phalmar Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Må trekke nettverkskabler fra 2 etasjen til 1 etasjen i huset. Der på samme strekket går det strømkabler i skjult anlegget. Kan/bør jeg bruke de samme rørene? Hvis det er ok , må jeg ha skjermet kabler? Lenke til kommentar
uberboss Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Du har IKKE lov til å trekke svakstrømskabel i samme rør som sterkstrømskabel.Trekk dem i eget rør(de kan godt gå ved siden av) Lenke til kommentar
phalmar Skrevet 28. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2006 Skal jeg legge opp nye rør i veggen må jeg rive ned deler av veggen. Trur ikke det er noe aktuelt alternativ. Det var derfor jeg spurte om det var tillat å bruke samme rørene. Lenke til kommentar
Kuffe Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Skal jeg legge opp nye rør i veggen må jeg rive ned deler av veggen. Trur ikke det er noe aktuelt alternativ. Det var derfor jeg spurte om det var tillat å bruke samme rørene. 5824978[/snapback] Du klarer vel aldri å trekke en nettverkskabel i samme rør, blir jo altfor trangt. Uansett vil du få forstyrrelse, fra sterkstrømmen. Og hvis du skal bruke sjermet kabel for å ungå det, er jo den enda tykkere og sikkert enda vanskligrere å tre inn. Uansett hvis du skulle klare det da, vil du antagelig skade sterkstrømkablene, og sjansen for jordfeil, kortslutning og varmegang bli stor. Hørtes som en dårlig ide. Jeg ville heller da bare langt dem løst i veggen, og fisket dem ut der du skal ha dem. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Må trekke nettverkskabler fra 2 etasjen til 1 etasjen i huset. Der på samme strekket går det strømkabler i skjult anlegget. 5824598[/snapback] Du har IKKE lov til å trekke svakstrømskabel i samme rør som sterkstrømskabel.Trekk dem i eget rør(de kan godt gå ved siden av) 5824867[/snapback] Rent bortsett fra lovligheten (eller mangel på sådan). Forskjellige etasjer pleier å være på forskjellig stømkurser. Det vil si at det gåt en ledning fra sikringsskapet til et antall kontakter i 2den etasje og en annen ledning fra sikringsskapet til et antall kontakter i første etasje. Jeg sier ikke at det er slik hos deg - men viser til hva som er vanlig. Lenke til kommentar
Kuffe Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Finn noen tv uttak eller telefon uttak, og tre kabelen der. I tv uttak er som regel røret rundt 20mm, i fohold til vanlig 16mm rør som er i resten av installasjonen Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 (endret) Skal jeg legge opp nye rør i veggen må jeg rive ned deler av veggen. Trur ikke det er noe aktuelt alternativ. Det var derfor jeg spurte om det var tillat å bruke samme rørene. 5824978[/snapback] Det spørs, er det hulrom rett bak veggen eller er det isolert helt ut. Hvis det ikke er isolert, så skal det være teknisk mulig å strekke ny kabel. Bare sånn at du vet det, så er det ikke noe problem å strekke kabelen på utsiden av veggen. (rent teknisk sett, vet ikke hvordan det blir i forhold til telefonuttak osv.) Du kan jo legge kabelen åpent, selv om det er skjultanlegg. Men, klart, spørs jo hvor hypp dine foresatte er på det. Edit : Leif var her Endret 28. mars 2006 av lock-aze Lenke til kommentar
phalmar Skrevet 28. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2006 Ettersom det ikke er lov til å legge både svakstrøm og sterkstrøm i samme rør så dropper jeg prosjektet. Får fortsette å bruke med mitt trådløse nettverk.... Takker så mye for hjelpen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå