Mayhem Soap Skrevet 6. desember 2001 Del Skrevet 6. desember 2001 Hei! Jeg er er en norsk student ved Universitetet i Gloucestershire, England. Her studerer jeg Computing and Multimedia. I det siste året - som jeg nå er inne i skal vi skrive en hovedoppgave. Jeg har valgt å skrive om hvordan software industrien (spillprod.) påvirker utviklingen av hardware (da hovedsaklig grafikk kort) og motsatt. Jeg har også tenkt og sette dette i sammenheng med hvordan spill har utviklet seg fra tidlig 80-tallet til dag dato. Hvem er det som drar utviklingen framover - det er jo tydelig i mine øyne at spill produsenter har meste parten av skylden for at vi i dag sitter på maskiner som i de aller fleste formål er overkill (med tanke på enkel dataprossesering, internett, "skrivemask" etc.) Jeg håper noen av dere kunne være så snille og gi meg tilbakemeldinger på dette temaet. Tregner dere mere informasjon om emnet, så er det bare å ta kontakt så skal jeg sende en mere detaljert beskrivelse av oppgaven. Har noen av dere noen gode tips på nett steder som sitter på informasjon dere kan tenke dere jeg trenger? (bøker, tidsskrifter, aviser etc) Takk Lenke til kommentar
[LOST]Snik Skrevet 6. desember 2001 Del Skrevet 6. desember 2001 Tja, slashdot.org kunne være et sted å søke. Der blir slike ting jevnlig diskutert hvertfall. Mastergrad? Lenke til kommentar
Magellan Skrevet 6. desember 2001 Del Skrevet 6. desember 2001 Hei! Det høres ut som en interessant oppgave. Er ikke sikker på hvilke aspekter du har trukket inn i oppgaven, men jeg kom til å tenke på at spillutviklere må alltid gjette seg fram til hvor god hardwaren er om ca 1-2 år når de skal lage et spill. Produksjonstiden for spill har jo økt ettersom at spillene blir mer og mer avanserte. I et så kresent marked som det er i dag er det få utviklere som tør å satse dagens teknologi når de utviklere spillene. Derfor har de kanskje en tendens til å ta litt vel godt i når de utvikler grafikkmotorer og andre hardware-krevende deler av spillene. Lenke til kommentar
int20h Skrevet 7. desember 2001 Del Skrevet 7. desember 2001 Undertegnede hadde følgende hovedprosjekt: http://www.javagames3d.com/ 3D-spill i Java og highscore-database (PHP/MySQL). Alle påsto at Java var for tregt til slik programering, men "mange" tok visst feil. Prosjektet ble påbegynt høsten 2000. mvh. Jan Aril Lenke til kommentar
Charon Skrevet 7. desember 2001 Del Skrevet 7. desember 2001 Helt klart at spill har "skylda" for verstingsmaskinene som folk flest har i dag. Det "verste" jeg vet av i dag er Operation Flashpoint som har et oppdrag som KREVER 1 gigahertz CPU. Prøvde det på en Pentium 3 450. Helt uspillbart. Det er jo sinnsykt. Men husk å ta med supermaskiner som Cray og Cray II som også har gjort sitt for hardware (hovedsaklig CPU) Du bør også se releasevidioen til GeForce 3. Der rendrer de en dataanimert film realtime, som tok noen måneder da filmen ble laget eller.no Lenke til kommentar
pal.carlsen Skrevet 7. desember 2001 Del Skrevet 7. desember 2001 Tja, på firingsquad ( http://www.firingsquad.com ) har de i alle fall hatt en serie artikkler om gaming før og nå. Der tar de for seg forskjellene, utviklingen osv. Det er en ganske oppegående side med flinke folk som har holdt på en stund. De er også temmelig hardcore gamers... Skal du skrive oppgaven din med utgangspunkt i en hypotese om at det er spill industrien som driver hardware plattformen videre, eller er det et mer eksplorerende forsknings design du bruker? Tar du evnt for deg utfordringene til spillutviklere som må i storgrad spå hvordan hardware tilstanden er for folk om 2 år, eller blir det utenfor problemstillingen? Pål Ps Lykke til uansett, kanskje du får jobb i funcom som konsulent når du er ferdig :smile: Lenke til kommentar
