller nett

 

Men hvis jeg er lur kjøper jeg på www.play.com

Keane-Under the Iron Sea £8.95 ca 107kr

Så vil jeg kjøpe siste sesong av The simpsons, sesong 7 på dvd.

Pris hos platekompaniet 449kr pris hos play £16.99 ca 204kr :thumbup: Yes tenker jeg men nedia.

Da kommer staten inn og skal beskytte de norske sjappene. De overpisa luringene som sikkert tjener fett.

Du må betale 25% mva pluss et gebyr til posten på 85kr.

Da blir prisen (204*1,25)+85=340kr riktignok 100kr billigere. Men fy så frekt! Et tillegg på 136kr på 4 kr er rett og slett helt utrolig. :( Typisk Norsk

 

Jeg vil ikke at folk kan skal syns synd på meg. Det jeg mener er at jeg skjønner godt hvorfor så mage laster ned. Skjønner ikke helt at jeg har klart å holde meg unna. Vurdere sterkt å starte!

Oppfordrer alle til å ikke kjøpe overpisa ting. Kjøp på nett

 

Pc Lynet

 

Edit:

Så nå synes jeg MPA, IFPI og alle andre pengeslukere skal gå å skamme seg.

Relektere over hvorfor folk laster ned.

Faktisk vil jeg påstå at fildelere er en viktig kundegruppe til bransjene.

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar

Du kan oppsummere det meget enkelt, det kundene ønsker seg er muligheten for å laste ned til en billig penge (a-la allofmp3.com ) Helst lovlig. Men, dette vil de ikke gi oss, istedenfor så kan du velge mellom følgende : Nerveoverprisa cd-plater i butikk, eller kjøp av online mp3'er med en bitrate som suger hesteballe. Altså ikke så mye valg i realiteten. Nei, da kjøper jeg heller mp3'er på allofmp3.com og så får mafiaen heller bli litt mer venn med meg. De skjønner iallefall hva kjøperen vil ha.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...