Pop Skrevet 7. desember 2001 Del Skrevet 7. desember 2001 Hm, interessant oppgave. Selv skriver jeg oppgave om PC- og Internettbruk på hovedfag, ved Universitetet i Bergen. Kanskje vi har noen fellestemaer som kan brukes av begge... litt informasjonsutveksling. Nøl ikke med å sende en mail om du tror det kan være noe nytte der. -P- Lenke til kommentar
Stone Skrevet 7. desember 2001 Del Skrevet 7. desember 2001 Interessant oppgave det der!! Tror nok ikke du kommer utenom idsoftware som har gjort at 3d skytespill er så populært som det er idag!! 9år siden Castlewolfenstein, og se på Return to Castle Wolfenstein idag :smile: Quake trilogien(og avarter av denne) har mye av skylden for at vi har vært villige som forbrukere å bruke tusenvis av kroner på skjermkort! S-O Lenke til kommentar
Jattajatta Skrevet 7. desember 2001 Del Skrevet 7. desember 2001 Interessant tema det der, sikkert mange som her som kan tenke seg å få lest den oppgaven når du blir ferdig. Som nevnt over er slashdot.org et bra sted og starte ellers kan du jo også se på wired.com. Et studium ved uib på Institutt for informasjonsvitenskap som ikke er så godt kjent er et studium på hovedfagsninå om gaming. (!) :smile: http://www.ifi.uib.no/undervisning/default.html Det er faktisk seriøst og skal være veldig bra. (skal kanske ta det) Hvis du ser under pensumlistene der kunne du kanskje finne noe nyttig. IV314: Gaming: methodology & practice IV315: Gaming: construction & deconstruction IV316: Gaming: construction & deconstruction _________________ Mvh. Jattajatta 1.If anything can go wrong, it will go wrong. 2.If something can't possibly go wrong, it will anyways. 3.If there is a time when something can go more wrong, it will happen then. - [ Denne Melding var redigert av: Jattajatta på 2001-12-07 15:32 ] Lenke til kommentar
Mayhem Soap Skrevet 7. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2001 Takk for god hjelp... Det er ikke noe i veien for at dere der ute kan lese denne oppgaven, men den blir ikke ferdig før i slutten av april...Om det er noe etterspørselfor det. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 7. desember 2001 Del Skrevet 7. desember 2001 Jattajatta... du høres ut som en IFI-student. Noe som gjør deg til medstudent, i hvert fall til en viss grad. :smile: Til deg som skal skrive oppgaven, se om det ikke er lagt ut forelesningsnotater for det nevnte kurset. Om ikke gamingmetode og -teori blir litt på kanten av ditt tema da. Du skulle vel skrive om utviklingen og sammenhengen mellom spill og hardwarekrav... -P- Lenke til kommentar
iGGy Skrevet 8. desember 2001 Del Skrevet 8. desember 2001 Quote: On 2001-12-07 02:22, int20h skrev:Undertegnede hadde følgende hovedprosjekt:http://www.javagames3d.com/3D-spill i Java og highscore-database (PHP/MySQL). Alle påsto at Java var for tregt til slik programering, men "mange" tok visst feil. Prosjektet ble påbegynt høsten 2000.mvh.Jan Aril Ikke ment for å kritisere oppgaven din; fett nok det; men, 7FPS på en PII 800 Mhz? enten er det noe galt her (fult mulig - ikke min PC), eller så beviser oppgaven din at java *er* for tregt... C++ vettu! :smile: _________________ iGGy Vi vet hvorfor fuglene synger... [ Denne Melding var redigert av: iGGy på 2001-12-08 11:52 ] Lenke til kommentar
Jattajatta Skrevet 10. desember 2001 Del Skrevet 10. desember 2001 Quote: On 2001-12-07 15:48, Pop skrev:Jattajatta... du høres ut som en IFI-student. Noe som gjør deg til medstudent, i hvert fall til en viss grad. :smile:-P- Joda du har nok rett i det :smile: Antar du jobber på instituttet eller tar hovedfag? Ahha, gjorde et par søk på "nettet" og news. Fant ut via uib.spill at vi har noe til felles: Cs (!) Har ikke fått tid til å prøve serveren "din" (pga. jobbing) men kommer vel dil å stikke innom dersom den er oppe. Spiller vanligvis med nicket Intifada. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå